Aihe: Tämmönen todella tärkeä kysymys?
1
rajajoki
09.01.2007 22:09:06
Tämmönen todella tärkeä kysymys?
Eli ajatellaan yhtyettä (ei oma yhtye tietenkään) jossa kitaristi(en minä tietenkään)
tekee riffit,soitin sovitukset ja sanoitukset ja jotkut laulu melodiat.
Ja taas laulaja&pianisti tekee laulumetodiat ja piano juttunsa..

eli kummalle tulee kappaleista sävellys krediitti.
vai tuleeko molemmille:( , laulaja&pianisti on avovaimoni ja jos sit joskus sitä rahaa tulis niin naiseni veisi vielä multa ne loputkin puolikkaat :)
piiskaa sydäntalvella!
Jorbagha
10.01.2007 18:30:02
Äkkiseltään ajatteleisin että puoliksi menee. Eli molemmille sävellyskrediitit.

Tosin näistä asioistahan voi sopia ihan oman huvinsa mukaan, jos avovaimon kanssa kommunikaatio pelaa. Historiassa on paljon esimerkkejä: esim. The Beatlesin aikoina herrat Lennon ja McCartney sopivat että kaikkiin biiseihin jotka herrat yhdessä sävelsivät JA jotka jompikumpi herroista sävelsi yksinään, merkittiin säveltäjä/sanoittajaksi sekä Lennon, että McCartney. Todellisuudessa niitä vain toisen heistä tekemiä sävellyksiä on paljon enemmän kuin krediiteistä luulisi.

Miles Davis taas harrasti nimensä ujuttamista bändinsä jäsenten sävellyksiin. Jos Miles muutti jo muuten valmiista biisistä yhden soinnun, biisi merkattiin joko osin hänen säveltämäkseen tai joskus jopa kokonaan.
Oonpa aika körny.
rajajoki
10.01.2007 20:45:21
Äkkiseltään ajatteleisin että puoliksi menee. Eli molemmille sävellyskrediitit.
vi#%%%ttu... :)
Jep jotenkin ajattelinkin näin,miettii vaan sitä biisin teon sävellys prosessii ajallisesti ja sit sitä laulu melodioiden teko prosessia ajallisesti niin jotenkin homma rahallisesti tulee kusemaan :)
Ja kaiken paskan kukkuraksi itse vielä joutuu&kautta saa miksata koko paskan :)
Taas käytän erästä kulunutta toteamustani jopa tähänkin "kuka sanoi että kaiken tulisi olla helppoa"

Toisaalta en jaksaisi edes vaivautua tekemään mitään jos musiikintekemiselläni olisi jokin suuri rahallinen säästötili...
piiskaa sydäntalvella!
NHR
10.01.2007 21:23:46

Tää on muuten ainakin mulle ollu aina hiukan hämärän peitossa, että missä se säveltämisen ja sovittamisen raja itse asiassa kulkee? Vai onko se ees mitenkään yksiselitteisesti määriteltävissäkään?
I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin
rajajoki
11.01.2007 19:59:53
Tää on muuten ainakin mulle ollu aina hiukan hämärän peitossa, että missä se säveltämisen ja sovittamisen raja itse asiassa kulkee? Vai onko se ees mitenkään yksiselitteisesti määriteltävissäkään?

Niin..
Jos ei halua että se raja kulkee ei missään, niin sillloin se on ei mitenkään yksiselitteisesti määritteltävissä.?
Jep tartuin pointtiisi kuin likainen mato vailla koukkua, mutta jos taas ajattelee asiaa kantilta että kaveri esim: tekee duunii nokial menee aamulla käy paskalla ottaa aamiaisen nukkuu tovin ja torkahtaa vaatien siivoojaa poistumaan ja heräten ärsytyksestä menee ulos syömään sihteerinsä kanssa puhuen paskaa ja janoen tätä yöksi sänkyynsä jne..kaveri nettoo niin hyvin että seuraavalla palkka jaksolla ei edes jaksa vaivautua töihin ja sihteeri makaa vieressä...

Taas kaveri joka tekee duunii päällään ja aivoillaan eli käy töissä ei niin pitkälti lukeneena ja hienostuneena..
ottaa aamuksi vettä ja palan leipää ja menee ei nukkumaan eikä paskalle vaan töihin?
tienaa siitä nahan antamisesta ja aikansa tärkeän luopumisesta sen verran että pääsee tekemään sitä uudestaan, nahka verellä!

Tommonen on välillä maku tekemisen ja tekemättömyyden pakottamisen välillä!

Tällä en viittaa nykyiseen duuniini verrattavissa avovaimoni ammattiin...
mulla on vaan liian vanha puhelin, sekin on nokian.
piiskaa sydäntalvella!
NHR
11.01.2007 20:35:14

Niin..

mulla on vaan liian vanha puhelin, sekin on nokian.

Jaaha. Tosta vuodatuksesta en nyt kyllä ymmärtäny hevon vittuakaan. Ihan yleisellä tasolla vaan aattelin kysyä, josko joku täällä osais selittää sen säveltämisen ja sovittamisen välisen eron. Sori vaan, jos jotenkin loukkasin esittämällä tyhmän kysymykseni sun topikissas.
I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin
rajajoki
12.01.2007 07:56:55
Jaaha. Tosta vuodatuksesta en nyt kyllä ymmärtäny hevon vittuakaan. Ihan yleisellä tasolla vaan aattelin kysyä, josko joku täällä osais selittää sen säveltämisen ja sovittamisen välisen eron. Sori vaan, jos jotenkin loukkasin esittämällä tyhmän kysymykseni sun topikissas.

Et lainkaan ole loukannut, itse aloitin oman topikkini tyhmemmällä kysymyksellä :)

Ja toi vuodatus oli vain vertauskuva tavasta jolla "ehkä" eräät biisintekijät säveltävät keskenään ja nettoavat..
Ei siis sinänsä liittynyt kysymykseesi, paitsi se mato juttu..mut aika kehno seki kyl oli!

mut on aika taas iltavuorolaiselle herätä ja alkaa tekemään rumpuja ja kitaroita...
piiskaa sydäntalvella!
Dr Dominant
12.01.2007 10:24:52

En usko että sitä rajaa voidaan mitenkään yksiselitteisesti määritellä.
"Dr Dominant, I Presume?!"
ten
10.04.2007 15:51:45 (muokattu 10.04.2007 15:52:44)
Pikkasen vanha topic, mutta antaa mennä nyt.

Joku on joskus sanonut mulle että sointujen lätkiminen peräkkäin ei ole säveltämistä. Melodioiden tekeminen sen sijaan on.

Tämän olen itsekin hyväksynyt kaikissa bändiviritelmissäni "oikeaksi". Riffit menee kait myöskin melodian tekemiseksi, joten kai sekin on sitten säveltämistä.

Eli heti kun joku tekee pienenkin melodiapätkän johonkin biisiin, tulisi hänen (minun mielestäni) saada nimensä sävellyskreditteihin. Rahastahan tätä hommaa ei tehdä. Paitsi jos tehdään biisejä muille kuin itselle.

E: Ja otsikko oli ehkä vähän hölmösti muotoiltu. Ja ylläoleva kirjoitus on ainoastaan minun persreik... eiku mielipiteeni.
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
kimurantti1
11.04.2007 20:32:02 (muokattu 11.04.2007 20:35:03)
Joku on joskus sanonut mulle että sointujen lätkiminen peräkkäin ei ole säveltämistä. Melodioiden tekeminen sen sijaan on.

Entä jos ne soinnut ovat jotenkin olennaisessa osassa biisiä? Tai vaikkapa melodia harmonisoidaan vähän yllättävämmillä soinnuilla, jolloin se muuttaa alkuperäisen melodian luonnetta todella paljon? Entä jos soinnut on keksitty ensin, ja sen jälkeen vasta tehty melodia, joka mukailee sointuja? Entä jos melodiassa on kaksi tai kolme ääntä, ja alla kymmenen erilaista sointua? No joo, tajusit varmaan mun pointin.. :-)

Nämä on musta juttuja, joista on yleisellä tasolla aivan mahdotonta keskustella. Pitäisi tietää biisi ja kuka on tehnyt mitäkin. Muuten keskustelu leijuu ilmassa eikä ole mitään tarttumapintaa, ja analyyseissä mennään helposti metsään. Aivan tapauskohtaista tämä mun mielestä on.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
EP
11.04.2007 20:48:16
Tämmönen todella tärkeä kysymys?
Eli ajatellaan yhtyettä (ei oma yhtye tietenkään) jossa kitaristi(en minä tietenkään)
tekee riffit,soitin sovitukset ja sanoitukset ja jotkut laulu melodiat.
Ja taas laulaja&pianisti tekee laulumetodiat ja piano juttunsa..

eli kummalle tulee kappaleista sävellys krediitti.
vai tuleeko molemmille:( , laulaja&pianisti on avovaimoni ja jos sit joskus sitä rahaa tulis niin naiseni veisi vielä multa ne loputkin puolikkaat :)

Ei tuosta jutusta nyt oikeen ota selkoa?
Eiköhän noi ny kannata ihan sopia keskenään kuka on säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja, sitten jos kumpikin osallistuu esim. sanoittamiseen niin molempien prosentti määrät.
Sitten kannattaa tehdä avioehto vielä varmuuden vuoksi! 8)
ville viaton
12.04.2007 11:03:17
Mielestäni asian pitäisi mennä maalaisjärjen mukaan. Jos biisi on tehty yhdessä, niin krediitit puoliksi. Jos toinen on tehnyt periaatteessa koko biisin, ja toinen vain lätkäisee jonkun puuttuvan osan siihen, niin siihen merkitään sitten yksi tekijä. Kyllä sen itse tietää mikä on biisissä tärkeää ja mikä ei. Esimerkki: Oman bändin kanssa tehtiin omia biisejä, kitaristi oli tehnyt koko biisin, mutta siitä puuttui jotain. Minä keksin siihen muutaman tahdin C-osan. Silloin en itseäni säveltäjäksi ilmoittanut. Sama juttu sitten toisinpäin. Osa biiseistä sitten hioutui koko bändin kanssa melkein tyhjästä, ja silloin koko bändi ilmoitettiin säveltäjiksi. Jos taas biisi oli sointuineen melodioineen valmis, mutta sovitus tehtiin täysin uusiksi, jäi biisin säveltäjäksi se joka sen biisin oli alunperin tehnyt.. Yksi uusi biisi (myös oman vaimoni kanssa tehty..) on semmoinen että siinä se säveltämäni alkuriffi on niin oleellinen että se oikeasti tekee koko biisin, mutta kertosäe ja koko biisin melodiat on vaimoni käsialaa, niin siihen sitten laitoimme molemmat säveltäjiksi, vaikka vaimoni suuremman osan työstä teki. Mitähäh?!
Rock'n'roll is never die.
Jaskanpoika
13.04.2007 01:28:20
Minullakin tärkeä kysymys! Aattelin hakee Tampereelle Pirkanmaan AMK:hon musiikkiteknologiaa. Olen suorittanut sähkökitarasta sekä teoriasta 3/3. Onko mitään mahiksia päästä?

http://koulutusalat.piramk.fi/web/k … C6F818C2257130005FE587?OpenDocument

Lisäksi tonne täytetään e-lomake ( https://elomake.piramk.fi/lomakkeet/557/lomake.html ) niin kysymyksessä "VALINTAKOKEESSA ESITETTÄVÄT SÄVELLYKSET" minkähän laisia nämä sävellykset täytyisi olla?

Hakijan oppaassa on

TOINEN VAIHE
5) Soitto- ja/tai laulutaito
a) Pääinstrumenttina soitin: Kaksi vapaavalintaista D-/I-kurssin tasoista sävellystä, joista toinen on nopeatempoinen
b) Pääinstrumenttina laulu: Kaksi vapaavalintaista D-/I-kurssin tasoista laulua
c) Pääinstrumenttina muu kuin piano: Vapaavalintainen näyte kosketinsoittimen soittotaidosta

Eli jotain tolppa I tasoista pitäis olla vai? Ja mitähän siihen sitten mahtaa kuulua?

Ei yhtään kiire tosiaan tullu.. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)