Aihe: Kertosäe!?
1 2
Yksinäinen rumpali
16.07.2007 11:21:24
En vain tajua miten sen saa sävellettyä biisiin. Kun olen tehnyt intron ja sointukierron niin en vain saa kertosäettä toimimaan. Siis millainen kertosäkeen tulee olla? Siis, että miten se pitää sovittaa sointukiertoon (jo edellä soitettuun musiikkiin)? Joissain metalli biiseissähän ei oo kertosäettä ja eikö sooloilla voi korvata kertosäkeet? Kertosäehän toistuu biisissä pari kertaa ja on aina suht samanlainen?
Torniojaws
16.07.2007 13:43:11 (muokattu 16.07.2007 13:43:25)

Ei siihen ole mitään sääntöjä, kuten ei musiikissa yleensäkään. Poislukien muutamat konservatistiklassiset piirit.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
kimurantti1
16.07.2007 13:51:29 (muokattu 16.07.2007 13:53:23)
Ei ole sääntöjä juu, mutta pop/rock-musassa tiettyjä säännönmukaisuuksia kylläkin. En ole ikinä kuullut, että kertsejä olisi yleisesti tapana korvata sooloilla, vaikka onhan sitäkin tehty. Toki kertosäe yleensä kertautuu suht. samanlaisena, eihän sen nimi muuten olisi kertosäe. Useinhan kertosäe on se, josta kipale ensimmäisenä tunnistetaan, ja jonka tarkoitus on jäädä soimaan kuulijan päähän. Siksipä se usein nostetaan esiin muusta biisistä ainakin sovituksen puolesta. Usein siitä myöskin tehdään vähän säännöllisempi kuin kipaleen muista osista.

Kertsien tekoa voisi ehkäpä auttaa se, jos kuuntelisit tarkemmin biisejä, joissa on mielestäsi erityisen toimiva kertosäe. Sitten mietit, että mikä tekee juuri siitä kertsistä toimivan, millainen se on suhteessa muuhun biisiin jne. Tämän kummallisempia neuvoja on vähän vaikea antaa. Sinun luovuudestasi on koko homma kiinni.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Sävis
16.07.2007 14:01:21
Ei siihen ole mitään sääntöjä, kuten ei musiikissa yleensäkään. Poislukien muutamat konservatistiklassiset piirit.

Anteeksi mitkä? Antaisitko tästä jonkun esimerkin?
Säviksen pimeä puoli
kimurantti1
16.07.2007 14:03:09

Torniojaws varmaankin viittaisi tiettyihin tyylisääntöihin, joita on tapana noudattaa esitettäessä kipaletta. Tosin, niitä tyylisääntöjä löytyy kyllä "vähän" muualtakin kuin klasarista.. :-)
Dr Dominant
16.07.2007 15:07:12

Eikös Chick Corea ollut sellainen joka ei tee virheitä musiikissa, eikä elämässä. Näinollen hänellä täytyy olla jotkut säännötkin joista ei voi poiketa ... 8P
"Dr. Dominant, I presume?"
kimurantti1
16.07.2007 16:57:53
Eikös Chick Corea ollut sellainen joka ei tee virheitä musiikissa, eikä elämässä. Näinollen hänellä täytyy olla jotkut säännötkin joista ei voi poiketa ... 8P

Se oli Kikka Korea ja Jussi Pattitussi...
Sävis
16.07.2007 17:38:12

Jep, elämän säännöt. :D
Säviksen pimeä puoli
Janus
16.07.2007 22:52:47
Ei siihen ole mitään sääntöjä, kuten ei musiikissa yleensäkään.

Älä viitsi puhua potaskaa. Hyvässä musiikissa on hyvät säännöt.
risto
16.07.2007 23:14:22

... Siis, että miten se pitää sovittaa sointukiertoon (jo edellä soitettuun musiikkiin)? ...

Eh, siten että se kuulostaa hyvältä.

M.O.T.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Yksinäinen rumpali
17.07.2007 11:51:40 (muokattu 17.07.2007 12:29:23)
Eh, siten että se kuulostaa hyvältä.

M.O.T.

Mutta juuri tässä on se ongelma.. On kuitenkin hyvin sanottu, että kertosäe "korostetaan" biisistä esiin tällöin se voi olla, korkeampi sointuinen, lujempaa soitettu tai joissain biiseissä kuten Bob Dylan - knockin on heavens door: on vain laulamalla tehty kertosäe vaikka sointukierto pysyy taustalla samanlaisena.
KillingMachine
18.07.2007 12:40:28
En vain tajua miten sen saa sävellettyä biisiin. Kun olen tehnyt intron ja sointukierron niin en vain saa kertosäettä toimimaan. Siis millainen kertosäkeen tulee olla?

Biisissä ei tarvitse välttämättä olla kertosäettä. Tästä hyviä esimerkkejä on vaikkapa Tool, Mr. Bungle tai Rage Against the Machine, jonka ekalla lätyllä on kaksi 6-minuuttista biisiä joissa ei ole kertosäettä. On RATM:lla toki muitakin kertosäkeettömiä biisejä.
"Common ruse dirty face Pretty noose is pretty hate"
11
19.07.2007 13:26:14
Tee AABA -biisi, siinä ei ole kertsiä.

http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesArticle/id-1475.html
Reijo Persaho
10.08.2007 16:38:59

Mulla on samankaltaisia vaikeuksia rokkibiisejä tehdessä, riffejä ja rakennetta tulee vaikka kuinka mieleen mutta se lopullinen niitti, kertosäe, puuttuu. Vaikeaa jotenkin ajatella kuin laulaja, kun ei ole itse laula. Kai tässäkin asiassa yksinkertainen olisi kaunista, neljä sointua tai jotain, biisistä/musatyylistä riippuen/riippumatta.

Olipas selkeää tekstiä, pahoitteluni.
Sutela
10.08.2007 20:07:29
Mulla on yleensä niin, että kertosäkeet syntyy ensimmäisenä ja siihen ympärille on aika helppo koota muu biisi.
Sertzo S
10.08.2007 20:26:12
Mulla on yleensä niin, että kertosäkeet syntyy ensimmäisenä ja siihen ympärille on aika helppo koota muu biisi.

Itselleni on myös käynyt näin värkätessäni biisejä.
Tekotapoja on niin monia.
Janie Jones
16.08.2007 22:55:15

No mutta eikös sen pidäkin olla vähän vaikeeta? Kuulostaa ihan terveeltä itsekriittisyydeltä. Ajan kanssa - tai yrittämällä silloin tällöin ja yks kaks: pam - syntynee kyllä sellainen, että jollain tapaa omasta mielestä toimii.

Paljonhan on kiinni myös sovituksesta ja sen suhteesta muuhun biisiin. Joskus joku kertsi on yksinkertaisella soitinnuksella säveltäessä nössön kuuloinen, mutta saattaakin sitten kasvaa jonkun soittimen osuuden myötä ihan uudenlaiseksi.
"There's not enough days in the week/ and the weeks go by quicker than drunks knock back liquor" (Neil Hannon, The Divine Comedy)
Åboensis
23.08.2007 10:41:25

En vain tajua miten sen saa sävellettyä biisiin. Kun olen tehnyt intron ja sointukierron niin en vain saa kertosäettä toimimaan. Siis millainen kertosäkeen tulee olla? Siis, että miten se pitää sovittaa sointukiertoon (jo edellä soitettuun musiikkiin)? Joissain metalli biiseissähän ei oo kertosäettä ja eikö sooloilla voi korvata kertosäkeet? Kertosäehän toistuu biisissä pari kertaa ja on aina suht samanlainen?

80-luvun hittituottajat Stock, Aitken & Waterman kiteyttivät aikanaan hienosti parilla lauseella kertosäkeen dilemman ja merkityksen. Heidän lanseeraamansa ajatus oli (vapaasti lainaten) jokseenkin seuraavanlainen:

Laulun tärkein osa on se, jonka kuoro laulaa (l. kertosäe). Sen alimman sävelen on oltava korkeampi kuin muun kappaleen ylimmän sävelen.

Tällä periaatteella miehet sitten tehtailivat onnistuneesti lukuisia hittejä useille artisteille...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
Sutela
23.08.2007 14:50:50
Sen alimman sävelen on oltava korkeampi kuin muun kappaleen ylimmän sävelen.

Nyt kun sanoit tän, niin tajusin että aika monessa mun biisissä on juuri näin :D
Åboensis
23.08.2007 19:48:04

Nyt kun sanoit tän, niin tajusin että aika monessa mun biisissä on juuri näin :D

Onneksi olkoon, olet synnynnäinen hittimaakari ;-D.

Itse asiassa tuo SAWn ohje ei ole ollenkaan pöllömpi, koska jos ja kun kertsi tulee korkealta ja kovaa, se erottuu muusta biisistä takuuvarmasti.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)