Aihe: Sävellyskilpailu 11
1
Urmas Potkuri
30.07.2007 15:37:05

Koska tässä syksyä kohti mennään, niin otetaanpa aiheeksi elokuinen "kuutamoromanssi". Tyyli saa olla kansanmusiikista kamarimusiikkiin, kunhan vain elokuiset (toivottavasti) lämpimät yöt ja kuutamo välittyvät. Eikä sen tarvitse olla välttämättä mikään "parisuhde" sävellys. Voi sitä olla shamanistisesti sekaisin ihan muutenkin, kun on kärpässieniaika ja kaikkea. ;)

Aikaa säveltämiseen su 12.08. saakka.

Toivomme runsasta ja monipuolista osanottoa. Kiitos.

SÄÄNNÖT
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

KILPAILU:
1. Kaikki saavat osallistua.
2. Kun osallistut, sävellä kappale annetusta aiheesta; laita sävellyksesi nettiin mp3-muodossa ja lähetä linkki tähän threadiin. Nimeä tiedosto siten että Mnet-tunnuksesi on siinä selvästi havaittavissa.
3. Oletusarvoisesti sävellys saa sisältää (korkeintaan) kaksi vapaavalintaista ja vapaasti käytettävää soitinta. Sävellyksen pituutta ei ole rajattu.
4. Kilpailun aloittaja voi halutessaan muuttaa kohdan 3 reunaehtoja, esim. sävellyksen pituus, soittimien määrä + tyyppi, musiikkityyli jne.
5. Kilpailu on voimassa noin 1-2 viikkoa. Kilpailun aloittaja päättää ajankohdat niinkuin parhaaksi näkee.

ÄÄNESTYS:
6. Kuka tahansa voi äänestää kerran per kisa. (Vaatii kirjautumisen)
7. Äänestyksessä jaetaan pisteitä kolmelle parhaalle: paras = 3p, toinen = 2p, kolmas = 1p.
8. Äänestys on voimassa noin viikon. Kilpailun aloittaja päättää ajankohdat niinkuin parhaaksi näkee.
9. Itseään ei saa äänestää.
10. Osallistuminen kilpailuun velvoittaa myös äänestämään.

VOITTAJALLE:
11. Kilpailun voittaja valitsee seuraavan aiheen ja vie seuraavan kisan läpi. (Kisan aloitusthread, äänestysthread, pisteiden lasku, voittajan ilmoittaminen jne.)
12. Jos sama kilpailija voittaa 2 kertaa peräkkäin, toiseksi sijoittunut saa vetää seuraavan kisan.
13. Nämä säännöt pitää olla näkyvissä kilpailun aloitusthreadissa. Sääntöjä voidaan tarpeen vaatiessa muokata.
Ei ole murhetta, jota viini ja värähtelevä rautalanka ei lohduttaisi.
Urmas Potkuri
12.08.2007 17:02:23

No mutta!!!
Tästähän tukikin helpoin skaba, mitä olen ikinä m-netissä vetänyt, mistä kiitokset kaikille osallistumatta jättäneille. :D
Ettei vain säveltäjäkunta olisi MIDI(Musical Instrument Digital Interface)-sieluisia epäromantikkoja?
Emmehän kuitenkaan tahdo katkaista tätä skabaketjua, joten siirrän vastuun seuraavalle edellisessä skabassa.
Eli jäsen jonnevaltonen, huomio! Voisitko ottaa vastuullesi uuden ja paremman yrityksen sävellyskilpailun vetämisestä.
Toisaalta henkilökohtaisesti minulle sama kuka seuraavan vetää, kunhan nyt joku uhrautuu.
ruuvimeisseli
12.08.2007 18:12:47

Mä itseasiassa tein samana päivänä kun laitoit tämän skaban pystyyn yhden biisin parissa tunnissa. MIDIä tietysti. Siitä tuli vaan niin kamala, etten kehdannut laittaa sitä tänne. Epämiellyttävän kuuloinen ja ei oikein sopinut edes aiheeseen kunnolla.
mitsuhirato
13.08.2007 00:49:43

Voi hittolainen, minulla oli tähän sävellys täysin valmiina, mutta unohdin ilmoittautua! PRKL!
jannu79
13.08.2007 00:52:34

Yks selitys lisää....
Hektinen kesäloma päällä niin en kerenny mitään värkätä,
muuten kyllä olisin osallistunu.
Urmas Potkuri
13.08.2007 14:14:50

He! Eihän tässä mitään hätiä. Jos tuli valmiita sävellyksiä, niin ei ne hukkaan mene. Sävellykset ei ikinä mene hukkaan.
Tärkeintä olisi nyt saada seuraava vetäjä kehiin, ettei hyvä idea näivety ja perinteikäs kisa katkea. Vappaehtoisia? Löytyykö ideoita?
ruuvimeisseli
13.08.2007 16:25:01

He! Eihän tässä mitään hätiä. Jos tuli valmiita sävellyksiä, niin ei ne hukkaan mene. Sävellykset ei ikinä mene hukkaan.
Tärkeintä olisi nyt saada seuraava vetäjä kehiin, ettei hyvä idea näivety ja perinteikäs kisa katkea. Vappaehtoisia? Löytyykö ideoita?

Miten olisi sellainen "kaikki kelpaa"-kierros, jossa ainut rajoitus olisi se että sävellyksen pitää olla oma?
Urmas Potkuri
13.08.2007 17:42:58

Miten olisi sellainen "kaikki kelpaa"-kierros, jossa ainut rajoitus olisi se että sävellyksen pitää olla oma?

Jess. Mulle kävis kyllä. Luulisin että muitakin "anarkisteja" löytyy.
Vedätkö skaban?
Janus
13.08.2007 20:00:49 (muokattu 13.08.2007 20:09:31)

Voipi muuten olla, että nämä skabat eivät tämänkään palstan varsinaisia Säveltäjiä ja Sävellyksen opiskelijoita kiinnosta (en lue itseäni kumpaankaan ryhmään kuuluvaksi), sillä näissä käytännössä rinnastetaan "säveltäminen" "biisintekemiseen". Arkkitehtoninen suunnittelu origamin taitteluun - molempia voi tehdä sekä hyvin että huonosti, mutta a) toiseen menee poikkeuksetta x kertaa enemmän aikaa suunnittelusta lopputoteukseen (vaikka kaiken tekisikin koneilla) ja b) molempien onnistuessa toinen on x potenssiin x kertaa vaikuttavampi esitys.

Olisi nasta nähdä näillä palstoilla ihan oikea _sävellys_kilpailu. Vaikkapa tietylle kokoonpanolle (esim. jousikvartetti), tai jos halutaan mennä teknisemmäksi - mutta samalla ehkä mielenkiintoisemmaksi - annetaan vaikkapa jokin valmis muutaman äänen mittainen motiivi, jonka luovan kehittelyn pitäisi näkyä/kuulua lopullisessa teoksessa. Ja tarpeeksi aikaa, minimissään kuukausi tai miksei parikin, sävellyksen uploadaamiseen. Ainakin nimimerkeiltä Sharkman, John Titor, Sävis, jvaltone (jos muistin oikein) ja miksei vaikka mklami (jos "oikeilta" duuneiltaan ehtii;) luulisi irtoavan.

EDIT: Vielä sen verran, että ei mulla yleisesti biisiskaboja vastaan ole mitään, luova työhän on iloinen asia ja musiikki kuuluu kaikille jne., mutta olisko jokin muu palsta - esim. Yleistä-palsta, jossa tällaisia (esim. jingleskabat) on ollut aiemminkin - näille oikeampi foorumi? Osanottokin voisi olla laajempaa.

Tiedän, elitismiä, mutta imekää setää.
Urmas Potkuri
13.08.2007 20:21:18

Voipi muuten olla, että nämä skabat eivät tämänkään palstan varsinaisia Säveltäjiä ja Sävellyksen opiskelijoita kiinnosta (en lue itseäni kumpaankaan ryhmään kuuluvaksi), sillä näissä käytännössä rinnastetaan "säveltäminen" "biisintekemiseen". Arkkitehtoninen suunnittelu origamin taitteluun - molempia voi tehdä sekä hyvin että huonosti, mutta a) toiseen menee poikkeuksetta x kertaa enemmän aikaa suunnittelusta lopputoteukseen (vaikka kaiken tekisikin koneilla) ja b) molempien onnistuessa toinen on x potenssiin x kertaa vaikuttavampi esitys.

No mutta! Olet aivan varmasi erittäinpaljon oikeassa ja hämmästelen, miten en itse tullut tuota ajatelleeksi!!! Mutta enhän minä ole saanut jalostavaa korkeakoulusivistystä musiikin alalta ja sen vuoksi voin vedota tietämättömyyteeni.
Ilman pahaa tarkoitusta olen osaltani popularisoinut parempieni yhteisöä ja nöyrimmästi anteeksipyytäen poistun kaltaisteni joukkoon. Pyydän vielä kerran vilpittömästi anteeksi. ;D
Hank Hill
25.08.2007 18:19:36

Mitäs tämä on,kun skaba ei pyöri?Eikös tätä skabaa 11 voisi jatkaa,aihehan on hyvä?.Arkkikansleri on parakraahvien mukaan velvollisuutensa skaban vetäjänä hoitanut,mutta kyllä kai joku vapaaehtoinen pisteet laskee,paremman puuttessa minä...

Olisi vaan hauska kuulla niitä didakakof..eikun dodekafonisia oboe-konserttoja...
Tommi S.
25.08.2007 22:48:17
Arkkitehtoninen suunnittelu origamin taitteluun - molempia voi tehdä sekä hyvin että huonosti...

Ehkä olisi kuitenkin parempi että tällaiset kevyet kisat pysyvät lähempänä origamin taittelua. Kilpailun tulisi olla sellainen josta voi suoriutua noin puolessa tunnissa, tai vaikka muutamassa minuutissa, sillä jos aikaa vaaditaan kovin paljon niin ihmisillä alkaa olemaan parempiakin asioita joihin sen ajan voisi kuluttaa.

Kisan lähtökohta saisi mielestäni olla tarkemmin, ja myös teknisemmin, määritelty. Esim. tietokoneharrastajien Assembly-tapahtuman musiikkikilpailuissa annetaan neljä sointua joiden tulee esiintyä annetussa järjestyksessä kilpailuteoksessa. Tällainen järjestely antaa hyvän lähtökohdan, ikäänkuin puolet varsinaisesta työstä olisi jo tehty, ja kilpailuun voi helpommin hypätä mukaan. Tällainen teknisempi lähtökohta antaa myös paremmat mahdollisuudet kehittää itseään kilpailuun osallistumalla, sillä tekniset rajoitukset tai ohjeet voivat esimerkiksi pakottaa toimimaan erilailla kuin mihin on tottunut.
Sävis
29.08.2007 10:02:14
Itsellä osallistuminen näihin on jäänyt vain ja ainoastaan ajanpuutteen takia. Ei todellakaan sen takia, että kokisin koulutukseni menevän tällaisissa hukkaan tai jotain.

Mä oon ihan hirveen hidas säveltäjä. Kuukaudessa ei paljoa ehdi. :)
"Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir
ruuvimeisseli
29.08.2007 12:35:09

Itsehän osallistuin muutama viikko sitten eri foorumilla kilpailuun, jossa piti säveltää tunnissa biisi. Kilpailun alussa annettiin samplet ja niistä piti sitten rakentaa biisi. Siitä tuli oikeastaan aika jännä. Mulla yleensä jää osallistumatta näihin sen takia, että en ole tyytyväinen tuotoksiini.
mitsuhirato
05.10.2007 07:42:47

No niin, eikös kukaan kaipaile enää uutta sävellyskilpailua? Olisiko kuitenkin aika jo pistää jotain uutta pystyyn
Tolvanen
05.10.2007 22:40:46
No niin, eikös kukaan kaipaile enää uutta sävellyskilpailua? Olisiko kuitenkin aika jo pistää jotain uutta pystyyn

Joo komppaan tätä. Vaikka itse en oikein ikinä noihin osallistunutkaan, niin oli kyllä mukava kuunnella muitten sävellyksiä :-)
jannu79
06.10.2007 11:50:44

Pystyyn vaan. Mukana ollaan jos aikaa ja intoa riittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)