Aihe: Kysymys harrastelijan sävellyksestä
1
filtteri
04.03.2016 23:31:44 (muokattu 04.03.2016 23:32:13)

Moi.

Olen viimeistelemässä sävellystäni, ja haluaisin kuulla, onko
teos äänenkuljetuksellisesti ok. Teos on useasta kohdasta melko
raskas rinnakkaisliikkeiden takia, mutta olen ajatellut raskautta tyylikeinona,
koska teos on "hautajaismarssin" tyyppinen. Onko lopputulos kuitenkin liian jäykkä? Myös muut huomiot on tervetulleita.

Teos on nyt about niin hyvässä muodossa kuin osaan harrastelijataidoillani tehdä, siksi olisi hyvä saada palautetta ennen jatkmaista. Tavoite olisi saada teos sovitettua joko kuorolle tai uruille ja parille laulajalle.

Teos alla, general midi -äänityksenä (mielestäni selkeä):
http://maihinnousu.net/s/25679

cheers,
Filtteri
filtteri
17.03.2016 19:39:01

Hmm... onkohan kysymykseni liian epämääräinen? Itsekäs topic? Kappale kehno?

Uudestaan väljemmällä rajauksella: mielipiteitä biisistä?

Pahoittelut jos istuu huonosti alueelle.
Kasu-_-
31.03.2016 12:22:53

Äkkiseltään kuulostaa äänenkuljetuksellisesti ihan hyvältä, ainakin niiltä osin kun varsinaista kuljetusta tapahtuu, vaikka nuotista pystyisin seurailemaan ehkä paremmin.

Ongelmana on mielestäni, että melodiaa on todella vaikea seurata. Se hyppii suuriakin loikkia edestakaisin ja kulkee minne mielii. Ehkä osan suurien hyppyjen alemmista äänistä saisi vaikka altolle, jolloin melodia voisi pysyä hetken paikallaan.

Lähtisin itse työstämään etupäässä melodiaa selkeämmäksi vrt. Albinonin Adagio. Altolla (tai jollain muulla äänellä) voisi olla myös jonkunlaisia vastauksia sopraanon melodioille, kun sopraano pysyy paikoillaan oman linjansa jälkeen.
Drunk'n'roll
Kasu-_-
31.03.2016 12:26:04 (muokattu 31.03.2016 12:27:21)

Kasu-_-: Äkkiseltään kuulostaa...

Muokkaus: Sen verran kannattaa ainakin itsekseen kokeilla kuoro/laulusovitusta ajatellen, että yrität laulaa kaikki linjat läpi. Huomaat missä on hankalia ja epäluontevia hyppyjä.

(Hups, piti muokata eikä vastata itselleni)
Drunk'n'roll
filtteri
31.03.2016 19:24:53 (muokattu 31.03.2016 19:25:54)

Kiitos kommentista! Tuo hyppyjen tarkistaminen on kyl ihan solidi neuvo. Olen aika pitkälti tehnyt tuota kokonaisen tasapainon kannalta, enkä itse asiassa ole noteerannut, että tuo melodia poukkoilee noinkin paljon.

Tuota Adagiota olen aika paljon kuunnellut (ehkä yksi täydellisimmistä kappaleista). Mainitsemasi "alton vastaus" on ihan hyvä idea, mutta teos pitäisi purkaa aika laajalti sitä varten. Pistetään mietintämyssyn alle.
Kasu-_-
06.04.2016 09:38:14

filtteri: Kiitos kommentista! Tuo hyppyjen tarkistaminen on kyl ihan solidi neuvo. Olen aika pitkälti tehnyt tuota kokonaisen tasapainon kannalta, enkä itse asiassa ole noteerannut, että tuo melodia poukkoilee noinkin paljon.

Hyvä jos auttoi. Kannattaa tosiaan muistaa että oikeanlainen muoto ja äänenkuljetus ja kaikenlaiset muutkin säännöt on kyllä hyviä osata, mutta ei niistä juuri hyötyä ole, jos melodia ei toimi.

Äänenkuljetusta (ja samalla soinnuttamista) kannattaakin harjoitella jonkun tutun melodian kanssa. Olkoon nyt sitten vaikka lastenlaulu, kansanlaulu tai uusin radiohitti. Ilman varsinaista melodiaa äänenkuljetuksella ei ole mitään rajoja tai suuntaa. Miksei teoksesta saa tasapainoisen, mutta lopputulos haahuilee joka suuntaan.
Drunk'n'roll
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)