Aihe: Kumpi on oikea tapa? 1 2 | |
---|---|
![]() 09.12.2015 12:16:53 | |
Tässä korvakuulomies yrittää tehdä nuotteja ja käytössä on muutamakin ilmaisohjelma, joista yksi "kirjoittaa" noin, ja toinen näin. Eli voisiko joku kertoa kumpi on oikea tapa, vai olisiko ehkä vielä joku kolmaskin "oikeampi" tapa. Eli tuossa mp3 https://www.dropbox.com/s/35u3u4znab25ir8/Nuotti2.mp3?dl=0 ja tuossa nuo 2 tapaa https://www.dropbox.com/s/se3m1rkl5dui59t/Nuotti1.pdf?dl=0 Rok rok | |
![]() 09.12.2015 12:36:19 | |
Eipä sillä kai väliä ole. Itse käyttäisin alempaa. Se on selkeämpi kuitenkin. | |
![]() 09.12.2015 13:19:23 | |
tender.insanity: Eipä sillä kai väliä ole. Itse käyttäisin alempaa. Se on selkeämpi kuitenkin. Paljon kiitoksia! Unohtui sanoa että teen siis MIDIllä, ja kun MIDI tiedoston avaa nuottisoftaan, niin joku "kirjoittaa" noin ja toinen näin. Yksi niistä näyttää kirjoittavan vaan ilman mitään merkkejä puolinuotteja, mutta sitten soittaa kuitenkin sen niin kuin se MIDIssä menee, eli tollasilla tauoilla. Ei ihme että korvakuulomiehellä menee pää jäähän :/ Rok rok | |
![]() 09.12.2015 13:46:26 | |
Molemmat ovat yhtä oikein, ylemmän rivin staccato-esitystapamerkintä lyhentää nuotin aika-arvon puoleen ja säästää näin taukojen kirjoittamiselta. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 | |
![]() 09.12.2015 14:47:27 | |
Danko: Molemmat ovat yhtä oikein, ylemmän rivin staccato-esitystapamerkintä lyhentää nuotin aika-arvon puoleen ja säästää näin taukojen kirjoittamiselta. Kiitos tästäkin. Luin tuosta staccatosta jostain, ja noin käsitinkin sen, mutta kun laitoin tuon staccatomerkin nuottiin niin softa soitti sen sillee tök - tök, eikä töök töök. Rok rok | |
![]() 09.12.2015 14:57:49 | |
Tietysti staccattot on paljon selvempiä silloin kun tehdään vaikka töksähtäviä 8-osanuotteja kasa. Paljon miellyttävämpi lukea niitä kuin että olisi 16-osa/tauko/16-osa/tauko jne. Niinku näin https://dl.dropboxusercontent.com/u … 7/Screenshot%202015-12-09%2014.jpeg | |
![]() 09.12.2015 16:38:12 (muokattu 09.12.2015 16:52:01) | |
tender.insanity: Tietysti staccattot on paljon selvempiä silloin kun tehdään vaikka töksähtäviä 8-osanuotteja kasa. Paljon miellyttävämpi lukea niitä kuin että olisi 16-osa/tauko/16-osa/tauko jne. Niinku näin https://dl.dropboxusercontent.com/u … 7/Screenshot%202015-12-09%2014.jpeg Just noin mäkin ajattelin, mutta en ollut varma. Kiitos näistä. :) EDIT Hienoa kun on tällanen kanava jossa voi nopeesti kysellä ja saa tietoa :) Rok rok | |
![]() 09.12.2015 19:35:10 | |
tender.insanity: Eipä sillä kai väliä ole. Itse käyttäisin alempaa. Se on selkeämpi kuitenkin. Niissä genreissä joissa mä liikun en juuri ole nähnyt puolinuottistaccatoja ja mä myös käyttäisin sitä alempaa. En ole kuullut lähtömusaa mutta jos siinä on "oikeat" staccatot niin pistäisin sen pisteen neljäsosanuottien päälle. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 11.12.2015 16:42:21 | |
baron: Niissä genreissä joissa mä liikun en juuri ole nähnyt puolinuottistaccatoja ja mä myös käyttäisin sitä alempaa. En ole kuullut lähtömusaa mutta jos siinä on "oikeat" staccatot niin pistäisin sen pisteen neljäsosanuottien päälle. Vanhaa "jazzia" tämä jota tässä yritän duunailla. ... tai miksi tuota sitten sanottiinkin, jazz-iskelmää. Tuossa biisi https://youtu.be/Jnwsk1JaVDk ja tuo kyselemäni juttu tulee siinä heti kun basisti aloittaa. Vielä kun joku osaisi tehdä tuon kitaran paperille :D Melodiat sooloista pystyy tekemään, melkein mistä vaan, mutta heti kun tulee jazzsointuja niin nousee tie pystyyn. :( Rok rok | |
![]() 11.12.2015 16:47:20 | |
lindo: Vanhaa "jazzia" tämä jota tässä yritän duunailla. ... tai miksi tuota sitten sanottiinkin, jazz-iskelmää. Tuossa biisi https://youtu.be/Jnwsk1JaVDk ja tuo kyselemäni juttu tulee siinä heti kun basisti aloittaa. Vielä kun joku osaisi tehdä tuon kitaran paperille :D Melodiat sooloista pystyy tekemään, melkein mistä vaan, mutta heti kun tulee jazzsointuja niin nousee tie pystyyn. :( 1. Mä kirjottaisin ne alkunuotit vain pelkkinä neljäsosina, ei ne niin staccatoja ole. 2. Että mulle tuli nostalginen olo: Mä olin paikan päällä kun tuota kuvattiin ja vilahdankin koko homman esityksessä (yleisönä, en soittajana) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 11.12.2015 17:28:24 | |
baron: 1. Mä kirjottaisin ne alkunuotit vain pelkkinä neljäsosina, ei ne niin staccatoja ole. Eli siis tauot väleihinkö? 2. Että mulle tuli nostalginen olo: Mä olin paikan päällä kun tuota kuvattiin ja vilahdankin koko homman esityksessä (yleisönä, en soittajana) HÄH? Siis tätäkö nimenomaista fimiä? Oikeestiko? En nähnyt yleisöä tuossa, vai mitä tarkoitit... joku ihan vilahdus tulee videon lopussa kun musa on jo loppu ...? Olen myös yrittänyt katsoa onko tuo Ossi Runne trumpetissa, kun ei pahemmin näytetä, mutta ei se taida olla. Rok rok | |
![]() 11.12.2015 18:40:56 | |
lindo: HÄH? Siis tätäkö nimenomaista fimiä? Oikeestiko? En nähnyt yleisöä tuossa, vai mitä tarkoitit... joku ihan vilahdus tulee videon lopussa kun musa on jo loppu ...? Olen myös yrittänyt katsoa onko tuo Ossi Runne trumpetissa, kun ei pahemmin näytetä, mutta ei se taida olla. Tämähän on vain pätkä filmistä "Jatsia vanhassa talossa", jos oikein nimen muistan. Trumpetissa kai Esko Pajamies. | |
![]() 11.12.2015 18:57:30 | |
Sax-pappa: Tämähän on vain pätkä filmistä "Jatsia vanhassa talossa", jos oikein nimen muistan. Trumpetissa kai Esko Pajamies. Niinpäs olikin. Huomasin itsekin just tuosta YouTuben selostuksesta, ja aloin etsiä tuota koko filmiä, ja tuossaha se on: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/0 … -ikuistui-ylen-varhaiselle-filmille Rok rok | |
![]() 12.12.2015 09:17:59 (muokattu 12.12.2015 09:21:04) | |
lindo: Niinpäs olikin. Huomasin itsekin just tuosta YouTuben selostuksesta, ja aloin etsiä tuota koko filmiä, ja tuossaha se on: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/0 … -ikuistui-ylen-varhaiselle-filmille Jep, nää on komeita filmejä kaikin puolin, niin musiikin kuin ihan kaupunkihistorian vuoksi! Tästä filmistä ollu joskus aiemminkin pätkiä täällä. Kyllä ne pisteet sopii paremmin neljäsosien päälle, midihän piirtää mitä sattuu.. :/ baron: 2. Että mulle tuli nostalginen olo: Mä olin paikan päällä kun tuota kuvattiin ja vilahdankin koko homman esityksessä (yleisönä, en soittajana). Juu juu komea tumma mies eipä ihme, että stadin naiset on kuumana! :) | |
![]() 12.12.2015 11:19:46 (muokattu 12.12.2015 11:21:56) | |
EP: Kyllä ne pisteet sopii paremmin neljäsosien päälle, Ai niinku yleensä vai tässä ko. biisissä? ööö ... siis ... Äläää kiusatko vanhaa korvakuulomiestä :P Mä olen melkeinpä pelkästään noiden ohjelmien armoilla, ja kuulon tietenkin. Jos joku kuulostaa oikealta niin se on silloin oikein. ... mutta ei tässä tapauksessa. "ei tätä näin kirjoiteta" olen saanut kuulla :( midihän piirtää mitä sattuu.. :/ Joo, on tullut huomattua :( Niin siis MIDIssähän ei itsessään ole vikaa vaan noi nuottisoftat tuntuu tulkitsevan toinen toisella ja toinen toisella tavalla. Rok rok | |
![]() 12.12.2015 13:38:09 (muokattu 12.12.2015 13:45:21) | |
lindo: Eli siis tauot väleihinkö Nuotithan on aina likiarvo oikeesta musasta ja mun korvalle riittäisi neljäsosanuotti, neljäsosatauko jne. Ainahan täytyy tietää se "tyyli" millä nuotteja tulkitaan. HÄH? Siis tätäkö nimenomaista fimiä? Oikeestiko? En nähnyt yleisöä tuossa, vai mitä tarkoitit... joku ihan vilahdus tulee videon lopussa kun musa on jo loppu ...? Tarkistin vielä: Kyllähän ne kuvasi mua enemmänkin mutta tähän esitysversioon tuli vain lyhyt vilahdus, mutta kyllä mä siellä olen! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 12.12.2015 14:42:54 | |
baron: Nuotithan on aina likiarvo oikeesta musasta ja mun korvalle riittäisi neljäsosanuotti, neljäsosatauko jne. Ainahan täytyy tietää se "tyyli" millä nuotteja tulkitaan. No teen nyt noin. Pakko luottaa tyyppiin joka on ollut kuvioissa noinkin vanhoissa jutuissa :D Täällä m.netissä on välillä tullut sellanen olo että meikä on sieltä vanhimmasta päästä, kun tuntuu että täällä on sellasta 13V tiluttaja porukkaa, jotka kyselee oikotieta nopeesti soitamiseen, mutta nythän tässä tuntee ittensä ihan keltanokaksi, kun on syntynyt vasta 5 vuotta tuon filmin tekemisen jälkeen :D Tarkistin vielä: Kyllähän ne kuvasi mua enemmänkin mutta tähän esitysversioon tuli vain lyhyt vilahdus, mutta kyllä mä siellä olen! Hienoa kuulla :) Voitko vielä laittaa tuosta filmistä jonkun ajan missä kohtaa olet? Rok rok | |
![]() 12.12.2015 17:24:06 (muokattu 12.12.2015 18:15:11) | |
lindo: Hienoa kuulla :) Voitko vielä laittaa tuosta filmistä jonkun ajan missä kohtaa olet? Ajattelin vielä katsoa koko homman uudelleen ja voinhan mä pistää sen kohdan jolloin \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"babyface prillipää\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" vilahtaa! Aika juniori mä oon ollut 54 vuotta sitten:-) Edit: 1. Kohdassa 8:59 se prillipäinen jätkä jonka naama osittain vilahtaa sen naisen takaa. 2. Mä olin jo siihen aikaan innokas jazzpenkkiurheilija ja kävin säännöllisesti Old House Jazz Clubin jameja kuuntelemassa. Tää telkkariohjelma on sikäli epäaito, että valtaosa näistä muusikoista ei koskaan esiiintynyt oikeasti \"Old House Jazz Clubilla\". Esim muun suuri idoli siihen aikaan oli Herbert/Häkä Katz ja sitä pääsi kuulemaan vain Onni Gideonin bändin tanssikeikoilla. Ketään laulajia ei koskaan siellä oikeasti esiintynyt, ainoastaan nuoria instrumentalisteja. 3. Sellainen anekdootti että mä silloin tutustuin Eero nimiseen pystytukkaiseen telkkarin lattiamanuun joka oli silloin myöskin yleisönä ja jonka sukunimeä en tiennyt mutta joka kertoi että sillä on himassa saksofoni ja olisi kiva uskaltaa joskus mukaan jammailemaan. Sitten muutaman vuoden kuluttua luin lehdistä että meillä on uusi jazzsaksonitähti Eero Koivistoinen ja kun joskus Jyväskylän kesässä menin kuuntelemaan Eero Koivistoisen keikkaa niin sama äijä tukka kasvaneena siellä soitti. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 13.12.2015 10:58:16 | |
baron: Ajattelin vielä katsoa koko homman uudelleen ja voinhan mä pistää sen kohdan jolloin \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"babyface prillipää\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" vilahtaa! Aika juniori mä oon ollut 54 vuotta sitten:-) Edit: 1. Kohdassa 8:59 se prillipäinen jätkä jonka naama osittain vilahtaa sen naisen takaa. Ja nainen näyttää siltä että "näpit irti kloppi" :D hehe. Muutenkin ihan mahottoman paheellista toimintaa ... esim nainen sytyttää tupakan kyntilällä :O sairaan hieno valaistus-idea muuten tuossa heti ekan biisin lopussa! Tai siis miten lamput on sammutettu! 2. Mä olin jo siihen aikaan innokas jazzpenkkiurheilija ja kävin säännöllisesti Old House Jazz Clubin jameja kuuntelemassa. Tää telkkariohjelma on sikäli epäaito, että valtaosa näistä muusikoista ei koskaan esiiintynyt oikeasti \"Old House Jazz Clubilla\". Esim muun suuri idoli siihen aikaan oli Herbert/Häkä Katz ja sitä pääsi kuulemaan vain Onni Gideonin bändin tanssikeikoilla. Ketään laulajia ei koskaan siellä oikeasti esiintynyt, ainoastaan nuoria instrumentalisteja. Hienoa kuulla tällasia juttuja joita ei muuten saisi tietää. Ohjelmastahan saa todellakin käsityksen että siellä kuuluisat artistit on käyneet vetämässä. 3. Sellainen anekdootti että mä silloin tutustuin Eero nimiseen pystytukkaiseen telkkarin lattiamanuun joka oli silloin myöskin yleisönä ja jonka sukunimeä en tiennyt mutta joka kertoi että sillä on himassa saksofoni ja olisi kiva uskaltaa joskus mukaan jammailemaan. Sitten muutaman vuoden kuluttua luin lehdistä että meillä on uusi jazzsaksonitähti Eero Koivistoinen ja kun joskus Jyväskylän kesässä menin kuuntelemaan Eero Koivistoisen keikkaa niin sama äijä tukka kasvaneena siellä soitti. Näitä on myös aina kiva kuulla, miten jostain on myöhemmin tullut joku iso nimi :) Rok rok | |
![]() 13.12.2015 12:09:06 | |
Kannattaa etsiä luettavaksi Ilmari Vesterisen kirja Mäyränkolon jazzareita. Kertoo juuri tuon paikan historiaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)