Aihe: Gallup: Onko teillä soolo- ja komppi-kitaristit erikseen?
1 2 3 4 5 6
Volle
22.07.2004 21:31:43
Onko teän bändissä soolo ja komppikitaristit erikseen? Miksi?

Ei ole, mä vedän kaiken itse, kun luulen olevani niin hyvä, ettei muita tarvita.
Nam.
kimurantti1
23.07.2004 22:01:17
Täällä tosiaan jauhetaan paskaa.

Molemmat ovat pändissä tärkeitä, miltä kuulostaisi kitarasoolo vain basson ja rumpujen kanssa?

Öö...usein aivan mielettömän hyvältä!
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Volle
24.07.2004 09:24:12
Öö...usein aivan mielettömän hyvältä!

Nimenomaan.
Nam.
GuitarMonster
27.07.2004 10:48:56
Taitavampi tyyppi lead kitaristiks

Näin just.
Tmp
27.07.2004 13:37:15
On ja ei.

Jako tulee aika luonnollisesti näin.

Toinen kitaristi soittaa myös pianoa ja laulaa, eikä sillä ole kitaraansa säröä tai muita efektejä.

Jos on kaks kitaraa niin hän ylensä komppailee kitarassa(puhtaalla) ja minä soitan sitten jotain muita riffejä, yleensä ylimmillä kielillä. Täydennän siis äänikuvaa.

Jos tulee jotain särökohtiä niin minä soitan ne(luonnollisesti), jos taas kitara jää yksin niin yleensä toinen kitaristi soittaa ne.

Jos hän taas soittaa pianolla niin minähän joudun soittamaan kaikki kitarajutut, olkoot sitten sooloja riffejä tai komppeja.

Sooloja meillä on HYVIN vähän, mutta ne soitan minä.

Oliko tämä nyt niin vaikeata?

Mielestäni kauhuesimerkki on paikallinen rokkibändi. Jokaisessa biisissä niin molemmat soittavat yhden soolon. "No pakko munkin on saada soittaa soolo ku sä saat!"
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
leather rebel
27.07.2004 15:02:29
Mielestäni kauhuesimerkki on paikallinen rokkibändi. Jokaisessa biisissä niin molemmat soittavat yhden soolon. "No pakko munkin on saada soittaa soolo ku sä saat!"

Älä ny. Tollanen "trading licks"-meininki on ihan pirun hauskaa.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Feggy
27.07.2004 15:30:14

On jos on rahkeita. Mutta jos toinen räpeltää jotain painokelvotonta samaan aikaan kun toisella on homma ns. hallussa, niin tekee mieli käydä puuhailemassa ao. tyypin vahvistimen välittömässä läheisyydessä.
Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää.
zorro
27.07.2004 22:32:30 (muokattu 27.07.2004 22:35:23)

Kyllähän tuo on järkevin tapa, mutta kyllä siinäkin kannattaa järkeä käyttää että millon kannattaa tehdä sen toisenkin soolo ja millon ei.

Jos ei siihen kaksi sooloa sovi, niin ei tietenkään kannata. Mutta harvemmin sellasia biisejä (johon ei sovi kahta) tulee vastaan

BTW, Kukaan ei ole niin avuton kitaristi etteikö sooloa osaisi soittaa, joten turhaa höpötätte että se olisi taidosta kiinni
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
leather rebel
28.07.2004 09:43:52 (muokattu 28.07.2004 09:46:02)
On jos on rahkeita. Mutta jos toinen räpeltää jotain painokelvotonta samaan aikaan kun toisella on homma ns. hallussa, niin tekee mieli käydä puuhailemassa ao. tyypin vahvistimen välittömässä läheisyydessä.

Tuttu tunne. :D

Kyllähän tuo on järkevin tapa, mutta kyllä siinäkin kannattaa järkeä käyttää että millon kannattaa tehdä sen toisenkin soolo ja millon ei.

Jos ei siihen kaksi sooloa sovi, niin ei tietenkään kannata. Mutta harvemmin sellasia biisejä (johon ei sovi kahta) tulee vastaan

Totta kai. Biisien ehdoilla.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Carpenter
09.08.2004 22:51:44 (muokattu 10.08.2004 11:58:32)
Minusta hommassa on ideaa, jos komppikitaristi soittaa sitä ns. ykköskomppia ja soolokitaristi sitten tuplaa sitä. Siten molemmat saavat huomiota toisin, kuin esim. Bodomissa Laiho soittaa ja kaikki riffit ensin ja kaikki soolot, joten komppikitaristi jää ilman huomiota.

Jos tajusitte niin hyvä. :)
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Henko
11.08.2004 22:22:54

Nyt vittuillessani opettelin tilujuttuja, kun perustettiin heviprojekti. Siinä on oikeen kaks kitaraa, että voi vetää stemmoja koko ajan. Molemmat kyllä täppää ja tiluttaa suunnilleen yhtä paljon. Silloin ku ei tilulilutella eikä täpätä, vedetään laukkakomppia. Yhtäaikaa tai vuorotellen.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
Liima
02.09.2004 21:51:44
2 kitaristia, voi tulla jykevämpi soundi, toinen komppaa ja toinen sooloilee. En usko että kumpikaan on mitään kovin tylsää hommaa. Soolo voi lisäksi kuullostaa hienommalta jos sen alla on kokoajan perusriffi.
Seek And Destroy
24.02.2005 13:45:21
Mitä kaikki itkee täällä onko komppi ja soolokitaristit erikseen, ne ketkä haluu tiluttaa voi tiluttaa. Voiha sitä soittaa esim. Bodomii missä on kokoajan tilutusta sekä sooloja sillon on ainaki sekä komppausta että tilutusta mielinmäärin ja voi päättää bändin sisällä että kuka soittaa mitäkin.

Ps. kompromissi: vain yksi kitaristi
l@ho
24.02.2005 20:51:46
Riippuu vähän musiikkityylistä kannattaako alkaa jakamaan selkeästi. Voi tulla turhaa näyttämisen halua. Parempi, kun sopii erikseen jos/kun biisiin tulee soolo, että kuka sen milloinkin soittaa. Kannattaa muistaa kutenkin että huono soolo voi pilata hyvän biisin mutta hyvä soolo ei pelasta paskaa biisiä.
- Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP.. - Sori ruoka jäähtyy..
apenaattori
24.02.2005 22:38:52
Juu. Minä sooloilen ja kaveri komppaa. Se ite halus kompata, ja saa tiätty vetää soolojakin jos tahtoo. Komppikitaristimme on soittanu kauemmin kun mää, ja osaa enemmän sointuja (paitsi vitossoinnut mää taidan muistaa paremin). Jako toimii hyvin.
Ostinaatio
25.02.2005 00:15:18 (muokattu 25.02.2005 12:16:12)
Tuollainen jako voi johtaa turhaan egoiluun ja yksipuolisuuteen.

Toki voi olla niin, että kummatkin komppaavat mutta vain toinen soittaa sooloa, mutta en näe silloinkaan tuon jaon hyödyllisyyttä.

Lähinnä jossain instrumentaalirautalangassa jossa toinen soittaa jatkuvasti laulumelodiaa ja toinen komppaa on tuo jaottelu järkevämpi.

E: sensuuria
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Jackson Dinky
25.02.2005 08:23:09
Komppikitaristimme on soittanu kauemmin kun mää, ja osaa enemmän sointuja (paitsi vitossoinnut mää taidan muistaa paremin)

Hoho!
Jau jau!
Heavymies
25.02.2005 10:05:01
Edellinen kirjoitukseni ei pidä paikkaansa enää, sillä tilanne on muuttunut. Kaksi kitaristia on bändissä, mutta se toinen on soittanut yli viisi vuotta enemmän kuin minä eli soittotaidoissa semmonen kuilu meidän välillä. Silti molemmat hoitelevat ne soolot.
"Taitavampi kitaristi soittaa soolot" periaate ei oikein iske minuun sillä soolot kuulostaa hyvältä ilman sitä übertilutustakin. Erittäin tyytyväinen olen meidän bändin osien jakaantumiseen. Biisit kuulostaa meillä heti paremmalta kun on toinen kitara, vaikka eihän ne huonolta kuulostanu sillon triovaiheessakaan :p
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Jööhannes
27.02.2005 18:45:50
Meillä minä oon ollu se pääsoolooja, mutta kyllä se "komppariki" on vähäsen sooloja soitellu. Melodiat meillä menee vähän sikin sokin.
Kuka sanoi että hevissä pitää olla mustat vaatteet ja paha ilme?
jwalk
28.02.2005 00:29:36
Ei oo erikseen,kun triona soitellaan ja varmaan pysytäänkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)