Aihe: Voisiko joku kääntää tämän tabulatuureiksi?
1 2
rtn
12.11.2007 08:04:22
Hei.
Eli siis olisko täällä yhtään ihmistä, joka voisi kääntää tämän kappaleen tabulatuureiksi Guitar Prolle tai sitten ihan .txt-tiedostoon? (Kitaralle)
http://img104.imageshack.us/img104/2853/ccf1211200700002hh9.jpg
ruuvimeisseli
12.11.2007 15:38:16

e|--------|-----------------|-----------------|----------|
B|--------|-----------------|-----------------|-----------------|
G|--------|-2-2-2-2-2-5-----|-----------------|-----------|
D|--------|-----------------|-----3-3-3-3-----|-2-2-2-2-----------|
A|---3-3--|-----------------|--------------5--|--------------|
E|--------|-----------------|-----------------|-------------|

Tässä melodian neljä ekaa tahtia. En jaksanut enempää. Oikeasti, olis hyvä osata nuotteja edes sen verran että osaisi soittaa tämmöistä peruskamaa.
You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
lxi
12.11.2007 16:56:35
Tässä melodian neljä ekaa tahtia. En jaksanut enempää. Oikeasti, olis hyvä osata nuotteja edes sen verran että osaisi soittaa tämmöistä peruskamaa.

Tästä olen samaa mieltä. Samaan hengenvetoon joudun huomauttamaan, että tabulatuurisi on kolmannesta tahdista alkaen päin honkia.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
Klezberg
12.11.2007 18:47:07

Tästä olen samaa mieltä. Samaan hengenvetoon joudun huomauttamaan, että tabulatuurisi on kolmannesta tahdista alkaen päin honkia.

Taitaa olla vain se kolmas tahti tipahtanut välistä.
a'tini al-nay...
ruuvimeisseli
12.11.2007 20:38:58 (muokattu 12.11.2007 20:39:07)

Taitaa olla vain se kolmas tahti tipahtanut välistä.

Ohops, niinpä onkin.
You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava.
baron
12.11.2007 20:45:00

Mä en voi kuin ihmetellä?
Onko noitten tabujen lukemisen opetteleminen niin hirveän paljon helpompaa kuin noitten muutaman nuotin, jotka 5-vuotias pianonsoiton opiskelija oppii ekan kahden viikon aikana.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
ruuvimeisseli
12.11.2007 21:08:57

Onko noitten tabujen lukemisen opetteleminen niin hirveän paljon helpompaa kuin noitten muutaman nuotin, jotka 5-vuotias pianonsoiton opiskelija oppii ekan kahden viikon aikana.

On se jonkin verran. Tabujen lukemiseen ei tarvitse osata oikeastaan yhtään mitään. Mitä nyt ehkä pitää osata laskea yhdestä kahteentoista. Tai kahteenkymmeneenkahteen asti, jos soittaa heviä.
Klezberg
12.11.2007 21:20:34

Oliskohan tässä sellainen ilmiö, että nimenomaan pianonsoittoa aloittava oppii nuotit vaikeuksitta, koska nuottien ja kosketinten välillä on yksi-yhteen vastaavuus. En minäkään muista että minulle olisi kansakouluikäisenä ollut mikään ongelma oppia nuotteja, vaikka kotona ei ollut mitään soitinta ja koulussa opettaja hyvää hyvyyttään opetti pianon alkeet.
a'tini al-nay...
baron
12.11.2007 21:29:20

On se jonkin verran. Tabujen lukemiseen ei tarvitse osata oikeastaan yhtään mitään. Mitä nyt ehkä pitää osata laskea yhdestä kahteentoista. Tai kahteenkymmeneenkahteen asti, jos soittaa heviä.

Mut noitten nuottien oppimisessa ei tarvitse kuin viiteen (viisi riviä viivastossa)
ruuvimeisseli
13.11.2007 16:26:25

Mut noitten nuottien oppimisessa ei tarvitse kuin viiteen (viisi riviä viivastossa)

Mut siinä pitää osata nuottien nimet ja missä ne sijaitsee kitaran kaulalla. Kitaralla pitää myös miettiä oikeat sormitukset kun sama ääni voi olla useammalla kielellä. Pianolla saa yhden äänen vain yhdestä paikasta.
baron
13.11.2007 16:46:15 (muokattu 13.11.2007 16:51:00)

Mut siinä pitää osata nuottien nimet ja missä ne sijaitsee kitaran kaulalla. Kitaralla pitää myös miettiä oikeat sormitukset kun sama ääni voi olla useammalla kielellä. Pianolla saa yhden äänen vain yhdestä paikasta.

No joo, mä oon aloittanut kitaralla ja silloin opettelin nuotit. Mun silloisessa Kitarakoulussa ei ollut tabuja,
Viljo Immonen oli tekijä, en muista kirjan nimeä.

Edit: KVG "Kitarakoulu plektrasoittoa varten"
Klezberg
13.11.2007 17:58:43

No joo, mä oon aloittanut kitaralla ja silloin opettelin nuotit. Mun silloisessa Kitarakoulussa ei ollut tabuja,
Viljo Immonen oli tekijä, en muista kirjan nimeä.

Edit: KVG "Kitarakoulu plektrasoittoa varten"

Tutulta tuntuu tuo kitarakoulu. Varmaan olen joskus 70-luvun alussa tuota käyttänyt itsekin. Ja jossain taitaa olla tallessa vielä kenties saman tekijän otetaulukko muistaakseni modernia plektrasoittoa varten.

Kyllähän kitarallakin nuotit oppii, kun opettelee ensin soittamaan sieltä perusasemista jolloin kullekin nuotille on oma paikkansa, ja etenee siitä sitten asema kerrallaan. Niinkuin muutenkin on järkevä tehdä.

Mutta täytyy myöntää että tabeillekin on oma paikkansa. Itselleni alkoi Mark Knopflerin soittotekniikka avautua kun tutkiskelin sitä tabien kautta. Mutta siinä ei netistä löytyneet tabit auttaneet tippaakaan, kaupasta ostettu kirja kylläkin.
a'tini al-nay...
Schnowotski
13.11.2007 21:39:07 (muokattu 13.11.2007 21:43:52)
Eikö ketään ihmetytä, että miksi kappaleessa on F-duuri/D-molli etumerkintä, vaikka kappale on ilmiselvästi kuitenkin A-mollissa menevä? Ontuuko soinnutuskorvani? Niillä valmiiksi kirjoitetuilla soinnuilla en siis soittanut, ne olivat mielestäni aika ontuvat, omin äkkiä keksityin soinnuin tuota näppäilin tässä.

Ralliollin kanssa oli debattia siitä, että toimiiko siihen toiseen tahtiin G-duurisointu. Selvästihän melodia viittaa C-duurisointuun - kun melodiassa on sävelet C, E ja G - mutta minä rakastuin siihen G-duurisoinnun tuottamaan kvarttiin melodian ja soinnun sävelten välillä ja mielestäni se siten soitettuna onkin koko biisin paras kohta, :-D.
Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi.
Janus
13.11.2007 21:57:00 (muokattu 13.11.2007 22:02:27)
Eikö ketään ihmetytä, että miksi kappaleessa on F-duuri/D-molli etumerkintä,

Ei, koska noi jälkikäteen käsin kirjoitetut sointumerkinnät (A, G jne) on ihan selkeästi päin vittua. Kappale on soinnutettu VÄÄRIN.

Mennään esim. näillä.

F        | C/E    | Dm     | Am     |
Bb       | F/A    | G7     | C7     |
Bb       | F/A    | Gm7 C7 | F      || 
jne.
Schnowotski
13.11.2007 22:11:28 (muokattu 13.11.2007 22:13:44)
Ei, koska noi jälkikäteen käsin kirjoitetut sointumerkinnät (A, G jne) on ihan selkeästi päin vittua. Kappale on soinnutettu VÄÄRIN.

Mennään esim. näillä.

jne.

Ne jälkikäteen kirjoitetut soinnut tosiaan on vähän kömpelöt, kuten kirjoitinkin, ja täytyy sen verran perua sanoja, että kyllähän se tosiaan selkeänä D-mollibiisinäkin toimii, ehkä jopa paremmin ja useampi ihminen sen niin kuulee, innostuin liian nopeasti kun luulin huomanneeni jotain, mutta jostain syystä aivoni omaksui helpommin A-mollista tehdyn soinnutuksen. Läheinen sävellajihan se on.
Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi.
baron
13.11.2007 22:23:19 (muokattu 13.11.2007 22:24:56)

Mennään esim. näillä.

jne.

Eiks se B-osakin mee ihan samoilla vaikka melodia pikkuisen poikkeaa?
Mä ihailin tuota II-V-I säkeen lopussa!
Janus
13.11.2007 22:35:48
Ne jälkikäteen kirjoitetut soinnut tosiaan on vähän kömpelöt, kuten kirjoitinkin, ja täytyy sen verran perua sanoja, että kyllähän se tosiaan selkeänä D-mollibiisinäkin toimii, ehkä jopa paremmin ja useampi ihminen sen niin kuulee,

Se on lastenlaulu, jossa on F-duurin etumerkit ja melodiassa taitteiden viimeinen sävel on F. Kappaleen sävellaji on F-duuri.

Suosittelen pitäytymään keskioluessa.
Schnowotski
13.11.2007 22:37:47
Se on lastenlaulu, jossa on F-duurin etumerkit ja melodiassa taitteiden viimeinen sävel on F. Kappaleen sävellaji on F-duuri.

Suosittelen pitäytymään keskioluessa.

Olisitpa nähnyt teoriaopeni ilmeen kun hän näki Sinisestä unesta tekemäni sovituksen, :-D. Sitä tehdessäni itseasiassa vielä jälkikäteen tarkistin, ettei vahingossa ollut tullut liikaa samoja sointuja kuin valmiiksi tehdyssä sovituksessa, josta minulla oli lappu. Ei ollut liikaa samoja sointuja.
piiska2
15.11.2007 11:57:13
Mennään esim. näillä.

jne.

Jos haluaa vielä lissä "holvikirkko-soinnutusta" niin Am:kin voi olla Am/C.

Kyllä olisin samoilla linjoilla Januksen kansaa...myös sen keskioluen suhteen.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
15.11.2007 12:18:29 (muokattu 15.11.2007 12:19:30)

Jos haluaa vielä lissä "holvikirkko-soinnutusta" niin Am:kin voi olla Am/C.

Kyllä olisin samoilla linjoilla Januksen kansaa...myös sen keskioluen suhteen.

Siitähän tulee hieno bassolinja: F - E - D - C - Bb - A - G mutta entäs sitten?
No joo, dominantti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)