Aihe: Kokeneemmat, auttakaa!
1 2 3 4 5
professori
15.08.2006 19:57:55
Postini koskee soittotaitojeni kehittämistä, Olen soittanut kitaraa hieman yli 2 vuotta, välillä aktiivisesti ja välillä vähän vähemmän aktiivisesti. Olen saanut jonkin verran opetusta, mutta silti minusta tuntuu että en osaa välttämättä edes kaikkia perusjuttuja. Kaikki jotka voisivat neuvoa minua eteenpäin, olis kiva jos jelppaisitte.

Tässä lista mitä osaan:

Tekniikka:

Osana vetää huonoja sooloja improvisoiden, paras tekninen suoritus on ehkä sabbathin paranoidin soolo jos improan sen lopun ite, kun muuten se on liian vaikea. En osaa kompata kovin hyvin enkä myöskään soolokitaristina ole kovin lupaava. Näppäily ei oikein kule enkä täppäilläkkän osaa yhtään. Tekniikkaa on tullut kuitenkin treenattua kaikkein eniten soittaessa.

Teoria:
Avoimia sointuja: E,Em,E7,A,Am,A7,D,Dm,D7,G,C,H7
Barre-otteet osaan Duuri,molli, seiska jos pää-äänet löytyvät E- ja A-kieliltä.

Asteikoita osaan pentatonisen (vissiin koko ääniasteikoin, mitä se sitten tarkoittaakaan), bluesin yhdestä asemasta, duurin yhdestä asemasta, mollin ja harmonisen mollin yhdestä asemasta.

Aika-arvoja ja varsinkaan nuotteja en ymmärrä, opettelen riffit sun muut tabeista.

osaan löytää äänet E ja A kieliltä.

Soittaminen:

Soitan pääosin jotain helppoa rokkia ja heviä. Aika paljon oon reenannu sooloimprovisointia mutta se kuullostaa aika hirveeltä. En osaa tehdä viisuja enkä mitään hyviä riffejä itse.

Tuossa nyt oli suurinpiirtein kaikki mitä osaan, mutta jotain kuitenkin osaan vähän kun kaksi vuotta on tullut päivittäin soitettua. Nyt te kokeneemmat, jos vaan viitsitte niin kertokaa minulle että mitä minun mielestänne kannattaisi opetella seuraavaksi, mihin asioihin paneutua jne.
Kiitos!
Bonesaw
15.08.2006 20:06:06
Meikä ei varmaan osaa auttaa milläään lailla,mutta aloituspostaus oli sen verran hyvä,että taidan pamauttaa plussaa +
Torniojaws
15.08.2006 20:21:52 (muokattu 15.08.2006 20:36:16)

Jos haluat nuotteja oppia, niin kysele joko niitä osaavilta (kärsivällisiltä) kavereiltasi, tai käy joillain kursseilla, hintaa luultavasti n. 30 euroa per lukukausi.

Aika-arvot ovat melko yksinkertaisia kunhan sen idean ymmärtää.

Ajattele jotakin avuliasta kaveria tai tietokonetta sanomassa loputtomasti tasaisella tahdilla "yy kaa koo nee yy kaa koo nee..." ja sen mukaan sitten 4/4-tahtilajissa (yleisin):

- täysnuotti (whole note) = yksi nuotti jokaista "yy" kohden:
- puolinuotti (half note) = nuotti jokaisen "yy" ja "koo" kohdalla
- neljäsosanuotti (quarter note) = nuotti jokaisella sanalla "yy", "kaa", "koo", "nee"
- kahdeksasosanuotti (eighth note) = nuotti jokaisen sanan ja jokaisen sanan välissä tasaisessa tahdissa ("Yy" isku "kaa" isku "koo" isku "nee" isku)
- kuudestoistaosanuotti (sixteenth note) = nuotti jokaisen sanan kohdalla ja kolmesti niiden välissä tasaisessa tahdissa ("yy" isku isku isku "kaa" isku isku isku "koo" isku isku isku "nee" isku isku isku)

Tässä vielä vähän kuvainnollisemmin:

Täysnuotti
yy  kaa koo nee  
*   *   *   *    
o

Puolinuotti
yy  kaa koo nee  
*   *   *   *    
o       o

Neljäsosanuotti
yy  kaa koo nee  
*   *   *   *    
o   o   o   o

Kahdeksasosanuotti
yy  kaa koo nee  
*   *   *   *    
o o o o o o o o

Kuudestoistaosanuotti
yy  kaa koo nee  
*   *   *   *    
oooooooooooooooo

* = tahdin isku
o = pikkaus
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
RekoS
15.08.2006 20:28:03
kait se on se teoria ja skaalat mikä kannattaa hallita. Eli vetää vaan hitaasti skaaloja ja opetella nuotteja ja muuta musiikin teoriaa, niin musiikillinen osaaminen kehittyy. Lisäksi metronomin kanssa kannattaa viettää paljon aikaa. Ja netistä löytyy liikaakin kaikenmoista matskua, esim. m-netistä löytyy silloin tällöin jopa asiallistakin materiaalia.

Mutta se on ehkä enemmän siitä kiinni, mitä haluaa: tiluttaa nopeasti, soittaa akustisia melodioita tai mitä ikinä haluaakin. Oon vaan niin huono neuvomaan koska oma osaaminenkin on pohjatasolla.
THE RIPPER
15.08.2006 20:34:29
olen soittanut kitaraa 4 vuotta

tekniikka: osaan melkein soittaa yhtäepäselviä ja nopeita sooloja ku farerri

teoria:
-
kukaan ei ole opettanu. en siis vieläkään tiedä mistä alottaisin. mitä ne soinnut ovat?
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
blastoff
15.08.2006 20:35:46
Nyt te kokeneemmat, jos vaan viitsitte niin kertokaa minulle että mitä minun mielestänne kannattaisi opetella seuraavaksi, mihin asioihin paneutua jne.

Minun vakiovastaus tällaiseen kysymykseen olisi:
1) Hankkiudu bändiin (jos et ole jo)
2) Opetelkaa biisejä

Henkilökohtaisella tasolla homma on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Kannattaa miettiä minkälaisista soittamiseen liittyvistä jutuista on kiinnostunut ja pyrkiä ottamaan niistä selvää. Hyvä opettaja auttaisi tässä varmasti paljon...
Novac
15.08.2006 20:36:57

Kun olet (molli)pentatonista harjoitellut, niin opettele soittamaan se kaikista asemista(5 kpl). Myös duuriasteikko molliasteikot kannattaa opetella kaikista asemista. Kun ne osaa, soitto ja varsinkin improaminen helpottuu huomattavasti. Ja sitten kun osaat jostain asteikosta jo kolmekin asemaa, on hallussasi paljon kattavampi alue otelaudasta, kuin että sahaisit edestakaisin sitä yhtä asemaa.

Myös sointuasioita kannattaa ehdottomasti, että osaisit rakentaa itse mahd. paljon sointuja. Ja niitäkin voi/kannattaa opetella eri asemista.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
Schnowotski
15.08.2006 20:43:21 (muokattu 15.08.2006 20:43:59)
Korvakuulolta soittamista kannattaa ehdottomasti treenata. Kuvauksesi bändit olivat minulle vähän outoja, paitsi Black sabbath, joten hankala sanoa kuinka vaikeita biisejä heillä on plokkailla, mutta jos Sabbathia niin luulisinpa että Paranoidin, Solituden ja vaikka You won't change me:n soinnut löytynevät kitarastasi pienellä yrittämisellä. Tai vaikka suuremmallakin yrityksellä - älä lannistu jos et onnistu heti! Lähde vaikka bassosäveltä aluksi etsimään.

Korvakuulolta opettelua voi tukea annoksella teoriaa.

Tällainen ihan perus sävellajituntuteoria:
A-mollissa on sävelet AHCDEFG ja niistä voidaan muodostaa kolmisointuja Am-Hdim-C-Dm-Em-F-G tai sitten vielä monisävelisimpä. Vaikka jotain Sabbathia jos plokkailee, niin harvoin siellä lienee poikkeuksia sävellajista ja kyllähän helpottaa jos sävelelle on kahdentoista asemesta seitsemän vaihtoehtoa. Ja kun oppii kuulemaan harmonioita, voi sanoa helposti että tämän A-mollisoinnun päällä ei soi vaikka F tai H, mikä entisestään rajaa kuvaa ja helpottaa oikeiden sävelien löytymistä.

Mutta tuollaisia rimpsuja ei missään nimessä ulkoa kannata lähteä opettelemaan, vaan se että MIKSI a-mollissa on nämä sävelet ja miksi siitä tuollaisia sointuja saa.

Jos sointuteoria ei ole hallussa, etkä osaa sanoa mitä säveliä vaikka A-mollisointuun tulee niin kannattaa ehdottomasti opetella sointumuodostusta ja se onkin ensimmäisiä asoita joihin kehottaisi käymään käsiksi. Se ei ole laisinkaan niin ylivoimaisen vaikeaa kuin ehkä luulet ja huomaat sen todella yksinkertaiseksi ja loogiseksi matematiikaksi. Uskonpa että jo vähän ajan päästä kun olet sointuteoriaan sukeltanut, huomaat ettet osaamiasi sointuja voikaan enää luetella mitenkään kun niitä on niin paljon. Ebmaj9, Fm7b5 Badd9 ovat äkkiä peruskauraa :)

Nuo sävelet kannattaa sitten opetella löytämään myös otelaudalta. Se käy helpoiten niin, että improvisoi helppoja, tarpeeksi hitaita kuvioita ja koko ajan miettii mitä säveltä soittaa. Korvakuuloa kun plokkailulla parannat ja opit tuntemaan säveliä otelaudalta ja hieman teoriaa, uskon että improvisoitisikin paljon paranee ja pääsee ulos siitä että olet jonkin asteikon sormituksen opetellut jostain asemasta. Yritä kuulla melodia päässäsi ja siirtää se kitaran kautta maailmaan.

Teoriapalstalta voi tässä järjestyksessä katsella:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24411
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=26768
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24497

Tuolla on vaikeammin selitetty, mutta voi tukea:
http://www.uta.fi/mute/

Kirjoja:
Tohtori toonika
The Advancing guitarist

Softaa:
http://www.miles.be/ - tällä voit treenata suhteellista sävelkorvaa
http://www.teoria.com/ - täällä on enemmän mm. sointujen erottamista toisistaan, skaalojen sävyjen opettelemista jne.

Tekniikan kehittymistä en pitäisi ongelmana, ellet tähtää uudeksi tilusankariksi, mutta kyllä se nopeus ja jippoilu tulee ajan kanssa jos ahkerasti soittelet. Itsellänikin erittäin huono motoriikka on. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen että käyttää kaikkia sormia, osaa bendailla ja tehdä hillityn vibraton. :)
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
Schnowotski
15.08.2006 21:11:37
Kun olet (molli)pentatonista harjoitellut, niin opettele soittamaan se kaikista asemista(5 kpl). Myös duuriasteikko molliasteikot kannattaa opetella kaikista asemista. Kun ne osaa, soitto ja varsinkin improaminen helpottuu huomattavasti. Ja sitten kun osaat jostain asteikosta jo kolmekin asemaa, on hallussasi paljon kattavampi alue otelaudasta, kuin että sahaisit edestakaisin sitä yhtä asemaa.

Myös sointuasioita kannattaa ehdottomasti, että osaisit rakentaa itse mahd. paljon sointuja. Ja niitäkin voi/kannattaa opetella eri asemista.

Sanon näin aluksi, että en nyt kritisoi ohjettasi, mutta esitän näkökulmani, joka tuli mieleen tuossa mehua juodessa. :)

Sormitusten opetteleminen on okei, mutta kannattaa ensin opetella teoria sen takana ja sitten vasta sormitus. Varsinkin sointujen kanssa. Itsekin ajattelen soinnun sormituksena ja siirrän sen sitten otelaudalle, mutta tiedän (ainakin useimmiten...) soinnun sävelten _tarkoituksen_ soinnussa, osaan perustella miksi sormeni ovat niillä paikoilla millä ovat ja mitä tapahtuu jos siirrän jotain sormea jonkin verran. Aivan alussa tottakai on ehkä pakkokin soittomukavuuden aluksi tosin ilman teoriaa edetä niiden kaavioiden kanssa.

Takana tässä on se, että on koko ajan tietoinen omasta soitostaan. Sen tietoisuuden voi saavuttaa myös pelkällä korvakuulolla, mutta jos tuntuu että ei pääse eteenpäin, niin en näe häpeänä sitä että auttaa teorialla itseään. Jokatapauksessa lopulta se on se korvakuulo/tyylitaju, joka kertoo mitä tehdä. Toisinsanoen: jos pään sisällä kuuluu että "soita tämmöinen" niin ihannetilanne tottakai olisi että sen vain soittaisi, mutta ei kai hävetä tarvitse jos sen ajattelee teorian kautta että "ahaa, mollisävellajin ensimmäisestä sointuasteesta mennään kuudenteen". Ja blaa blaa, historiassa on suuria miehiä sekä teoriantuntijoista teoriaa tuntemattomin. :)
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
Carpenter
15.08.2006 21:19:07
Osta tai lainaa Troy Stetinan Metal Rythm Guitar 1. Uskon, että pidät siitä. Itse opettelin hevi- ja rockkomppauksen siitä. Myös sarjan muut osat ovat loistavia.
Tasapaino
15.08.2006 21:33:13
välillä aktiivisesti ja välillä vähän vähemmän aktiivisesti.

Vastasit itse omaan kysymykseesi. Eli soita, soita, soita, soita, soita ja soita. Sitten kun olet vielä hieman soittanut, niin soita lisää, lisää, lisää ja lisää. Kaksi tuntia päivässä on minimi jos haluaa hyväksi soittajaksi. Mieluiten kolme neljä tuntia. Eikä mitään "vähemmän aktiivista" soittelua.
Ora et labora.
Disposable
15.08.2006 22:34:34
Torniojawsille plussaa hienosta kirjoituksesta. Lopultakin aika-arvot selkisi meikälle.
"Write a wise saying and your name will live forever." - Anonymous
Epämuusikko
15.08.2006 23:37:30
Kokarekille plussaa

ja the ripperille aplodit rohkeudesta :)
I absolutely Weckl. Bustard #1
Jake.e
16.08.2006 11:23:44 (muokattu 16.08.2006 11:24:03)
Soittamalla oppii. Ei siihen oikotietä ole.
Jerk.
Tasapaino
16.08.2006 13:50:21
Soittamalla oppii. Ei siihen oikotietä ole.

Niin ja lisäksi vielä sen verran, että soittamalla oppii.

Hymiö, jotta kaikki tajuavat: ;)
Ora et labora.
wrshredder
16.08.2006 14:57:32
Joo plussa pitää antaa ,sen verran avoimesti kerrottu ,rehellisesti. +

Mun lyhyet vinkit ,ne samat mitkä aina..

-Yritä päästä bändiin , soittelemaan muiden kanssa ,opistoihin, kerhoihin., ihan mihen vaan . Muilta oppiminen on kaikkein parasta, ja saattaa saada vaikka kavereitakin.

-Kirjasto. Sieltä saat opukset musiikin teorian opiskeluut ,näin mäkin opettelin noita alussa, nuottien luku kehittyy ainoastaa tuijottamalla ja pänttäämällä niitä hassuja pallukoita. Tuolta myös kaikkea muuta kehittävää.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
professori
16.08.2006 20:08:46
Tähän väliin haluan kiittää kaikkia postiini vastanneita! Arvostan kun neuvotte.
Wopith
17.08.2006 20:52:35

Jos sinulla on rahaa tai anteliaat vanhemmat niin mene ihmeessä kitarakouluun. Rahaa menee noin 60 € / kuu
Kauneus on katsojan silmä.(piste)
Stratocaster_90
17.08.2006 20:56:14

Täällä päin ainakin maksaisi kylläkin 20e yksi kerta!
Titares
17.08.2006 21:15:56 (muokattu 18.08.2006 20:52:11)
Harjoitteluun kannattaa minun mielestäni heti alkuun hankkia joku kunnollinen komppikone, vaikka Roger Linn AdrenaLinn, niin soitto alkaakin yhtäkkiä kuulostaa hyvältä, kun oppii pysymään tarkasti rytmissä sekä sooloissa että kompatessa. Senjälkeen voi mennä ainakin komppaamaan bändiiin kuin bändiin, jos kiinnostaa.

http://www.rogerlinndesign.com/

Jos haluat kuluttaa tietokoneen kanssa enemmän aikaa kuin ehdit soittaa, niin sitten voi harkita tätäkin: http://www.line6.com/rifftracker/. Suosittelen kuitenkin AdrenaLinn II:sta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)