Jabbe 18.03.2003 21:27:22 | |
---|
Kuka täällä on opiskellut musiikin teoriaa ihan enemmänkin? Höhö. |
KMT 18.03.2003 21:37:05 | |
---|
Kaverit kyselee ainakin, että mistä mä oon oppinut kaiken? En mä missään musiikkiopistos oo ollu, mutta musiikin teoriakirjoja on tullut luettua sen verran että tietää tarpeeksi... Mä olen vain tyhmä... |
lxi 18.03.2003 23:59:39 | |
---|
Perusmusatiedot on luettu ja itsekseen kahlattu siitä jonkin verran eteenpäin. Eli väittäisin hallitsevani perusasiat aika suvereenisti. |
Jonte 19.03.2003 08:12:13 | |
---|
Kuka täällä on opiskellut musiikin teoriaa ihan enemmänkin? Sen verran on tuntumaa, että omat ja muitten biisit saadaan tarvittaessa kirjoitettua 7-8 henk. orkesterille. Vaan ei enempää, hyvä että tämä keskustelualue on perustettu. Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois". |
hörhö 19.03.2003 08:16:26 | |
---|
En ole aikaani tunneilla viettänyt, mutta perusasioita olen keskenäni lukenut ihan kohtuullisissa määrin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
mklami 19.03.2003 09:40:12 | |
---|
Kuka täällä on opiskellut musiikin teoriaa ihan enemmänkin? Opiskelen musiikin teorian ja säveltapailun opettajaksi, joten oon todella paljon opiskellu näitä asioita, ja lisää juttuja tulee koko ajan :) Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success.
- Vangelis |
Congi 19.03.2003 10:30:41 | |
---|
Mitä tarkoittaa säveltapailu? |
Chemo 19.03.2003 10:31:55 | |
---|
Kuka täällä on opiskellut musiikin teoriaa ihan enemmänkin? Musiikkiopistossa silloin joskus, ja omin päin sitten sen jälkeen kun bänditouhut veivät miehen - viime aikoina olen käyttänyt musiikin teoriaa enemmän kuin opiskellut sitä... :-) Kiva nähdä, että täällä on muodollisestikin pätevää osaajaa mukana (...viittaan lähinnä Mklamiin tällä). |
mklami 19.03.2003 10:41:15 (muokattu 19.03.2003 10:43:46) | |
---|
Mitä tarkoittaa säveltapailu? Säveltapailu on karmean laaja käsite. Se sisältää mm. oman äänenkäytön ja harmonia- & rytmitajun treenamista niin, että pystyy mm. priva vista (ensinäkemältä, ilman harjoittelua) laulamaan nuotissa olevaa musiikkia, rytmejä ym. Säveltapailu ulottuu todella pitkälle, itse opiskelen tällä hetkellä atonaalista säveltapailua, eli siis duuri-/mollitonaliteetin ulkopuolista (modernia) musiikkia, joissa melodioita ei voi enää ajatella perinteiseen harmoniaan sopivina, vaan irrallisina intervallikulkuna. Lisäksi säveltapailuun kuuluu melodia-, rytmi- ja sointudiktaattien kirjoittamisen opiskelua, eli musiikin kirjoittamista nuoteille kuullun perusteella. Tämä koskee niin melodiaa, harmoniataustaa kuin rytmejäkin. Ja paljon muuta... :) Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success.
- Vangelis |
Neljä Ruuvia 19.03.2003 10:46:10 | |
---|
Säveltapailu on karmean laaja käsite. Se sisältää mm. oman äänenkäytön ja harmonia- & rytmitajun treenamista niin, että pystyy mm. priva vista (ensinäkemältä, ilman harjoittelua) laulamaan nuotissa olevaa musiikkia, rytmejä ym. Säveltapailu ulottuu todella pitkälle, itse opiskelen tällä hetkellä atonaalista säveltapailua, eli siis duuri-/mollitonaliteetin ulkopuolista (modernia) musiikkia, joissa melodioita ei voi enää ajatella perinteiseen harmoniaan sopivina, vaan irrallisina intervallikulkuna. Lisäksi säveltapailuun kuuluu melodia-, rytmi- ja sointudiktaattien kirjoittamisen opiskelua, eli musiikin kirjoittamista nuoteille kuullun perusteella. Tämä koskee niin melodiaa, harmoniataustaa kuin rytmejäkin. Ja paljon muuta... :) Tervetuloa Mklami tähän ryhmään kinaamaan kaiken maailman käänöksistä ja soinnuista yleensä.Ehdottaisin sinulle moderointi oikeuksia....mut eipä varmaan yks ääni siihen riitä.
|
mklami 19.03.2003 11:00:16 | |
---|
Tervetuloa Mklami tähän ryhmään kinaamaan kaiken maailman käänöksistä ja soinnuista yleensä.Ehdottaisin sinulle moderointi oikeuksia....mut eipä varmaan yks ääni siihen riitä. Kiitos, aletaanpa mesota asioista oikeen kunnolla :) Mites noita moderointioikeuksia saa, pitääkö siitä tosiaan äänestää? Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success.
- Vangelis |
mklami 19.03.2003 11:04:01 | |
---|
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success.
- Vangelis |
Notefix 19.03.2003 11:44:06 | |
---|
Kuka täällä on opiskellut musiikin teoriaa ihan enemmänkin? Emmä ainakaan mikään asiantuntija halua olla teoriassa. Opiskelijat tietää/muistaa paremmin nuo jutut niinku teoriatasolla. Klasaripianoa on taustalla ja sitten jotain orkestraatio ja johtamisopintoja. Kunnon muusikon tapaan oli kiire päästä hommiin, joten jäi suorittamatta, mutta siperia opetti. Aika paljon on tullut kirjoitettua erilaisille kokoonpanoille, yleensä orkesteriarreja poppis/jazz artisteille. Jotain vakavampaa musaakin on tullut tehtyä, mutta ne piirit katsovat helposti vähän kieroon, jos on ollut liikaa "väärällä puolella" Sitäpaitsi eihän niitä kukaan kuuntele :) |
qfleax 19.03.2003 11:49:53 (muokattu 19.03.2003 12:03:48) | |
---|
Mitäs teoria/sävellys/säveltapailu/whatever kirjoja olette havainnut hyväksi tälläiseen pop/rock puoleen (=ei niinkään klassinen). Saisi olla enemmän aloittelija tasoa kuin mitään hirveän advanced kamaa. Heitelkää nimiä tänne niin voi katsastaa ne? Esim. mitä oppilaitoksissa missä liikutaan pop/rock pohjalla käytetään? Lisätään vielä: Tarvisi justiin tollasta kirjatietämystä siihen, kun monesti "keksii hatusta" kivan melodian pätkän, riffin tai sointukierron, jonka ympärille haluais vääntää kappaletta, mutta ei tahdo hatusta onnistua aina esim. sointujen löytäminen melodian ympärille. Olisi hyvä kun tietäisi ns. "varman tavan" hakea sointuja tms. |
Kaitsu85 19.03.2003 12:20:05 | |
---|
Nyt tähän lisään asiaa sivuavan kommentin. elikkä ekan kerran kun kävin tunnilla (viime lauantaina) huomasin että ilman opetusta ei tulisi mun soitosta mitään. |
Jabbe 19.03.2003 14:50:29 | |
---|
Mitäs kaikkia teoria-aineita musaopisto/perustutkintotasolla pitää opiskella? Lähinnä että mitä seuraavaksi... Tällä hetkellä (lähes) suoritettuna teoria I, solfa I ja kenraalibasso. On se kuivaa mutta kyllä siitä jotain hyötyä on. Höhö. |
mklami 19.03.2003 15:48:59 | |
---|
Tällä hetkellä (lähes) suoritettuna teoria I, solfa I ja kenraalibasso. On se kuivaa mutta kyllä siitä jotain hyötyä on. On todellakin hyötyä! :) Noi mainitsemasi kurssit on viimiset kurssit joita tehdään musiikkiopistotasolla. Onneksi olkoon, oot ja aika pitkällä :) Jatkoaineita voi joissakin opistoissa tehdä, mutta seuraavaksi listaamani aineet ovat yleensä vain musiikin ammattiopintoihin sisältyviä. Seuraavaksi, noi suoritettuasi voit alottaa Soinnutus I:n. Sen jälkeen (tai samanaikaisesti, mieluummin soinnutus kuitenkin ensin) on Kontrapunkti I:n vuoro. Niiden jälkeen Soinnutus II ja Kontrapunkti II:n. Näiden jälkeen on jo hyvä tutustua (ellei sitä ole ennen tehnyt) Transkriptioon, Soitinnukseen ja Sovitukseen, niistäkin on monia kursseja. Ja jos piano taittuu, voi aivojaan rasittaa Partituurinsoitolla :) Niin, eikä tietenkään pidä unohtaa Solfa II, III ja IV:sta (nykyään usein Solfa C, B ja A, I-solfa on D-solfa). Kyllä näitä riittää vaikka kuinka pitkälle... :) Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success.
- Vangelis |
MeatPie 19.03.2003 19:54:05 | |
---|
Noh, mulla on kanssa Teoria I, Säveltapailu I ja Harmoniaoppi käytynä. Mitäs tuo kontrapunkti muuten itseasiassa tarkkaan ottaen on? |
mklami 19.03.2003 20:01:55 | |
---|
Noh, mulla on kanssa Teoria I, Säveltapailu I ja Harmoniaoppi käytynä. Mitäs tuo kontrapunkti muuten itseasiassa tarkkaan ottaen on? Kontrapunkti sanana tarkoittaa "pistettä vastaan". Eli äänenkuljetuksesta on kyse. Kontrapunktin opinnot aloitetaan renessanssikontrapunktiin tutustumalla - tehtävinä on tehdä renessanssin ajan tyyliin musiikkia, mm. kirjoittamalla vasta-ääniä (kontrapunkteja) ns. cantus firmus - melodioille, jotka toisinaan on lainattu gregoriaanisesta kirkkolaulusta. Kontrapunktiakin on monenlaista, renessanssityylin jälkeen aletaan tutustua uudempien aikojen kontrapunkteihin. Sävellystä silmälläpitäen sekä Soinnutus (ja sitä ennen Kenraalibasso (nyk. Harmoniaoppi) että Kontrapunkti ovat todella hyödyllisiä aineita. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success.
- Vangelis |
Man0Sand 19.03.2003 20:30:35 | |
---|
Kummeleita lainatakseni: Selvä! :D Yhtäällä suree kuningatar, toisaalla kuningas vaimoton on. |