Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sweep ja kaikki muuta tilutukset
1 2 3
Petelius86
04.01.2008 02:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä olen tässä jonkin aikaa yrittänyt opetella sitä sweepausta ja kaiken maailman hammerointia niin tuntuu siltä että kaikki äänet ei kuulu vaikka ne soittaa oikee.

Elikkä
kysymys 1
onko kitaralla väliä koska olen monesti soittanut kavereiden kitaroilla niin silloin se sweep tulee sieltä paljon puhtaammasti?

saattaa olla miksit on paskat ja jos vaikuttaa siltä että se on kiinni kitarasta niin millainen kitara kannattaa ostaa jos haluua opetaala esim sen tyyppistä musiikkia mitä esim heavenly, ja kaikki muuta power metal bändit sooloissaan vetää.?

Päin persettä mutta tunteella :) Perkele!!!!
Skebaristi
04.01.2008 07:08:39 (muokattu 04.01.2008 07:08:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne tilut lähtee vaikka akustisella, jos vaan tekniikka on kunnossa. Treenia vaan.

Möö
laite
04.01.2008 07:11:28

Toki esim. kielten korkeus vaikuttaa soittotatsiin ja siihen, kuinka paljon voimaa pitää käyttää että ne soivat nätisti.

Lennu
04.01.2008 08:04:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikki äänet ei kuulu vaikka ne soittaa oikee.

Tässä on se ongelma.

Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
Räkkipeli
04.01.2008 13:37:23 (muokattu 04.01.2008 13:38:15)

Sehän on selvää, että jos on oikeesti huono skitta ja kielet nii vituillaan ja otelauta kaarella ja lapa poikki jne. niin sillä ei voi soittaa saman lailla kun kitaralla, joka on kunnossa ja jolla voi soittaa normaalisti.

Mutta se täytyy sanoa, että ihan ensiksi kannattaa kuvainnollisesti kattoa peiliin, eli miettiä osaako oikeesti ne jutut vai luuleeko melkein osaavansa. Minusta, jos osaat soittaa jonkun jutun, osaat soittaa sen kitaralla kun kitaralla, jos siinä on kuusi kieltä ja riittävästi nauhoja ja jolla pystyy soittamaan muutakin normaalisti! Meinaa on mullakin ollut tuttuja jotka puhuu että tiluttelee niitä näitä himassa, mutta kun kokeilee soittaa vaikka mun skitalla ni mun skitta onkin paska eikä sillä osaa soittaa. Eihän saatana jos menee ostamaan uutta kitaraa niin pitäähän niitäkin testata ensin, ja voi myyjä vähän ihmetellä jos mennään sille ruikuttamaan että kun en osaa soittaa millään teidän kitaroilla, ne on varmaan huonoja.
Tämä nyt siis ei koskenut juuri viestin aloittajaa henk.koht., mutta tämmöstäkin on nähty.

Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
ibanezman
04.01.2008 14:43:57 (muokattu 04.01.2008 14:46:58)

Elikkä
kysymys 1
onko kitaralla väliä koska olen monesti soittanut kavereiden kitaroilla niin silloin se sweep tulee sieltä paljon puhtaammasti?

saattaa olla miksit on paskat ja jos vaikuttaa siltä että se on kiinni kitarasta niin millainen kitara kannattaa ostaa jos haluua opetaala esim sen tyyppistä musiikkia mitä esim heavenly, ja kaikki muuta power metal bändit sooloissaan vetää.?

kyllä kitaralla siinä mielessä on väliä, että kitaroissa on erilaiset soundit. jotkut kitarat on ns. suunniteltu tiettyyn soittoon, vaikka periaatteessa voi millätahansa kitaralla soittaa mitä vain. ja kannaattaa ostaa kitara, jolla on omasta mielestä hyvä ja helppo soittaa ja mikä kuullostaa hyvältä siihen musiikkiin mitä sillä aikoo soittaa.

kid ego
04.01.2008 15:29:50

jotkut kitarat on ns. suunniteltu tiettyyn soittoon

Tämä on kyllä totta vaikkei sitä ole aina kaikki tulleet ajatelleeksi. Eihän vuorikiipeilykengilläkään juosta 110 metrin aitoja vaikka niissäkin on piikit pohjassa ja varmasti laatukin hyvä.

"Hi! My name is Ronald! And your name is DOUCHEBAG!"
Pehvanssi
04.01.2008 18:31:40

jotkut kitarat on ns. suunniteltu tiettyyn soittoon
Hyvin pitkälti olen eri mieltä. Liruttaahan Ynkkäkin stratolla. Myöskin klasaripuolella tyypit sweeppailee juttuja akustisilla.
Mutta itse aiheeseen. Mikkien korkeudella ja vahvarin säädöillä on myös tekemistä asian kanssa. Jos sulla on basso väännetty kaakkoon ja vähemmän treblee ja midlee niin tiätty se kuulostaa muhjulta. Henk.koht. lähtisin ite purkamaan vyyhtiä tsekkaamalla ensin särön määrän (liikaa?).

Cucumber?
04.01.2008 19:42:38

Joo Ynkkäkin soittaa stratolla, mutta niitäpä on erilaisia jos et tiennyt, katoppa huviksesi tietoja skitasta ynkän...Ja klasarisoittajat EI sweeppaa vaan tykittää nakeilla. Joissakin soittotekniikoissa kyllä vaikuttaa varsin paljonkin soittokamat, hyvänä esimerkkinä kahen käden täppinki, yritäppä vääntää Stanley Jordan osastoa paskalla landolalla ja ilman demppiä...Kyllä jo pelkästään sustainin puute tekee toisinaan asioista ...vaikeita...(ja minä tiedän mikä on vaikeeta hei)...Tottakait suuresti vaikuttaa se miten soittaa mutta ikävä totuus on se että myös kamat vaikuttaa.

JS
05.01.2008 00:32:54

Joo Ynkkäkin soittaa stratolla, mutta niitäpä on erilaisia jos et tiennyt, katoppa huviksesi tietoja skitasta ynkän...Ja klasarisoittajat EI sweeppaa vaan tykittää nakeilla. Joissakin soittotekniikoissa kyllä vaikuttaa varsin paljonkin soittokamat, hyvänä esimerkkinä kahen käden täppinki, yritäppä vääntää Stanley Jordan osastoa paskalla landolalla ja ilman demppiä...Kyllä jo pelkästään sustainin puute tekee toisinaan asioista ...vaikeita...(ja minä tiedän mikä on vaikeeta hei)...Tottakait suuresti vaikuttaa se miten soittaa mutta ikävä totuus on se että myös kamat vaikuttaa.

Niin no, Ynkyllä nyt sattuu olemaan aika vitullisen korkea action, joten se siitä tällä erää, kullannuppu.

Cucumber?
05.01.2008 12:55:10 (muokattu 05.01.2008 13:01:43)

Ja? Siihenkin varmasti on syynsä ...JA sekin on varmasti säätökysymys..Sitäpaitsi vastasin väitteeseen että Ynkkäkin soittaa stratolla, ja idea oli se että niitä on paljon erilaisia ja ettei ne kaikki ole samanlaisia niinku rautalangasta vääntääkseni hej...Ja action on myös tottumuskysymys (johon ehkäpä myös scallopit vaikuttaa) ..Pointtihan on tietenkin se että kamat vaikuttaa halusi tai ei, enkä tarkoita efektien tms. määrää vaan laatua ja säätöjä toki...Eikös muuten kaikki soittelisi HB:n kitaroilla vai? Kyllä hyvä soittaja saa ääntä paskoistakin kamoista mutta kyllä enemmän saa silti irti hyvistä vai mitä? Mut tietenkin jos on maailman paras soittaja (niinku JS) ni sitten ei millään ooo välii...Ja tämä oli tietysti vastaus ylimieliseen kullannuputteluun (pakko sekin vääntää langastarautaisesta että menee perille).

Ville81
05.01.2008 13:32:35 (muokattu 05.01.2008 13:34:45)

Ja? Siihenkin varmasti on syynsä ...JA sekin on varmasti säätökysymys..Sitäpaitsi vastasin väitteeseen että Ynkkäkin soittaa stratolla, ja idea oli se että niitä on paljon erilaisia ja ettei ne kaikki ole samanlaisia niinku rautalangasta vääntääkseni hej...Ja action on myös tottumuskysymys (johon ehkäpä myös scallopit vaikuttaa) ..Pointtihan on tietenkin se että kamat vaikuttaa halusi tai ei, enkä tarkoita efektien tms. määrää vaan laatua ja säätöjä toki...Eikös muuten kaikki soittelisi HB:n kitaroilla vai? Kyllä hyvä soittaja saa ääntä paskoistakin kamoista mutta kyllä enemmän saa silti irti hyvistä vai mitä? Mut tietenkin jos on maailman paras soittaja (niinku JS) ni sitten ei millään ooo välii...Ja tämä oli tietysti vastaus ylimieliseen kullannuputteluun (pakko sekin vääntää langastarautaisesta että menee perille).

Kyllä mä silti luulen, että Steve Vai kuulostaisi paremmalta Harley Bentonia soittaen kuin kukaan meistä. Kun homma on oikeasti hallussa, jutut lähtee vaikka laudan pätkällä.
Ja esim Djangon juttuja mitä olen katellut, niin nopsasti vetää, sweeppejäkin. Eikä varmaan ollut hänenkään kitara kummonen ominaisuuksiltaan. Ja ylipäätään soittimien taso on sen verran korkea nykyään, että tuskin siitä tulee rajoittava tekijä. Joskus 60-luvulla asia oli eri, kun soittimet tuli jostain Tsekoslovakiasta ja olivat tehty pahvista sun muuta.

"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Lord of the strings
05.01.2008 14:13:26

Olen huomannut että kyllä jollain kepeillä tuntuu helpommalta asiat _aluksi_. Itse vaihtelen Stratocasterin ja Les Paulin välillä soitellessa ja jos vaikka stratoa on soittanut pari viikkoa, niin on ne sen verran erilaisia keppejä että ei heti lähte Paulilla samat jutut. Mutta joku 10min kun taas tottuu siihen kaulaan ja muuhun niin taas lähtee.

Niin.. Ja eiköhän se Ynkkä kuulosta Ynkältä vaikka se soittais sillä Harley Benttonilla kelloradion läpi.

"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Pehvanssi
05.01.2008 15:10:18 (muokattu 05.01.2008 15:10:34)

Sitäpaitsi vastasin väitteeseen että Ynkkäkin soittaa stratolla, ja idea oli se että niitä on paljon erilaisia ja ettei ne kaikki ole samanlaisia niinku rautalangasta vääntääkseni hej
Se ei ollut väite, vaan fakta. Onhan noita stratoja erilaisia juu, mutta käsittääkseni kyse ei ollut tästä, vaan siitä että jotain kitaraa ei ole tarkoitettu johonkin tiettyyn soittotyyliin. Väitän vastaan, koska voithan sä vetää samanlaista pillurallia ympäri normistraton kaulaa kuin Ynkän sigustratonkin. Nyt sitten päästään niihin asetus- ja säätöjuttuihin, kun pitäs saaha samantyylinen soundi vintagemikeistä ja Ynkkäsigun übertulikuumista nopeusmikeistä. Se on vaa soittajasta ja soittajan ahdas-/avaramielisyydestä kii. Et sillee niiq hejdå.
;)

Cucumber?
05.01.2008 15:14:26

En kaiketi missään vaiheessa kiistänyt sitä tosi asiaa että hyvä soittaja pystyy soittamaan huonommillakin kamoilla mutta ne vaan tuuppaa vaikuttamaan; mikit, vahvistimet, efektit...Jo pelkästään tietysti saundiin mutta myös soitettavuuteen, hyvillä kamoilla voi helpottaa elämää ja tehdä soittamisesta mukavampaa. En voi silti väittää ettäkö olisi mahdotonta soittaa tiettyjä asioita huonommillakin kamoilla, tosin jotkut kahen käden täppinki meiningit esimerkiksi voi olla hyvinkin haastavia ehkä jopa mahdottomia(?) surkeilla ja väärinsäädetyillä kamoilla. Tietysti on muitakin seikkoja minkä takia kannattaa vähän miettiä tota kamaosastoa, kuten esimerkiksi vireen pysyminen jne...Mitä Djangoon tulee niin olin lukevinani (näin ehkä unta)taannoin että ko. herralla oli varsin laadukas kitara, ja akustisia kitaroitahan on tehty parituhatta (joidenkin arvoiden mukaan jopa 5000) vuotta että eiköhän niiden laatu ole ollut aika korkea jo pitkäänkin, sähkökitarahan taasen on varsin uusi soitin. Ja väitän että ynkkä ei kuulostaisi yhtä hyvältä HBn kitaralla (ei varmaan paskaltakaan mutta...) kuin omallaan, totuttelun jälkeenkään. Pitääkin mennä läheiseen musakauppaan noita ns.huonompia kitaroita kokeilemaan , pistää pelkästään piuha vahvariin (transistori tietysti) ja ei mitään efektejä, ja kokeilla tilulilu meininkiä, pikaten ja sweepten ja pidempiä legatoja soittaen jippii...elämälläni on taas tarkoitus. Vakavasti sanoen siinä on syynsä että muusikko pistää rahansa viin...kamoihin...Mutta jokainen tyylillään...Puhuin tästä kauan sitten erään (pätevän) kitaraopettajan kanssa, joka kyllä oli hyvinkin samoilla linjoilla ku mä (eli olen oikeessa lällällää)...,.,.,.

oiva tumpeloinen
05.01.2008 15:20:30

samantyylinen soundi vintagemikeistä ja Ynkkäsigun übertulikuumista nopeusmikeistä.

Jätetään nyt täysin käsite nopeusmikit oman onnensa nojaan ja keskitytään vain kuumiin mikkeihin. Ynkällä on melkeinpä hillityimmät mikit, mitä Dimarzion sivuilta löytyy.

Sainpas pilkun kohdalleen.

Cucumber?
05.01.2008 15:26:34 (muokattu 05.01.2008 15:27:25)

Agh pitäisi aina miettiä kahdesti (tai edes kerran) ennenkuin vaivautuu jauhamaan näistä, tämä on loputonta. Ja pitäisi varmaan oppia lukemaan ja ymmärtämään se mitä luki. Eihän toki ole kirkossa kuulutettu että Gibson 335lla pitää soittaa jazzia, mutta kyllähän saundillisesti on tiettyjä soittimia viety tiettyyn suuntaan. Sanoit kuitenkin Ynkkäkin soittaa stratolla, ihan kuin strato olisi yksi tietty kitara, jonka korjasin. Mutta hei, mulle käy semmonen että mennään porukalla kiusaamaan musakauppiasta ja tehään tämmönen testi ikäänkuin huaha...Vaan loppuenlopuksi mulle on ihan sama edelleenkin, jos on itse tyytyväinen ja saa irti sen minkä haluaa paskoilla kamoilla tai hyvillä niin ok.

ballfish
05.01.2008 15:31:30

Agh pitäisi aina miettiä kahdesti (tai edes kerran) ennenkuin vaivautuu jauhamaan näistä, tämä on loputonta. Ja pitäisi varmaan oppia lukemaan ja ymmärtämään se mitä luki. Eihän toki ole kirkossa kuulutettu että Gibson 335lla pitää soittaa jazzia, mutta kyllähän saundillisesti on tiettyjä soittimia viety tiettyyn suuntaan. Sanoit kuitenkin Ynkkäkin soittaa stratolla, ihan kuin strato olisi yksi tietty kitara, jonka korjasin. Mutta hei, mulle käy semmonen että mennään porukalla kiusaamaan musakauppiasta ja tehään tämmönen testi ikäänkuin huaha...Vaan loppuenlopuksi mulle on ihan sama edelleenkin, jos on itse tyytyväinen ja saa irti sen minkä haluaa paskoilla kamoilla tai hyvillä niin ok.

Youtubestahan löytyy/löytyi video jossa ynkkä veteli ES335:lla. Hyvinhän ne tilut meni silläkin.

"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
Cucumber?
05.01.2008 15:33:53 (muokattu 05.01.2008 15:41:12)

EEEEIIII...Joo gibsonni 335 on varsin hyvä keppi....Se ei ole HB, eihän? Mutta soittotatsi ja saundi on kyllä taatusti erilainen...Ja oon kyllä hieman eksynyt asiasta jo tai enemmänkin joten enpä viitti pilata enempää täta ketjua...En edes enää muista mitä asiaa mulla oli?

Brownie
13.06.2011 22:09:20

Ja klasarisoittajat EI sweeppaa vaan tykittää nakeilla.

Miksei sormilla voisi sweepata?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti