Aihe: Rytmikysymys
1
KooAa
18.03.2003 21:27:10
Soittelin eräänä päivänä kitaralla rytmiä, oli niin plagioiutu etten voi omaksi sanoa. Kaveri oli messissä ja sanoin sille että kun minä soitan näin niin soita sinä noin. Kaveri ei päässyt rytmiin kiinni ja sanoi että rytmi rikkoo muusiikin lainalaisuuksia.
Haluaisin tietää onko se teoriassa mahdollista että rytmi rikkoo jotain lainalaisuuksia.
lxi
19.03.2003 00:01:38
Olisi kiinnostava tietää tarkemmin minkälaisesta rytmikikkailusta oli kyse.

Musiikin keinotekoiset lainalaisuudethan on tehty rikottaviksi. (Eri asia on tietenkin kuinka tyylikkäästi se tapahtuu.)
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
hörhö
19.03.2003 08:18:16

Ei ole lakia. Kaikki säännöt on tehty rikottavaksi. Notaatiossa olen kyllä huomannut tiettyjä vaikeuksia, joita olen yrittänyt laskea.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
mklami
19.03.2003 09:39:30

Mitä tahansa voi tehdä. Toinen asia on, kuinka helppo sitä on kirjoittaa nuoteille omaa notaatiojärjestelmäämme käyttäen. Et siis pysty rikkomaan mitään rajoja, koska niitä ei ole.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
ize89
06.04.2003 17:38:23
Mä koitan epätoivosesti laskea rytmiä,mut eihän siitä mitään tule,ni soitan sillee suurinpiirtein.. jotain sinnepäin. Eiks musiikin tekemisen pitäis olla luovaa? multa toi säveltäminen ei oikeen onnistu,ni muokkailen sitten toisten biisejä. Ja kukaan ei ole tullut valittamaan,joten ei niissä mitään lakeja/rajoja ole.
§Tuulia§
Chemo
07.04.2003 08:50:28

rytmi rikkoo muusiikin lainalaisuuksia.

Tämä on jossakin määrin kulttuurisidonnainen asia. Jos soitatte pelkästään esim. jonkinlaista 4/4-perusrokkia, niin sellaisen genren totuttuja tapoja kimurantimpi rytmikikkailu voi rikkoa. (...mikä toki joskus saattaa olla juuri sitä mitä teidän aktinne ja vaikka koko genre tarvitsee uudistuakseen ja pysyäkseen mielenkiintoisena).

Tosiaan niinkuin muutkin ovat kertoneet, käytännössä mitä vaan voi tehdä, jos puhutaan vain yleisesti "musiikin lainalaisuuksista". Nuotille saa kirjoitettua melkein mitä vaan - tahtilajia ja tempomerkintöjäkin voi vaihtaa vaikka joka tahdissa ja niinpoispäin, jos oikein kikkailuttaa.

Veikkaanpa, että kaveriasi vain nolotti kun ei saanut rytmistä kiinni, ja joku hätäinen selitys piti keksiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)