Heviasmo 15.12.2004 19:38:55 | |
---|
Hum... korvakuulolla viimeisin biisi on tainnut olla Finntrollin Födosagan. Tuohon vielä mainittakoon se, että lähes aina opettelen korvakuulolta. Joskus kiireessä katson tabulatuureista pääkohdat ja sitten korvalta tarkemmin. "Fuck it, kids love it!"
-Jack Owen |
käkilehto 31.12.2004 11:48:00 | |
---|
Iron Maidenin Clansmanin, aika helppo! |
Coyote_FH 16.01.2005 02:13:25 | |
---|
Tiedän kyllä, että moni ei täällä harrasta ollenkaan tabulatuureja, mutta joka tapauksessa saa nyt kertoa sen viimeisimmän, minkä on opetellut. Thin Lizzyä... "Rocky" ja "Romeo And The Lonely Girl". (Mahtava soolo jälkimmäisessä...) |
BeeKoo 16.01.2005 10:24:55 | |
---|
Marty Friedmanin Siberian. |
Kapt. Bratislava 16.01.2005 11:07:08 | |
---|
Negativen Frozen to Lose It All. Heheh :D Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. |
Jzci 16.01.2005 11:27:01 | |
---|
Velvet Revolver - Fall to pieces |
Ostinaatio 16.01.2005 12:12:18 | |
---|
XL:n Live ballet albumilta taisin noita mukavia melodioita viimeksi blokkailla Tälläsiä tuli kateltua: XL - Maid of dreams / unten neito XL - Nocturne II XL - Jeti "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Nor 16.01.2005 12:37:58 | |
---|
Missä vaiheessa pitäis alkaa osaamaan tota korvakuulolta soittelua? Itte oon soittanu noin vuoden, enkä oo edes yrittänyt tosissani mitään korvakuulolta soittamista, koska en varmasti osais. Olen sitäpaitsi pitänyt sitä pelkästään virtuoosien puuhana, mutta aika moni näyttää sen osaavan. Miten se on edes mahdollista ja miten sen voisi oppia?:P Ei minulla tosiaankaan ole mitään hajua miten jokin kappale soitetaan kun kuuntelen sitä, kunhan kuuntelen . |
Ostinaatio 16.01.2005 14:13:12 | |
---|
Missä vaiheessa pitäis alkaa osaamaan tota korvakuulolta soittelua? Itte oon soittanu noin vuoden, enkä oo edes yrittänyt tosissani mitään korvakuulolta soittamista, koska en varmasti osais. Olen sitäpaitsi pitänyt sitä pelkästään virtuoosien puuhana, mutta aika moni näyttää sen osaavan. Miten se on edes mahdollista ja miten sen voisi oppia?:P Ei minulla tosiaankaan ole mitään hajua miten jokin kappale soitetaan kun kuuntelen sitä, kunhan kuuntelen . Ei se oppi itsestään tule, olen soittanut enemmän ja vähemmän aktiivisesti 8-vuotta ja olen vieläkin melko hapuileva kuuntelija (mutta monet oppivat nopeastikkin). Korvasi kehittyy kun alat blokkailemaan biisejä. Alota vaikka jostain ihan selkeistä yksinkertaisista melodioista, aluksi yksinkertaisesti etsit vain otelaudalta ne nuotit, yritys ja erehdys metodilla. Eli "osiko se tää", ei kuulosta samalta.. ehkä vähän korkeempi ääni "oisko se tää" jne, kunnes löydät oikean nuotin, vaikka tarvisi kaikki mahdolliset käydä läpi. Hyviä treenejä on yrittää painaa mieleen intervalleja ylös ja alaspäin. Yritä vaikka laulaa myös, ja painaa samalla mieleen miltä kuulostaa kvintti ylöspäin, duuriterssi, molliterssi jne. Myös solfaustaidot voivat olla hyödyksi, eli juuri sen iänikuisen ala-asteellakin opetellun "do, re, mi, fa..." -renkutuksen sisäistäminen, ei tietystikkään vain ylös ja alas, vaan eri nuoteista hypätän eri intervalleihin. Tietysti sekin auttaa huomattavasti, että tunnistat missä sävellajissa biisi menee, niin on huomattavasti vähemmän vaihtoehtoja niille nuoteille mitä siellä tulee. Näillä pääsee jo hyvin alkuun. Sointukiertoja kuunnellessa, auttaa sen tajuaminen, että perussointukiertoja on oikeastaan vain muutamaa lajia, ja taas sävellajien ja niiden sisäisten sointujen tunnistaminen auttaa perushommiin. Nämäkin kulkevat loppujenlopuksi melodian kuulemisen kanssa käsikädessä. Toinen varteenotettava vinkki sointujen kuulemisen kannalta, on kuunnella ensin bassolinja ja sitten yrittää hahmottaa siihen päälle sointuja. Yleensäkkin helpointa on erottaa nuottirykelmistä korkein ja matalin nuotti, sitten voi yrittää hahmotella mitä sinne väliin tunkisi. Tulipas höpistyä. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Montte 16.01.2005 15:52:08 | |
---|
Hurriganesilta aika paljon... esim. Find A Lady, Helge's Dream, Just For you, Pain in my heart, Cozy Row, Jailbait Stalemate... näitähän on. En vain nyt osaa sanoa, mikä oli viimeisin biisi Nuo biisit olen myös itse joskus soittanut korvakuulolta. Nyt viimeisin korvakuulolta opeteltu taitaa olla Ganesin Blue suede shoesin soolot. Vain Stratocasterilla On Merkitystä..... |
Leper Messiah 16.01.2005 17:51:06 | |
---|
taisi olla klamydian hullujen kuningas No matter how beautiful girl is, she still shits |
...And Justice For All 16.01.2005 21:46:28 | |
---|
no, melkein kaikki hurriganesit :-) ainoo minkä ganesilta oon opetellu tabuista on ollu get onen soolot ...And Justice For Pastilli? |
Numbie 17.01.2005 00:45:52 | |
---|
Bowien Sufragette Citystä blokkasin soinnut muistaakseni. Vaikeaa? Ei toki, mutta kiva biisi soitella. |
SDMF 17.01.2005 09:11:12 | |
---|
tais olla GnR Mr.Brownstone R.I.P Dimebag darrell |
Montte 17.01.2005 17:55:35 | |
---|
no, melkein kaikki hurriganesit :-) ainoo minkä ganesilta oon opetellu tabuista on ollu get onen soolot Niin no, lähes kaikki ganesithan sitä on tullut soitettua läpi. Vain Stratocasterilla On Merkitystä..... |
aniks 19.01.2005 17:35:07 | |
---|
Popedan Muumi muumi Olen kiero-mies. |
Anselmi83 20.01.2005 01:08:04 | |
---|
tänään tuli opeteltua soilworkin black star deceiver ja king crimsonin the court of the crimson king. The story of life is quicker than the blink of an eye, the story of love is hello, goodbye.
-Jimi Hendrix |
kurpitsapää 04.02.2005 09:19:44 | |
---|
guns don't kill people, APES with guns kill people! |
LesPaul70 04.02.2005 09:48:26 (muokattu 04.02.2005 11:19:12) | |
---|
Vastaanpa tähän, vaikka kyseessä ei olekaan nyt *kitara*kappale. Tapaus on kuitenkin aika hupaisa. Sattui nimittäin tässä viikko pari sitten sinfoniaorkassa, että ohjelmistoon oli otettu uusi kappale, ja tavan mukaan kaikkia stemmoja ei löytynyt ekoissa harkoissa. Mm. minun soittimelleni ei löytynyt stemmaa. No, kappale oli kuitenkin tuttu (usein kuultu), ja etumerkinnät & tahtilajin vaihdokset pystyin katsomaan toisen soittimen stemmasta. Koska en halunnut istua joutilaana ko. kappaleen harjoittelun ajan, rupesin siinä sitten soittamaan mukana kuten aikaisemman kuulomuistikuvan perusteella *arvelin* oman soittimeni stemman voivan mennä. Lopputuloksena n. 2/3 soittamistani äänistä sopi ihan hyvin niihin kohtiin, joihin ne soitin. Ne loput 1/3 taasen - köh, köh, jääköön sanomatta. Mutta hauskaa oli joka tapauksessa. :) Kaverit siinä vieressä eivät ehkä tienneet, että soitin ilman stemmaa ja luulivat, että olin tosi surkea soittamaan prima vistaa. :) Korvakuulolta soittaminen ei ole rock/pop/jazz-muusikoiden yksinoikeus... ;) "Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua) |
tillotson 04.02.2005 10:23:21 | |
---|
Opettelin Anastacian biisin welcome to my truth. Mainittakoon, että olin myös kännissä.. Ei kiitos |