Monarque 17.08.2003 15:50:15 | |
---|
Mulla tuppaa olemaa aina sellane ongelma että keksin hyvii introja aika tiheeseen tahtiin, mutta en sit meinaa saada jatkettua biisiä kunnolla, tyssää suurin piirtein ekaan riffiiin prkl. Onks muilla samoi ongelmia ja oisko tähän ongelmaan ratkaisua (ratkaisu ei ole tekemisen lopettaminen) Väkivalta lopettaa vittuilun |
Nuages 17.08.2003 18:05:38 | |
---|
Yritäppäs keksiä se intro ihan viimeiseksi. Mikä laulaen tulee, se toiselle kuoppaa kaivaa pyy pivossa. |
Super-Jari 07.09.2003 21:39:12 | |
---|
Minulla on täsmälleen sama ongelma. Biisin saa aina tehtyä hyvän alun mutta sitten kun pitäs alkaa tekemään lauluriffiä niin sitten tulee seis. Ei ole heleppua ku o vaikiaa. |
Jabbe 08.09.2003 21:39:15 | |
---|
Hyvä idea on pistää eri osien ideoita ylös, vaikkapa äänittääkin johonkin. Sitten voi aina repäistä jonkun aiemmin keksityn pätkän johonkin biisiin jos ei meinaa muuten löytyä. Yleensäkin, ideoita kannattaa kirjoittaa/äänittää muistiin. Itsellänikin on monta hyvää ideaa unohtunut, ja edellämainittua vinkkiä on useastikin tullut käytettyä. |
Keppi 30.09.2003 10:09:01 (muokattu 30.09.2003 10:12:16) | |
---|
Minulla on täsmälleen sama ongelma. Biisin saa aina tehtyä hyvän alun mutta sitten kun pitäs alkaa tekemään lauluriffiä niin sitten tulee seis. Ei ole heleppua ku o vaikiaa. Mitä jos kokeilisit aloittaa siitä lauluriffist, jos se on kaikkein hankalin?;) Onhan se kuiteskin ehkä tärkein asia loppupeleissä. Mä oon itse vaan huomannu, ett ku tekee ensin päämelodian, eikä kiinnitä mihinkään riffeihin tai edes sointurakenteisiin vielä huomiota, ni on paremmat mahdollisuudet onnistua. Melodian päällehän on yleensä helppo keksiä riffejä ja muuta "sälää", mutt jos jättää melodian viimeiseksi, ni se pitää vähän niinku väkisin vääntää. Ainakin mulla on näin. Kitaristit varsinkin yleensä tuppaa aloittamaan jollain makeella riffillä tai teemalla biisin teon ja kaikki muu tehdään sitt siihen päälle. Tottakai riffissä tai jossain sointukulussa on aina takana joku ajatus, jota ei ehkä alussa vielä edes tiedosta. Se vaan syntyy vaistomaisesti. Sillon vaan helposti käy niin just, ett kaikki muu jää tuon nerokkaan pääriffin "taustalle". Tietysti se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. Aina kannattaa kuitenkin edes kokeilla muitakin tapoja. Lopputuloshan se on tärkein juttu...kuiteskin?!;) "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Keppi 30.09.2003 10:11:13 (muokattu 30.09.2003 10:11:43) | |
---|
sorry!...kämmäsin!!!;) "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Sammakko 01.10.2003 17:24:32 | |
---|
Auttakaas ku mulla tyssää aina kertosäkeeseen ja tarkotuksena ois tehdä laaadukkaita rock/pop linjan biisejä. Ei mitään yli räväkkiä kertsejä vaan jotain viileempää. ||||||||jou pits jou|||||||| |
Vimpo 04.10.2003 14:17:06 | |
---|
Minulla on tämä ongelma. Keksin aina jonkun hauskan jutun, mutten saa sitä kokonaista biisiä aikaiseksi millään. Tai sitten siitä tulee sellainen riffisalaatti jossa rakenne kusee. |
Lennu 05.10.2003 10:02:23 | |
---|
Auttakaas ku mulla tyssää aina kertosäkeeseen ja tarkotuksena ois tehdä laaadukkaita rock/pop linjan biisejä. Ei mitään yli räväkkiä kertsejä vaan jotain viileempää. Sama kuin ylempänä, tee ensin se kertsi. Lähtee aukeamaan koko biisi paljon helpommin, kun vaikeemmat on ensin luovittu. Vaatii totuttelua, mutta auttaa. Ces chaussettes sont ã vous? |
ps3t 06.10.2003 14:16:42 | |
---|
Mulla tuppaa olemaa aina sellane ongelma että keksin hyvii introja aika tiheeseen tahtiin, mutta en sit meinaa saada jatkettua biisiä kunnolla, tyssää suurin piirtein ekaan riffiiin prkl. Onks muilla samoi ongelmia ja oisko tähän ongelmaan ratkaisua (ratkaisu ei ole tekemisen lopettaminen) Jos soittelet hyvän rumpalin kanssa niin kysy rumpalilta miten se haluaa jatkaa biisiä rummuilla ja yritä keksiä sen päälle joku sopiva riffi. |
Diablero 07.10.2003 00:32:14 | |
---|
Jooo kyllä se yleensä tuntuu sujuvan parhaiten, kun ensin onnistuu tekemään jonkun tarttuvan riffin, josta kyhää kertsin, ja siihen sitten lähtee tasasesti rakentelemaan muuta kamaa ympärille Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet |
Super-Jari 07.10.2003 22:06:02 | |
---|
Lupaan kokeilla. Tattis vaikka en tätä alottanutkaan. Silti kokeilen, ja tattistan. Jumalan Kirjanpitäjä |
Nintendo 23.10.2003 11:20:18 | |
---|
Mulla tuppaa olemaa aina sellane ongelma että keksin hyvii introja aika tiheeseen tahtiin, mutta en sit meinaa saada jatkettua biisiä kunnolla, tyssää suurin piirtein ekaan riffiiin prkl. Onks muilla samoi ongelmia ja oisko tähän ongelmaan ratkaisua (ratkaisu ei ole tekemisen lopettaminen) Useissa kappaleissa on käytetty kertsin kohdalla samoja sointuja kun introssa. Siitä saat jo kaks osiota valmiiks. Tuon varmaan jo tiesit mutta ajattelinpa vaan valaista. Sitten vaan vaikka sekoitat kertsi soinnut ja teet siitä säkeistön. Aluks vaikka toistat yhtä riffiä kaikilla soinnuilla kunnes pääset eteenpäin. Mulla itsellä sitten taas on se ongelma että niitä osioita tulee vähän liikaa. Sit lähdet näytämään kaverielle että näin soitatte. -> Hajoaminen on suuri. Mario Bros -> tidittittidititti... |
Juha86 14.11.2003 19:04:00 | |
---|
Mut se on tylsää käyttää kertsissä samoja sointuja kuin introssa (ellei nyt keksi mahtavaa laulumelodiaa päälle). Mulla on kaksikin ongelmaa ton säveltämisen suhteen: joskus syntyy loistava intro, hyvä säkeistö, mut sitten kertsin keksiminen tekee tuskaa ja sitten biisin tulee vaan joku tylsä/huono kertosäe. tai sitten ongelmana voi olla et keksii unelmakertsin, mut muu osa biisistä onkin perseestä. nykyäänhän onkin vähän vikana toi säveltäminen, kun kaikissa biiseissä on ns. hittikertsit, mut muu biisi onkin vain kertsin odottelua.. boring. ~totuus ei pala tulessakaan~ |
IF 16.12.2003 12:46:40 | |
---|
Jos vaikka intron/säe on tehty ja ei meinaa millään keksiä kertsiä, niin yleensä sitä vain hakee niin kauan että tyytyy johonkin "perinteiseen" ratkaisuun. Kannattaa pitää hieman taukoa siinä biisin teossa ja tekee vaikka jotain muuta biisiä niin se kertsi kyllä löytyy siihen joskus jos se on löytyäkseen... itsellä se ainakin toimii. |
Jonde691 17.12.2003 14:10:57 | |
---|
Mulla on tapana alottaa aina kertosäkeestä, nii sit kaikki muu menee iha leikiten...! Sehä on periaatteessa koko laulun tärkein kohta... Jonde |
mosesson 27.12.2003 01:41:54 | |
---|
Sama juttu kun Jonde 691 - ensin tuo kertosäe. Ja mankalle muistiin. Sitten kaikenlaisia tarinoita vaan kirjoittamaan. Jossain välissä se tulee alitajunnasta (vaikka keskellä yötä) se BIG ONE, ja silloin pitää olla hereillä. Koko biisi saattaa tulla kerralla alusta loppuun. Itsellä kävi näin: Mulla oli mielessä yhden kaverin blues-riffi "You've got the right to sing the blues", johon oli jo kaikki sanatkin. Sävel puuttui. Se soitten vain tipahti kerran liikennevaloissa, kun jäin tuijottamaan lyhtypylvästä ja takana tuleva auto alkoi tyyttäillä rytmisesti. Siitä se vaan laukes ja kaikki tuli kertaheitolla. Ajoin seuraavalle bussipysäkille ja otin mankan hanskalokerosta ja siinä se oli. |
ten 11.01.2004 18:48:26 | |
---|
Yritäppäs keksiä se intro ihan viimeiseksi. Tosiaan, tee siitä introsta vaikka joku säkkäri tai kertsi riippuen tietysti intron tyylistä. Plussa on miinuksen negatiivinen puoli. |
Jonte 16.01.2004 23:27:20 | |
---|
Mulla tuppaa olemaa aina sellane ongelma että keksin hyvii introja aika tiheeseen tahtiin, mutta en sit meinaa saada jatkettua biisiä kunnolla, tyssää suurin piirtein ekaan riffiiin prkl. Onks muilla samoi ongelmia ja oisko tähän ongelmaan ratkaisua (ratkaisu ei ole tekemisen lopettaminen) On. Joku biisi onkin tullut niin, että A- ja B-osa on ihan eri aikoina kirjoitettuja pätkiä, jotka on sitten liitetty yhteen, ja voila': siinä on Jonten tekemä kappale. Paras oli kun kerran yhdistin 1984 ja 2002 tekemäni osat. Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois". |
MV 23.01.2004 16:46:40 | |
---|
Mulla tuppaa olemaa aina sellane ongelma että keksin hyvii introja aika tiheeseen tahtiin, mutta en sit meinaa saada jatkettua biisiä kunnolla, tyssää suurin piirtein ekaan riffiiin prkl. Onks muilla samoi ongelmia ja oisko tähän ongelmaan ratkaisua (ratkaisu ei ole tekemisen lopettaminen) kannattaa hyräillä jotain itsekseen ja sit mietit kummonen riffi siihen laulun pääl sopis.mä teen aina niin.mun mielest on helvetin tärkeet et riffi sopii hyvin lauluun.se on aika karseen kuulost jos se ei sovi...esim metallican fight fire with fire on hyvä esimerkki. mitä tähän pitäis laittaa perkele? |