Aihe: Bassokitaroiden teoria/soittelu/muu hässäkkä kirjat
1
Pitsa
21.07.2003 13:36:00
Yrittelin tuolta vanhemmista viesteistä etsiä, mutta eipäs oikein löytynyt näitä. Elikkäs nyt kaivataan ihmisiltä tietoa kirjoista, jossa opetetaan teoriaa ja soittamista ja muuta hässäkkää. Hieman alle parin vuoden soittelun jälkeen alkaa tuntua siltä että kaipaan hieman enemmän tietoutta teoriasta ja muusta (walkin bass hässäkät ja muut, joille en basistijunttinewbienä tiedä nimeä). jospa minustakin tulisi uuden ajan (vaikkapa) steve harris tällä "kirjekurssimetodilla", hoho. Elikkäs vastauksia toivotaan.
Ei me tämmösiä
Pitsa
21.07.2003 13:41:43
Ainiin, mielellään suomenkielelle käännettyjä kirjoja haetaan. Englanti on kyllä hallussa, mutta sillon pitää jo oikeasti ajatella lukiessa, hehe
Ei me tämmösiä
Bassballs
23.07.2003 19:28:58

Ehkä arvostetuin kirja bassonsoiton opetteluun on Chuck Sherin Improvisor's Bass Method. Samalta häiskältä on myös muitakin hyviä bassokirjoja.
Ei sekuntiakaan liian aikaisin.
Pitsa
23.07.2003 19:58:40
kiitoksia kiitoksia. lisää kirjojen nimiä kaivattaisiin vielä
Ei me tämmösiä
kivi
23.07.2003 21:22:57
Ex. Hassisen Kone - ym. basisti Jussi Kinnusen "Rockbasso" lienee juuri sitä mitä tarviit. Helppo, hauska ja hyvä; mukana myös kasetti jonka kanssa treenata. Toivottavasti tuota saa vielä...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
midprice
24.07.2003 11:02:09

Ex. Hassisen Kone - ym. basisti Jussi Kinnusen "Rockbasso" lienee juuri sitä mitä tarviit. Helppo, hauska ja hyvä; mukana myös kasetti jonka kanssa treenata. Toivottavasti tuota saa vielä...

Ainakin Kuopiosta kirjastosta tuo löytyy. Nuottien tuntemus suotavaa, sillä tabulatuureja ei opuksessa tainnut olla.
Nelikielipiru
24.07.2003 13:11:36

Ainakin Kuopiosta kirjastosta tuo löytyy. Nuottien tuntemus suotavaa, sillä tabulatuureja ei opuksessa tainnut olla.

Ei oo, oon ite jussin kanssa kyseistä kirjaa käyttäny.
kivi
25.07.2003 02:50:18

Heh, mä ajattelin kyllä, että ne jutut kuulee sieltä kasetilta ja oppii siinä; ja sitten kun alkaa verrata omaa soittoaan komppilappuihin, oppii nuotitkin:-)

Tabulatuureja en ikävä kyllä osaa lukea, mä en vaan jotenkin ymmärrä niitä. Johtuu ehkä siitä, ettei sellaisia ollut siihen aikaan kun mä opettelin - se oli korva tai nuotit, joko tai; mieluiten molemmat.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
midprice
25.07.2003 09:15:15

Heh, mä ajattelin kyllä, että ne jutut kuulee sieltä kasetilta ja oppii siinä; ja sitten kun alkaa verrata omaa soittoaan komppilappuihin, oppii nuotitkin:-)

Kieltämättä paljon opettavaisempi metodi kuin tablojen tuijottelu.

Tabulatuureja en ikävä kyllä osaa lukea, mä en vaan jotenkin ymmärrä niitä. Johtuu ehkä siitä, ettei sellaisia ollut siihen aikaan kun mä opettelin - se oli korva tai nuotit, joko tai; mieluiten molemmat.

Kyllähän tuo tabloista soittaminen on vasta-alkajalle helpotus, mutta sitten monesti tuijotetaan virheellistä tabulatuuria ja ihmetellään, kun oma soitto ei kuullosta yhtään oikealta. Luotetaan tabulatuuriin, vaikka pitäisi käyttää ennemminkin korvia ja kuunnella.

Äh, alkaa mennä vähän aiheesta ohi.
kivi
25.07.2003 17:12:35
Kyllähän tuo tabloista soittaminen on vasta-alkajalle helpotus, mutta sitten monesti tuijotetaan virheellistä tabulatuuria ja ihmetellään, kun oma soitto ei kuullosta yhtään oikealta.

Niinno, mitä mä noita ulkomaiden kitaralehdissä oon nähnyt, ja muutenkin, niin kyllähän niistä melodian saa irti. Mutta yleensä viimeistään puolessavälissä tajuaa, että: ahaa! Tää meniskin paremmin sormitettuna jostain ihan muusta asemasta...

Se on vähän niinkuin sellaiset bändien nuottivihot, joissa on avosoinnuille neuvottuna koko soitto:-) - ei välttämättä vastaa ihan todellisuutta.
(Handsome Dick Manitoba)    
Pitsa
25.07.2003 19:01:54
Eipä nuoteistaluvussa ongelmaa ole, tuo kirja kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, joten käynpä kirjastossa piakkoin katselemassa moista opusta ja jos ei tahdo löytyä niin sittenhän se pitää osaa paukaista, jos se oikein hyvä kuulostaa olevan
Ei me tämmösiä
Late
28.07.2003 21:02:07 (muokattu 28.07.2003 21:02:38)

Mä ainakin olen löytänyt Porin kirjastosta kyseisen teoksen. Siinä vain ei ole teoriaa laisinkaan ja nimim. "Pitsa" toivoi kirjalta vähän tuota teoripultakin.
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
Pitsa
29.07.2003 11:51:55
No voihan rectum. Ei tosiaan mikään "nuotteja kyseisen bändin kappaleisiin"-kirja ollut hakusessa kuitenkaan.
Ei me tämmösiä
Pitsa
30.07.2003 13:19:20
Huihai, onpas tosiaankin aika hiljainen palsta
Ei me tämmösiä
kivi
31.07.2003 02:30:36
No voihan rectum. Ei tosiaan mikään "nuotteja kyseisen bändin kappaleisiin"-kirja ollut hakusessa kuitenkaan.

E se sellainen oo. Siinä on erityyppistä bassokomppausta, ihan noita tavallisimpia bassonsoittotyylejä.

Ei biisineuvontaa.

Musiikin teoriaa raskaammassa määrässä varten on sitten eri kirjat. Eihän toi mikään satasivuinen opus oo.
(Handsome Dick Manitoba)    
Bassballs
31.07.2003 18:25:42

Hieman alle parin vuoden soittelun jälkeen alkaa tuntua siltä että kaipaan hieman enemmän tietoutta teoriasta ja muusta (walkin bass hässäkät ja muut, joille en basistijunttinewbienä tiedä nimeä)..

Improvisor's bass method, kuten jo aikaisemmin sanoin. Siinä on aika tuhti annos kaikkea.
Ei sekuntiakaan liian aikaisin.
Pitsa
01.08.2003 00:52:58
bassballs, no tuon minä sitten paukasen jostahi ja sillä sipuli. kiitoksia vastanneille
Ei me tämmösiä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)