Aihe: Melodinen molli: Miksi näin?
1 2
Nuages
06.11.2003 15:09:16
Tiedän kyllä miksi melodisessa mollissa ylöspäin mentäessä se kuudes aste on ylennetty, mutta yhtä asiaa en ole saanut itselleni selvitettyä. Eli:

Miksi melodisessa mollissa alaspäin tultaessa pitää kuudes ja seitsemäs sävel alentaa? Vaadin perusteellista vastausta! >:O
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Rantsu
06.11.2003 15:31:17
Tiedän kyllä miksi melodisessa mollissa ylöspäin mentäessä se kuudes aste on ylennetty, mutta yhtä asiaa en ole saanut itselleni selvitettyä. Eli:

Miksi melodisessa mollissa alaspäin tultaessa pitää kuudes ja seitsemäs sävel alentaa? Vaadin perusteellista vastausta! >:O

Duuri-molli -tonaliteetissa ylöspäisen melodisen mollin 7. sävel on korotettu, koska se on ikäänkuin keinotekoinen johtosävel - ilman sitähän olisi kyse modaalisuudesta. Ylinousevan sekunnin (kielletty ankarassa äänenkuljetuksessa) välttämiseksi myös 6. sävel korotetaan.
Alaspäin tullessa ei 7. sävel ole enää johtosävel, joten sitä ei tarvitse korottaa - ei siis myöskään 6. säveltä.
Nuages
06.11.2003 19:17:35 (muokattu 06.12.2003 23:50:23)
Mutta onko väärin ylentää ne sävelet alaspäin tultaessa? Onko ne pakko palauttaa?

Muog: Älkää saako hepulia tuosta pakko-sanasta.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Rantsu
06.11.2003 21:34:54
Mutta onko väärin ylentää ne sävelet alaspäin tultaessa? Onko ne pakko palauttaa?

Väärin? Ja pakko? Siis miltä kannalta katsottuna? Onhan duurin ja mollin olemuksesta sävelsukuina filosofoitu aikanaan paljonkin (Riemann sun muut), mutta niin perusteellista selvitystä en valitettavasti pysty antamaan...

Puhtaasti melodisena ilmiönä esim. sävelkulku a-gis-fis-e-d-c tuntuu kyllä luonnottomammalta (lue:vaikeammin laulettavalta) kuin a-g-f-e-d-c : siitähän tämä melodisen mollin nimitys lieneekin lähtöisin. Kun mukaan otetaan sopiva harmonia (vaikkapa Am-E-Am), on ensinmainittu kulkukin täysin looginen ja mahdollinen. Bachillakin sitä näkee usein - samoin kuin myös harmonisen mollin mukaista a-gis-f-e-d-c, ylinousevasta sekunnista huolimatta.

Kysy nyt vielä, miksi duurissa on suuri terssi, mutta mollissa pieni... :)
Nuages
06.11.2003 22:03:04
Kysy nyt vielä, miksi duurissa on suuri terssi, mutta mollissa pieni... :)

Ainiin. Hyvä kun muistutit. Miksi duurissa on suuri terssi, mutta mollissa pieni?
lxi
06.11.2003 22:07:42
Jazzissahan RMM (real melodic minor) eli jazz-molli puolestaan on kuin tämä klasarin melodinen molli, mutta siinä ei alaspäin tullessa palautellakaan mitään. Tämän Galder ehkä tiesikin?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Nuages
06.11.2003 22:16:06
Jazzissahan RMM (real melodic minor) eli jazz-molli puolestaan on kuin tämä klasarin melodinen molli, mutta siinä ei alaspäin tullessa palautellakaan mitään. Tämän Galder ehkä tiesikin?

Tottakai tiesin! Hah! Hölmönäkö pidät?

(Paskat minä sitä tiennyt, mutta älä kerro kenellekään!!)
kingdom
08.11.2003 15:01:20
Ainoat pakkotilanteet musiikissa on teoriatunneilla. Muuten saa tehdä minkälaista musiikkia haluaa, välittämättä mitään teoriasta.
Nyt on hyvä bändi löydetty! The Found!
kilju
10.11.2003 10:16:20
Ja kromaattinen asteikko on ainoa jota kannattaa käyttää.
Lennu
11.11.2003 18:09:24

Ja kromaattinen asteikko on ainoa jota kannattaa käyttää.

Aivan. Ja dimit on ainoita sointuja mitä saa käyttää.
Ces chaussettes sont ã vous?
Jobas
20.11.2003 00:01:48
Ainoat pakkotilanteet musiikissa on teoriatunneilla. Muuten saa tehdä minkälaista musiikkia haluaa, välittämättä mitään teoriasta.

Jep. Tottahan se on. Ja jopa suositeltavaa mikäli aikoo itse olla ainut joka tekemästään musiikista nauttii.
JPQ
06.12.2003 10:59:39

Aivan. Ja dimit on ainoita sointuja mitä saa käyttää.

Eikun Augit (toivotaan että tuli oikein) on ainoita ja vain seuraavia nuotteja saa käyttää:
C
D
D#
F
G
A
A#

olipa pakko vitsailla mutta tuo sävel asteikko tuli joskus "keksittyä en tiedä meneekö jopa joku oikea noin".
lxi
06.12.2003 12:38:24
olipa pakko vitsailla mutta tuo sävel asteikko tuli joskus "keksittyä en tiedä meneekö jopa joku oikea noin".

C D Eb F G A Bb eli C-doorinen.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Firewalk
06.12.2003 23:23:28

Kerrankin jotain selväjärkistä tällä palstalla.

Huvittaa lukea näitä keskusteluja, että pitääkö Dis merkitä D# vai Eb. Hankkikaa elämä.

Itse sävellettäessä ainoa mistä kannattaa pitää huoli, on se että itse ymmärtää omat merkintänsä.
Nuages
06.12.2003 23:46:14 (muokattu 07.12.2003 01:45:11)
Huvittaa lukea näitä keskusteluja, että pitääkö Dis merkitä D# vai Eb.

Öh.. Tämä on teoriapalsta. Mistä täällä pitäisi puhua?
Perhokalastuksestako? Mitä helvettiä sä tätä luet, jos ei kiinnosta?

Itse sävellettäessä ainoa mistä kannattaa pitää huoli, on se että itse ymmärtää omat merkintänsä.

Entäpä jos säveltää/arraa musiikkia vaikkapa jollekin orkesterille? Olisi kai mukavaa, jos soittajat saisivat merkinnöistä selvää, varsinkin jos joutuisivat prima vistana heittämään.

Hankkikaa elämä.

Samat sanat.
lxi
07.12.2003 03:33:19
Huvittaa lukea näitä keskusteluja, että pitääkö Dis merkitä D# vai Eb. Hankkikaa elämä.

Sillä on suuri merkitys -- välittämättä siitä tajuatko sinä sen vai et.
baron
07.12.2003 16:24:29

Dis duuriasteikko:

D#, E#, F##, G#, A#, H#, C##
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
Firewalk
07.12.2003 16:46:33
Mitä helvettiä sä tätä luet, jos ei kiinnosta?

Kiinnostaa kyllä. Onneksi täällä kaikki keskustelu ei olekaan tuota turhaa väittelyä merkinnöistä.

Entäpä jos säveltää/arraa musiikkia vaikkapa jollekin orkesterille? Olisi kai mukavaa, jos soittajat saisivat merkinnöistä selvää, varsinkin jos joutuisivat prima vistana heittämään.

No siksihän sanoinkin, että "itse sävellettäessä". Mutta en siltikään ymmärrä miksi samasta nuotista pitää käyttää kolmea eri merkintää. Eikö tuo lähinnä tee asiasta vaikeampaa?

Nahkis: Sillä on suuri merkitys -- välittämättä siitä tajuatko sinä sen vai et.

Kertoisitko mikä se niin suuri merkitys on?
Nuages
07.12.2003 17:53:07
Kiinnostaa kyllä. Onneksi täällä kaikki keskustelu ei olekaan tuota turhaa väittelyä merkinnöistä.

Minä luulin, että tässä nyt keskusteltiin melodisen mollin käytöstä.

No siksihän sanoinkin, että "itse sävellettäessä". Mutta en siltikään ymmärrä miksi samasta nuotista pitää käyttää kolmea eri merkintää. Eikö tuo lähinnä tee asiasta vaikeampaa?

Vaikeaa se on vain, jos niitä merkintätapoja ja niiden takana piilevää logiikkaa ei hallitse. Ei ole suuri virhe (ainakaan minun mielestäni) merkitä vaikkapa E-mollin toista säceltä Gb:nä, mutta kyllä se sekoittaa pakkaa turhan paljon.
lxi
07.12.2003 19:53:46
Kertoisitko mikä se niin suuri merkitys on?

Esimerkiksi C-mollin kolmas sävel on ilman muuta Eb, ei koskaan D#. D esiintyy sävellajissa jo muuntamattomana. Viivastolle kirjoitettaessa viimeistään tajuaa miksi D#:n käyttäminen ei tule kyseeseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)