Aihe: b, h vai bb
1 2
mikerocky
16.10.2003 05:11:50

Ystäväni norjalainen kitaristi kävi kylässä ja kiistelimme onko b sama asia kuin h ja onko h sama kuin bb. Soittelimme agentsin soittamaa valot biisiä lappuista ja siihen sitte sooloja treenasimme päälle. No tuli sitte bb ja sehän on alennettu h.Ja hän väitti että bb on sama kuin h.Eikös nuotit ole kansainvälisesti standardi musiikin kirjoitustapa?Oliko tarpeeksi sekavaa. Siis h ja b on sama vai onko? Ja bb on alennettu h.
poppamies
16.10.2003 08:39:12

Ystäväni norjalainen kitaristi kävi kylässä ja kiistelimme onko b sama asia kuin h ja onko h sama kuin bb. Soittelimme agentsin soittamaa valot biisiä lappuista ja siihen sitte sooloja treenasimme päälle. No tuli sitte bb ja sehän on alennettu h.Ja hän väitti että bb on sama kuin h.Eikös nuotit ole kansainvälisesti standardi musiikin kirjoitustapa?Oliko tarpeeksi sekavaa. Siis h ja b on sama vai onko? Ja bb on alennettu h.

Nonäinhän ne menee puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin. Alennettu H ei voi koskaan olla Bb. Jos käyttää H merkintää niin silloin minun mielestä pitäisi käyttää pelkkää B:tä siitä alennetusta H:sta. Jos/kun taas käyttää kansainvälistä B merkintää siitä äänestä mitä vain suomalaiset ja saksalaiset nimittävät H:ksi niin silloin on käytettävä Bb merkintää. B alenettuna on luonnollisestikin Bb, eikö. H alennettuna on yksinkertaisesti B. Eli jos haluaa käyttää Bb merkintää Aiss sävelestä on jo tehnyt päätöksensä. Silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin käyttää B siitä äänestä joka sijaitsee puolensävelen ylempänä.
"G-strings are for strippers"
baron
16.10.2003 09:13:22

Nonäinhän ne menee puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin. Alennettu H ei voi koskaan olla Bb. Jos käyttää H merkintää niin silloin minun mielestä pitäisi käyttää pelkkää B:tä siitä alennetusta H:sta. Jos/kun taas käyttää kansainvälistä B merkintää siitä äänestä mitä vain suomalaiset ja saksalaiset nimittävät H:ksi niin silloin on käytettävä Bb merkintää. B alenettuna on luonnollisestikin Bb, eikö. H alennettuna on yksinkertaisesti B. Eli jos haluaa käyttää Bb merkintää Aiss sävelestä on jo tehnyt päätöksensä. Silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin käyttää B siitä äänestä joka sijaitsee puolensävelen ylempänä.

Vaikka sä oot periaatteessa ihan oikeassa, niin merkinnöillä H ja Bb ei ole väärinkäsityksen mahdollisuutta.
Rantsu
16.10.2003 10:32:52 (muokattu 16.10.2003 12:08:04)
Vaikka sä oot periaatteessa ihan oikeassa, niin merkinnöillä H ja Bb ei ole väärinkäsityksen mahdollisuutta.

Valitettavasti on, Baron... Saksalais-suomalaisessa nimistössäkin on Bb-niminen sävel, mutta se tarkoittaa kaksinkertaisesti alennettua H:ta eli enharmonisesti A:ta! Eihän sitä ainakaan reaalisointumerkeissä varmaan koskaan tarvitse käyttää, mutta kuitenkin...

Toinen ongelma tässä "sekakäytössä" on se, että sitä eivät nuotinnusohjelmat hyväksy, ei ainakaan Finale.

EDIT: Etukäteen pyydän anteeksi pilkunviilaamista, mutta tämähän on teoriapalsta... :)
poppamies
16.10.2003 12:39:59 (muokattu 16.10.2003 18:44:09)

No oikeassa olet sinäkin. Soittavana muusikkona(ei teoreetikkona) olen täysin samaa mieltä kanssasi vaikka se olisi kuinka väärin tahansa kenenkä tahansa pilkun*****an mielestä joka on käynnyt sibeliuksen ammattikoulun. Ei ole erehtymisen mahdollisuutta edes lennosta soitettuna jos käyttää H ja Bb merkintöjä soinnuista. Pääasiahan keikoilla on että soittaa oikein vaikka se olisi kuinka väärin tahansa.
"G-strings are for strippers"
SF3YLO
16.10.2003 12:50:46

näin minäkin käytän H ja Bb, eipähän tule sekaannuksia!
Basistit kunniaan!
Chemo
16.10.2003 13:02:36

Saksalais-suomalaisessa nimistössäkin on Bb-niminen sävel

Eihän toi ole mitään pilkunviilaamista vaan faktaa. Jos käyttää H:ta, ja sitten anglo-amerikkalaisittain (tai whatever) Bb:tä, tulee käyttäneeksi kahta eri nimistöä, joissa on samannimisiä mutta eri merkityksen omaavia asioita. Mun mielestäni tuo on sotkemista, niin ongelmattomalta tuo jonkun mielestä vaikuttaisikin.

Tämähän on tämmöinen ikuisuuskysymys, joka aina vähän väliä toistuu täällä. Selvä FAQ tähän liittyen olisi ihan paikallaan.
Ramalamadingdong.
baron
16.10.2003 17:34:15

Jos soittaa keikalla prima vistana lapuista (sitäkin tapahtuu, vaikka ei pitäisi) niin aina kun tulee B-sointu vastaan, on epävarma.
KMT
16.10.2003 17:56:17

Jos soittaa keikalla prima vistana lapuista (sitäkin tapahtuu, vaikka ei pitäisi) niin aina kun tulee B-sointu vastaan, on epävarma.

Mun lukemista lapuista ei ole tietääkseni kuin kerran ollut
B saksalais-suomalaisena merkintönä...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
baron
16.10.2003 18:20:44

Mun lukemista lapuista ei ole tietääkseni kuin kerran ollut
B saksalais-suomalaisena merkintönä...

Joululaulusäestyskeikka, jossa mulla oli joku Fazerin joulualbumi, joka käytti B:tä tarkoittaen Bb:tä.

No ei ongelma paha ollut kun tuttuja lauluja.
Käytännössä tulee kovin harvoin vastaan (tai ei siis tule)
Rantsu
16.10.2003 22:07:18
Soittavana muusikkona(ei teoreetikkona) olen täysin samaa mieltä kanssasi vaikka se olisi kuinka väärin tahansa kenenkä tahansa pilkun*****an mielestä joka on käynnyt sibeliuksen ammattikoulun.

Opettelin aikanaan musiikin alkeita ostamastani painotuoreesta Ilpo Saastamoisen Kitarakirjasta (Tammi 1974), ja siinä sanottiin näin:

"Ärtymystä varmaankin herättää klassisen musiikkikoulutuksen saaneissa se, että kirjassa käytetään saksalaisen merkintätavan mukaisesta H-sävelestä ns. englantilaista B-nimitystä. Pop- ja jazzmusiikkikirjallisuudessa sekä -nuoteissa käytetään yleisesti viimeksi mainittua tapaa, sillä rytmimusiikki ei ole syntynyt Saksassa. Valintani perustuu käytäntöön."

Vaikka tuo "sibeliuksen ammattikoulukin" tuli sittemmin käytyä, olen pitäytynyt tässä poikasena oppimassani. Käytäntö taas on opettanut, että jos jossain nuotissa lukee "H" tai "Hm" niin on paljon mahdollista, että siinä on muutakin pielessä... :)

Ei ole erehtymisen mahdollisuutta edes lennosta soitettuna jos käyttää H ja Bb merkintöjä soinnuista. Pääasiahan keikoilla on että soittaa oikein vaikka se olisi kuinka väärin tahansa.

Jos itse kirjoittaa johdonmukaisesti oikein, niin se on kyllä soittajan vika jos soittaa väärin.
baron
16.10.2003 22:41:19

Käytännössä pärjää, kun tulkitsee B:t ja H:t säveleksi, joka on kokosävelaskelen korkeampi kuin A.

(Tää on kivaa, jankataan tästä kauan :-)
mikerocky
17.10.2003 02:47:09

No niin.Eiköhän asia nyt tullut selväksi.Täytyy kertoa ystävälleni asian oikea laita. kiitos vaan kaikille.
tsalakka
19.10.2003 01:00:57
Onko jo jossakin musiikkiopistossa siirrytty käyttämään b-bb -merkintätapaa tämän h/b -tavan sijasta? Olisi sangen hyvä, onhan meillä sitten bes ja bis -vaihtoehdot alennetun ja ylennetyn (nykyisen) h:n sanomiseksi.
Siis b/bb -merkinnän käyttöön vaan! Ja kaksoisalennukset teoreetikkojen syyhyksi ja kiusaksi meiltä käytännön muusikoilta pois hus!
isojussi
19.10.2003 12:59:42
Onko jo jossakin musiikkiopistossa siirrytty käyttämään b-bb -merkintätapaa tämän h/b -tavan sijasta?

En tiedä, että kokonaan, mutta niiden kevyen puolen osastot toki jo pakonkin sanelemana.

Olisi sangen hyvä, onhan meillä sitten bes ja bis -vaihtoehdot alennetun ja ylennetyn (nykyisen) h:n sanomiseksi.
Siis b/bb -merkinnän käyttöön vaan! Ja kaksoisalennukset teoreetikkojen syyhyksi ja kiusaksi meiltä käytännön muusikoilta pois hus!

En osaa nyt sanoa esimerkkiä, mutta tietyissä, harvoissa tapauksissa kaksoisalennusten ja -ylennysten käyttö on perusteltua - mutta kannattaa käyttää vaan ääritapauksissa.

Sinänsä nykyään havinaisen B:n käytön alennetun H:n kohdalla (Suuri Toivelaulukirjakin käyttää merkintöja H ja Bb, joita itsekin tulee puhekielessä viljeltyä) tulee harvemmin sekaannuksia, sillä voimaassoleva sävellaji kuitenkin yleensä luonnostaan kertoo, onko B H vai Bb.
Osta mut - ma olen kaupan!
Villa
20.10.2003 23:01:59
En osaa nyt sanoa esimerkkiä, mutta tietyissä, harvoissa tapauksissa kaksoisalennusten ja -ylennysten käyttö on perusteltua - mutta kannattaa käyttää vaan ääritapauksissa.

Itselle tuli mieleen, että jos vaikka sävellajiksi olisi paiskattu Des-duuri, niin V-asteen soinnuksi voisi hyvin tulla Ab7b9. Silloin en missään tapauksessa haluaisi lukea b9-ääntä a-nuottina vaan ihan reilusti kaksoisalennettuna b:nä. Varsinkin prima vista-soitossa kaikkien alennusten keskeltä yhtäkkiä hyppäävä palautettu a-sävel saisi kyllä olon tukalaksi. Jotenkin sitä virittäytyy lukemaan tuollaisissa tapauksissa kaikki nuotit alennettuna...
"La tristesse durera toujours." (V. van Gogh)
isojussi
23.10.2003 22:00:49
Hyvä pointti, Villa!
Osta mut - ma olen kaupan!
pkhlo
29.10.2003 01:35:21
Onko jo jossakin musiikkiopistossa siirrytty käyttämään b-bb -merkintätapaa tämän h/b -tavan sijasta? Olisi sangen hyvä, onhan meillä sitten bes ja bis -vaihtoehdot alennetun ja ylennetyn (nykyisen) h:n sanomiseksi.

Käsittääkseni näin on. Olen kuullut, että itä-Helsingin musiikkiopistossa käytetään nimityksiä B ja Bb, joista jälkimmäinen kuitenkin lausutaan Bes. Oon tässä nyt pohtinut tota muutaman kuukauden ja tullut siihen tulokseen, että ihan ok systeemi. Ne keitä asia kismittää; lähdetään porukalla Saksaan kusemaan sen munkin haudalle, joka kopsas siitä engelsmannien kirjasta ton b:n h:ksi. Fuck mikä moka! Täytyy miettiä tarkkaan mitä kirjottelee.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
baron
29.10.2003 11:12:57

Käsittääkseni näin on. Olen kuullut, että itä-Helsingin musiikkiopistossa käytetään nimityksiä B ja Bb, joista jälkimmäinen kuitenkin lausutaan Bes. .

Tietenkin!
Jos sanotaan "as" ja "des" niin tietenkin "bes" eikä "beebee"

Miks'en mä ite tajunnut?
mklami
14.11.2003 01:04:26

B (engl.) = H (suom.)

Bb (engl.) = B (suom.), eli alennettu H

Bes (suom.) = alennettu B (suom.), eli enharmonisesti A.

Bes ei siis missään tapauksessa ole sama asia kuin Bb.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)