Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harjoitusohjelma, tekniikkaa ja teoriaa, hakusessa.
1 2 3 4
Humppastara
10.11.2009 12:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs. Olen miettinyt että pitäisi varmaan väsätä jonkinnäköinen treeniohjelma, kun nyt on tullut soitettua vähän sitä sun tätä aina kun soittaa, vähän lämmittelyä, tabulatuureja, sointuja sieltä täältä ja jotain satunnaisia tekniikkaharjoituksia sekalaisessa järjestyksessä. Tähän pitäisi jotain tolkkua siis saada.
Mieleisintä musiikkia on the allmighty death metal, mutta kaikki musiikkilajit kiinnostaa, funkkia esim. soittaisin täysin mielelläni.
 
Soitan joka päivä, eikä ohjelman pituus ole este, mutta 6-8 tunnin putkia en ala väkisin soittamaan tietenkään.
 
Ohjelmaan siis ensinnäkin monipuolisia sointu- ja skaalaharjoituksia, esim. sointujen käännöksiä ympäri otelautaa, ja otelaudan opettelua skaalojen avulla (en halua opetella skaaloja sormituksina, vaan mieluummin niin että voin soittaa sen mistä vaan).
Tekniikan puolelta kaikenlaista: nopeutta, koordinaatiota, voimaa.. Trillejä, lickejä, sweeppiä, mitä nyt mieleen tulee.
 
Ongelmana ei ole ettenkö tietäisi erilaisia harjoituksia ja tekisi niitä, olen kasaillut niitä sieltä sun täältä, vaan se etten pysty niistä oikein ohjelmaa kasaamaan ja tekemään harjoituksia monipuolisesti.
 
Toivottavasti kirjoituksessa oli jotain tolkkua. :D
 
Jucciz
10.11.2009 12:59:47 (muokattu 10.11.2009 13:07:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä sulla on aivan hyvä runko tässä. Nyt vaan rupeat kahlaamaan läpi materiaalia, jossa noita eri osa-alueita on. Kannattaa käyttää eniten aikaa ja vaivaa niihin osa-alueisiin, joissa koet olevasi heikoin - näin saat hiljalleen kokonaisuuden balanssiin.
 
Tuli semmonen mieleen, että mites nuotinluku? Itsellä on se tällä hetkellä tapetilla. Olen ruvennut kahlaamaan tämmöistä kirjaa, joka tuntuu toimivan ainakin mulle tosi hyvin:
http://www.amazon.com/Melodic-Rhyth … uitar-William-Leavitt/dp/0634013327
 
Kuten nimestäkin voi päätellä, sekä melodiat että rytmit ovat opuksen pääpaino. Tämän kirjan harjoitukset ovat nuotinluvussa suht alkuvaiheessa olevalle kitaristille mielestäni sopivan vaativia, mutta kuitenkin musiikillisesti semmoista materiaalia, että harjoituskappaleisiin pääsee mukavan äkkiä sisälle, kappaleet ovat melodisesti "järkeviä". Myös otelaudan tuntemuksessa tästä kirjasta on varmasti paljon hyötyä.
 
Humppastara
10.11.2009 14:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä on löytynyt jo paljon loistavia harjoituksia, nyt vaan pitäisi ne saada joksikin järkeväksi kokonaisuudeksi. Hommaa on, on täällä sen verran erilaisia kirjoituksia ja kirjoittajia...
 
Olen itse asiassa juuri katselemassa kirjoja itselleni, yksi melko takuuvarma on tuo Advancing Guitarist, on ainakin kovin kehuttu.
Nuotinluku olisi myös hyvä taito osata, pitääpä katsella!
 
Käänteistä evoluutiota: Hirvi palaa poroksi.
Jucciz
10.11.2009 14:23:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointukäännösten opetteluun tuo Advancing Guitarist on oiva opus. Siellä selostetaan tärkeimmät hajotukset (drop 2, drop 3, drop 2+4) esimerkkien kera. Muutenkin tuo kirja opettaa funtsimaan asioita ja suhtautumaan kitaraan instrumenttina vähän kokonaisvaltaisemmin kuin suuurin osa tämän päivän Guitar Pro -aikakauden tabulatuurisoittajista on edes kiinnostunut.
 
Oikein hyvä kirja: melkeinpä pakko-ostos, jos vähänkään laajempi ymmärrys soinnuista, melodioista, asteikoista, moodeista ja improvisoinnista kiinnostaa.
 
vox10
10.11.2009 14:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä sulla on aivan hyvä runko tässä. Nyt vaan rupeat kahlaamaan läpi materiaalia, jossa noita eri osa-alueita on. Kannattaa käyttää eniten aikaa ja vaivaa niihin osa-alueisiin, joissa koet olevasi heikoin - näin saat hiljalleen kokonaisuuden balanssiin.
 
Tuli semmonen mieleen, että mites nuotinluku? Itsellä on se tällä hetkellä tapetilla. Olen ruvennut kahlaamaan tämmöistä kirjaa, joka tuntuu toimivan ainakin mulle tosi hyvin:
http://www.amazon.com/Melodic-Rhyth … uitar-William-Leavitt/dp/0634013327
 
Kuten nimestäkin voi päätellä, sekä melodiat että rytmit ovat opuksen pääpaino. Tämän kirjan harjoitukset ovat nuotinluvussa suht alkuvaiheessa olevalle kitaristille mielestäni sopivan vaativia, mutta kuitenkin musiikillisesti semmoista materiaalia, että harjoituskappaleisiin pääsee mukavan äkkiä sisälle, kappaleet ovat melodisesti "järkeviä". Myös otelaudan tuntemuksessa tästä kirjasta on varmasti paljon hyötyä.

 
Ylipäätään noi Leavitin modern method for guitar playing I II III on aika päteviä kirjoja. Mulla on ne kaikki ja ne lähtee ihan alkeista ja päättyy ihan Pro matskuun.
 
On mulla myöskin Advancing guitarist mutta sitä en ole kuin alkua raapassu (yhden kielen asteikkoharjoitukset yms.)koska tuntuu että siinä on tonneittain tavaraa jota pitää omaksua, niin ei kannata kiirehtiä.
 
Life time oopus
 
Vladi
10.11.2009 16:07:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lainaan ketjua hieman...
 
Mulla ei ole rajattomasti aikaa käytössä, mutta uskon että tunnin päivässä pystyisin reenaamaan, ainakin viikolla. Osaisko joku suositella jotain ohjelmaa, tai tarkemmin harjoittelurunkoa, jonka mukaan vois tuon tunnin jakaa? Itse ajattelin jotain tämmöistä:
 
-15 min biisin opettelua, biiseistä oppii uusia likkejä, tulee harjoiteltua komppia ja joutuu opettelemaan uusia tekniikoita ja lähestymistapoja
 
-15 min tekniikkaa metronomin kera, alternate pickingiä, sweeppiä, täppingiä ja vaikka mitä. Tähän materiaalia Petruccin dvd:ltä.
 
-15 min asteikkoja, teoriaa. Löytyy lick libraryn dvd jossa erittäin hyvin selitetään eri moodit ym. Sisältää myös jammailutaustoja.
 
-15 min omien likkien kehittelyä ja jo keksittyjen harjoittelua. Jos sitä vaikka vahingossa keksis jotain todella hienoa, samalla kehittää luovaa ajattelua.
 
Olisko tähän mielipidettä suuntaan tai toiseen? Mitä muuttaisit ohjelmasta vai onko tämä juuri passeli mulle? Tunnin päivästä pystyn irroittamaan varmasti ja nyt on muutenkin kauhea hinku treenata, järjestelmällisyys vaan auttais treeniä paljon.
 
Kyllä se siitä.
Jucciz
10.11.2009 16:42:38 (muokattu 10.11.2009 16:46:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Olisko tähän mielipidettä suuntaan tai toiseen? Mitä muuttaisit ohjelmasta vai onko tämä juuri passeli mulle? Tunnin päivästä pystyn irroittamaan varmasti ja nyt on muutenkin kauhea hinku treenata, järjestelmällisyys vaan auttais treeniä paljon.
 
Soinnut! Sointukäännöksiä ympäri otelautaa ja äänenkuljetuksellisesti järkeviä sointuvaihdoksia, eli esim. mahdollisimman pienellä liikkeellä soinnusta toiseen. Tähän liittyen harjoituksia riittävän yksinkertaisilla biiseilä, joiden kanssa voi harjoitella soinnusta toiseen hyppimistä eri käännösten turvin. Lisäksi ylipäätään sointujen muodostusta kannattaa treenata - eli mitkä on minkäkin sointutyypin keskeisimmät sävelet ja mitä puolestaan voi jättää pois, kitaralla kun ei ihan kohtuuttoman montaa säveltä voi soittaa kerralla verrattuna vaikkapa pianoon.
 
Asteikoista taas... niiden treenaamisessa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos treenaat nimenomaan asteikoita etkä pelkkiä asteikkojen sormituksia, eli sisäistät, minkä nimisiä säveliä mihinkin asteikkoon kuuluu ja mikä on niiden kunkin suhde sointuun, joka asteikon sävelet terssipinoksi järjestämällä syntyy.
 
"Normaalien" duuriasteikon moodien lisäksi suosittelen ehdottomasti tutustumaan melodisen mollin moodeihin ja siihen, miten niitä voidaan käyttää tuomaan soittoon ja "perusmoodien" rinnalle lisäväriä. Samalla kertaa kannattaa ottaa haltuun, millaisia sointuja näiden moodien sävelten pinoamisesta syntyy verrattuna duuriasteikon moodeihin. Ilmainen linkkivinkki aiheesta: http://outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-4-3.html
 
Muutenkin yllä olevan sivuston sisältöön kannattaa tutustua instrumentista ja genrestä riippumatta, tuo matsku on aivan yleispätevää ja hyödyllistä tietoa.
 
Lisäksi suosittelen ehdottomasti nuotinlukua sekä transkriptioiden tekoa: kuuntele biisejä ja kirjoita niistä korvakuulolta ylös sointukiertoja, melodioita, sooloja, bassolinjoja, ihan mitä tahansa! Kaikki ne vievät musiikillisesti eteenpäin!
 
Zeeboo
10.11.2009 17:51:37 (muokattu 10.11.2009 18:38:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Soinnut! Sointukäännöksiä ympäri otelautaa ja äänenkuljetuksellisesti järkeviä sointuvaihdoksia, eli esim. mahdollisimman pienellä liikkeellä soinnusta toiseen...
 
Täältä ääni tälle!
Tuohon "sointu-ekonomiaan" kannattaa tosiaan satsata jonkin verran. Hyvillä käännöksillä ja järkevällä äänenkuljetuksella komppaaminen kuulostaa hemmetin paljon paremmalta.
 
Tuohon äänenkuljetukseen on olemassa klasaripuolelta hyllymetreittäin opuksia, mutta tuo "mahdollisimman pienellä liikkeellä soinnusta toiseen" kiteyttää idean oikeestaan hyvin.
 
Soinnun vaihtoa voi pähkätä vaikka niin, että katsoo peräkkäisten sointujen yhteiset äänet ja mitä ääniä täytyy muuttaa, että saa seuraavan soinnun, eli "mitä pysyy - mitä muuttuu" ajatuksella. Alkajaisiksi passaa ottaa vaikka simppeli Dm7-G7-Cmaj7(-A7) progressio eri kieliseteillä (niillä Drop2 ym hajoituksilla, jotka tuossa aikaisemmin Jucciz mainitsi). Soinnussa on neljä ääntä, eikä mitään niistä tuplata (ei barré:ja!). Tämä on yksi äänenkuljetuksen ihan perusjuttuja joka kannattaa katsella läpi. Tästä on takuulla hyötyä myöhemmin:
 
Kun soinnuista saa kaivettua perusäänen, terssin, kvintin ja seiskan, ja soittaa tuon sekvenssin niin, että soinnun vaihtuessa soinnun
- perusäänestä tulee seuraavan kvintti (1 => 5)
- terssistä tulee seuraavan seiska (3 => 7)
- kvintistä tulee seuraavan perusääni (5 => 1)
- seiskasta tulee seuraavan terssi (7 => 3)
saadaan perussimppeli "oikea" äänenkuljetus sointuvaihtoinin. Tässä toteutuu "kaksi pysyy, kaksi vaihtuu" ajatus.
 
Tuo yllä oleva pitäisi tehdä 1-2-3-4 , 2-3-4-5 ja 2-3-4-6 kielillä. Neljä ääntä per sointu, 4x(Dm7-G7-Cmaj7) per kielisarja... Ihan takuulla tulee vastaan uusia käännöksiä...
 
Jos tuo ei aukea, ja jos kovasti kiinnostaa, niin voin piirrellä noista diagrammit. Mutta oma pähkääminenkään ei ole pahasta.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Zeeboo
10.11.2009 18:16:01 (muokattu 10.11.2009 18:30:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... jos kovasti kiinnostaa, niin voin piirrellä noista diagrammit...
 
Kun tässä (sika?)flunssassa ei sitten tähdellisempääkään ole, niin yhdellä setillä II-V-I:siä:
 

m7
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- b7
---|---|---|---|-O- 5
---|---|-O-|---|--- 1
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- b3
 
 7
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 3
---|---|-O-|---|--- 1
---|---|-O-|---|--- 5
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- b7
 
 Maj7
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- Maj7
---|---|-O-|---|--- 5
-O-|---|---|---|--- 1
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 3
 
.........................
m7
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- 5
---|---|---|-O-|--- b3
---|---|---|-O-|--- b7
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- 1
 
7
---|---|---|---|---
---|-O-|---|---|--- 1
---|---|---|-O-|--- b7
---|---|-O-|---|--- 3
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- 5
 
Maj7
---|---|---|---|---
---|-O-|---|---|--- 5
---|---|-O-|---|--- 3
---|---|-O-|---|--- Maj7
---|---|---|---|---
---|-O-|---|---|--- 1
 
................
 
m7
---|---|---|---|---
---|-O-|---|---|--- b3
---|---|-O-|---|--- 1
---|---|-O-|---|--- 5
---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|--- b7
 
7
---|---|---|---|---
---|-O-|---|---|--- b7
---|---|-O-|---|--- 5
-O-|---|---|---|--- 1
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 3
 
Maj7
---|---|---|---|---
-O-|---|---|---|--- 3
-O-|---|---|---|--- 1
-O-|---|---|---|--- 5
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- Maj7
 
Maj7 bassossa nix gut!
..................
 
m7
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 1
---|---|---|---|-O- b7
---|---|-O-|---|--- b3
---|---|---|---|---
---|---|---|---|-O- 5
 
7
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 5
---|---|---|-O-|--- 3
---|---|-O-|---|--- b7
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 1
 
Maj7
---|---|---|---|---
-O-|---|---|---|--- 1
---|---|---|-O-|--- Maj7
---|-O-|---|---|--- 3
---|---|---|---|---
---|---|-O-|---|--- 5

Viimeinen Maj7 on namu!
 
E: Näistä saa kaupantekijäisiksi uudet käännökset kun nostaa 6. kielen äänet ekalle kielelle. Toivottavasti näistä on jotain iloa (elleivät sitten ennestään ole ihan läpeensä tuttuja)
 
E2: laitoin vielä intervallit täpläkarttaan.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Tonski
10.11.2009 18:22:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Kun tässä (sika?)flunssassa ei sitten tähdellisempääkään ole, niin yhdellä setillä II-V-I:siä...
 
Hohhoh, olipa monta uutta ja tuntematonta, plussa tästä! Pitääpä alkaa funtsia noita lisää.
 
ihku
Jucciz
10.11.2009 18:49:22 (muokattu 10.11.2009 19:07:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just noita samoja nelisointuja on ite tullu tahkottua esim. niin että lähdetään liikkeelle vaikka C7-soinnusta ja neljällä ohuimmalla kielellä: aloitetaan kaulan päästä, käydään kaikki neljä käännöstä läpi ja vaihdetaan siellä 12. nauhan tietämissä F7-sointuun ja kun päästään taas neljän käännöksen kautta kaulan alkupäähän, vaihdetaan sointu Bb7:ksi ja edetään näin dominanttiketjuina (kvinttiympyrää takaperin) kunnes päädytään lopulta takaisin C7:aan.
 
Ja kun tuo "pikkujuttu" on saatu klaarattua hyppysiin niin, että jokainen sointuote tuntuu luontevalta ja siihen voidaan vaihtaa nopeasti, sen jälkeen tehdään sama homma maj7-soinnuilla, 6-soinnuilla, m7-soinnuilla, m6-soinnuilla, m7b5-soinnuilla, 7b5-soinnuilla ja dim7-soinnuilla.
 
Ja kun noi kaikki on hanskassa neljällä ohuimmalla kielellä, otetaan neljä keskimmäistä kieltä, sitten A-kieli ja kolme ohuinta, paksu E-kieli ja D+G+H ja lopuksi neljä paksuinta kieltä.
 
Saadaan aika monta sointuotetta. Kannattaa myös muistaa pari "helpottavaa, mutta myös sekaannuttavaa vinkkiä":
 
- jokainen m6-sointu on samalla pientä terssiä alempana oleva m7b5-sointu (Cm6 = Am7b5)
- jokainen 6-sointu on samalla pientä terssiä alempana oleva m7-sointu (C6 = Am7)
- jokainen dim7-sointu on samalla kolme muutakin dim7-sointua, pienen terssin välein (Cdim7 = Ebdim7 = Gbdim7 = Bbbdim7, tuttavallisemmin Adim)
- jokainen 7b5-sointu on samalla myös tritonuksen päässä oleva 7b5-sointu (C7b5 = F#7b5 tai Gb7b5)
 
Humppastara
10.11.2009 19:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Just noita samoja nelisointuja on ite tullu tahkottua esim. niin että lähdetään liikkeelle vaikka C7-soinnusta ja neljällä ohuimmalla kielellä: aloitetaan kaulan päästä, käydään kaikki neljä käännöstä läpi ja vaihdetaan siellä 12. nauhan tietämissä F7-sointuun ja kun päästään taas neljän käännöksen kautta kaulan alkupäähän, vaihdetaan sointu Bb7:ksi ja edetään näin dominanttiketjuina (kvinttiympyrää takaperin) kunnes päädytään lopulta takaisin C7:aan.
 
Joo-o, täytyypä se Advancing Guitarist jossain vaiheessa hommata kun menin heti aivan hiljaiseksi kun tuota luin.
 
Taisin sen kyllä loppujen lopuksi ymmärtää, eli käydään C7, sen terssi- ja kvinttikäännös ja se neljäs...?
Ja sen jälkeen F, Bb (olikohan tämä se A#/Bb vai se B, kun amerikaksi olen teorian opetellut), Eb jne?
 
Suokaa anteeksi kun ei aivot toimi tällä hetkellä, itsekin makoilen flunssassa.
 
Käänteistä evoluutiota: Hirvi palaa poroksi.
Zeeboo
10.11.2009 19:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaan noiden edellisten kaveriksi vielä yksi ei-nyt-niin-jokapäiväinen käännös II-V-I:stä. Tämä on mun ihku Drop2 .
 

 
m7
---|---|---|---|---|---
---|---|---|---|---|-O-  5
---|---|-O-|---|---|---  1
---|---|---|---|---|-O-  b7
---|---|---|-O-|---|--- b3
---|---|---|---|---|---  
 
 
7
---|---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|---|---  1
---|---|-O-|---|---|---  5
---|---|---|---|-O-|---  3
---|---|---|-O-|---|--- b7
---|---|---|---|---|---  
 
Maj7
---|---|---|---|---|---
---|---|---|-O-|---|---  5
-O-|---|---|---|---|---  1
---|---|---|---|-O-|---  Maj7
---|---|-O-|---|---|---  3
---|---|---|---|---|---  

 
Voi simppelitkin soinnut soundata hyvältä. Siitä vaan viruttelemaan...
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Jucciz
10.11.2009 19:14:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppastara: eli käydään C7, sen terssi- ja kvinttikäännös ja se neljäs...?
 
Joo, paitsi että neljällä ohuimmalla kielellä C7-soinnussa kaulan alkupäässä eka käännös sattuu olemaan terssikäännös (tabulatuurimerkintänä xx2313), sit kvinttikäännös, septimikäännös ja lopuks perusmuoto. F7-soinnut takaisinpäin lähteekin sit kvinttikäännöksestä... you'll get the idea.
 
Humppastara
10.11.2009 19:37:43 (muokattu 10.11.2009 19:38:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai perhana en osaa lukeakaan enää näinä päivinä NELJÄ säveltä, ei kolmisointuja! Se septimikin mukaan.
Tätä voisi alkaa tekemään, sinne sekaan otelaudan tuntemuksen puolesta vaikkapa skaalaharjoitusta käymällä nuotit ensin päässä ja sitten etsimällä ja sitten vaikka soittamalla Hämä-hämähäkkiä nuoteista...
 
Käänteistä evoluutiota: Hirvi palaa poroksi.
Jucciz
10.11.2009 19:55:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuin taikaiskusta löysin sulle pari biisiä nuotinlukutreeniksi:
 
http://www.hvar.komerce.cz/fakebook/index.htm
 
Muutamia ihan klassikoita (eikä liian vaikeita) ovat tuolta esim:
All The Things You Are
Autumn Leaves
Blue Bossa
Fly Me To The Moon
How Insensitive
Lullaby of Birdland
Nature Boy
Satin Doll
Someday My Prince Will Come
St. Thomas
There Is No Greater Love
 
Vladi
10.11.2009 20:04:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juccizkselle plussa, nyt tulee todella hyvää materiaalia josta riittää iloa pitkäks aikaa. Merkitse muistiin-nappia painoin. :)
 
Kyllä se siitä.
karsa
10.11.2009 20:40:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Juccizkselle plussa, nyt tulee todella hyvää materiaalia josta riittää iloa pitkäks aikaa. Merkitse muistiin-nappia painoin. :)
 
Samoin!x2hyvää settiä!
 
Nigelson
10.11.2009 20:52:04 (muokattu 10.11.2009 20:52:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoinpa saman tien Amazonista parit kirjat tilaukseen!. Hinnat näyttäisivät siellä olevan "hitusen" reilumpia kuin suomalaisissa alan liikkeissä. :)
 
Eemil
10.11.2009 21:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen järkevä ketju ehkä kolmeen vuoteen tällä alueella :D Asiaa jätkät!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti