Aihe: Barre.
1 2 3 4 5
jnen
08.08.2024 08:17:42
Oletteko miten ratkaisseet ongelman, nyt puolisen vuotta vääntänyt joka päivä mutta en saa soimaan puhtaasti niin millään, edes pelkkiä etusormen painamia kieliä?
Onkohan raksaukon lyhyt nakki vain kerta kaikkiaan sopimaton tuohon otteeseen..
GiovanniDiRondo
08.08.2024 11:23:28

Onko ranne suorassa, kun pidät kitaraa? Vaikeusaste kasvaa, jos ranne on taipuneena.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
jnen
08.08.2024 12:01:44
Ei voi painaa suoralla ranteella, ei yletä sormi.
Muutenkin soinnut joissa joutuu painamaan matalia säveliä ovat vaikeita, lyhyet sormet ja voima puuttuu kun pitää kurotella.
GiovanniDiRondo
08.08.2024 12:18:23

jnen: Ei voi painaa suoralla ranteella, ei yletä sormi.
Muutenkin soinnut joissa joutuu painamaan matalia säveliä ovat vaikeita, lyhyet sormet ja voima puuttuu kun pitää kurotella.

Käännä kitara sellaiseen asentoon, että ylettyy. Sitä voi esimerkiksi kääntää viistosti itsestä poispäin ja sitten kaulaa voi nostaa ihan kasvojen viereen.
jnen
08.08.2024 12:56:26
GiovanniDiRondo: Käännä kitara sellaiseen asentoon, että ylettyy. Sitä voi esimerkiksi kääntää viistosti itsestä poispäin ja sitten kaulaa voi nostaa ihan kasvojen viereen.

Joo, aika ylös saa nostaa, silti aina pari kieltä sirisee, meni siihen kossinakin lyhytsormisella aikaa mutta ei sentään kuukausikaupalla, nyt on jäykemmät sormet, treenivipua ja kumipalloa tulee puristeltua mutta sormien liikkuvuus ei ole enää yhtä hyvä, joskus töissä vähän litistyneet niin sekin tietysti haraa vastaan.
GiovanniDiRondo
08.08.2024 13:44:20

jnen: Joo, aika ylös saa nostaa, silti aina pari kieltä sirisee, meni siihen kossinakin lyhytsormisella aikaa mutta ei sentään kuukausikaupalla, nyt on jäykemmät sormet, treenivipua ja kumipalloa tulee puristeltua mutta sormien liikkuvuus ei ole enää yhtä hyvä, joskus töissä vähän litistyneet niin sekin tietysti haraa vastaan.

Se on kyynärvarressa oleva lihas joka sitä sormea taittaa silloin sitä joutuu pitämään suorana. Etusormen puristusvoima on yleensäkin melko heikko ja varsinkin tuo suorana pitäminen heikentää sitä entisestään. Normaalissa toimissahan ei moista liikettä tarvitse. Vois auttaa jos saisi sitä kyynärvarren lihaksistoa venyteltyä.
Kefiiri
08.08.2024 13:48:21 (muokattu 08.08.2024 13:49:42)
Jotenkin tuntuu että vika on tekniikassa tai sitten kitara huonoissa säädöissä. Voi se tosin olla sormissakin, yhdellä tutulla oli jotain hermohäikkää etusormessa ja tavallinen barre ei tahtonut onnistua.

Mutta jos kielet ovat ohuet ja matalalla, niin ei siinä todellakaan voimalajista ole kysymys. Käden asento vaan täytyy olla sopiva.

Ekoilla nauhoilla voi olla haastetta jos satulan urat ovat kaupan jäljiltä, silloin toiset avosoinnutkin soivat epävireisesti.
En ole musiikin asiantuntija.
jnen
08.08.2024 14:53:43 (muokattu 08.08.2024 14:55:40)
Täytyy vain treenata, ottaa vain enemmän aikaa, kun saa etusormeen sopivan asennon niin muut sormet eivät oikein halua liikkua, mutta opetetaan, eiköhän se vielä siitä, eihän sitä ilman haasteita.
Etusormen ja peukalon välissä tulee pientä kumipalloa pyöriteltyä, täytyy vain kiinnittää enemmän huomiota käsivarren asentoon.
Arkka
08.08.2024 15:19:31

Eikös kitaristin ura mene niin, että ensin opetellaan hiki hatussa kuuden kielen barreita ja sitten kun soittoura urkenevi, niin ei soitetakaan niitä ikinä ;)
jnen
08.08.2024 16:18:33
Niin ne sanoo, ja taisi se kossinakin pitää paikkansa.
Zibaldone
08.08.2024 16:27:51 (muokattu 08.08.2024 16:32:51)

Onko joku pro tai semi-pro soittanut kitarallasi ja antanut arvostelun itse kitarasta? Jotkut kitarat ovat mahdottomia jopa veteraaneille.

Hyvällä kitaralla barre soitetaan peittämällä nauha, ei paineta puolesta välistä nauhojen väliä. Se nauha jää alle tismalleen puolesta välistä sormea, eli 50% sormea on omalla tontilla, 50% naapurin tontilla. Täydellisellä kitaralla se barre kuuluu rätisemättä vaikka sormi olisi jo hiukan enemmänkin naapurin tontilla.
Sabbathologist
08.08.2024 17:40:37 (muokattu 08.08.2024 17:40:54)

Hyvällä kitaralla barre soitetaan peittämällä nauha, ei paineta puolesta välistä nauhojen väliä. Se nauha jää alle tismalleen puolesta välistä sormea, eli 50% sormea on omalla tontilla, 50% naapurin tontilla. Täydellisellä kitaralla se barre kuuluu rätisemättä vaikka sormi olisi jo hiukan enemmänkin naapurin tontilla.

En sanoisi noin. Pikemminkin että 80 prosenttia on omalla tontilla ja 20 vieraalla maalla. Tai 70-30 tai 60-40. Vaan fifty-fifty on liioittelua.

Muuten kylläkin hyvä pointti, josta olin tulossa itsekin juuri kirjoittamaan.
Zibaldone
08.08.2024 18:07:27

Sabbathologist: En sanoisi noin. Pikemminkin että 80 prosenttia on omalla tontilla ja 20 vieraalla maalla. Tai 70-30 tai 60-40. Vaan fifty-fifty on liioittelua.

Muuten kylläkin hyvä pointti, josta olin tulossa itsekin juuri kirjoittamaan.

Ehkä. 50-50 toimii minulla.
jnen
08.08.2024 21:13:23
Zibaldone: Onko joku pro tai semi-pro soittanut kitarallasi ja antanut arvostelun itse kitarasta? Jotkut kitarat ovat mahdottomia jopa veteraaneille.

On se kohtuullisesti säädöissä, ja aika kevyt soitella, sormi enemmänkin ongelma, tuo nauha neuvo on hyvä, opin joskus painamaan heti nauhan takaa, parani kun kokeilin päältä.
Kefiiri
08.08.2024 21:38:54
Minäkin kokeilin että miten omat sormet asettuvat, nauhan päällehän se etusormi tosiaan osittain menee. Jos etusormen laittaa siististi nauhaväliin, ei meinaa saada venytettyä loppuja nakkeja paikoilleen.
En ole musiikin asiantuntija.
TheMurno
12.08.2024 13:10:45
Onnistuuko "Hendrix"-otteella barre-sointujen ottaminen? Itse suosin tätä paljon.
jnen
12.08.2024 13:26:15
Panin treenin taas tauolle, ei vain saa toimimaan kunnolla ja käsi alkaa olla jo sen verran kipeänä ettei kannata jatkaa.
KaRa
12.08.2024 14:31:00
Peukkua peliin klasareiden pään menoksi.
Gary Enfield
12.08.2024 14:51:03
KaRa: Peukkua peliin klasareiden pään menoksi.

Juu, peukku yläkautta e-kielelle ja jättää a-kielen mykäksi kuuden kielen barreissa. Luulis auttavan, jos ei ole klasarikitara.
jnen
12.08.2024 17:38:30 (muokattu 12.08.2024 18:04:16)
Ei peukku yletä jos barrea koittaa, aika harvassa soinnussa ylettyy muutenkaan.
Etusormi ylettää hyvin mutta d ja b tahtovat säristä vaikka miten sormea säätää, sitten kun laskee otetta toimii mutta ei yletä painamaan e:tä, ei peukalollakaan.
Lyhyiden sormien kirous.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)