Hot RedX 30.05.2007 09:16:26 | |
---|
Kitaralla sävelletty biisi pitäisi soittaa pianolla. Voiko oppien mukaan käyttää samoja sointuja? (Hämärä muistikuva, että ei..) Toinen asiaan liittymätön kysymys vielä, millä korkeudella melodia kulkee suhteessa sointuun? Onko tästä olemassa virallista ohjetta? |
baron 30.05.2007 09:58:23 | |
---|
Kitaralla sävelletty biisi pitäisi soittaa pianolla. Voiko oppien mukaan käyttää samoja sointuja? (Hämärä muistikuva, että ei..) Toinen asiaan liittymätön kysymys vielä, millä korkeudella melodia kulkee suhteessa sointuun? Onko tästä olemassa virallista ohjetta? 1. Ihan samat soinnut soittimesta riippumatta 2. Tavanomainen tapa on soittaa sointuja vasemmalla ja melodiaa oikealla mutta mitään virallista ohjetta ei ole. Yhtä hyvin saa soittaa päinvastoin tai vasemmalla bassokuviota ja oik kädellä melodiaa ja sointuja. Tavanomaista kuitenkin on että melodiaääni on korkein. Money for nothin' and chicks for free |
Peter Spiegelmann 30.05.2007 13:11:41 | |
---|
Toisaalta joihinkin kitarasävellyksiin sähköpiano tai syntetisaattori soveltuu paremmin kuin akustinen, koska pitch bend wheelillä voi tehdä liu'utuksia ja effektipedaalit saa liitettyä mukaan. "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
Hot RedX 30.05.2007 14:19:30 | |
---|
1. Ihan samat soinnut soittimesta riippumatta . Mistäköhän oon saanut päähäni että transponointia tai jotain ... Entäs bändin kanssa? Soittaako pianisti samasta kuin kitaarpleier? |
Dr Dominant 30.05.2007 14:35:09 | |
---|
Mistäköhän oon saanut päähäni että transponointia tai jotain ... Entäs bändin kanssa? Soittaako pianisti samasta kuin kitaarpleier? Ei tartte transponoida. Molemmat soittimet ovat nk. C-vireisiä. Jos puhutaan soinnun hajotuksista, niissä on hieman eroja, mutta periaatteessa samaa tavaraa molemmista ulos tulee. "Dr. Dominant, I presume?" |
Hot RedX 30.05.2007 17:04:23 | |
---|
no juu--kyllä tää ihan selkiää tästä ;) |
baron 30.05.2007 22:46:06 (muokattu 30.05.2007 22:48:38) | |
---|
no juu--kyllä tää ihan selkiää tästä ;) Johtuiskohan sun käsityksesi siitä, että kitaristit tykkää yleensä E ja A-duureista ja jotkut kiipparistit ei ja sitten ne transponoi laitteensa niin että saavat soittaa C ja F-duureista? Mutta periaatteessa kitarat ja koskettimet soittavat ihan samasta soinnut ja melodiat. Nimimerkki "Pakon edessä E- ja A-duureihin perehtynyt kiipparisti:-)" Money for nothin' and chicks for free |
Klezberg 30.05.2007 23:08:28 | |
---|
Sitten on tuo hajotusjuttu, eli jos soittaa keyboardilla sointuja kitarasoundilla, ei kuulosta oikealta mm. siitä syystä että sävelet tulevat kitaraan nähden luonnottoman lähelle toisiaan. Pianisti tarvitsee molemmat kädet sormet levälleen että saa soinnut hajotettua niin leveälle kuin kitarassa. Oberheim teki vajaat 20 vuotta sitten midipohjaisen värkin, joka hoiti tuon hajotuksen ja lisäksi sen että soinnun sävelet eivät kitaralla ala soimaan aivan yhtä aikaa. Minulla on se jossain, en kyllä sitä koskaan kunnolla oppinut käyttämään. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |
Hot RedX 26.07.2007 20:01:15 | |
---|
Seuraavanlaiseen ongelmaan törmäsin ja olisin erittäin kiitollinen, jos joku pystyisi jeesaamaan. Eli kitaralla oon tehnyt biisin enkä silloin ole tunnistanut sointua, joten olen tabittanut sen. Nyt kuitenkin haluisin soittaa kyseistä teosta pianolla. Siinä soinnussa on seuraavat äänet: E-Gis-Bb. Kysymys kuuluu, onko tästä väännettävissä pianolle sointu? Toinenkin "sointu" on: Cis-F-Bb. Löytyisiköhän tuolle nimeä? En löytänyt ainakaan ihan yleisimmistä sointuluetteloista. |
Schnowotski 26.07.2007 20:26:49 (muokattu 26.07.2007 20:28:52) | |
---|
Seuraavanlaiseen ongelmaan törmäsin ja olisin erittäin kiitollinen, jos joku pystyisi jeesaamaan. Eli kitaralla oon tehnyt biisin enkä silloin ole tunnistanut sointua, joten olen tabittanut sen. Nyt kuitenkin haluisin soittaa kyseistä teosta pianolla. Siinä soinnussa on seuraavat äänet: E-Gis-Bb. Kysymys kuuluu, onko tästä väännettävissä pianolle sointu? Toinenkin "sointu" on: Cis-F-Bb. Löytyisiköhän tuolle nimeä? En löytänyt ainakaan ihan yleisimmistä sointuluetteloista. Minun tiedoillani vastaan, voi siis olla, että jollain on korkeamman asteen tietoa. E-Gis-Bb vaikuttaisi joltain vajaamuotoiselta soinnulta. Hyvinkin se voi olla esimerkiksi E7b5-tyyppinen sointu, joita klassinen teoria löytää esimerkiksi alennetulta kuudennelta ja toiselta asteelta ja jotka purkautuvat pienen sekunnin verran alaspäin. Toki se voi olla myös kvinttisuhteinen dominantti, esimerkiksi E13#11. Tai kyseessä voisi olla myös esimerkiksi lyydiseen sävyyn viittaava Emaj7#11-sointu. Joka tapauksessa yksinkertaisimmin sen merkinnee reaalisointumerkillä E(b5). C#-F-Bb:stä tulee mieleen Bb-mollisoinnun terssikäännös. Reaalisointumerkki Bbm/Db. Nyrkkisääntönä erikoisille voicingeille voisi olla kirjoittaa ne auki nuottikirjoituksella. Reaalisointumerkit ovat paljon laveampia ja antavat vapautta soittajalle, riippuen siitä miten tarkkaan asteikkosävy on määritelty merkissä. Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..." Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä. |
baron 26.07.2007 20:49:41 (muokattu 26.07.2007 20:57:12) | |
---|
Seuraavanlaiseen ongelmaan törmäsin ja olisin erittäin kiitollinen, jos joku pystyisi jeesaamaan. Eli kitaralla oon tehnyt biisin enkä silloin ole tunnistanut sointua, joten olen tabittanut sen. Nyt kuitenkin haluisin soittaa kyseistä teosta pianolla. Siinä soinnussa on seuraavat äänet: E-Gis-Bb. Kysymys kuuluu, onko tästä väännettävissä pianolle sointu? Toinenkin "sointu" on: Cis-F-Bb. Löytyisiköhän tuolle nimeä? En löytänyt ainakaan ihan yleisimmistä sointuluetteloista. E-Gis-Bb = Säestän edellistä E(b5) Cis-F-Bb = Db6. Kvintti voidaan jättää pois soinnun luonteen muuttumatta. Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
kepulainen 26.07.2007 23:27:23 | |
---|
E-Gis-Bb = Säestän edellistä E(b5) Tuon sisältämä tritonus tekee siitä monenkin dominanttisoinnun vajaa muodon, esim. Bb7b5, F#9, C7#5, jne.. mutta tuollaisenaan sen voi merkitä vaikkapa juuri noin, tietysti riippuen tilanteesta vaikkapa se Bb7b5(omit3) jne... Cis-F-Bb = Db6. Kvintti voidaan jättää pois soinnun luonteen muuttumatta. Tämäkin riippuu täysin kontekstista kumpi on mielekkäämpi merkintätapa, Db6(omit5) tai Bbm/Db... ja kenelle nuotti on menossa. |