pimp my ibanez 14.06.2006 22:21:58 | |
---|
itse otan ranteella tukea tallalta tai bodystä. kovilla säröillä soittaessa täytyy sammuttaa kielet jotka ei ole juuri käytössä, eli alakielet pikkauskädellä ja yläkielet toisella, muuten tulee muitakin kun toivottuja ääniä... ja muutenkin tuntuu luontevalta. les paul onkin hankalampi kitara ku kielet on niin kaukana bodystä ette joutuis soittaa käsi ilmassa... ja kättä pidän auki niin on nopeampi täppäillä keskarilla pikkauksen lomassa... vois kai olla eri juttu jos soittais miedommilla säröillä, mutta kun en soita. |
trent 14.06.2006 22:54:18 (muokattu 14.06.2006 22:55:04) | |
---|
Näitä kun lukee, tieto lisää tuskaa... mites teillä muilla, onko plekun kylki ja kieli samaan suuntaan? Mulla on pleku pikkasen vinossa, kun se tuntuu luonnolliselta. Jotkin jutut menevät puhtaammin kun käännän plekun kielten suuntaan, mutta pidemmän päälle käsi ei vain tykkää siitä asennosta. |
pimp my ibanez 15.06.2006 20:19:33 | |
---|
jotkin jutut... soita siis ne jutut pleku suorassa. kitarastahan saa eri ääniä eri tekniikoilla, harvoin on yhtä oikeata tapaa. harjoittele niin että se kuulostaa hyvältä. |
Werde 15.06.2006 20:31:21 | |
---|
mites teillä muilla, onko plekun kylki ja kieli samaan suuntaan? Mulla on pleku pikkasen vinossa, kun se tuntuu luonnolliselta. Jotkin jutut menevät puhtaammin kun käännän plekun kielten suuntaan, mutta pidemmän päälle käsi ei vain tykkää siitä asennosta. Soitatko teräväkärkisellä plekulla? Itse kun siirryin niihin huomasin että plekun asennolla ei ole läheskään yhtä suurta merkitystä soundiin kuin perus tortexilla. "My Lifestyle Determines My Deathstyle" |
tyhjä 15.06.2006 22:30:39 | |
---|
Tosta pikkauksesta voidaan olla montaa mieltä, mutta kai se totuus on kuitenkin, että antaa palaa vaan. Itse olen soittanut kitaraa kohta 20 vuotta niin, että joku über-wannabepetrucci sanoisi jo "soitat väärin!" Tiedän, että soitan väärin, mutta soitan omalla tavallani. Ei kannata hajottaa päätään sen takia, että suojelee kättään. Joku soittaa niin tai näin, joku väärinpäin, joku käsi ilmassa, joku käsi perseessä. aivan sama. Ainoa asia mistä voidaan puhua, on lopputulos. Ja siitäkin tulee riitaa. ps. Angelo soittaa tarkimmin ja nopeimmin, mutta pidän kuitenkin Ynkän tatsista. so not! Kitaransoiton vaikeudet on pienin murhe tässä maailmassa, mutta siitä saa suuren, jos oikein tosissaan yrittää. hekoheko. missä? |
drlecter 16.06.2006 02:30:02 | |
---|
Kitaransoiton vaikeudet on pienin murhe tässä maailmassa, mutta siitä saa suuren, jos oikein tosissaan yrittää. Nyt kyllä komppaan ja isosti! |
kunnasja 19.06.2006 02:08:23 | |
---|
|
KickBoX 19.06.2006 02:27:17 | |
---|
Itse tulee pidettyä plekua etu-keski-peukalon välissä. Siis keskisormi ja peukalo pitävät plekua tukevasti ja etusormi lepää siinä plekun "päällä" tai "terävällä sivulla". Etusormi tuo otteeseen tiettyä tukevuutta(?). Kämmen lepää tallalla. Tämä on siis paras asento mitä olen löytänyt... |
Sarkkis 19.06.2006 22:14:09 | |
---|
Tänne tämän voisi varmaan tunkea.. Noni, olen soittanut about puoli vuotta ja soitto menee varmaankin ihan normaalisti. Mutta pikkauskäteni ei halua soittaa sitä mitä minä haluan. Tuntuu siltä kuin otelautakäsi olisi valovuoden edellä oikeaa kättäni. Monissa helpoissa biiseissä/biisien kohdissa (kuten Sanitariumin alku) homma ei suju aina putkeen. Ongelma ei esiinny sointuja soitettaessa. Yleensä auttaa jos katon oikeata kättäni kun soitan, mutta sekään ei aina. Mikä avuksi? Poistuuko ongelma itsestään kun kehityn vai tuleeko vasen käteni aina tulemaan parempi, olen vasenkätinen mutta soitan oikeakätisten kitaralla. Jostakin luin että joillakin vasureilla täällä on pikkauskäsi heikompi. Pitäisikö minun vain hinkata 1-2-3-4 -harjoituksia? |
kivi 21.06.2006 01:00:18 | |
---|
Novice: Jos pidät kättä ilmassa, niin liike lähtee osittain väkisinkin koko käsivarresta eikä ranteesta. Ja sehän ei ole oikein, rikkoo käden... Päin vastoin. Pelkällä ranteella soittaminen aiheuttaa rasitusvammoja, ergonomisesti paras olisi saada liikkeet lähtemään koko vartalosta vaikka liikkeen loppupäässä on vain pieni plektran kosketus. |
moottorisaha 21.06.2006 01:18:25 (muokattu 21.06.2006 01:18:43) | |
---|
Päin vastoin. Pelkällä ranteella soittaminen aiheuttaa rasitusvammoja, ergonomisesti paras olisi saada liikkeet lähtemään koko vartalosta vaikka liikkeen loppupäässä on vain pieni plektran kosketus. Tämäkin riippuu varmaan aika paljon siitä minkälaista juttua milläkin hetkellä vetää. Jos vetää jotain nopeaa pikkausjuoksutusta, niin ei mielestäni vaikuta kovin hyvältä idealta, että riuhtoo koko vartaloaan helvetillisellä tahdilla. Johonkin sointujen soittoon ja muuhun sitten taas eri tekniikka tietysti. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
Ze Kink 21.06.2006 03:20:53 (muokattu 21.06.2006 03:23:52) | |
---|
Olipas vaikea löytää Stevestä kuvia jossa plektrakäsi on edes lähellä kieliä - kaikissa se soittelee jollain hampailla tai kielellä vähintään... Ajattelin vain, että siinä on yksi tunnettu kitaristi, joka osaa soittaa kaikenlaisia juttuja, eikä sen soundia tai tekniikkaa ole vissiin ikinä oikein moitittu. Voisi kuvitella että plektratekniikkakin on sillon kohdillaan? Ehkä näistä jotain osviittaa saa, päätelkää itse: Hoh, enpä ole muuten aiemmin huomannut, mutta tuo Vain oikea käsi on ihan täsmälleen samalla tavalla kuin minullakin. Peukalokin sillä on ihan samanlainen, eli tuo eka nivel (tai siis oikeasti toka) "sojottaa ulos". E: Vertaus: http://muusikoiden.net/dyn/members/15579.jpghttp://www.irocknroll.com/images/Steve_Vai_Signed_Photo.jpg Ei mulla tosin yhtä isot olkatoppaukset ole. Ja käytän pikkurilliä enemmän kuin Vai. Sormet mulla on suunnilleen samalla tavalla, mutta tossa kuvassa käsi on ilmassa. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
hanipai 21.06.2006 10:45:55 | |
---|
Hoh, enpä ole muuten aiemmin huomannut, mutta tuo Vain oikea käsi on ihan täsmälleen samalla tavalla kuin minullakin. Peukalokin sillä on ihan samanlainen, eli tuo eka nivel (tai siis oikeasti toka) "sojottaa ulos". E: Vertaus: http://muusikoiden.net/dyn/members/15579.jpg http://www.irocknroll.com/images/Steve_Vai_Signed_Photo.jpg Ei mulla tosin yhtä isot olkatoppaukset ole. Ja käytän pikkurilliä enemmän kuin Vai. Sormet mulla on suunnilleen samalla tavalla, mutta tossa kuvassa käsi on ilmassa. Se on ihan selvästi matkinu sua ;) I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
GAS on Saatanasta :) |
kh 203 21.06.2006 15:18:26 | |
---|
Jeah, hyvä puhe. Eihän Hetfield ole kuin pari kertaa Emmy-palkittu lead-kitaristi. Ei mitenkään erikoisesti... Hänen kappaleillaan Metallica on myynyt 100 miljoonaa levyä. Ja pelkkää soittoakin kuuntelemalla huomaa heti minkä tasoisesta kaverista on kyse, soolotkin muuten irtoaa melkoisen näppärästi silloin harvoin kun niitä James vetää. Mistä näitä vitsiveikkoja tänne tulee? Hetfieldin downstroke puppezis on kyl aika ilmiömäistä, harvaa pystyy samaan.... Voihan sitä vaikka pukeutua naiseksi mutta sisällä on aina mies ( Lord of the strings ) |
Pande 21.06.2006 20:46:54 | |
---|
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
Jaqqi1991 27.04.2009 15:30:14 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1040 päivää vanhaan ketjuun! --- Mulla on sellainen ongelma, että pikkauskäteen rupeaa sattumaan suunnilleen hauiksen kohdalta soittaessa. Olen huomannut, että olkapääni nousee melko korkealle, mutta en ole löytänyt sopivaa soittoasentoa olkapää alhaalla. http://www.youtube.com/watch?v=lWA3bzWv_R8 Tuossa video josta näkee mitä tarkoitan. Pahoittelen epätarkkaa soittoa, tuo biisi vaan on sellainen jossa käsi kipeytyy erityisen paljon. Toinen kysymys liittyy oikean käden asentoon. Yleensähän suositellaan pitää sormia vähän koukussa, mutta miltäs tuo meikäläisen tekniikka näyttää? We may be humans, but we're still animals |
juusto90 27.04.2009 16:29:41 | |
---|
sahaa rennosti, jos jännität kättäs sahatessa niin kyllä varmaan jossai vaiheessa tuntuu, ja nuo pikkauskäden 3 ylimäärästä sormea. Noh kunhan ne ei oo tiellä :D mä annan niiden heilua miten milloinkin. Eli rennosti vaan soittelet, tämä siis mun mielipide. If u work for living, why do u kill urself working? |
John Titor 27.04.2009 17:06:29 (muokattu 27.04.2009 17:12:19) | |
---|
Jaqqi1991: --- Mulla on sellainen ongelma, että pikkauskäteen rupeaa sattumaan suunnilleen hauiksen kohdalta soittaessa. Olen huomannut, että olkapääni nousee melko korkealle, mutta en ole löytänyt sopivaa soittoasentoa olkapää alhaalla. Sulla on vissiin jalkatuki käytössä? Testaapa soittaa kitara vasemman jalan päällä leväten, saattaisi jeesata heti olkapään kanssa. Toi sun selitykses on ihan paska, "en oo löytänyt", ei siinä mitään löytämistä tarvita, vaan homma menee niin, että kaikki paikat rennoiksi, sitten totutellaan soittamaan sillä tavalla, ei niin että tingitään jostain soiton kannalta välttämättömästä asiasta ja rupsutellaan vaan menemään. Sillee saa paskan tekniikan ja kaikki mahdolliset käsivaivat. Tingi mieluummin siitä nykyisestä soittotasosta ensi alkuun vähän ja mene rentouden ehdoilla, vaikka tuntuu kurjalta hetken aikaa kun ei saa niitä pusertamalla paskalla tekniikalla sinne päin treenattuja juttuja lähtemään, vaiva ja murhe palkitaan hetken päästä moninkertaisesti kun ne jutut lähtee 150 kertaa paremmin kuin ne ikinä vois ees lähtee jos ei oo rento. http://www.youtube.com/watch?v=lWA3bzWv_R8 Tuossa video josta näkee mitä tarkoitan. Pahoittelen epätarkkaa soittoa, tuo biisi vaan on sellainen jossa käsi kipeytyy erityisen paljon. Toinen kysymys liittyy oikean käden asentoon. Yleensähän suositellaan pitää sormia vähän koukussa, mutta miltäs tuo meikäläisen tekniikka näyttää? Ihan sama miltä se näyttää, se ei lopulta oo mitään tekniikkaa (tsiigaas Marty Friedmanin soittoasennot ja mieti miks sen tekniikkaa ei haukuta), mutta musta kuulostaa siltä, että sulla on jännityksiä käsissä olkapäistä saakka, pikkaus ei oo tasasta (ei samalla kielellä eikä varsinkaan eri kielillä), liikkeissä on ihan turhaa ilmaa joka kuuluu saundissa ja zilleesti. Soita hitaammalla tempolla ja vaadi iteltäsi täydellistä rentoutta ja mahdollisimman hyvää kvaliteettiä, koita käyttää mahdollisimman vähän energiaa per liike äläkä soita yhdessäkään tempossa sillä tavalla että annat itsesi pusertaa - jos tuntuu siltä, soitto pitää saada vaivattomaksi ennen seuraavaan tempoon siirtymistä. Älä siis vaadi mahdollisimman korkeita tempoja ja sitä että kädet näyttää peilistä katsoessa ihkuilta. Tollee treenatessa voi unohtaa kaiken miettimisen niiden käden asentojen kanssa, ne kädet korjaavat itse itsensä. Kerrotaanpa itse asiassa sellainen salaisuus, että mistä se suositus pitää sormia koukussa johtuu. Ensimmäinen syy on tietty ihan fysiologinen, siitä saattaa syntyä jännityksiä, mutta toinen, paljon tärkeempi syy on se, että kokeilkaapa huviksenne soittaa pikkurilli kiinni kitaran bodyssa, sormet suorana jotain kliiniä näppäilyä ja keskittykää siihen mitä tapahtuu yläkielillä kun soitatte alakieliltä? Harvinaisen helposti sormet osuvat kieliin, erityisesti pikkurilli sammuttaa ylä-E-kielen, jolloin lopputulos on se, että soitto ei kuulosta siltä ku pitäis. Ainoo keino tähän on nostaa ne sormet pois sieltä yläkieliltä - jos niitä vaan nostaa, ojentaa, se täytyy tehdä jännittämällä sormenojentajalihaksia, jos taas vetää ne sisäänpäin, jännitys on huomattavasti pienempi. Niin kauan ku rupsuttelee jotain alakieli-hevanderikomppeja joissa on tarkotus soida vaan yksi ääni kerrallaan, sormien roikkuminen on ihan perusteltua. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
juusto90 27.04.2009 21:47:46 | |
---|
John Titor: kokeilkaapa huviksenne soittaa pikkurilli kiinni kitaran bodyssa, sormet suorana jotain kliiniä näppäilyä ja keskittykää siihen mitä tapahtuu yläkielillä kun soitatte alakieliltä? Harvinaisen helposti sormet osuvat kieliin, erityisesti pikkurilli sammuttaa ylä-E-kielen, jolloin lopputulos on se, että soitto ei kuulosta siltä ku pitäis. Mmitäs ihmettä, mä näppäilen etenkin akustisella juuri noin että pikkurilli on bodyssa kiinni. En ole tätä aikaisemmin edes ajatellut että joku muista sormista vahingossa demppaisi kielen, koska näin ei ole päässyt vielä käymään :S. Tosin harvassa kappaleessa hypätään E:ltä toiselle kovalla tahdilla :D. Eli eiköhän tuo ole tottumis kysymys vai mikä se oli. If u work for living, why do u kill urself working? |
Satu ja Tuija 27.04.2009 23:39:06 (muokattu 27.04.2009 23:47:40) | |
---|
Pitääkö sen asentoa miettiä? Eihän muijankaan kanssa mietitä missä kulmassa se kalu sojottaa jos meno on kova. Message on tärkein. Rennosti!!! Vähän naureskelet ja kyselet "who's the daddy?" Sillai. Itte sitä fysiikkansa tuntee... |