Humma 30.11.2003 20:32:39 | |
---|
minulla..ei ole minkäänlaisia nuotteja. Pelkästään jotkut kämäset tabulatuurit (niin kuin juuri onkin) Elämä on peliä...panokset kovenee. |
lxi 30.11.2003 20:36:10 | |
---|
No, tabulatuurit voi muuntaa nuoteiksi ja päinvastoin, eihän kumpikaan niistä ole kuin tapa esittää säveliä kirjallisessa muodossa. En yhtään tiedä minkälaisesta biisistä tai sovituksesta on kyse, joten on vaikea antaa yleispäteviä neuvoja. Mutta yritä ottaa selvää mitä sointuja biisistä löytyy (erityisesti millä se alkaa tai päättyy), minkä sävelten ja asteikoiden ympärille se perustuu ja onko se duurissa vai mollissa (jos erityisesti kummassakaan). "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
poppamies 30.11.2003 21:18:24 (muokattu 30.11.2003 21:21:45) | |
---|
minulla..ei ole minkäänlaisia nuotteja. Pelkästään jotkut kämäset tabulatuurit (niin kuin juuri onkin) No aika pitkälle pääsee seuraavanlaisella karvalakkimenetelmällä. (Joku Sibeliuksen ammattikoulun käynnyt kyllä repii vähintää tukkaansa) Jos kappale loppu esim. G ääneen niin se on joko G duuri tai molli j.ne. Vastaavasti esim.G duuri kappale alkaa usein G, H tai D äänellä, eli jollakin kolmisoinnun äänillä. Tämä on tietenkin ylimalkaista tietoa. Ei täsmätietoa. "G-strings are for strippers" |
baron 30.11.2003 22:36:03 (muokattu 30.11.2003 22:39:54) | |
---|
Jos kappale loppu esim. G ääneen niin se on joko G duuri tai molli j.ne. Vastaavasti esim.G duuri kappale alkaa usein G, H tai D äänellä, eli jollakin kolmisoinnun äänillä. Tämä on tietenkin ylimalkaista tietoa. Ei täsmätietoa. Olen soittanut joskus jengissä, jossa oli aikamoisia riitoja kappaleiden sävellajista ja johtui siitä, että tulkitsivat, että kappaleen eka sointu ratkaisee sävellajin, mikä ei tietenkään pidä paikaansa. Jotkut kappaleet ihan oikeasti vaihtavat sävellajia kesken kappaleen. Jos on nuotit, sävellaji selviää etumerkinnöistä, pitää vain ratkaista, onko duuri vai molli PS Mulla on 60-70 luvun rokin "Hanky Panky" nuotit, joka on kirjoitettu C-duurin etumerkintöjen mukaan, vaikka kappale todellisuudessa menee G-duurissa. Laitettu vain tarvittaessa F:n eteen risti. . Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
Supernaut 04.12.2003 20:19:32 | |
---|
Jos kappale loppu esim. G ääneen niin se on joko G duuri tai molli j.ne. Vastaavasti esim.G duuri kappale alkaa usein G, H tai D äänellä, eli jollakin kolmisoinnun äänillä. Noin on mulle ainakin teoriassa opetettu, ja kyllä se yleensä semmosessa yksinkertasessa perusmusassa toimii. Eli kappaleen melodia alkaa jollakin peruskolmisoinnun äänellä ja loppuu perusääneen. (Tämä tietenkin edellyttää sitä, että sävellaji pysyy samana koko kappaleen ajan tai ainakin siihen palataan lopussa.) "Life sucks and then you fucking die!" - O. Osbourne |
Keppi 05.12.2003 14:28:42 | |
---|
Mä oon omasta mielestäni aina "hahmottanut", mikä on kappaleen sävellajin perussävel(kantasävel...mikä lie?!). Siis mihin muut kappaleen soinnut on sitt tavallaan sidoksissa(no ei aina). En nyt sitt tiedä, onks se kaikille itsestäänselvää? Jos ei oo, ni sitt on vähän hankalampaa. No yks tapa on se, ett jos osaa vaikka ihan perus duuriasteikonkin, niin yksinkertaisesti hakee sen aseman, jolloin tämä asteikko "käy yhteen" vaikkapa tuon kappaleen melodian kanssa...tai vaikka ihan muutenkin tuntuu istuvan, kuin nyrkki silmään biisin sointujen "päälle". Se on musta varsin simppeli tapa. Jos löytää sitt ton ns. pohjasävelen, niin siitä sen ja tän asteikon pohjalta on pääteltävissä, mistä sävellajista on kysymys. Tottakai kappaleessa voi olla sointuja jossa on sävellajin "ulkopuolisia" säveliä tai että just sävellaji vaihtuu kesken biisin. Mä ainakin itse tunnistan kappaleesta tällaiset kohdat automaattisesti. En sitt tiedä meneeks kaikilla samalla tavalla?! ...no ei vaineskaan;) |