mnevala 06.06.2006 12:46:02 | |
---|
olen paininut vuosia saman ongelman kanssa.. olen 30v vasenkätinen kaveri ja ensiaskeleet kitaran kanssa otin oikeakätisen kitaralla 13 vuotiaana. harrastus tökkinyt pahasti vuosien varrella ja jäänyt poiskin useaksi vuodeksi saman ongelman takia. tuntuu turhauttavalta kun plektrakäsi ei tunnu millään tekevän mitä tahtoisin sen tekevän. se on ikään kuin tunnoton, siksi mielessä pyörii että onko edes mahdollista oppia soittamaan vääränkätisesti. ongelmana edelleen sama, pitäisikö opetella alkeista lähtien vasemmalta vai jatkaa edelleen oikealta. haluaisin kuitenkin soitella. OSAISIKO JOKU OPASTAA?? miten voin harjoittaa oikeaa kättäni jotta se tuntuisi varmemmalta vai tulisiko alkaa ihan alusta vasenkätisesti |
Jake.e 06.06.2006 12:55:31 | |
---|
Oletko koskaan kokeillut soittaa oikeankätisesti kitaraa? Eli oikeankätinen kitara ja plektrakäsi oikea? Sanoit tuossa että vasemmasta kädestä lähtee tunto. Käy kokeilemassa musaliikkeissä tai kavereillasi joilla on oikeankätinen kitara. I keep the bible in a pool of blood
So that none of its lies can affect me |
kimurantti1 06.06.2006 12:59:17 (muokattu 06.06.2006 13:02:57) | |
---|
Ei vasenkätisen ole mitenkään mahdotonta oppia soittamaan oikeakätisen kitaraa. Voin sanoa tämä faktaksi, koska minulla on eräs tuttu joka näin on tehnyt (siis vasuri ja soittaa "oikein päin"). Jos ei kuitenkaan ala luonnistua, niin rohkeasti vaan ostamaan vasurikitaraa. Jos olet opetellut sitä toisin päin, niin jotkut perusasiat/perustiedot on varmaan hallussa, eikä niitä kauaa tarvitse vasurillekaan opetella. jake.e: Aloittaja kaiketi tarkoitti, että voiko vasuri oppia "oikein päin" ja oikeakätinen vasurilla. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
terone 06.06.2006 13:43:29 (muokattu 06.06.2006 13:49:11) | |
---|
Ymmärsin että olet soitellut jo kauan oikeakätisesti vaikka olet vasuri. Itse olen vasenkätinen ja soitan oikeakätisesti. Mielestäni periaatteessa aloitettaessa ei pitäisi olla suuremmin väliä kuinka päin aloittaa. Voihan olla että jos aloittaisit soittamaan toisinpäin se oikea käsi olisi silti se joka jarruttaisi kehitystä, koska ihmisillä on usein motoriikka toispuoleinen. Kuitenkin olen itsekin miettinyt että olisiko minusta tullut parempi kitaristi toisinpäin soittaen, koska minullakin on ehkä tuo plektrakäsi ollut se heikoin lenkki. Ehkä suosittelisin kuitenkin pysyttelemään tässä oikeakätisessä kitaroinnissa. Vaikea asia sinänsä koska me muut emme voi tietää kuinka huono se oikea kätesi todellisuudessa on . Kyllä sitä oikeaa kättä voi harjoittamalla saada paremmaksi, rupeat tekemään sillä enemmän asioita, pelaat pingistä, opettelet kirjoittamaan/ piirtämään sillä (?). We love you Finland, but remember this has nothing to do with ice hockey!-Nicke Borg/ Backyard Babies |
Jake.e 06.06.2006 13:51:54 | |
---|
Kiitos kimurantti. Kun aloitus viestin useamman kerran luki niin niinhän se menikin. Itselläni on rumpali kaveri jolla on akustinen kotona. Kaveri on vasenkätinen ja kitara oikeakätisten. Hyvinhän tuo rumpaliksi soittaa kitaraa. I keep the bible in a pool of blood
So that none of its lies can affect me |
ANtTIKRISTUS 06.06.2006 13:58:21 | |
---|
Mäkin olen vasuri ja opetellut aikanaan soittamaan oikeakätisesti. En usko, että alku on sen vaikeampaa aloitti soittamaan kummin päin tahansa, vaikeaa se on joka tapauksessa. Jos olet tosissaan jo aloittanut soittamaan "väärältä" puolelta, niin ei musta mitään järkeä ainakaan sitä ole vaihtaa. Kuitenkin olen itsekin miettinyt että olisiko minusta tullut parempi kitaristi toisinpäin soittaen, koska minullakin on ehkä tuo plektrakäsi ollut se heikoin lenkki. Mulla tuntuu olleen samoja ongelmia. Siis otelautakäsi toimii omasta mielestä oikein hyvin, mutta plekukäsi ei vain tunnu pysyvän vauhdissa mukana. EI OLE KENELLÄKÄÄN POKKAA PAINAA TÄSTÄ |
terone 06.06.2006 14:11:36 | |
---|
Jos olet tosissaan jo aloittanut soittamaan "väärältä" puolelta, niin ei musta mitään järkeä ainakaan sitä ole vaihtaa. Mulla tuntuu olleen samoja ongelmia. Siis otelautakäsi toimii omasta mielestä oikein hyvin, mutta plekukäsi ei vain tunnu pysyvän vauhdissa mukana.Ja jos käännät kitaran se oikea käsi ei välttämättä hahmota sointuja yhtä hyvin kuin vasen. Saati sitten jotain skaaloja / tilutusta (!) Ja vieläkin joskus jos innostun soittamaan ilmakitaraa tulee soitettua vasenkätisesti, se pistää miettimään että kuinkahan päin olis kannattanut. We love you Finland, but remember this has nothing to do with ice hockey!-Nicke Borg/ Backyard Babies |
L4t3 06.06.2006 14:22:00 | |
---|
Bändini basisti on vasenkätinen ja soittaa oikeakätisen bassolla. Tee niinkuin itse näet parhaaksi. "Elämä on vain M-netin korvike."
(Vanha viidakon sanonta) - Hohhoijaa |
ANtTIKRISTUS 06.06.2006 14:26:07 | |
---|
Ja jos käännät kitaran se oikea käsi ei välttämättä hahmota sointuja yhtä hyvin kuin vasen. Saati sitten jotain skaaloja / tilutusta (!) Ja vieläkin joskus jos innostun soittamaan ilmakitaraa tulee soitettua vasenkätisesti, se pistää miettimään että kuinkahan päin olis kannattanut. Näinhän se on, ja kun aloittaessa on aivoihin iskostunut se tyyli soittaa oikeakätisesti, niin yhtä tuskaahan se varmasti kääntää puolta kesken kaiken. Varsinkin mitä myöhemmäksi tätä muutosta lykkää, niin sen vaikeampaa aivojen on tottua uuteen tyyliin. Kaiken lisäksi mitä vanhempi ihminen on, sen vaikeammaksi oppiminen muuttuu. Mutta olisihan kuitenkin leuhka osata soittaa kummallakin puolella :D Itsellähän juuri tuon oikean käden nopeus tuntuu pistävän eniten hanttiin. Kuitenkin tykkään metallia soitella, niin se nopeus olisi aika olennainen asia soittamisessa. Rauhallisemmassa rock-jytkeessä jne. soittaminen on kuitenkin homattavasti kivuttomampaa ja sujuvampaa. Mutta kuitenkin musta tuntuu, että mitalin kääntöpuolena voi juuri pitää tuon otelautakäden varmempaa toimintaa. Kait tässäkin on nämä hyvät ja huonot puolensa... EI OLE KENELLÄKÄÄN POKKAA PAINAA TÄSTÄ |
Wasbesp 06.06.2006 15:12:24 | |
---|
Kylläjuu, itsekin kirjoitan vasemmalla mutta soitan silti kitaraa oikeakätisesti. Ei mitään ongelmaa. |
oiva tumpeloinen 06.06.2006 15:33:48 (muokattu 06.06.2006 15:37:27) | |
---|
Eipä tuolla mitään väliä ole, kummin päin aloittaa. Jommalle kummalle kädelle se ongelma tulee kuitenkin, useimmilla meistä molemmille. =) Mä itse aloitin soittamaan aikoinaan "oikeinpäin", vaikka olenkin täysin "umpivasuri". Syynä oli päällimmäisenä se, että meillä oli kotona jo valmiiksi noin päin oleva vingutin. Huvittavaa sinänsä, vielä pari vuotta aloittamisen jälkeenkin mä soitin ilmakitaraa toisin päin. =) Mutta varsinkin jos sä olet jo treenaillut toisin päin, niin en missään nimessä menisi enään kääntämään soittotapaa toisin päin. Silloin sä vasta nollista kaiken aloitatkin. Kaiken lisäksi valtaväestön mukana seuraamisesta on etujakin: löytyy enemmän valikoimaa kitaroista ja yleensä halvemmallakin. Ja kaiken lisäksi jammaillessa jossain yllättävässä tilanteessa sujuu paremmin, kun noita oikeakätisten luuttuja on yleensä enemmän tyrkyllä. E: Miten mä sitten aluksi tulin sinuiksi oikean käden kanssa. Mun piti kirjaimellisesti aloittaa alternate-pikkauksen harjoittelu aivan tallan juuriesta, jossa kieli on jäykempi. Sitä kautta sai tuntumaa paremmin kieliin ja siitä tuli jotain. Reilulla treenillä se sitten pikkuhiljaa parani. Täytyy tosin myöntää, että pikkaus on teknisesti mun huonoin juttu tänä päivänäkin, mutta se johtuu enemmänkin treenin puutteesta kuin mistään muusta. Ja sun pitää muistaa tuon sun oikean käden tunnottomuuden suhteen seuraava: jos se ei osaa tehdä mitään, niin miten sillä pärjää otelaudalla sen paremmin? |
discominister 06.06.2006 15:57:08 | |
---|
Itse olen vasenkätinen, mutta soitan normaalisti oikealta. Ensin luulin, että pitäisi hankkia vasurikitara, kun ilmakitara menee aina vasurilla, mutta normaaliskitta oli ainoa oikea valinta, kun sellaista pääsin käteen koittamaan. (kauhea sivulausehirviö!) |
ftmch90 06.06.2006 17:37:12 | |
---|
Mäkin oon vasuri ja soittelen oikeakätisesti. kyl se onnistuu ja voi tuoda jotain uusia mausteita soittoon tai siis erilaisuutta. |
Ze Kink 06.06.2006 21:28:31 (muokattu 06.06.2006 21:30:41) | |
---|
Tunnen monta vasuria jotka soittavat oikeakätisesti. Kaikki ovat kyllä tosi kovia soittamaan. Treenistä se vain on kiinni. Alkuun on kuulemma vähän vaikeampi päästä, mutta sen jälkeen se ei ole ollenkaan vaikeaa. Ja onpa soitinvalikoimakin paljon suurempi. E: Plektrakäsi on kyllä heikompi, totta. Mutta legatot sitten vastaavasti lähtee paljon helpommin. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
Kuha 06.06.2006 21:33:43 | |
---|
Yksinkertaisin on ns. Albert King -ratkaisu: ota tavallinen oikeakätinen kitara ja soita sitä väärinpäin/vasenkätisesti. Muistakaa venytellä. |
bluesteel 06.06.2006 22:13:52 (muokattu 06.06.2006 22:15:19) | |
---|
Ite oikeakätisenä tahtoisin oikeastaan opetella soittamaan vasurityylisesti... Tiedä sitten oisko siitä mitään hyötyä, kun tuo oikeinpäin soittaminenkin on sellasta röytämistä... Yksinkertaisin on ns. Albert King -ratkaisu: ota tavallinen oikeakätinen kitara ja soita sitä väärinpäin/vasenkätisesti. Oliko sillä kielet kuitenkin käännetty? |
Kuha 06.06.2006 22:22:37 | |
---|
IOliko sillä kielet kuitenkin käännetty? Ei ollut. Sama juttu Otis Rushilla. Muistakaa venytellä. |
terone 06.06.2006 22:51:03 | |
---|
Whistle Baitin nyt jo edesmennyt basisti soitti (muistaakseni) sähköbassoa vasenkätisesti ja läskibassoa oikeakätisesti, pikkuisen katsoin suu auki keikalla kun se vaihtoi soitinta. Kaverin nimeä en nyt muista. Varsin useinhan vasenkätisissä on näitä erikoisuuksia, koska olemme oppineet elämään oikeakätisten maailmassa ja omaksuneet monia asioita molemmin päin. Eli periaatteessa voisi kuvitella että vasenkätiselle on jopa helpompaa omaksua tuo homma miten päin vain. We love you Finland, but remember this has nothing to do with ice hockey!-Nicke Borg/ Backyard Babies |
Squirrel2 07.06.2006 08:46:02 | |
---|
Itse joskus aikoinaan ostin kalliin kitaran ja huomasin, ettei soitosta tule mitään, kun olen vasuri ja kitara oli normi-oikeakätiselle tehty. Nyt sitten olen säästämässä vasuriin. En soittanut oikeakätisellä ollenkaan, kun en pystynyt. Otteet opettelin, mut siihen se jäikin. Soitosta ei vaan tullut mitään. Mut sen olen huomannut, että jokaisella soitinvalmistajalla on muutama vasuri ja ne vasuri mallit mitkä mahdollisesti kiinnostaisi, niitä ei tuoda Suomeen. :( Olenkin harkinnut, jos tekisi itse kitaran. Silloin saisi just sellaisen kun haluaa. |
oiva tumpeloinen 07.06.2006 08:56:25 | |
---|
Itse joskus aikoinaan ostin kalliin kitaran ja huomasin, ettei soitosta tule mitään, kun olen vasuri ja kitara oli normi-oikeakätiselle tehty. Nyt sitten olen säästämässä vasuriin. En soittanut oikeakätisellä ollenkaan, kun en pystynyt. Otteet opettelin, mut siihen se jäikin. Soitosta ei vaan tullut mitään. Tämä mua vähän ihmetyttää..... Sanotaan, että otteiden otto on ainoa, mihin pystytään. Kuitenkin varsinkin alussa mulle ainakin oli huomattavasti ongelmallisempi juttu kokonaisuudessaan tuo otelautakäden toiminta. Sillä oli niin paljon tekemistä.... Mä en halua edes kuvitella, miten vaikeata sen klaaraaminen olis ollut motorisesti huonommalla kädellä. Oikealla kädellä ei kuitenkaan tarvinnut kuin plärää heilutella alkuvaikeuksien jälkeen. Nämä siis mun mielipiteenä. Mun mielestä kaikkien pitäisi aloittaa soittaminen "väärin päin". |