Aihe: Hienoja harmonioita. 1 | |
---|---|
![]() 10.05.2003 14:28:25 | |
Kertokaas jotain vähän monimutkaisempia juttuja, esim. sellaisia yhdistelmiä jazzharmonioista ja klassisesta. Jotain hienoja sointuja ym. Että pääsisi pois kolmi- ja nelisointujen käytöstä vähän hienompiin juttuihin. Hankala selittää mitä haen, ymmärtääkö kukaan mitä haen takaa? | |
![]() 10.05.2003 14:34:15 (muokattu 10.05.2003 14:37:08) | |
Kertokaas jotain vähän monimutkaisempia juttuja, esim. sellaisia yhdistelmiä jazzharmonioista ja klassisesta. Jotain hienoja sointuja ym. Että pääsisi pois kolmi- ja nelisointujen käytöstä vähän hienompiin juttuihin. Hankala selittää mitä haen, ymmärtääkö kukaan mitä haen takaa? Kuuntele Claus Ogermannin ja Gil Evansin sovituksia ja blokkaa sieltä. Niin mä tein teini-ikäisenä. Lainaa kirjastosta klasaripartituureja ja opiskele. Lainaa: Dave Liebman:A Chromatic Approach To Jazz Harmony and Melody. Ton kun osaat niin osaat jo aika paljon. Mä olin(?) hirveä harmoniafriikki ja kaikenlaiset "täydemmät" soinnut on aina merkinneet paljon, joten noita tuli aika paljon tahkottua joskus. Se vain on aika loputon suo ja aikaa palaa paljon jos kunnolla ryhtyy tutkimaan kaikenlaisia käännöksiä ja substituutioita yms. | |
![]() 10.05.2003 14:51:35 | |
Kuuntele Claus Ogermannin ja Gil Evansin sovituksia ja blokkaa sieltä. Niin mä tein teini-ikäisenä. Sanos jotain levyjä. En noista hirveästi tiedä, mut mites esim. Stan Kenton? Lainaa kirjastosta klasaripartituureja ja opiskele. Runsaudenpula, liikaa vaihtoehtoja. Mistä aloittaisin? Lainaa: Dave Liebman:A Chromatic Approach To Jazz Harmony and Melody. Ton kun osaat niin osaat jo aika paljon. Lainataan, pistän nimen muistiin. On mulla jotain teoriakirjojakin aika paljon tuolla hyllyssä, kannattais varmaan lukea noita enemmänkin? Mä olin(?) hirveä harmoniafriikki ja kaikenlaiset "täydemmät" soinnut on aina merkinneet paljon, joten noita tuli aika paljon tahkottua joskus. Se vain on aika loputon suo ja aikaa palaa paljon jos kunnolla ryhtyy tutkimaan kaikenlaisia käännöksiä ja substituutioita yms. Olit varmaan aika kummallinen tapaus jos sinä(kin!) olit teininä jo kiinnostunut tällaisista jutuista. Kiinnostaa kyllä aika paljon. Perhana kun on niin paljon tietoa musiikista, ei tiedä mistä aloittaisi. Mikä neuvoksi? | |
![]() 10.05.2003 15:54:19 | |
Ovatkos kvartti- ja kvinttisoinnut tuttuja? Slash chords (nyt ei suomenkielistä nimeä tule mieleen, siis esim. E/C)? Upper structures? Joku jo suosittikin sitä Liebmanin kirjaa, kannattaa se kaivaa esiin. Kertokaas jotain vähän monimutkaisempia juttuja, esim. sellaisia yhdistelmiä jazzharmonioista ja klassisesta. Jotain hienoja sointuja ym. Että pääsisi pois kolmi- ja nelisointujen käytöstä vähän hienompiin juttuihin. Hankala selittää mitä haen, ymmärtääkö kukaan mitä haen takaa? Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | |
![]() 10.05.2003 16:12:27 | |
Ovatkos kvartti- ja kvinttisoinnut tuttuja? Noita kun viljelee, alkaa kaikki kuulostaa jassilta. Auttaa myös silloin kun on pihalla biisistä, koska noiden päälle voi soittaa melkein mitä vain eikä periaatteessa hirveän pahalta kuulosta. | |
![]() 10.05.2003 16:14:13 | |
Ovatkos kvartti- ja kvinttisoinnut tuttuja? Siis kvartti/kvinttipinot? Eli esim. ADGC tms. Tiedän. Slash chords (nyt ei suomenkielistä nimeä tule mieleen, siis esim. E/C)? Upper structures? Joku jo suosittikin sitä Liebmanin kirjaa, kannattaa se kaivaa esiin. Näistä en pahemmin tiedä. Nääkö löytyy siitä kirjasta vai? | |
![]() 10.05.2003 20:17:46 | |
Slash chordeista puhutaan esim. Levinen Jazz harmony -kirjassa. Liebmanin kirjassakin taidettiin näistä puhua sekä sen lisäksi vähän pidemmälle viedystä ideasta eli polychordeista (polysoinnut kuulostaa todella tyhmältä ;-) eli esim. G7/Emaj7. Liebmanin kirja on helmi, mutta että siitä saisi jotain irti, täytyy jo osata "perus" jazz-harmonia kunnolla. Taitaa vielä esipuheessa sanoa, jos nyt yhtään muistan, että kirja on suunnattu n. 10+ vuotta soittaneille, joilla on tekniikka & teoria & stankut hallussa. Eli ei varsinaisesti mikään alkeiskirja. Näistä en pahemmin tiedä. Nääkö löytyy siitä kirjasta vai? Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | |
![]() 10.05.2003 20:23:33 | |
Kvinttisointuihin ei hirveän usein törmää, mutta niissä on mukavan ilmava soundi. Tosin (normaalivireisellä) kitaralla niiden käyttö on hieman rajoittunutta, mutta aina ei voi voittaa... Noita kun viljelee, alkaa kaikki kuulostaa jassilta. Auttaa myös silloin kun on pihalla biisistä, koska noiden päälle voi soittaa melkein mitä vain eikä periaatteessa hirveän pahalta kuulosta. Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | |
![]() 10.05.2003 21:46:22 | |
Slash chordeista puhutaan esim. Levinen Jazz harmony -kirjassa. Liebmanin kirjassakin taidettiin näistä puhua sekä sen lisäksi vähän pidemmälle viedystä ideasta eli polychordeista (polysoinnut kuulostaa todella tyhmältä ;-) eli esim. G7/Emaj7. Liebmanin kirja on helmi, mutta että siitä saisi jotain irti, täytyy jo osata "perus" jazz-harmonia kunnolla. Taitaa vielä esipuheessa sanoa, jos nyt yhtään muistan, että kirja on suunnattu n. 10+ vuotta soittaneille, joilla on tekniikka & teoria & stankut hallussa. Eli ei varsinaisesti mikään alkeiskirja. Okei. Soittoa/teoriaa on yhteensä 10+ vuotta takana, mutta jatsia kunnolla vasta vuosi. Joten voisin aloittaa jostain vähän helpommasta. Mitä kautta siis lähteä tutkimaan tätä loputonta suota? | |
![]() 11.05.2003 00:03:11 | |
Okei. Soittoa/teoriaa on yhteensä 10+ vuotta takana, mutta jatsia kunnolla vasta vuosi. Joten voisin aloittaa jostain vähän helpommasta. Mitä kautta siis lähteä tutkimaan tätä loputonta suota? Monennenkohan kerran mä tän tänne postaan, mutta ei se mitn..... http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm Tualta pläjähtää - eikä maksa paljon! Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 11.05.2003 00:08:14 | |
Monennenkohan kerran mä tän tänne postaan, mutta ei se mitn..... http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm Tualta pläjähtää - eikä maksa paljon! No perhana, mä sit menin ja tilasin ton. Mut sivuilta löyty jälkeenpäin myös postikulut -osio, missä Eurooppaan toimituksen yhteydessä puhuttiin useista kymmenistä dollareista. Tarviiko noi postikulut siis maksaa itse? | |
![]() 11.05.2003 00:44:17 | |
No perhana, mä sit menin ja tilasin ton. Mut sivuilta löyty jälkeenpäin myös postikulut -osio, missä Eurooppaan toimituksen yhteydessä puhuttiin useista kymmenistä dollareista. Tarviiko noi postikulut siis maksaa itse? No voihan se niin ollakin... periaatteessa 10 - 15 taalaa. Toisaalta ilmaista tilatessa ei puhuta postimaksuista mitään. Mäkin menin piruuttani tilaamaan, vaikka oon vedelly noi alas ja printannu - pahus, jos ny joutuu makseleen. No taalan kurssi on tällä hetkellä 1.1466, joten $10 ~ 8.27€. Ei kauheen paha tosta opuksesta kunnolla painettuna. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 11.05.2003 00:49:09 | |
Lyhyesti: Etsi käsiisi paljon levyjä, Realbookit ja esim. Levinen Jazz theory tai Jaffen Jazz harmony tms. teoriakirja. Sitten vain kuuntelemaan, opettelemaan ja soittamaan. Kyllä se siitä. Kun tuntuu, että aika on kypsä, niin etsi Liebmannin kirja käsiisi. Pidä hauskaa ja nauti soittamisesta. Okei. Soittoa/teoriaa on yhteensä 10+ vuotta takana, mutta jatsia kunnolla vasta vuosi. Joten voisin aloittaa jostain vähän helpommasta. Mitä kautta siis lähteä tutkimaan tätä loputonta suota? Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | |
![]() 24.06.2003 15:42:19 | |
Noniin, nyt tuli Jazz Handbook, eikä maksanut mitään. Kannattaa siis tilata. Mukana tuli kaksi lehteä: paksu ja ohut. Toinen oli vain katalogi firman muista jazzopuksista. Ja koittakaapa arvata, kumpi oli paksumpi.. no, ainakin tiivis paketti, toivottavasti edes asiaa. Ja nyt lukemaan. :) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 24.06.2003 22:11:52 (muokattu 24.06.2003 22:15:07) | |
Tuosta polytonaalisesta jutusta sen verran, että jos haluu saada toimimaan, niin ei laita käännöksiä päällekkäin. Ja se alemmassa rekisterissä oleva sointu kannattaa levauttaa aika leveäksi käännökseksi. Ainakaan mä en ole saanut soimaan muuten nätisti. Ainiin, meinasin kokonaan unohtaa. Ottakaa joku kadenssi, mutta soittakaa sen basso "väärältä" korkeudelta. Esimerkiksi suuri sekunti pohjasävelistä kuulostaa "samettiselle". Pienellä sekuntilla ja tritonuksella saa kivoja efektejä ja niinedelleen. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara | |
![]() 26.06.2003 00:40:40 | |
Kyllä on komeaa kuunnella kyläpelimannien kolmisointuharmonioita - eiköhän se hienouskin ole tyylisidonnainen asia. Suosittelen aina välillä palaamaan kolmeen ääneen per sointu ja muutamaan sointuun per kappale. Sen jälkeen on taas hyvä nautiskella laajemmista systeemeistä. | |
![]() 26.06.2003 13:23:26 (muokattu 26.06.2003 13:23:33) | |
Kyllä on komeaa kuunnella kyläpelimannien kolmisointuharmonioita - eiköhän se hienouskin ole tyylisidonnainen asia. Suosittelen aina välillä palaamaan kolmeen ääneen per sointu ja muutamaan sointuun per kappale. Sen jälkeen on taas hyvä nautiskella laajemmista systeemeistä. Jep. Toisinaan tartun akustiseen kitaraan ja soittelen ihan vaan kolmisoinnuilla. En osaa soittaa kitaraa paljon p*skaakaan, sain vasta pari viikkoa sitten koko kitaran. Jotain perussointuja jne. Mut on hyvää terapiaa. Mut sit kun istuu pianon ääreen, ni ei jaksa soittaa mitään C F G C sointukulkuja. :) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. | |
![]() 26.06.2003 20:56:40 | |
Mut sit kun istuu pianon ääreen, ni ei jaksa soittaa mitään C F G C sointukulkuja. :) Oma metodini on se, etten ajattele sointuja etukäteen, vaan pidän mielessä sävellajin ja rakentelen melodioita päällekäin. Myöhemmin voi sitten analysoida soinnut, joista löytyy yleensä m11 ja m13 -sointuja, mitkä on aika käyttökelpoisia. Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)