Aihe: Ensimmäinen sinfoniabiisi, pikku apua kaivataan
1
ANtTIKRISTUS
10.12.2008 19:53:27 (muokattu 10.12.2008 19:55:50)
Kokkeilinpa tässä ajankuluksi ja puolihuumorilla, että miten meikäläiseltä tämmöisen sinfonisemman kaman tekeminen onnistuu. Helevetin hauskaa on ainakin ollut, todella mielenkiintoista miettiä pään sisällä joka instrumentille kuuluvaa osuutta ja yrittää hahmottaa sävelkokonaisuutta mielessään. Mutta koska aloin ns kylmiltään vaan kasaan tätä, en tiedä oonko tehnyt jotain täysin epärealistisesti ja jotenkin "vasten kirjoittamattomia sääntöjä" :)

Kommenttia olisi kiva kuulla, mitään sen kummempaa arvostelua ei tarvi kenenkään laittaa jos ei kiinnosta, haluaisin vain tietää, mitä mun pitäisi tehdä toisin realismin ja oikean tunnelman saavuttamiseksi. Soittavatko orkesterin soittimet semmoisia juttuja, jota niiden oikeasti kuuluisi soittaa jne?

Niin ja teoriasta en tiedä mitään, joten ei mielellään mitään fotonitorpedojuttuja.

e: linkki, listan eka
http://www.mikseri.net/artists/?id=55001

e2: biisi siis on keskeneräinen, jonka takia se lähtee vähän oudosti ym pientä.
Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
Sävis
10.12.2008 21:51:12
No ihan ensimmäinen asia, mikä tuli mieleen, niin vahvistamattomana toi kitara ei kuuluis kyllä ollenkaan noiden muiden soittimien alta.

Lisää kommentteja ehkä myöhemmin, nyt en jaksa sen kummemmin paneutua.
ANtTIKRISTUS
10.12.2008 22:13:33 (muokattu 11.12.2008 00:53:21)
No ihan ensimmäinen asia, mikä tuli mieleen, niin vahvistamattomana toi kitara ei kuuluis kyllä ollenkaan noiden muiden soittimien alta.

Lisää kommentteja ehkä myöhemmin, nyt en jaksa sen kummemmin paneutua.

Tein biisin joskus aikanaan vain kitarapohjalle ja nyt myöhemmin aloin tekeen siitä päivitettyä versiota, mutta siinä tehdessä aloin sitten kokeilemaan noita sinfoniaorkesteri juttua ja homma vähän riistäytyi vähän käsistä... ehkä mä teen lopulta kaks eri versiota. :D En tiijä miten toimii sitten noin.

Meikä on vaan vähän epävarma, kuinka paljon ja mitä soittimia vielä kehtaa lisätä, ettei biisi mee ihan tukkoon. Pistän muuten vielä päivitetyn version tässä illan päälle.

e: pistin
Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
JPQ
13.12.2008 15:52:50 (muokattu 13.12.2008 15:55:49)

Tykkäsin pakko vaan kysyä myös mistä softasta/raudasta soundit oli ?
ps. omaa "rock sinfoniaansa" kehittämässä nakkisormena ja kitarattomana nekin lienee pakko koneella tehdä valitan.:(
osaamaton
13.12.2008 18:51:56

Jos orkesterille kirjoittaminen on hakusessa (kenelläpä ei olisi), niin tuolta sopii luntata: http://www2.siba.fi/aleatori/index.php?id=18&la=fi

Erittäin käyttökelpoista ja vie pitkälle.
ANtTIKRISTUS
13.12.2008 21:18:03 (muokattu 13.12.2008 21:59:12)
Biisi alkaa olla jotakuinkin valmiina, ehkä bassopuolta korostan vielä jollain soittimella mutta ihan kivalta muuten vaikuttaa... käykäähän kuunteleen meikän ensimmäistä tekelettä. :)

Tykkäsin pakko vaan kysyä myös mistä softasta/raudasta soundit oli ?
ps. omaa "rock sinfoniaansa" kehittämässä nakkisormena ja kitarattomana nekin lienee pakko koneella tehdä valitan.:(

Nyt true-muusikot vetää kahvit kurkkuun, mutta softana on käytetty Guita Prota (hoho :D), Sonaria ja siihen Colossus VST-plugari, ei mitään muuta. Tietenkin kitarat on nauhoitettu hyvällä mikillä, mutta muut soundit ovat ihan Colossuksesta. Guitar Prota käytän MIDIn luomiseen, koska en osaa sitä muilla softilla ja olen käyttänyt sitä jo lähemmäs 10 vuotta joten osaan tehdä tosi nopeasti noita raitoja, n 3-4 päivää meni tämän biisin tekemiseen.

Jos orkesterille kirjoittaminen on hakusessa (kenelläpä ei olisi), niin tuolta sopii luntata: http://www2.siba.fi/aleatori/index.php?id=18&la=fi

Erittäin käyttökelpoista ja vie pitkälle.

Kiitos, pitää huomenissa perehtyä. +

e: Alkuun tulee vielä yksi kitarakierto, nyt se lähtee vähän hölmösti.

e: suora linkki.
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=359787
JPQ
14.12.2008 02:06:44

Mä en vedä Sonarista enkä mistään muustakaan vain lopputulos on tärkeä. ps. COlossus lienee se on Quantium Leap sarjan softa aikas mainion oloiset demot siinä oli.
ralliolli
14.12.2008 02:49:36
Biisi alkaa olla jotakuinkin valmiina, ehkä bassopuolta korostan vielä jollain soittimella mutta ihan kivalta muuten vaikuttaa... käykäähän kuunteleen meikän ensimmäistä tekelettä. :)

Itse pidin siitä ensimmäisestä versiosta enemmän. Nykyinen on aivan liian tukehduttava, sitä paitsi intiimisti kaikuva kitarasi ei sulaudu orkesteriin millään. Vähintä mitä voisit sen suhteen tehdä on lisätä jotain efektejä, mutta minä poistaisin sen kokonaan.

Hyvä silti, että olet änkenyt sinne mahdollisimman paljon tavaraa, sillä karsiminen on helpompaa kuin uuden luominen. Jos sinulla on muuten nuotit niin laita ihmeessä. Uskon, että saat siten asiantuntevampia kommentteja. Itsehän en vielä mitään orkestroinnista tiedä - varmasti vähemmän kuin sinä - joten jätän tarkemmat analyysit muille.
ANtTIKRISTUS
14.12.2008 06:22:20
Itse pidin siitä ensimmäisestä versiosta enemmän. Nykyinen on aivan liian tukehduttava, sitä paitsi intiimisti kaikuva kitarasi ei sulaudu orkesteriin millään. Vähintä mitä voisit sen suhteen tehdä on lisätä jotain efektejä, mutta minä poistaisin sen kokonaan.

Hyvä silti, että olet änkenyt sinne mahdollisimman paljon tavaraa, sillä karsiminen on helpompaa kuin uuden luominen. Jos sinulla on muuten nuotit niin laita ihmeessä. Uskon, että saat siten asiantuntevampia kommentteja. Itsehän en vielä mitään orkestroinnista tiedä - varmasti vähemmän kuin sinä - joten jätän tarkemmat analyysit muille.

Ensinnäkin kiitoksia kriittisestä palautteesta, sitä nimittäin on niin vaikea saada nykyään.. kaikki tuntuvat painottavan noihin ihanjees-kommentteihin. Ei siinä et mä niitäkään aliarvioisin, mutta itsensä kehittäminen biisinikkarina on välillä vaikeaa jos ei saa kuulla sitä negatiivisiakin tunteita herättäviä puolia ihmisiltä... oppipoikiahan tässä vielä ollaan. :)

Mutta mutta... muutamalle kaverille oon lähettänyt tuota biisin nykyistä versiota ja se tuntuu jakvan mielipiteet aika hyvin. Toiset diggaa siitä pelkistetystä tyylistä, toiset taas tuosta "ylisovitetusta" sinfonisesta menosta. Mä oon nykyään alkanut tuntemaan vetoa tuota sinfonista musaa kohtaan... ehkä suurin syy on siinä et meikä on aina diggaillu ylisovittaa asioita ja bändimusiikin (jota pääosin tulee värkkäiltyä) ollessa kyseessä siinä pätee aivan eri lainalaisuudet. Jotenkin tuo musiikillisen ilmaisun tulkintavara tuntuu vitusti laajemmalta tuon orkesterimenon kanssa... ehkä sen takia että pystyy sovittaan niin paljo meininkiä ilman että kokonaisuuden toimivuus kärsii vrt bändimusaan.

Mutta mutta.. koska tuo biisin tyylit tuntuu jakavan mielipiteitä niin oon miettinyt tosiaan kahden eri version tekemistä, toisessa vois olla ihan kitarapohjat + jotain ihan pientä puhallinmenoo ja toinen versio vois toimii tuommosena massiivisempana juttuna... ainut vaan et ainakin mä ite diggaan ihan kummasta vaihtoehdosta vain... jotenkin tuo sinfoninen homma on tuonut imo semmoista moniulotteisuutta mitä ei pysty bändimusiikin suppeammalla repertuaarilla täyttään.. :D

Ooon vähän kännissä nyt mut ymmärrätte varmaan, palautetta saa antaa rohkeasti edelleen jos siltä tuntuu. Edelleen mua epäröi lähinnä se juttu, et onko tuo biisi mitenkään lähtökohtaisesti realistinen jos ottaa jhuomioon nämä orkesterisoittimet.. en ite tiedä oikeastaan mitään tän tyylin musasta ja kuulisin mielelläni, jos oon tehnyt jotain ilmiselviä aloittelijan mokia (esim käyttääkö tietyt soittimet laajempaa äänialaa mihin ne oikeasti pystyvät jne). Se on vaikea parantaa jos ei tiedä mitä on tehnyt väärin! Mut kiitokset kaikille kuunnelleille, toivon et tuo biisi pystyy herättään edes jonkinlaisia fiiliksiä, vaikka sitä ei pystyisi sanoiksi pukemaan. Tunnetilat ja fiilikset on kuitenkin se koko asian ydin ja miten sillä saadaan kuuntelija ns samalle aaltopituudelle.
ralliolli
14.12.2008 14:01:20
Ooon vähän kännissä nyt mut ymmärrätte varmaan, palautetta saa antaa rohkeasti edelleen jos siltä tuntuu. Edelleen mua epäröi lähinnä se juttu, et onko tuo biisi mitenkään lähtökohtaisesti realistinen jos ottaa jhuomioon nämä orkesterisoittimet..

Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaa laittaa nuotit nähtäväksi. On vähän helpompi kun voi osoittaa tahdin paikan eikä tarvitse kaikkea kuulonvaraisesti alkaa analysoimaan.
ANtTIKRISTUS
14.12.2008 15:22:33
Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaa laittaa nuotit nähtäväksi. On vähän helpompi kun voi osoittaa tahdin paikan eikä tarvitse kaikkea kuulonvaraisesti alkaa analysoimaan.

Mielelläni laittasin, mut en tiijä onkose mahdollista... Osa raidoista on tehty Guitar Prolla ja niistä on tietenkin nuotit, mutta ainakin 15 raitaa oon vaan tehny suoraan sonariin.. mä en tiijä pystyykö niistä tekeen yksittäisiä midi-filuja josta koko soossin voisi nuoteiksi purkaa. :/
JPQ
04.01.2009 01:34:42

Mielelläni laittasin, mut en tiijä onkose mahdollista... Osa raidoista on tehty Guitar Prolla ja niistä on tietenkin nuotit, mutta ainakin 15 raitaa oon vaan tehny suoraan sonariin.. mä en tiijä pystyykö niistä tekeen yksittäisiä midi-filuja josta koko soossin voisi nuoteiksi purkaa. :/

vaikeahko tapa joka päättelin että toiminee saada nuoteiksi sonarin midi raidat tuhoat muut kuin halutut ja otat save as valitset tiedoston nimen ja laitat päätteeksi mid näyttää kylläkin että eka vaihe on pakollinen ja kun siinä näemmä tulee midin alalajit (talletus ikkunasa kun pääte laitettu mid) nolla ja yksi niin nolla tallettaa kaikki biisn raidan samalle midi raidalle luodossa midissä ja yksi jokainen tulee omalle raidalleen näemmä vaikka midikanavien numerot onkin samat kuin projektissa ainakin täällä. tämmöstä havaitsin sonar homestudio 6 xlällä puuhaten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)