R.Cooley 16.06.2003 07:58:40 (muokattu 16.06.2003 08:04:28) | |
---|
Whole-tone = augmented skaala Skaalaan kuuluu kuusi säveltä, joiden intervallit ovat aina suuren sekuntin mittaisia. Koska länsimaisen musiikin kromaattiseen asteikkoon kuuluu 12 säveltä saadaan kahdella whole-tone skaalalla kaikki 12 säveltä käyttöön. Nämä asteikot ovat C:stä lähtevä ja C#:stä lähtevä (Db enharmonisesti sama) Intervalli järjestys on: Juuri - 1 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1 - oktaavi Esim. C - D - E - F# - G# - A# - C Jokaista yllä mainittua säveltä voidaan käyttää priiminä, koska asteikon sävelet eivät muutu. Dimished skaala = symmetrinen asteikko Asteikkoon kuuluu 8 säveltä, joiden intervallit ovat aina suuri sekuntti, pieni sekuntti, suuri sekuntti vuoronperään. Jokaisella dimished asteikolla on neljä säveltä, josta skaala voisi jatkua muuttamatta säveliään (priimi, terssi, kvintti ja septimi). Täten vain kolme asteikkoa tarvitaan kattamaan kaikki 12 säveltä; ensimmäinen alkaa C:stä; toinen C# tai Db:stä; kolmas D:stä. Intervalli järjestys on: Juuri - 1 - ½ - 1 - ½ - 1 - ½ - 1 - ½ - oktaavi Esim. C - D - D# - F - Gb - G# - A - B - C Nopeus on soittotaidon mittari. |
R.Cooley 16.06.2003 08:06:08 (muokattu 16.06.2003 08:24:01) | |
---|
Kysymys kuuluukin onko tuo oikein? Ja mitkä ovat suomeksi Whole-tone skaala ja Dimished skaala? Nopeus on soittotaidon mittari. |
Vilppu 16.06.2003 10:11:22 | |
---|
Kysymys kuuluukin onko tuo oikein? Ja mitkä ovat suomeksi Whole-tone skaala ja Dimished skaala? Onhan tuo oikein. Dimiasteikosta käytetään tosin vielä 1/2-1 -versiota tuon 1-1/2 -version lisäksi. Ja jotta noiden merkitys tosielämässä vähän kasvaisi, niin kannattaa opetella myös minkä soitujen päälle noita voi käyttää. Suomessa noista puhutaan yleensä vain dimiasteikkona ja kokosävelaskelasteikkona (vaikka tuo kyllä jo vähän tökkii ;-) Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
R.Cooley 16.06.2003 11:44:42 | |
---|
Suomessa noista puhutaan yleensä vain dimiasteikkona ja kokosävelaskelasteikkona (vaikka tuo kyllä jo vähän tökkii ;-) Kokosävelasteikkona vai niin jännältä vaikuttaa. Nopeus on soittotaidon mittari. |
Vilppu 16.06.2003 12:24:36 | |
---|
Kokosävelasteikkona vai niin jännältä vaikuttaa. ??? Niin siis nimityksenä kokosävelasteikko on hyvä & kuvaava, mutta näin puhuttaessa tuon nimen käyttö on vähän tökkivää (eli siis pitäisi keksiä joku sopiva lyhenne tms.) Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
R.Cooley 16.06.2003 12:29:33 | |
---|
??? Niin siis nimityksenä kokosävelasteikko on hyvä & kuvaava, mutta näin puhuttaessa tuon nimen käyttö on vähän tökkivää (eli siis pitäisi keksiä joku sopiva lyhenne tms.) Niin kyllähän se kuvaa kun siinä mennään aina suuria sekuntteja (kokosäveliä) eteenpäin Nopeus on soittotaidon mittari. |
mklami 16.06.2003 13:27:52 | |
---|
Onhan tuo oikein. Dimiasteikosta käytetään tosin vielä 1/2-1 -versiota tuon 1-1/2 -version lisäksi. -- Suomessa noista puhutaan yleensä vain dimiasteikkona ja kokosävelaskelasteikkona (vaikka tuo kyllä jo vähän tökkii ;-) Klassisen teorian puolella nuo tunnetaan kokosävel- ja oktotonisina asteikkoina. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
Villa 16.06.2003 14:15:24 | |
---|
Onhan tuo oikein. Dimiasteikosta käytetään tosin vielä 1/2-1 -versiota tuon 1-1/2 -version lisäksi. 1/2-1 -skaalaa kutsutaan dominanttidimiasteikoksi erotukseksi 1-1/2 dimiasteikosta. |
Cletus Awreetus 18.06.2003 00:08:34 | |
---|
Hmm.... kiinnostavaa.. Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
pwallin 07.07.2003 10:25:58 | |
---|
Hmm.... kiinnostavaa.. Ja nyt kaikki tutkivat innoissaan teoriakirjojaan ja itse soittaminen unohtuu...aaaaapuaaa.... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
R.Cooley 07.07.2003 10:57:33 (muokattu 07.07.2003 10:57:39) | |
---|
Ja nyt kaikki tutkivat innoissaan teoriakirjojaan ja itse soittaminen unohtuu...aaaaapuaaa.... Ei, mä opin eilen pari uutta erilaista hommaa (Zakk wylde-style) soittelin just niitä. Satriani on voittamaton |
lxi 07.07.2003 11:08:47 | |
---|
Ja nyt kaikki tutkivat innoissaan teoriakirjojaan ja itse soittaminen unohtuu...aaaaapuaaa.... Joo, tunnen jo kuinka luovuus virtaa minusta ulos. Hohhoijaa. |