Aihe: Juutuin sointukiertoon, helppiä?
1
Blackheart
28.03.2003 22:33:30
No niin, eli nyt kävi perinteiset. Sekä kitaralla, että pianolla kun omaa materiaalia teen, niin olen huomannut käyttäväni lähes aina pelkästään kulkua; D, C, A# tai D, A#, C. Välillä tosin saatan jopa ottaa G:n mukaan kuvioon. Mutta mutta.. Se, kun ei paljoa auta.

Eli, onko teillä mitään hyviä vinkkejä, miten pääsisi eroon tästä vaivasta, joka varmasti on kiusannut jossain kehityksen vaiheessa lähes jokaista muusikkoa? Linkkiä?
Teen pääosin melodista emotional rokkia/metallia ja kuten kiertokin varmaan antaa ilmi, niin surumielistä sellaista siis.
Olisiko mitään hyviä vastaavia kiertoja?
Tmp
29.03.2003 11:04:27
Eli, onko teillä mitään hyviä vinkkejä, miten pääsisi eroon tästä vaivasta

Älä soita sitä. Voi kuullostaa vittuilulta mutta niin se vain on. Kokeile kitaralla jotain uusia sormituksia ja lähe siitä sitten arpomaan. Jossain vaiheessa jokin kuullostaa hyvältä. Ei tuohon ole mitään poppakonstia, eikä se auta sua yhtään jos me annetaan sen yhen sointukierron lisäksi jonkun toisen joka kuullostaa samanlaiselta.
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
mklami
29.03.2003 16:18:02 (muokattu 29.03.2003 16:22:13)

Eli, onko teillä mitään hyviä vinkkejä, miten pääsisi eroon tästä vaivasta, joka varmasti on kiusannut jossain kehityksen vaiheessa lähes jokaista muusikkoa?

Kehottaisin tutustumaan tämän alueen FAQeihin, ei niitä huvikseen ole kirjoitettu. Lue ensin intervalli- ja skaala-FAQit, jos ne ei ole tuttuja, ja sitten sointu-FAQ. Kokeile vaikka siellä mainittuja esimerkkejä, koristele niitä itse, lisää sointuja väleihin jne...

Tätä palstaa ei käsittääkseni perustettu sen takia, että joka ikiselle sointukululle (ja muullekin asialle) perustettaisiin oma threadi, hommahan hajoaisi käsiin. Kysymyksiä saa tietenkin esittää, mutta on hölmöä perustaa jokaiselle aivan yksittäiselle asialle oma thread, varsinkin, kun perusasioita on pyritty FAQeilla selvittämään. Jos ne eivät ole selkeitä, kannattaa niistä tietenkin kommentoida ja kysellä lisää. Musiikin teoriaan kannattaa muutenkin tutustua mm. kirjastoista löytyvillä oppikirjoilla.

Kokeilu on aina hyvä apukeino, mutta jos on edes vähän hajua siitä mitä on tekemässä, käy asiat nopeammin ja helpommin, ja musiikistakin tulee takuulla mielenkiintoisempaa ja toimivampaa.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Blackheart
29.03.2003 23:42:29
Yeah, ymmärrän tietysti sen, ettei joka asialle omaa threadia pystyyn pistetä ja siksi koitinkin käydä nuo faq:t läpi mutta pääasiassa kaikki nuo jutut on kerrottu niin maan helvetin hankalalla tavalla. Oma teoria kun on vähän heikolla pohjalla, niin monesti menevät yli ymmärryksen. Siksi yritän nyt kysellä hieman käytännönläheisempää vinkkiä saada täältä.
mklami
30.03.2003 02:27:28

Yeah, ymmärrän tietysti sen, ettei joka asialle omaa threadia pystyyn pistetä ja siksi koitinkin käydä nuo faq:t läpi mutta pääasiassa kaikki nuo jutut on kerrottu niin maan helvetin hankalalla tavalla.

Onko niissä joku tietty kohta joka on epäselvä? Parannusehdotuksia saa tietenkin antaa, tarkotus olis justiin saada niistä FAQeista mahdollisimman ymmärrettäviä.

Oma teoria kun on vähän heikolla pohjalla, niin monesti menevät yli ymmärryksen. Siksi yritän nyt kysellä hieman käytännönläheisempää vinkkiä saada täältä.

Tulevaisuudenkin kannalta kannattais sitten opiskella sitä teoriaa, se helpottaa asioita tosi paljon ja samalla oppii uusia asioita sekä musiikin "toiminnan" perusteita, joiden pohjalta pystyy jo luomaan monipuolista musiikkia.
Blackheart
30.03.2003 04:22:54
Onko niissä joku tietty kohta joka on epäselvä? Parannusehdotuksia saa tietenkin antaa, tarkotus olis justiin saada niistä FAQeista mahdollisimman ymmärrettäviä.

No, on aika paljonkin ihan sen takia, että oma teoria on lähes täysin nolla. Oktaavi ymmärrän ja eri sävelten nimet muistaa mutta siihen se melkein jääkin. On äärimmäisen vaikea opiskella täältä mitään, kun oikein ymmärrä, että mikä on molliasteikko ja mikä duuriasteikko.
Blackheart
30.03.2003 04:26:34
Äh, viesti katkesi.

Tulevaisuudenkin kannalta kannattais sitten opiskella sitä teoriaa, se helpottaa asioita tosi paljon ja samalla oppii uusia asioita sekä musiikin "toiminnan" perusteita, joiden pohjalta pystyy jo luomaan monipuolista musiikkia.

Niin, sinänsä kannattaisi kyllä. Oon kuullu aika monelta taholta (ammattilaiseltakin), että olisin aika lahjakas musiikin suhteen. Opin monet käytännön jutut nopeasti ja esimerkiksi nyt useimmat melodiat pystyn soittamaan kitaralla virheettömästi ekan kuuntelun jälkeen perässä (6 vuota soiteltu). Mutta jos netistäkin lähdet opiskelemaan ja 8 sanan lauseessa on 5 sanaa, jota et ymmärrä, menee opiskelu äärimmäisen hankalaksi. Ja mihinkään yksityistunteihinkaan ei just nyt ole pahemmin resursseja..
mklami
30.03.2003 11:39:34

Jep.

Hmm, mutta alotapa tosta McGyverin skaala-FAQista, vai tuntuuko se heprealta? Mun mielestä siinä on yritetty aika maanläheisesti kertoa noi asiat. Aluksi riittää, että tutustut duuriasteikkoon sekä luonnolliseen, harmoniseen että melodiseen molliasteikkoon. Moodit ym. voit toistaseksi vielä jättää. Ja älä lannistu, kukaan ei opi asioita tosta vaan, käy niitä ihan ajatuksella ja ajan kanssa läpi, ja jos joku paikka hämmentää niin heitä vaikka kysymys kyseisen FAQin threadiin. Paljon helpompaa on myös neuvoa, jos tunnet noi jutut. Sitten kun noi asteikot on kunnolla hanskassa, voit kattoa intervallit, ne on hyvä (=pakko) osata kunnolla ennen kuin edes yrittää aloittaa sointujen opiskelun. Opiskeluintoa! :)
Blackheart
31.03.2003 07:42:32
No, kopioin sen skaala-faq:n testiksi koneelle ja pitää nyt koittaa jotain siitä saada irti illemmalla. Olisihan se toisaalta hemmetin hieno juttu ymmärtää tuota teoriaakin hieman, vaikka enemmän käytännön miehiä olenkin.
Keppi
08.04.2003 12:36:10
On muuten aika yleistä...tuo teoriatietämättömyys. Itsekään en pidä itteeni erityisen lhyvänä tuolla saralla. Perusjutut oon noin suurinpiirtein opetellut. Silti välillä tuntee itsensä ja minua pidetäänkin jonain hiton teoriaguruna...näissä soittajapiireissä, missä itse liikun. Jos niille yrittää teorian pohjalta selittää jotain, niin saa vaan naurut ja vi****lut. Hyviä soittajia, joilla on aivan loistavia juttuja. Monesti paljon parempia kun omani. No mutt hyvin on toimeen tultu...
Itse oon huomannu, ett tosta teoria "tietämyksestä" on ollu eniten hyötyä, ku rupesin aikoinaan huvikseni treenaamaan myös pianon soittoo. Pääsin tosi äkkiä kärryille, vaikka tekniikka olikin hakusessa. Teoria kyllä "aukaisi" sen soittimen mulle. Tokihan sekin autto, ett on kitaraa soittanut pitkään.
Juuup!
Apathos
23.04.2003 10:15:59
Jos niille yrittää teorian pohjalta selittää jotain, niin saa vaan naurut ja vi****lut.

Etpäs uskokkaan kuinka yleistä tuo tuppaa olemaan...
Lennu
23.04.2003 10:46:54

Etpäs uskokkaan kuinka yleistä tuo tuppaa olemaan...

Se on helppoa väistää. Jos joku kysyy, miksi tämän pitää olla näin, niin pitää vastata vain, että se nyt vaan on näin. Eikä alkaa selittelemään tyyliin: no siksi, kun on suuri seksti, katokku, priimi, sekunti... blah blah.

Jos kärryiltä putoaa heti kättelyssä, niin varmasti tulee "työnnä sekstis perseeseesi" vastauksia. Nuo nyt vaan on semmoisia asioita, jotka pitää itse omaksua.

Muistakaa, asiat nyt vaan on niin kuin ne on. Eri asia on, jos joku oikeasti on kiinnostunut tietämään sen teoreettisen pohjan, niin voi vähän vihjailla niin, että se saa kiinni siitä ja ajattelee itse loppuun.
www.lennu.tk , www.whoax.tk Ahneus on yksi luonteenpiirteistäni, mutta laiskuus on se hallitseva.
Apathos
23.04.2003 11:16:44
Muistakaa, asiat nyt vaan on niin kuin ne on. Eri asia on, jos joku oikeasti on kiinnostunut tietämään sen teoreettisen pohjan, niin voi vähän vihjailla niin, että se saa kiinni siitä ja ajattelee itse loppuun.

Ongelmana onkin löytää ihmisiä jotka suostuisivat tekemään musiikkia yhteisillä säännöillä. Mekin otimme basistin bändiin joka osaa sooloillessaan vedellä sellaisia riitasointuja että... Hienoa katsoa kun poika vetäsee taustalla bassosoolon ja iloisena hymyilee luullessaan sen kuulostaneen "tosi hyvältä".
Lennu
23.04.2003 11:28:11

No joo. Kyllähän melodiantajua voi olla ilman teoriaosaamistakin. :)

Epäsoolothan oli kova juttu ysikytluvulla.
www.lennu.tk , www.whoax.tk Ahneus on yksi luonteenpiirteistäni, mutta laiskuus on se hallitseva.
Peki
28.04.2003 08:36:11
bob dylanki on tehny saman biisin sata kertaa ni kyllä siinä sointukierrossa sopii jumittaa
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)