Aihe: Biisin teon ongelmat!
1 2 3
-razz-
10.12.2006 00:27:17

okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee ja sit jos joskus saan jotain aikaseks niin se kuullostaa hyvältä mut sit loppuen lopuks se kuullostaakin suoraan aivan paskalta ja kyllästyn sen tekemiseen ja jätän kesken.eli tollanen on ongelma! mikä hyödyksi
M.i.k.key
10.12.2006 05:02:45
okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee ja sit jos joskus saan jotain aikaseks niin se kuullostaa hyvältä mut sit loppuen lopuks se kuullostaakin suoraan aivan paskalta ja kyllästyn sen tekemiseen ja jätän kesken.eli tollanen on ongelma! mikä hyödyksi

Ratkaisut on monet...
yksi erittäin hyvä on co-writing. Ei muuta kuin toisen samanhenkisen kaverin kanssa vaihtamaan ideoita, vielä parempi jos saa tekstejäkin aikaiseksi.
möllisty
Sharkman
10.12.2006 17:11:38
joo ei oo helppoa ei... sä et oo vaan tarpeeks hyvä. Sitten kun taidot karttuu niin pystyy tekemään ihan kelvollista musiikkia milloin vaan.
Tämä on silkkaa vittuilua.. alusta loppuun.
gorgonoidi
10.12.2006 18:45:59 (muokattu 10.12.2006 18:46:30)

joo ei oo helppoa ei... sä et oo vaan tarpeeks hyvä. Sitten kun taidot karttuu niin pystyy tekemään ihan kelvollista musiikkia milloin vaan.

Niiinnnn kai juuuuu....

Kun biisiä tekee, kannattaa vain soitella sitä riffiä mistä kaikki on lähtenyt liikkeelle. Siitä ei pitäisi mikään hirveän vaikea lähteä väsäämään jatkoa. Pitää siinä silti vähän miettiä että mitä lähtee tekeen. Joskus jonkun riffin kanssa tulee itsekkin häärättyä todella kauan, mutta joskus se vain tulee itsestään ja näin biisin tekeminen ei tuota suuria ongelmia.
Väkisin ei kannata yrittää. Jos tuntuu siltä että ei saa biisiä rakennettua niin sitten vain kitara sivuun ja kuuntelemaan monipuolisesti musiikkia ja sitten vain hyvän ajan kuluttua kokeilemaan uudestaan.
Itsekkin väännän joskus hieman liikaa biisejäni hikihatussa ja silloin ei tule hyvää.

Jos taas bändille teet biisejä niin silloin kannattaa vain tehdä porukalla niin kappale varmasti etenee ja ideoita saa talletettua kunnolla biisiin. Teen itse omia biisejä, mutta bändikin löytyy. Bändillemme biisit tekeekin kitaristi ja hänellä yleensä ideat riittävät hyvin hyviin biiseihin joten minun ei tarvitse niihin puuttua :)

Siinä se mitä yleensä aina sanon kun joku tulee kyselemään biisien teosta eli jos biisiä ei saa eteenpäin tai muuta, kannattaa pistää kitara sivuun ja luukuttaa itselleen reippaasti musiikkia.
Toivottavasti ei ole hirveästi virheitä tai ole muutenkaan vaikeasti luettavaa tekstiä :)
BobHope
11.12.2006 14:47:19

Joskus toivoo, ettei koskaan oli kuunnellut mitään musiikkia, kun aina tajuaa, että "Hei täähän kuulostaa muuten ihan siltä ja siltä, eli ei tätä voi käyttää" Olen niin vaikutteiden orja, että keksin useimmiten jotain, jonka joku on jo tehnyt aiemmin. ARGH. Ja sitten jaan ketjun aloittajan kanssa saman ongelma, eli kokonaisten biisien teko on lähes mahdotonta.
>>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>>
Fellow
11.12.2006 15:52:18
Joskus toivoo, ettei koskaan oli kuunnellut mitään musiikkia, kun aina tajuaa, että "Hei täähän kuulostaa muuten ihan siltä ja siltä, eli ei tätä voi käyttää" Olen niin vaikutteiden orja, että keksin useimmiten jotain, jonka joku on jo tehnyt aiemmin. ARGH. Ja sitten jaan ketjun aloittajan kanssa saman ongelma, eli kokonaisten biisien teko on lähes mahdotonta.

Sama ropleema. Lähes aina tulee huomattua jälkikäteen että "No voi p**ka, täähän on suoraan siitä yhestä biisistä". Itte olin keksiny hyvän piisinpätkän, kunnes lopetin homman huomattuani että se oli lähes suora kopio yhestä Asian kappaleesta.

Mutta, jos ei olis koskaan kuunnellu mitään musiikkia, ei niitä sävellyksiä silloinkaan tulis(luultavasti).

Onneksi olen saanut nyt kehitettyä yhtä kappaletta, joka tuntuu olevan ihan oma juttu. Jees.
Genret p*rseeseen
northern
11.12.2006 15:58:55

Ei sen kappaleen kanssa tarvitse välttämättä kiirehtiä. Jos keksit hyvän riffin niin pistä jonnekkin talteen. Kun niitä riffejä alkaa kerääntyä johonkin varastoon niin vaikka vuoden päästä saatat huomata että jotkut niistä riffeistä sopii hyvin yhteen ja kappale alkaa muotoutua. Itsellänikin on kappaleita joissa saattaa olla kertosäe sävelletty kolme vuotta aikaisemmin kuin intro.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
gorgonoidi
11.12.2006 17:04:22

Ei sen kappaleen kanssa tarvitse välttämättä kiirehtiä. Jos keksit hyvän riffin niin pistä jonnekkin talteen. Kun niitä riffejä alkaa kerääntyä johonkin varastoon niin vaikka vuoden päästä saatat huomata että jotkut niistä riffeistä sopii hyvin yhteen ja kappale alkaa muotoutua. Itsellänikin on kappaleita joissa saattaa olla kertosäe sävelletty kolme vuotta aikaisemmin kuin intro.

Itselläni hyvät biisit syntyvät todella lyhyessä ajassa ja kerralla. :)
Sertzo S
12.12.2006 11:50:10 (muokattu 12.12.2006 11:50:34)
Itselläni hyvät biisit syntyvät todella lyhyessä ajassa ja kerralla. :)

Muutamien biisieni perusrunko eli melodia ja tekstikin, jotka ovat päätyneet esim. äänitteille, ovat syntyneen juuri noin. Olen toki joskus joutunut niitä ns. hienosäätämään, mutta en paljoa.
northern
12.12.2006 14:08:00

Eri ihmisillä tuntuu olevan eri tapoja säveltää. Joillekkin sopii se että asettaa esim. aikataulun itselle että tähän päivään mennessä sävellän viisi biisiä valmiiksi.

Teattereille kun olen säveltänyt musiikkia, niin on ollut pakkokin säveltää tällatavalla, että ne musiikit on valmiina ensi-iltaan mennessä, mutta sitten niistä tulee helposti sellaista "kunhan tässä taustalla nyt jotain musiikkia on" tyyppisiä sävellyksiä. Parempaa saan siis aikaiseksi kun ei ole sävellysten kanssa mitään aikarajoitusta.

Koittakaa mikä on teille paras tapa säveltää ja säveltäkää sillä tavalla.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Sertzo S
12.12.2006 14:26:40
Tein jokunen vuosi sitten TV2 Pikku Kakkoseen pariin sarjaan musan valmiisiin teksteihin. En minä mitään inspiraatioa odottanut, aloin vain työstää noita tekstejä musaksi ja sain Yle:ltä aikoinaan hyvän palautteen niistä. Toimivilta nuo kuulostivat editointienkin jälkeen töllöttimesätäkin ulos tullessaan, vaikka aika vaatimattomilla laitteillani nuo työstin ja midi-tekniikalla. Aikaa toki oli aivan mukavasti noiden tekemiseen PC:lläni.
Johann Onn
26.12.2006 15:49:45
okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee...

Ratkaisut on monet...

Ehkä ne onkin lyhyempiä biisejä ?. Ehkä niihin ei kuulu kertosäkeistöä ?. Jos ne onkin HC:tä ?.
Fellow
26.12.2006 17:31:58
Eri ihmisillä tuntuu olevan eri tapoja säveltää. Joillekkin sopii se että asettaa esim. aikataulun itselle että tähän päivään mennessä sävellän viisi biisiä valmiiksi.

Teattereille kun olen säveltänyt musiikkia, niin on ollut pakkokin säveltää tällatavalla, että ne musiikit on valmiina ensi-iltaan mennessä, mutta sitten niistä tulee helposti sellaista "kunhan tässä taustalla nyt jotain musiikkia on" tyyppisiä sävellyksiä. Parempaa saan siis aikaiseksi kun ei ole sävellysten kanssa mitään aikarajoitusta.

Koittakaa mikä on teille paras tapa säveltää ja säveltäkää sillä tavalla.

Biisien alku syntyy "itsestään". Ei pakottamalla.
Genret p*rseeseen
Säveltäjä joka säveltää
28.12.2006 14:23:03
Jos aikoo tehdä kappaleen,pitää harkita,jaksaako TODELLA alkaa tekemään omaa kappaletta.Jos on motivaatiota ja musiikillisia ideoita ja aikaa sekä jaksaa,niin on valmis tekemään omia kappaleita.
gorgonoidi
28.12.2006 19:41:42 (muokattu 28.12.2006 19:45:01)

Jos aikoo tehdä kappaleen,pitää harkita,jaksaako TODELLA alkaa tekemään omaa kappaletta.Jos on motivaatiota ja musiikillisia ideoita ja aikaa sekä jaksaa,niin on valmis tekemään omia kappaleita.

Säveltäjä joka säveltää on aivan oikeassa. Tosin itse alan yleensä samantien väsäämään yhden paskan riffi ympärille jotain ja sitten saattaakin olla siinä tilanteessa että ei enää jaksakkaan koska se kuulostaa todellisuudessa todella huonolta.

Eli miettikää biisejä ennenkuin aloitatte ne. Muuten biisi voi mennä aika piloille.
Itsellänikin on tällä hetkellä hautumassa yksi biisi ja vielä sitä hauduttelen ennenkuin kosken kitaraan ja kuuntelen paljon musiikkia joilla ruokin ideoitani.
Schnowotski
28.12.2006 19:59:09
Se on jotenkin romanttisen hienoa, miten pienestä voi musiikillinen idea lähteä. Laitoin lukemisen taustalle softasyntikan soittamaan sointua, jossa oli päällekkäin pieni nooni ja suuri septimi, eli sävelet G, G# ja G - eihän lukemisesta sitten mitään tullut kun tuo kuulostikin järkeenkäyvältä ja vaati kirjoittamaan itselleen jatkoa. Ja vihdoinkin sain sävellykseen niitä sävyjä, joita pari kuukautta sitten yritin väkisin etsiä; nyt ne sävyt löytyivät pakotamatta, intuitiolla.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
Bitti-Hiisi
28.12.2006 21:06:50 (muokattu 28.12.2006 22:07:06)
Säveltäjä joka säveltää on aivan oikeassa. Tosin itse alan yleensä samantien väsäämään yhden paskan riffi ympärille jotain ja sitten saattaakin olla siinä tilanteessa että ei enää jaksakkaan koska se kuulostaa todellisuudessa todella huonolta.

Eli miettikää biisejä ennenkuin aloitatte ne. Muuten biisi voi mennä aika piloille.
Itsellänikin on tällä hetkellä hautumassa yksi biisi ja vielä sitä hauduttelen ennenkuin kosken kitaraan ja kuuntelen paljon musiikkia joilla ruokin ideoitani.

Jos kitararock-henkisestä sävellyksestä puhutaan, niin mulle (omasta mielestäni) pelkkien riffien keksiminen on aina ollut helppoa: Sen kun valitsee tempon ja tahtilajin, ottaa kitaran käteen ja rupeaa fiilistelemään.

Jos sitten riffin jälkeen kappaleen säkeistössä mukaan pitäisi tulla laulumelodia tai "puhuttelevampi" harmonia, on niiden keksiminen ollut huomattavasti hankalampaa, kertosäkeestä puhumattakaan.

Kitaran kanssa säveltäessäni vapaiden kielien tai dropattujen vireiden käyttö riffissä on rajannut loppukappaleen ideointia entisestään. Nykyisin minäkin sävellän kappaleet ensin mahdollisimman pitkälle päässäni, jolloin instrumentti ei rajoita mielikuvitusta.

Aloitan säveltämisen usein itselleni haastavimmasta osasta eli kertosäkeestä, jonka jälkeen säkeistö yleensä syntyy kuin itsestään. Kun säkeistö/kertosäe-runko on hyvä, riffien ym. helposti syntyvien välikkeiden ripottelu on vaivatonta "koristelua". Intron sävellän aina vasta viimeisenä, koska siihen voi saada hyvän idean jostain muusta kappaleen osasta.

Eli tässä työjärjestysvinkki, joka on auttanu mua välttämään jumittamista:

1. Teoria/säveltapailu/nuottikirjoitus haltuun.
2. Sohvalle makaamaan silmät kiinni ja kuvittelemaan miltä se omasta mielestä "maailman paras" kertosäe tms. kuulostaisi.
3. Valmiin idean ylöskirjoittaminen ja vasta sitten testaaminen instrumentin kanssa.

Konstit on monet! :)

EDIT: Alun lainaukset lisätty ja pientä säätöä...
By your command!
brn2sk8
10.01.2007 21:44:51
okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee ja sit jos joskus saan jotain aikaseks niin se kuullostaa hyvältä mut sit loppuen lopuks se kuullostaakin suoraan aivan paskalta ja kyllästyn sen tekemiseen ja jätän kesken.

Dude, you just need to focus on it as hard as you can... Jos tuntuu siltä että ei perkele, nyt ei tuu mitään taas (kun yrität saaha jotain aikaan siis) niin kannattaa vaan unohtaa se vähäks aikaa... Ite mietin melki koko ajan kun oon koulussa ja kaikkialla kaikkia melodioita joita ympäriltä kuuluu, puiden kohinaa, tuulen ujellusta ja kitaristi kun olen ni pääasiassa yritän miettiä millasen kick-ass solon niistä tunteista joita mulle tulee kun kuuntelen luontoo pystys tekeen... Sit ko pääsen kotio ni yleensä sitä sooloo vaan alkaa tulla ihan niinkun improvisoidusti... Ja lainaan Jack Blackin sanoja juuri hiljan TV:stäkin tulleesta "School of Rockista" jossa se sanoo sille lead guitaristille että "But thats the idea, Rock is about the passion man... Where's the joy??!!" Eli jos oikeesti sulla on jotain annettavaa niin se biisi tulee sieltä ihan silleen kun oot just toivonu, mutta jos teet sen vaan väkisin ni eihän sitä kuuntele kuuro lepakkokaan... Ja sillon kun ite sävellän sooloja niin en kirjota niitä kokonaan ylös, vaan vaan ne kohdat joiden perusteella muista taas miltä se kuulosti ja miltä tuntu soittaa se enkä enää ehkä muista ihan täysin miten sen soitin viimekerralla, ja se onkin se paras osa kun voi vaan improvisoida niin hiton paljon kun mahdollista!! Sen hienompaa ei ookkaan kun voi vaan soittaa ihan niin kun miltä tuntuu... Sit välillä keksin jotain riffejä, mutta en jaksa soittaa niitä yleensä sen kauempaa kun sen että osaan sen niin etten katto ollenkaan kitaraa.. Pääasiassa vaan siks että riffejä ei kauheesti kannata improvisoida kesken...

Yhtä sooloo/riffiä joutuu joskus miettiin kuukausia tai viikkoja tai sit ne tulee ihan vaan jostain mutta lopeta vasta sit sen suunnittelu kun se kuulostaa just oikeelta omaan korvaas... Millään muulla ei oo väliä
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
rajajoki
12.01.2007 19:12:30
"okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee ja sit jos joskus saan jotain aikaseks niin se kuullostaa hyvältä mut sit loppuen lopuks se kuullostaakin suoraan aivan paskalta ja kyllästyn sen tekemiseen ja jätän kesken.eli tollanen on ongelma! mikä hyödyksi"

En lukenut muiden opastuksia "säveltämisen paremmuuteen" joten sanon oman tapani tehdä biisejä tai jotain metodioita mitä kannattaa kokeilla jos omastut joihinkin pointteihini.

Yleensä keksin riffin tai riffejä ja yleensä ne muodostuvat toisiinsa hyvin ja usein ei niin hyvin...aika on se jota pitää itselle antaa jos ei heti biisi rakennu.
Ehkä kaikki ei ole tarkoitettu hetkessä muodostuvan.
Ja ainakaan mulla ei ole mitään tarvetta tehdä "muovailuvahaa" puhutaan siis kappaleista jotka koostuu esim: verse,chorus,verse,c-osia,chorus biiseistä..
eli jos kertosäettä ei tule niin olkoon se sitten niin, itseänsä ei kannata pakottaa keksimään, voi seuraavana päivänä todellakin vituttaa kuunnella aikaansaannosta joka on todellakin kuraa koska se vain piti saada tehtyä, ja lisäksi meni monta tuntia hukkaan.
Luulen että kokonaisuuden kartottamiseen kappaleessa ihminen tarvitsee kaikkeja aistejansa, jos siis yhden aistin tukahduttaa kärsii kokonaisuus.
Sanoja teen kahdella tavalla joko sanat etukäteen ja soitinsävellyksen siihen tai sitten kun soitinsävellys on valmis vailla sanoja ja sitten pitää vain tulkita sävellystään, aina se pitää tuntua "polttavalta", ei väkipakolla esim: toi sopii tohon kohtaan ja toi otetaan pois kun se ei sovi...
se on "mun mielestä" valmisruokapöytä pahanmakuisella kattauksella.
ja nämä kaikki oli siis vain omia tulkintojani säveltämisestä.

en ehdi&jaksa töissä enempää kirjoittaa....
piiskaa sydäntalvella!
Torniojaws
17.01.2007 12:31:48

Itselle toimii parhaiten riffien säveltäminen ja nauhoittaminen lennosta. Nauhoitan 7 - 10 kpl riffejä ilman mitään kummempia kriteereitä ja sitten kuuntelen ne läpi. Siitä sitten putoaa turhat riffit ja voin jatkokehitellä jotain riffiä. Lopulta on sitten kasassa materiaali biisiin. Sitten väsään kappalerakennetta siirrellen riffejä eri järjetykseen ja tarpeen mukaan nauhoitan uusia riffejä. Lopulta on sitten raakaversio valmis, hyvinkin lyhyessä ajassa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)