![]() 09.03.2009 19:06:52 | |
---|---|
insight: Mä en kuuntele AC/DC:tä oikeestaan, mutta eihän tuolta biisiltä ole voinut välttyä. Kyllä se muistaakseni pikattu on toi thunderstruckin riffi. AC/DC Thunderstruckin alku soitetaan "hammeron ja pulloff"- tyylillä, ei pikata missään vaiheessa. Näin ainakin Angus sen livenä soittaa Minun mielestä ne levyllä pikataan kaikki. Ja youtubessa oli kans pätkä missä Angus näyttää kun se pikkaa menemään. Livenä sitten hammeria ja pulloffia. | |
![]() 12.03.2009 11:52:19 | |
Safaweb: Varsinkin se musta jazz III. Mitäs väriä sillä värillä on? Mulla on myös punainen ja se tuntuu kans hyvältä. Mitä eroa niillä on värin lisäksi? Musta vähän paksumpi? | |
![]() 12.03.2009 14:11:12 | |
Mr. Moonbeam: Mitäs väriä sillä värillä on? Mulla on myös punainen ja se tuntuu kans hyvältä. Mitä eroa niillä on värin lisäksi? Musta vähän paksumpi? Jotkut puhuvat, että punainen olisi kovempi, ja että siinä olisi pienempi kitka. Tai sitten juuri toisinpäin, en ole varma. En tiedä, onko niissä oikeasti mitään eroa. | |
![]() 12.03.2009 18:55:43 (muokattu 12.03.2009 18:56:54) | |
Punanen on seitan ja musta on darknes! Juuum. Kuuntele möhlö! http://www.mikseri.net/artists/?id=115176 | |
![]() 14.03.2009 22:14:19 | |
laakeri: Jotkut puhuvat, että punainen olisi kovempi, ja että siinä olisi pienempi kitka. Tai sitten juuri toisinpäin, en ole varma. En tiedä, onko niissä oikeasti mitään eroa. On niissä eroa. Punainen on jotenkin siistimpi, musta on epämääräisempi. Tai sitten se johtuu vaan väristä. | |
![]() 16.03.2009 09:18:02 (muokattu 16.03.2009 09:18:33) | |
käyttäkää jazz III:tä. paras plektra koko maailmassa.. :) Aivan. Niitä kannattaa rohmuta aina kun soitinostoksia tekee. Fazer musiikista pitäisi saada myös sellasia, itselleni ainakin suht saman työn tekeviä plektroja kuin jazz III. Nimittäin Peltisessä rasiassa ja olikohan 27kpl tms. merkiltään muistaakseni Allice. Halvemmaksi tule kuin jazz III. Kokeilkaa jos olette jazz III ystäviä sillä plektra samaa kokoluokkaa ja varmasti monelle muullekkin kävisi tuon jazz III sijaan, jos ei aivan vannoutunut fani ole tai sitten oikeasti huomaa eron. | |
![]() 16.03.2009 22:51:37 (muokattu 17.03.2009 01:04:57) | |
Mulla on ongelma: olen koittanut alt. pickingissä päästä ulos tuosta koko kyynärvarren heiluttamisesta. Pääsen sillä kyllä hyviin nopeuksiin, muttei se mihinkään ketteryyttä vaativaan sovi. Ongelma on, että en tiedä pitäisikö kyynärvartta pyörittää akselinsa (kuten vasurilla vibratossa) ympäri vai ei. Vai pitäisikö rannetta liikuttaa vain "kämmenen suuntaisesti" eli samaan tapaan kuin uistinta heitellään virvelillä (jossa liike on toki isompi). Vai molemmilla yhtä aikaa? Tuntuu että plektra tökkii pirusti varsinkin ohuilla kielillä, kun yrittää pyörittää akselinsa ympäri (Jazz-tekniikka?) Tuppaan myös tällöin nostamaan rannetta ylös kitarasta, ja sen alle jää ikäänkuin "aukko". Väsäsin esimerkkikuvan aiheesta: http://i603.photobucket.com/albums/tt119/persehiki/esimerkki.jpg Kun soitan pyörittämällä rannetta akselinsa ympäri, tahtoo ranteeni kohota kuvan 2 tavalla. Onko tuommonen taivutus kokonaan karsittava pois? Pitääkö ranteen olla koko ajan kuvan 1 tavalla? | |
![]() 17.03.2009 00:18:03 (muokattu 17.03.2009 00:22:41) | |
Itse oeln huomannut tarvitsevani sen fyysisen vasteen pikkauskädelleni sooloissa. Eli ihan hipsutellen ei voi vetää tai menee ihan plörinäksi. Pakko vähän piiskata niitä kieliä. Pitää tuntea missä pikkauskäsi menee.. Nopeammassa sahaamisessa sitten pleku nousee ihan kielen "pinnalle". Oikeasstaan nyt kun tarkemmin mietin, riippuu plektran käyttöni varsin paljon siitä mitä olen tekemässä. | |
![]() 17.03.2009 14:04:03 | |
Itselläni tulee omituisia vaikeuksia nopeaan pikkaukseen, jos täytyy pikata vapaana soivaa kieltä. En tiedä miksi, mutta sormitetun kielen nopea pikkaus tuntuu helpommalta. Liittynee jotenkin kielen korkeuteen, pitäisi varmaan sitäkin erikseen treenata. Yleensä välttelen sitä, voi olla että jo pienellä treenillä saattaisi saada homman toimimaan. | |
![]() 17.03.2009 18:45:43 (muokattu 17.03.2009 18:52:55) | |
aalataur: Mulla on ongelma: olen koittanut alt. pickingissä päästä ulos tuosta koko kyynärvarren heiluttamisesta. Pääsen sillä kyllä hyviin nopeuksiin, muttei se mihinkään ketteryyttä vaativaan sovi. Ongelma on, että en tiedä pitäisikö kyynärvartta pyörittää akselinsa (kuten vasurilla vibratossa) ympäri vai ei. Vai pitäisikö rannetta liikuttaa vain "kämmenen suuntaisesti" eli samaan tapaan kuin uistinta heitellään virvelillä (jossa liike on toki isompi). Vai molemmilla yhtä aikaa? Tuntuu että plektra tökkii pirusti varsinkin ohuilla kielillä, kun yrittää pyörittää akselinsa ympäri (Jazz-tekniikka?) Tuppaan myös tällöin nostamaan rannetta ylös kitarasta, ja sen alle jää ikäänkuin "aukko". Väsäsin esimerkkikuvan aiheesta: http://i603.photobucket.com/albums/tt119/persehiki/esimerkki.jpg Kun soitan pyörittämällä rannetta akselinsa ympäri, tahtoo ranteeni kohota kuvan 2 tavalla. Onko tuommonen taivutus kokonaan karsittava pois? Pitääkö ranteen olla koko ajan kuvan 1 tavalla? En ymmärrä tästä selityksestä ainakaan tarpeeksi tarkasti mistä on kyse, enkä viitti lähteä arvailemaankaan. Pystykkö pistämään videodemoa liikkeistä? Yks hyvä tapa treenata noita pikkausliikkeitä on semmonen, että pistää silmät kiinni, soittaa vitun rennosti yhtä ääntä ja koittaa tuntea millainen kontakti plektran kärjellä on kieleen. Tuntoaisti on semmonen joka helposti unohtuu kun on niin paljon muutakin mietittävää. Samalla kun kuuntelee, että saundi on ehjä ja hmm... vankka, kantava, alkaa nopeasti, ihan vaan koska se huono saundi ja tatsi vituttaa, korjata asiaa. Näköaisti on oikean käden jutuissa oikeastaan täysin hyödytön, johtuen siitä että liikkeet ovat äärimmäisen pieniä ja tapahtuvat piilossa. Vasemman käden kohdalla näköaisti sentään auttaa vähän pitkin otelautaa suhatessa. Tärkeää ois se, ettei oikeastaan kelaa mitä tekee, vaan millainen lopputulos syntyy. Jos tulee vitun hyvä saundi, ei ole jännityksiä missään ja liikkeet ovat äärimmäisen pieniä, ei tee mitään väärin, oikeastaan vaan rehellisyys itselle näiden asioiden kohdalla on se, mikä on vaikeaa kun on niin kiire osata eikä oppia. Tohon ranteella soittamiseenkin ainoa syy on lopulta oikeastaan se, että sillä tavalla on mahdollista saada aikaan erilainen, paljon kiinteämpi saundi, ja koska liike on luonnostaan paaaljon pienempi, kontrollia vaativien juttujen soittaminen on helpompaa ja koska se mahdollistaa huomattavasti helpommin demppaamisen, kaikenlaisen hälyn yms. suttuäänien poistamiseen voi käyttää enemmän energiaa. Ts. koska täytyy käyttää vähemmän energiaa asioiden tekemiseen, eli ne ovat helpompia oppia, voi käyttää enemmän energiaa oleelliseen, eli hyvän musiikin opiskeluun, tekemiseen ja tietty KALJANJUONTIIN. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. | |
![]() 19.03.2009 21:03:56 | |
John Titor: En ymmärrä tästä selityksestä ainakaan tarpeeksi tarkasti mistä on kyse, enkä viitti lähteä arvailemaankaan. Pystykkö pistämään videodemoa liikkeistä? Tässä se näkyy koko kauheudessaan: http://www.youtube.com/watch?v=epJ-6ht-xqE&feature=channel_page Koko äijä heiluu, yritin pikata 2 ja 2 vuorotellen kahta vierekkäistä kieltä. Tuolla tavalla mun ranne vääntyy jos yrittää soittaa vähänkään nopeammin kun toi kyynärvarren pyörittäminen akselinsa ympäri on niin outoa mulle. | |
![]() 20.03.2009 02:29:25 (muokattu 20.03.2009 02:37:15) | |
aalataur: Tässä se näkyy koko kauheudessaan: http://www.youtube.com/watch?v=epJ-6ht-xqE&feature=channel_page Koko äijä heiluu, yritin pikata 2 ja 2 vuorotellen kahta vierekkäistä kieltä. Tuolla tavalla mun ranne vääntyy jos yrittää soittaa vähänkään nopeammin kun toi kyynärvarren pyörittäminen akselinsa ympäri on niin outoa mulle. Joo-o, kysymys ei oikeestaan oo kummastakaan liikkeestä yksinään vaan niiden yhteispelistä. Sillä akselin ympäri pyörittämisellä saa vauhtia ja saundin pysymään samanlaisena molempiin suuntiin pikatessa, sit sillä ranteen liikuttamisella saa vähän enempi liikkuvuutta. Kattelin noita sun muita videoita, hyvinhän toi Blind Guardian tuntu ainakin irtoovan, emmä turhia stressais siitä fysiikasta, vaan keskittyisin siihen että saundi on tasainen kun pikkaa kieliä ristiin. Liike korjaantuu sillä tavalla itestään. Näytti vähän siltä että painat kättä ja plektraa sillee, että se pikkaus toimii yhdellä kielellä, mutta siirtymissä tulee ongelmia. Mulla ittelläni auttaa tohon viimeseen ongelmaan semmonen ajatus, joka saattaa olla sama kuin mitä Petrucci joskus sanoi ajattelevansa, se meni jotenkin sillee että se ajattelee työntävänsä kättä pikatessa lattiaa kohti. No siihen kantaa ottamatta, mä huomasin joskus että semmonen auttaa itellä, että ajattelee ikään kuin tekevänsä liikkeet siten, että alaspäin pikkaa "akselin ympäri", sun kuvailemalla tavalla, ja ylöspäin sillä uistinliikkeellä. Mulla ainakin pysyy tällöin rystyset koko ajan linjassa pikkausliikkeiden kanssa (käsi ei ikään ku niiaa rystysten puolelta) ja plektra koko ajan sopivassa kulmassa pikattavaan ääneen. Rentous saattaa hiukan kärsiä ensin, mutta kun kiinnittää siihen huomiota niin mulla ainakin homma pysyy paremmin kasassa. Lisäksi musta hiukan (kuten sanoin, en viitti lähteä tuomitsemaan kun en pääse oikeesti näkemään mitä teet) näytti siltä, että sä painat demppiä vähän turhan lujaa siltä, mistä ei tarvitsisi, jolloin plektra kääntyy just semmoseen kaivamiskulmaan, niin että kielenvaihdot on ihan mahdottomia. Tsekkaapa huvikses, demppaatko vain niitä kieliä, joita soitat, vai onko dempissä turhan paljon painetta myös korkeammilla kielillä, niillä joita et soita? Sitten voi pohtia, mitä asialle vois tehdä. Ja siitä ranteen nousemisesta: http://www.youtube.com/watch?v=tVC6_OQQ02Q&feature=related Kato mitä Ynkkä tekee vetäessään tremoloa. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. | |
![]() 22.03.2009 11:14:01 | |
tietääkö muuten kukaan onko paul gilbertin signature plektra jazz:sin kokoinen (pieni) vai ihan normaali kokoinen? En oo löytänyt tietoa mistään päin nettiä. Kaikki virheet tekstissä ovat tahallisia.. | |
![]() 22.03.2009 11:15:16 | |
okei vähän offtopic, mut sama kysymys myös steve vain signature plekusta. Kaikki virheet tekstissä ovat tahallisia.. | |
![]() 22.03.2009 11:17:11 | |
Gilbert on palttiarallaa JazzIII XL-kokoinen eli vähän normia pienempi, Vai taas ihan normikokoinen. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 15.10.2019 11:16:49 (muokattu 15.10.2019 11:17:21) | |
Joillekin iso kolmio on ainut oikea. Niin se on. Siitä saa hyvän otteen eikä tarvitse miettiä miten päin plektra on, kun se on symmetrinen. Jazz III ei toimi ainakaan itselläni. Se on liian pieni. Sormet osuu kieliin sillä soittaessa, mikä ei ole tarkoitus plektralla soittaessa. Myöskään teräväkärkisiä plektroja en ymmärrä. Ihan yhtä helppoa, tai jopa helpompaa on ''sahata'' pyöreäkärkisellä. Vai olisikohan se tottumiskysymys. Enpä tiedä. | |
![]() 15.10.2019 21:35:44 | |
Mulla on ollut jo pitkään erikoinen tapa kääntää pleku ja soittaa pyöreämmällä kulmalla. Sama 'kikka' kuin James Valentinella. Mulle toimii monipuolisemmin kuin kärjellä, huiluihin ja palmmuteen saa enemmän variaatioita. JazzIII tai Fenkun Pearloid Heavy riippuen biisistä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)