Aihe: Tapsan Yölinjalla 1 | |
---|---|
![]() 01.08.2007 06:11:55 | |
Olen pähkäillyt Tapio Rautavaaran Yölinjalla biisiä. Tapsan Reissumiehen taival kirjassa se on kirjoitettu D duuriin, mutta levyllä siinä on kai kolmea eri sävellajia. Amatöörinä en ole jaksanut selvittää mitkä kaikki sävellajit vaihtelevat eri säkeistöissä, kun taustalla on oikeastaan vain Basso (minulla ei) ja auton hurinaa. No joskus koskettimilla etsin sen basson sieltä, tai kitaralla samalla kun kuuntelen ja selvitän ne oikeat sävellajit. Se on kiva biisi ja itse muutin sen kyllä itselleni heti C Duuriin joka on kivampi kuin tuo D - Duuri. Aika hyvin toimii kun kitaralla säestää C, A ja D duureissa, mutta onko korrektia? Tuo A Duuri vain toimii kitaralla mielestäni hyvin, koska soinnut ovat A, E7 ja D. Tuo sointuetsin ei kyllä anna sointuja näin, mutta sovellan ja on mielestäni ihan magee ja toimiva. http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=A&mm=&v=6 eli minä poika soitan myös alakielet ja näin saa vähän bassoa mukaan vaikka ne tuossa onkin ruksattu. http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=7&get=Get ja tuo E7 on mehevä kun kaikki kielet soi. http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=D&mm=&v=6 Ja tuossa D soinnussa annan paksun A:n soida niin saa mehevyyttä. Eli kaippas ainakin kotonani saan soveltaa noita sointuja, samat sävelethän vaan kertaantuvat ja saa vähän bassosaundia mukaan. Jos soittaisi A:n sijasta Bb, joka on sävelaskelen C:tä alempana, ei saa tuota samaa mehevyyttä. Mutta mikä sääntö, pitäisikö nuo sävellajien välit olla tasan vai onko oikein tuo viimeinen puolitoista sävelaskelta C A? No kaippas tuonkin tietenkin voisi soittaa missä sävellajissa tahansa, mutta noin se toimii kitaralla ja ala E:stä vielä mielestäni pystyn laulamaan aikas hyvin.. Ja onneksi ette ole kuulemassa. Ai tähänks riville? | |
![]() 03.08.2007 10:13:30 | |
En kyllä oikein tiiä itekkään miten hyvältä tuo sitten kuulostaa ja sopiiko juuri nuo sävellajit. Mutta ainakin tuo alhaalta soitettu on mun mielestä ihan kiva kun tykkään laulaa matalasti. Ja ootteko te suuttunu vai ettekö tiiä kun ei kukaan mitään vastaa... :) Oishan tän voinut laittaa tuonne kitarapuolelle mutta kun sanovat että ei kitaristit musiikista mittää ymmärrä. Ainaski kiipparistit on sitä mieltä. Jotenkin sen uskoo jo siltäkin pohjalta kun ite rämpytän kitaraa musiikista juurikaan ymmärtämättä. Sen verran oon kiipparilla soitellut että soinnut jotenkin osaan kun ne on koskettimilla paljon selkeempiä kuin kitaran otelaudassa. Kitaran otelaudasta nuottien selkeä tajuaminen vaatii älynponnista, joten bassoon ei kai kaltaseni kannata kajota ettei lähde loputkin solut kaljuni alta. Ai tähänks riville? | |
![]() 03.08.2007 10:51:14 | |
Piisihän on sama kuin Johnny Cashin "I Walk The Line" ja siitähän löytyy netistä vaikka mitä esim http://www.cowboylyrics.com/tabs/ca … -johnny/i-walk-the-line-2-7380.html Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. | |
![]() 04.08.2007 04:40:04 | |
Kiitoksia. Enpä nyt ehdi katsella mutta pitääpä alkaa netistä etsimään oikein ajan kanssa. Hyvä ja sopivan helppo biisi minulle. Tapsahan luuli että tuo biisi ei koskaan kulkeudu suomeen ja taisi omanaan aikoinaan esittää. Näin muistelen. Ai tähänks riville? | |
![]() 04.08.2007 11:18:10 | |
Mutta mikä sääntö, pitäisikö nuo sävellajien välit olla tasan vai onko oikein tuo viimeinen puolitoista sävelaskelta C A? Se taitaa mennä niin että toiseen säkeistöön mennään kvartti ylöspäin, kolmanteen mennään taas kvartti ylöspäin, ja sitten neljännessä tullaan kvartti alaspäin, ja viidennessä taas kvartti alaspäin, jolloin palataan taas alkuun. Siinä alkuperäisessä levytyksessä sävellajit ovat F#, B (tai H), E. Jos haluaa vapaita kieliä käyttää, niin sopivat sävellajit voisivat olla E, A ja D. Tällöin pysyy tuo biisin rakenne samanlaisena, eli ei tule sitä puolentoista sävelaskeleen horjahdusta C-A. Mutta poliisi ei tule hakemaan vaikka sitä soittaisi vähän väärin. On ehkä jopa parempi että soittaa vain niin kuin itsestä tuntuu hyvältä, ja sitten myöhemmin kun taidot kehittyvät huomaa että ei kuulostakaan enää hyvältä, ja tajuaa että on aina soittanut pieleen. Jos soittaa tietyllä tavalla vain siksi että joku muu sanoo, niin voisin kuvitella että juuri siinä voi käydä niin että vain rämpyttää eikä ymmärrä mitään. Virheistä voi oppia vasta kun tekee virheitä. | |
![]() 05.08.2007 10:36:48 | |
Piisihän on sama kuin Johnny Cashin "I Walk The Line" Pakko alkaa kinaamaan tästä. Biisi ei tosiaankaan oo sama. Melodia on lähes täysin eri ja soinnutkin eroavat aika lailla. Vaikutteita on toki otettu ja aika rajusti vielä; lähinnä sovituksellisia, mutta jos sävellyksiä analysoidaan niin eri biisejä ovat. | |
![]() 09.08.2007 13:46:10 | |
No eiköhän nuo "eroavaisuudet" mene sovittamisen ja tulkinnan piikkiin. Sovittaminen muuntaa alkuperäistä aina. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones | |
![]() 09.08.2007 15:27:02 | |
No eiköhän nuo "eroavaisuudet" mene sovittamisen ja tulkinnan piikkiin. Sovittaminen muuntaa alkuperäistä aina. Joo, mullaki oma sovitus. Tommin hyvät opastukset taas kerran auttoivat paljon. Tämä on pisteen paikka. Kyllä huomasin että ei se mun viritys ole oikein, eikä hyvältä kuitenkaan kuulostanut kokonaisuus. Siksi kysyinkin. Kummallista että tuossa kappaleessa on jotenkin vaikea määrittää sävellajeja, toisissa taas aivan helppoa. Ehkä tässä säkeistöt menevät niin nopeasti. E, A ja D-duureissa saan nyt mielestäni hyvän säestyksen kitaralla, mutta ongelma alimmassa, eli E duurissa kun laulu alkaa H:sta joka on 61,7 Hertziä eikä oikein vielä irtoa niin matala ääni, kun basson äänialakin on määritelty 85 - 390 Hertzin välille. Minut on määritelty lähinnä Baritoniksi (110 - 450 Hz), mutta se ei kuulemma tarkoita sitä miten alhaalta pystyy laulamaan, vaan käsittääkseni lähinnä äänen väriä. Tosin on ääneni vajaan vuoden lauluopinnoilla muutaman pykälän alemmas mennyt, mutta tuonne H tasoon menee vielä hetki. Eri päivinäkin tosin pääsee eri taajuuksille. Ihminen kun ei ole kones. Ja oonkohan mää eres ihminenkää ollenkaa. H 7 seiskanauhalta sopii myös ihan kivasti kun laulu silloin matalalla. Ai tähänks riville? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)