osaamaton 19.02.2008 22:01:23 | |
---|
Tämä saattaa olla ihan perusasioita, tai sitten ei, mutta kysynpä täältä kuitenkin kun Wikipediasta en äkkiä löytänyt: miksiköhän kutsutaan sellaista sointua, joka jakaa oktaavin neljään yhtä suureen osaan? Eli kaksi tritonusta päällekkäin, tyyliin A, C, D# ja F# (tulikohan tuo nyt oikein?) Entäpä sitten A, C# ja F, käsittääkseni se jakaa oktaavin kolmeen yhtäsuureen osaan? (Huom. Kun minä kirjoitan musiikin teoriasta, on vastuu sitten lukijalla..) |
Hapuilija 19.02.2008 22:10:21 | |
---|
A, C, D# ja F# Dimisointuhan tuo, nuotit varmaan A,C,Eb ja Gb --> Adim Tuo toinen lieneepi sitten ylinouseva, merkitään kaipa Aaug |
Aki205dg 19.02.2008 23:05:28 | |
---|
vähän koitan täsmentää... toi ensimmäinen on, kuten mainittu, vähennetty nelisointu, eli dimiseiska, ja merkitään A_7 (tai Adim7). Myös kolmiäänistä muotoa A_ (äänet A C ja Eb) näkee, ja sitten on tilanteesta kiinni (jos haluaa nelisoinnuksi jatkaa) tekeekö siitä tuon A_7:n vai vaikka Am7-5n (eli A C Eb ja G). ja toinen on, kuten mainittu, ylinouseva sointu, voidaan merkitä Aaug tai A+ tai A+5. joku viksumpi vois viel kirjoittaa vaikka näiden sointujen funktioita ja niihin liittyviä asteikoita. "Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?"
-Frank Zappa
http://www.myspace.com/hammeroflove |
kepulainen 19.02.2008 23:15:00 | |
---|
joku viksumpi vois viel kirjoittaa vaikka näiden sointujen funktioita ja niihin liittyviä asteikoita. Ootellaan nimimerkki "komppaaja":n täydellistä vastausta. |
baron 19.02.2008 23:22:55 (muokattu 19.02.2008 23:27:11) | |
---|
Ennen täydellistä vastausta sen verran, että vaikka ne aug-soinnun merkinnät on ihan oikein, mä tykkää ilmauksesta A(#5) Sen verran kuiteskin yritän, että A7#5 viittaa kokosävelasteikkoon. (Monk oli jazz-puolella uranuurtajia sen käyttämisessä) Ja dimisointu tietenkin sopii kuin nenä päähän sekä dim- että domdim-asteikkoon. Ei, en ole tanssimuusikko! |
IJarro 19.02.2008 23:24:07 (muokattu 19.02.2008 23:24:22) | |
---|
Ootellaan nimimerkki "komppaaja":n täydellistä vastausta sekä kepulaisen katkeraa vinoilua. ...vai tuliko se jo...? Let's do some living after we die... |
komppaaja 19.02.2008 23:32:53 | |
---|
Ootellaan nimimerkki "komppaaja":n täydellistä vastausta. lol Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! |
kepulainen 20.02.2008 10:03:50 | |
---|
lol Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! No kirjoittaisit nyt...pliis...auta meitä! |
komppaaja 20.02.2008 12:40:48 | |
---|
No kirjoittaisit nyt...pliis...auta meitä! Ei minua kiinnosta dimisointu tai siihen liittyvät asteikot, joten minun on aivan turhaa sanoa niistä yhtään mitään. Noista aiheista on kirjoitettu miljoona sivua hyvää luettavaa, joten mars kirjastoon! |
Sertzo S 20.02.2008 18:16:30 | |
---|
Ei minua kiinnosta dimisointu tai siihen liittyvät asteikot, joten minun on aivan turhaa sanoa niistä yhtään mitään. Noista aiheista on kirjoitettu miljoona sivua hyvää luettavaa, joten mars kirjastoon! Just näin ja piste! |
kepulainen 20.02.2008 18:28:15 | |
---|
Ei minua kiinnosta dimisointu tai siihen liittyvät asteikot, joten minun on aivan turhaa sanoa niistä yhtään mitään. Noista aiheista on kirjoitettu miljoona sivua hyvää luettavaa, joten mars kirjastoon! http://en.wikipedia.org/wiki/Diminished_chord |