Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: oikeat rytmit säestykseen
1
Mare552
19.03.2007 13:00:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan tuolla aiemmin ketjua tai muuta juttua, mistä saisi tietoa miten kitaralla säestetään eri rytmeillä soittaen?
 
Mieluusti joku linkki olisi hyvä missä olisi vaikka pelkästään soitettuna tai sitten videona miten eri rytmit pääpiirteittäin pitäisi soittaa vaikkapa omaa lauluaan säestäen.
 
Tai onko olemassa esim. kirjastossa jotain materiaalia tähän pulmaan?
 
Viimeksi kun kävin vanhan kaverini luona ja yhdessä soiteltiin, soitti hän nauhalle muutamia rytmejä, mutta lisää olisi kiva saada.
 
Itse kun olen omaa hoilaamistani säestänyt, en ole paljoa miettinyt millä rytmillä sen säestän, toki valssin 3/4 tahtina sekä 4/4 rytmit neljällä iskulla, mutta miten iskut oikeaoppisesti?
 
Vaikkapa ihan tangot berguinet, rock, humppa tai mitä nyt vain.
 
Samoin on temponi ollut hatusta vedettyä, mutta nyt kun vanhoilla päivilläni tuo musiikki aina vaan enempi kiinnostaa, sekä aloin laulutunnit ja sivussa teoriaa, haluaisi myös oppia säestämään oikeassa tempossa ja oikeilla rytmeillä.
 
Sen jälkeen kun nuo oikeat rytmit olisivat hanskassa, olisi vasta hyvä alkaa tehdä omia variaatioitaan eri kappaleista.
 
Nyt on kaikki vain jotain mössövariaatioita, näin luulisin. Tokihan vaikka kosketinsoittimen rytmeistäkin voi jotain osviitta ottaa, mutta varmaan on olemassa parempiakin kitararytmejä jossain.
 
calf
19.03.2007 21:25:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele rumpalin rytmiä ja hakkaa sitä sitten kitaralla. Ensin kannattaa hakea rytmiä kielet vaimentaen ilman mitään sointuja, että saa rytmistä kiinni.
 
There are no wrong notes
Mare552
20.03.2007 16:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele rumpalin rytmiä ja hakkaa sitä sitten kitaralla. Ensin kannattaa hakea rytmiä kielet vaimentaen ilman mitään sointuja, että saa rytmistä kiinni.
 
Juu. Juuri tuollalailla kyllä teenkin. Esim. tämä kaverin nauhalle äänittämä tango ja ja vaikkapa "Satumaa" karaokeversiona on sikäli erilaisia, että luonnostani olen säestänyt enemmän tuon levyllä olevan mukaan ja tuntui hassulta alkaa vääntää siihen nauhoitettuun malliin.
 
Mutta taas soittimeni rytmissä on samanlainen tango kuin kaverin nauhoittama, siksi olen hieman ymmälläni.
 
Siksi ajattelin että jos olisi jotkut selkeät perusiskut, monesko ja montako ylöspäin ja montako alaspäin jne. joka säestystyylille.
 
Itse vaikkapa valssia säestän joissain kappaleissa kaksi iskua alaspäin ja viimeinen ylöspäin ym.
Toki kaikkia variaatioita on olemassa sekä kappaleen mukaan "sooloilu".
 
"Norjalainen villapaita" taas on 6/8 tahti ja sen olen kyllä erilailla alunpitäen säestänytkin.
 
Lienee se tahti jotenkin levyltä jäänyt päähän kun vasta myöhemmin nuoteista huomasin että 6/8 tuo on, eli eikös hieman keinuvasti 6 iskua/tahti?
 
calf
20.03.2007 18:29:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöisen kirjan lainasin kirjastosta ja siinä on moneen musatyyleen komppeja ja cd:
Tom Kolb: Chord Progressions for Guitar
 
There are no wrong notes
Mare552
20.03.2007 22:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöisen kirjan lainasin kirjastosta ja siinä on moneen musatyyleen komppeja ja cd:
Tom Kolb: Chord Progressions for Guitar

 
Kiitoksia. Pitääpä kirjautua kirjastoon ja etsiä kyseinen kirja. Saattapi olla hyväkin jos vielä cd mukana.
 
Apricot
22.03.2007 21:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianisteillehan on olemassa jos jonkinlaisia vapaan säestyksen oppikirjoja, joissa on pianolle sopivia komppeja eri tyyleihin, mutta kitaralle ei vastaavaa ole ainakaan omiin silmiini osunut. Mutta aihe on sen verran kiinnostava ja usein kysytty, että pitäisiköhän sitä itse tehdä kysyntään vastaava opus:) Toisaalta, niiden asioiden opettaminen vaatisi kuitenkin lähietäisyydeltä näyttämistä, ja siksipä sitä monet ottavat soittotunteja. Niin no, videon voisi aina tehdä tietysti.
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Mare552
23.03.2007 10:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä vain harrastepohjalta soittelen miltei vaan yksikseni. Koko soittamisen aloitin aktiivisemmin vasta pari kolme vuotta sitten ja ikääkin on jo viiskyt ylitetty.
 
Laulunjollotustani säestelen, vasta kun menin laulutunneille, on tullut tuo musiikin teoria ja rytmit, tempo ym. ajankohtaiseksi.
 
Nyt en enää säestä kuin niitä kappaleita jotka on paremin ytimessa, jotta voi keskittyä lauluunsa, sehän kuitenkin sitä huomiota enemmän vaatii.
 
Sitä ennen tuli säestettyä aivan omalla tempolla ja ties millä rytmeillä, mutta amatöörien korville kyllä kelpasi.
 
Nyt säädän metronomin kulloisenkin kappaleen tempoon ja sen mukaan opettelen säestystä. Samoin taas melodiatkin kiinnostaa enemmän.
 
Aikanaan kyllästyin soitteluun kun ei viitsinyt sointuihin perehtyä ja melodiat alkoi tympiä.
 
Ainakin minä tuollaisen videon tilaisin jos jostain saisin.
 
Puavali
23.03.2007 10:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianisteillehan on olemassa jos jonkinlaisia vapaan säestyksen oppikirjoja, joissa on pianolle sopivia komppeja eri tyyleihin, mutta kitaralle ei vastaavaa ole ainakaan omiin silmiini osunut. ...
 
Vois kokeilla soittaa niitä pieno-jutskia kitaralle sovittaen.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Mare552
23.03.2007 12:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vois kokeilla soittaa niitä pieno-jutskia kitaralle sovittaen.
 
Sitähän sitten voisi parempaa odotellessa myös kokeilla. Onkohan sopivaa teosta tiedossa kellään?
 
Kirjastoonpa se taitaa olla matka suunnattava taas kerran.
 
Apricot
23.03.2007 22:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin vähän tätä säestysasiaa, ja päädyin seuraavaan.
 
Oikeastaan ei taida olla olemassa mitään "oikeita" komppeja, on vain tavaksi muodostuneita rämpytystapoja, jotka eivät välttämättä erityisemmin ilmennä sitä tyyliä tai alkuperäistä biisiä jota ollaan soittamassa. Jos aikaa ja energiaa on, niin säestyksen voi kehittää vaikka kuinka hienostuneeksi - tosin melko pian se alkaa kysyä tavallista enemmän koordinaatiota ja motoriikkaa.
 
Jos lähdetään siitä, että luodaan illuusio jokaiseen musiikkityyliin assosioituvasta bändikompista, niin pitää ottaa huomioon
 
- tyypillinen rumpukomppi
- bassokuvio
- kitaran soittama komppi bänditilanteessa
 
Lopullinen komppi muodostuu vähintään kahden elementin yhteensovittamisesta. Nyt kun innostuin, niin äänitin ja latailin nettiin näytteitä siitä, kuinka itse voisin säestää erilaisia tyylejä. Näytteet ovat ehkä hieman lonkalta vedetyn kuuloisia, mutta tuolta löytyy:
 
http://www.mikseri.net/artists/?id=65393
 
Siellä on erilaisia balladityylejä, biittiä, humppaa, valssia, tangoa, funkia, bossa novaa, reggaeta, rokkia, yhden Mustang Sally -kompinkin innostuin keksimään...
 
Jospa noista olisi jotain hyötyä jollekulle.
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Mare552
24.03.2007 01:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jospa noista olisi jotain hyötyä jollekulle.
 
Juu. Noissahan on minulle ainakin jotain. Eli tangoakin on toki monenlaista, kosketinsoittimessani omansa, kahdella eri Satumaalla omansa ja c- kasetilla, johon kaveri soitti taas omansa.
 
Nuo rytmistylet minulle on kyllä aika tuntematon maa.
 
Myös tänään oli opettajani kanssa puhetta sointuasteista, sekä mitä säveliä kukin sointu pitää sisällään, eli ne solmisaatiot mitä kuhunkin sointuun kuuluu, pitäisi olla myös melodiassa.
 
Jos tahdissa on sointuun kuulumaton (oliko ns. sivusävel), silloin pitäisi soida vain tuo sävel ja jättää sointu/isku sillä kohtaa kitarallakin väliin vai pitäisikö vain keventää? Ei oikein vielä valjennut tuokaan asia.
 
Vai onko synti räpätä kitaralla täyttä säestystä vaikka onkin sointuun kuulumattomia säveliä seassa?
Kaihan ainakin jos ollaan nuotiolla ja kaikki ovat humalassa.
 
Eli tässäpä taas säestämiseen uusi dilemma jos haluaa tarkaksi mennä.
 
Ihan äkkivilkaisulla tango "Satumaa" sointuun kuulumattomat sävelet taitavat kyllä olla 2 ja 4 iskuilla, niin miten tuommoinen säestetään?
 
Pitääkö huomioda vai iskeekö tahtia nuoteista välittämättä?
 
Itse mielestäni on säestys toiminut tähän asti kun en ole tuommoista edes tiennytkään.
 
Apricot
24.03.2007 01:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tahdissa on sointuun kuulumaton (oliko ns. sivusävel), silloin pitäisi soida vain tuo sävel ja jättää sointu/isku sillä kohtaa kitarallakin väliin vai pitäisikö vain keventää? Ei oikein vielä valjennut tuokaan asia.
 
Tarkoitatko sitä, että biisin melodiassa on jossakin tahdissa sointuun kuulumaton sävel? Ei sillä ole mitään väliä. Sellaista biisiä ei olekaan, jonka melodiassa ei olisi sointuun kuulumattomia säveliä. Instrumenttisäestys ja esim. laulettu melodia ovat tavallaan eri tasoilla, kun ajatellaan esitystilannetta. Eri asia olisi, jos tehtäisiin jostain biisistä soolokitarasovitus, jossa soitettaisiin samalla instrumentilla yhtä aikaa melodia ja soinnut - eikä silloinkaan tarvitsisi joka ikistä hajasäveltä noteerata. Useinhan se sävel on siellä ihan tarkoituksella luomassa jännitettä. Mutta silloin asiaa ehkä kannattaisikin hieman miettiä, koska harmonia ja melodia tulevat samasta lähteestä, ja esitys olisi luonteeltaan yksitasoisempi.
 
Mutta säestyksessä: ei muuta kuin runttaa sointua vaan sinne.
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Mare552
24.03.2007 09:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta säestyksessä: ei muuta kuin runttaa sointua vaan sinne.
 
Juu. Näin se minustakin toimii ja ainakin kun omaa lauluaan kitaralla säestää, tuntuu mahottomalta alkaa säätämään.
 
Eikös siinä säestyksessä ole se tatsi tärkeää, eli voi poiketa perustangostakin aina sopivissa kohdissa mikä vain hyvältä tuntuu.
 
Muutenhan menisi konemusaksi.
 
Oli vaan ihan ohimennen sointuasteista, ne ei vielä mun oppimäärääni edes kuulu, mutta kun aina hoppuilen niin vähän etuillaan. Näytin "partisaanivalssin" jossa heti ensimmäinen sointu on Am.
 
Ensimmäinen sävel E ja seuraava F joka on jo sivusävel sointuun nähden. Muut sävelet kyllä menevät soinnun solmisaatioissa.
 
Tällä vaan pyrin onkimaan ideaa miten osaisin rakentaa soinnut biiseihin joista osaan melodian soittaa muistista korvakuulolta.
 
Siis ensin pitäisi selvittää korvakuulokappaleen sävellaji, sitten sointujen solmisaatiot ja kokeilla sitten tarjoilla sopivia, lisätä seiskoja tms.
 
Eikös se näin mene?
 
Mutta kun itekseni kotona pähkäsin, ja tuo Partisvalssi on helpoin kipale jonka osaan niin kitaralla kuin koskettimilla.
 
Heti vaan oivallukseni rikkoi tuo sointuun sopimaton sävel, mutta niitähän kuulemma on, ei joka sävelelle voi omaa sointua....
 
Taisin käsittää vaan väärin opettajan ohjeen tuosta säestämisestä.
 
Mutta pyritäänkä nuo sivusävelet laittamaan kakkos ja nelosiskuille yleensä vai onko siinäkän mitään sääntöä.
 
Martti Innasen HUUHAA- ralleja pitäis saada soinnutettua että voisi niitä lauleskella kavereille.
 
Noinkos siis tuota soinnutusta hahmotellaan?
 
Apricot
24.03.2007 11:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soinnutuksesta: vaikka esimerkiksi a -mollissa sävel f ei ole sointusävel, ei se kuitenkaan ole inharmoninen, vaan harmoninen hajasävel. Eli se kuuluu sävellajiin. Yleensä nämä äänet sijaitsevat epäiskulla, eli muilla kuin ykkösellä tai kolmosella. Jos f olisi vaikka ykkösellä, niin silloin pitäisi soinnuksi laittaa jokin sointu jossa f on sointusävelenä, kuten vaikka Dm tai F.
 
Soinnutuksen voi sinällään keksiä fiilispohjalta, mutta hyvä lähtökohta on tuo jossa soinnut valitaan iskullisten sävelien perusteella. Bassoäänen liikettä voi miettiä myös, että soinnutuksesta tulee tasapainoinen ja mielekäs, sekä sointurytmiä; sointuvaihdosten pitäisi olla symmetrisesti niin, että vaihdokset tulevat loogisessa rytmissä. Tosin rivin loppua kohden sointurytmi voi kuitenkin tihentyä, tämä on hyväksi havaittu ratkaisu dramatiikan kannalta.
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «