![]() 30.05.2013 14:09:17 | |
---|---|
Montako kitaristia tarvitaan vaihtaan hehkulamppu? Yksi. Koska heti jos on enempi, ni tapellaan Vanitiessista asti hamaan tulevaisuuteen siitä miten se tulis vaihtaa. Päästään yhteisymmärrykseen varmaan ihan just.. :) | |
![]() 30.05.2013 14:24:20 | |
Jape soittaa kitaraa jotta se saisi naisia. Kiinnostaako vastakkaista sukupuolta miten ne biisit on opeteltu? NO EI. Soiton iloa vaan kaikille. Oli ilon lähde sitten pikainen tabeista opettelu tai korvakuulolta pänttääminen. (: | |
![]() 30.05.2013 15:50:15 | |
Miulla on niin vähän plussia, etten varmaan ikinä pääse arvostetuksi kontribuuttoriksi. Harvoin on toisaalta asiaakaan, niin kuin ei oikeastaan nytkään. Yhyy. Jokainen tehköön kuten haluaa, sanonpahan vain, ettei näillä nettipalstoilla kantsi olla niin kovin herkkähippiäinen. Jos kirjoittamisella olisi kasvot, olen ihan varma, että moni kulmikkaan oloinen viesti tuntuisi laakista erilaiselta. Peace & love, brothers. Siskojahan täällä ei tunnu kovin montaa olevan :) Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají. | |
![]() 30.05.2013 16:10:51 | |
Hynkel: Miulla on niin vähän plussia, etten varmaan ikinä pääse arvostetuksi kontribuuttoriksi. Harvoin on toisaalta asiaakaan, niin kuin ei oikeastaan nytkään. Yhyy. Jokainen tehköön kuten haluaa, sanonpahan vain, ettei näillä nettipalstoilla kantsi olla niin kovin herkkähippiäinen. Jos kirjoittamisella olisi kasvot, olen ihan varma, että moni kulmikkaan oloinen viesti tuntuisi laakista erilaiselta. Peace & love, brothers. Siskojahan täällä ei tunnu kovin montaa olevan :) Haloo Helsingin jampat tuskin tietää miten antaumuksella jengi messissä aiheesta "soolon täpit" :) Jos saisin valita kanssasoittajat, valitsisin T & J - täydentävät toisiaan.. Hello world. | |
![]() 30.05.2013 22:22:20 (muokattu 30.05.2013 22:25:54) | |
Sammo: Julkaisijan määrittely tässä tietenkin jää vielä auki, mutta veikkaisin vahvasti että se on jo palvelun myyjä eikä maksaja. Tähän on pakko puuttua. Julkaisija on (ylläriylläri) se taho, joka saattaa nuotit julkiseen levitykseen. Siispä yhdeksän kertaa kymmenestä julkaisija on nuotit tilannut ja maksanut henkilö tai firma, eikä suinkaan nuotintaja itse, joka on vain myynyt nuotinnospalvelun. http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 31.05.2013 09:06:21 | |
kimurantti1: Tähän on pakko puuttua. Julkaisija on (ylläriylläri) se taho, joka saattaa nuotit julkiseen levitykseen. Siispä yhdeksän kertaa kymmenestä julkaisija on nuotit tilannut ja maksanut henkilö tai firma, eikä suinkaan nuotintaja itse, joka on vain myynyt nuotinnospalvelun. Mä ymmärrän mitä sä ajat tuossa takaa, joo. Silti: yksityiskäyttöön tulevien lappujen tilaaja on selkeästi asiakas. Käsiä vaihtava nuotti on tuote. 37€ + alv on korvaus tehdystä työstä. Oikeudet omistaa kustantaja tai taiteilija. Tässä tapauksessa nuotinnostyötä tarjoava taho tekee muutakin kuin myy pelkkää nuotinnospalvelua ja on aika lähellä tässä tapauksessa julkaisijaa. Tai se että nuotit toimitetaan asiakkaallle on julkista levitystä, joskin minimaalisessa mittakaavasssa? Joka tapauksessa tässä ei mennä yhdeksän kertaa kymmennestä säännöillä, mun mielestä. Entä jos samat laput myydään seuraavalle kysyjälle? Tai otetaan tulokulmaksi toinen: miksi yksityisopettaja ei voi tehdä suojatuista teoksista sovituksia oppilailleen ilman oikeudenhaltijan lupaa, jos opettaja voisi vain todeta myyvänsä nuotinnospalvelun? Edelleen, mä en välttämätttä ole ollenkaan oikeassa tässä, mutta tartten enemmän/parempia perusteluja ennenkuin vakuutun ... mutta sama kai se loppujen lopuksi on kuka luvat kysyy ja maksaa. Anyways, jos todella olen väärässä tässä, perjantain kunniaksi pyydän anteeksi jo etukäteen kaikilta :) "Just swimming in the sea of rubato" | |
![]() 31.05.2013 23:40:58 | |
Jucciz: Juu, hyvä ehdotus. Eipä sillä, kyllä Jamersonilla on myös simppelimpää, mutta aina niin herkullisen kuuloista tavaraa. I Feel Goodista kannattaakin taas ehdottomasti plokata kaikki mahdollinen. Mainio esimerkkibiisi. Joku What's Happening Brother:in bassolinja ei välttämättä oo ihan ekan vuosikurssin tavaraa, mutta sitäkin upeampi. Kannattaa kuunnella ihan jo siinä tapauksessa, että tykkää hyvästä bassokitaran soitosta. Hienosti alkuperäisestä aiheesta poiketen ja meneillään oleviin väittelyihin osallistumatta laitan tähän ylläolevaan tekstiin liittyen maailman parhaan basistin yhden hienoimmista raidoista: http://www.youtube.com/watch?v=ND-iW51idC0 Nää Motown artistit eivät olisi olleet juuri mitään (karrikoiden) ilman Motownin bändin The Funk Brothersin tekemiä hittejä ja The Funk Brothers ei olisi ollut se mitä se oli ilman James Jamersonin äärimmäisen nerokasta ja taidokasta bassotyöskentelyä. Siinä musikaalisuus kohtaa näkemyksen. Jamersonin bassoraidat voisi nostaa vaikka kuinka lujalle miksauksessa ilman, että ne alkaisivat häiritsemään :) Ei mul muuta paitsi ehkä asiaan liittyen: Korvat käyttöön. Tuota bassoraitaa voi hyräillä vaikka matkalla treeneihin ;) 'Naisvetoista poprokkia' Jessica Wolff tai 'to seventies and back' Gonzo Sombrero | |
![]() 31.05.2013 23:51:10 | |
Aman: Hienosti alkuperäisestä aiheesta poiketen ja meneillään oleviin väittelyihin osallistumatta laitan tähän ylläolevaan tekstiin liittyen maailman parhaan basistin yhden hienoimmista raidoista: http://www.youtube.com/watch?v=ND-iW51idC0 Nää Motown artistit eivät olisi olleet juuri mitään (karrikoiden) ilman Motownin bändin The Funk Brothersin tekemiä hittejä ja The Funk Brothers ei olisi ollut se mitä se oli ilman James Jamersonin äärimmäisen nerokasta ja taidokasta bassotyöskentelyä. Siinä musikaalisuus kohtaa näkemyksen. Jamersonin bassoraidat voisi nostaa vaikka kuinka lujalle miksauksessa ilman, että ne alkaisivat häiritsemään :) Öhöm, Funk Brothersissa oli moniakin basisteja mutta toinen on tunnettavuudessa verrattavissa Jamersoniin, meinaan Bob Babbitt. TJEU: Stevie Wonder - Signed, Sealed, Delivered http://www.youtube.com/watch?v=BO8nlZKrVi4 "Tuollainen asenne on mielestäni tyypillinen niille, jotka eivät oikein koskaan aikuistu ja ota vastuuta itsestään." - Krice
Kuuntelen tämmöistä | |
![]() 01.06.2013 11:04:32 | |
Funkonaut: Öhöm, Funk Brothersissa oli moniakin basisteja mutta toinen on tunnettavuudessa verrattavissa Jamersoniin, meinaan Bob Babbitt. TJEU: Stevie Wonder - Signed, Sealed, Delivered http://www.youtube.com/watch?v=BO8nlZKrVi4 Olihan noita, joista Bob Babbitt myös erittäin kova luu. Eihän tuossa ryhmässä nyt varsinaisesti heikkoja lenkkejä ollut :) Kyllähän tuo Late Funk Brothers toimii ihan kybällä, kun tsekkaa vaikka sitä niiden tribuuttikeikkaa jossa erilaiset artistit käyvät vetämässä heidän kanssa Motown klassikoita. Kylmää kyytiä väreille. 'Naisvetoista poprokkia' Jessica Wolff tai 'to seventies and back' Gonzo Sombrero | |
![]() 01.06.2013 11:44:00 | |
Hynkel: Miulla on niin vähän plussia, etten varmaan ikinä pääse arvostetuksi kontribuuttoriksi. Harvoin on toisaalta asiaakaan, niin kuin ei oikeastaan nytkään. Yhyy. Pistin sulle sääliplussan, on sulla kuitenkin sen verran hyviä kirjoituksia täällä.. ;) 0201222: Helposti katoaa jotain jos korvakuulolta luikauttaa ihan eri kohdasta kaulaa vrt originaali-soittaja. Ja mitä Maailman toisella puolen tulee niin sen soittaa vain 1 ihminen OIKEIN/kunnolla... Nuotit eivät kerro mistä ko. kohta OIKESTI soitetaan. Se on (ilmeisesit) vain nuotittajan näkemys aiheesta. Live-videolta näkee parhaiten mistä esiintyvä artisti itse ko. kohdan soittaa ja se on usein aivan eri kohta, mitä tabit näyttää. Luulen, että se 1 ihminen on se studiomuusikko, joka tuon soolon on keksinyt ja soittanut. Sitten se on varmaan opettanut sen myös Haloo H:n kitaristille, joten kai niitä on kuitenkin 2 jotka sen osaa. Jucciz: Moni miettinee, mitenhän ne 70- ja 80-luvuilla ennen internetiä ikinä oppivat soittamaan mitään soitinta tai mitään kappaletta C-kasetteja kuunnellen kun ei voinut mennä ruinaamaan netistä valmiita tabulatuureja. Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä tää touhu vaatii. Jos sitä ei treenaa itse, kukaan muu ei voi sulle sitä lahjoittaa. Ja mitä enemmän käyttää korviaan, sitä paremmaksi siinä myös tulee, väkisin. Siitä on korvaamaton hyöty jatkon kannalta. Jep, toista se oli silloin ennen. Siis tarkoitan oikesti. Kun itse opettelin soittamaan, ei ollut nettiä, eikä tabulatuureja kuin joitakin harvoja kirjoja, jotka piti tilata Helsingin kirjastosta tänne korpeen. Nekin yleensä bändeille, jotka eivät pahemmin kiinnostaneet. No, oli siis pakko opetella kaikki korvakuulolta akustisella landolalla tai jäi soittamatta. Varmasti olisin käyttänyt tabeja, jos vaan olisi ollut, mutta nyt jälkeenpäin ajatellen on erittäin hyvä, ettei ollut. Kyllä se pakon edessä tehty korvakuulolta opettelu on ollut erittäin hyödyllistä. Mielestäni soitto vaatii niin paljon pitkäjänteisyyttä, että kaikenlaiset kaikkimullehetinyt-soittajat karsiutuvat melko nopeasti. Mulle on siis ihan sama, miten kukakin biisinsä opettelee ja kuinka paljon kenelläkin on mitäkin, kunhan vaan totesin, että ei tämä touhu pitkälle kanna ilman kohtalaisen suurta kärsivällisyyttä ja todellista kiinnostusta soittoon. Attew: Minä opettelin kitaransoittoa guitar pro -tabien kanssa ja ajattelin että opettelen ensin soittamaan ja sitten vasta plokkailemaan. Nyt kyllä kaduttaa kun 5 vuotta soittoa takana ja korvat ei toimi. Nyt sitten sitä armotonta plokkailutreeniä... Toisaalta kyllä motivaation kannalta voi olla alkuun vähän liian hankalaa opetella korvakuulolta. Itsellä motivaatio päivittäiseen soittoon ainakin on säilynyt oikein hyvin kun on päässyt suoraan vain soittamaan musiikkia. Kuten sanoin, onneksi oli pakko plokkailla. Ei silti, en väitä, että ne omat korvat toimisivat silti kovin kummoisesti tällä hetkelläkään... ;) Mutta tosiaan. Sai tämä ketju ainakin minut ymmärtämään, että kaikilla ei varmaan ole ihan yhtä kovaa motivaatiota ja halua opetella soittamaan, mitä itsellä on aina ollut, joten ehkä se tabeista opettelu voi jollain olla paras keino. Kukin tavallaan... Muuten ketjulla on taas tyypillisä Mnet-viihdearvoa melkoisen paljon... ;) Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 01.06.2013 13:26:41 | |
Taitais olla aika luoda pysyvä topic, korvilla soiton abc? Jokasella on hieman eri tavoitteet ja lähtökohdat, mutta jossain vaiheessa olis hyvä siirtyä korvilla kuuntelemaan ja plokkaamaan. Aika harvoin täällä jaetaan vinkkejä miten yrittää poimia sointuja/melodiaa kitaralla? Liian usein on näitä hedelmällisiä keskusteluja, josta saa v...uilua, tai suoraan tabit, harvemmin eväitä miten kehittää korvakuulolta soittamista, joka voisi ehkä olla tarpeen? Mielestäni sepistiltä loistava avunanto, hieman eväitä mistä lähteä etsimään, sekä ensimmäinen nuotti. Annoin plussan. Toisaalta soitto on helppo aloittaa/opetella ettimällä tabit netistä ja soittamalla, kunnei ole oikein kokemusta/tietotaitoa syntynyt, niinhän itsekin tein ja moni muukin, mutta asteittain siirryin pois. Heitetäänpä omat vinkit; -tietskalta soimaan ja soita päälle, kelaa ettitakas tarvittessa, ja mölise/hyräile hakemaa melodiaa. Usein mölisemellä melodiaa opit melodian kunnolla, ja auttaa hakemaan oikeat kohdat otelaudalta. -pacemaker ohjelma, winamp liitännäinen, saa tempoa tiputettua, joka helpottaa kun tempo on hitaampi. On olemassa muitakin ohjelmia, niistäkin liian harvoin täällä hiiskutaan apukeinoina. -youtube, katso mistä ko artisti vetää sen livenä. Ellei löydy selkeää, katso cover videot. -Vihoviimeisenä keinona, googlaa tabit, ja katso miten toiset on kuulleet, opi mahdollisista virheistä. -Jos artisti ei ole tuttu, kannattaa tsekata millä vireellä vetelee. -mene kitaratunneille, 10-kortilla opit paljon teoriasta joka auttaa taas korvakuulolta soittamaan. -opettele otelaudalta yksittäiset nuotit, mikä löytyy mistäkin, pidä vaikka kartta lähettyvillä. | |
![]() 01.06.2013 14:01:45 | |
Mun vinkki: Käytä kaikkea mitä käsiisi, korviisi, silmiisi saat. | |
![]() 01.06.2013 15:26:04 | |
aimoo: -pacemaker ohjelma, winamp liitännäinen, saa tempoa tiputettua, joka helpottaa kun tempo on hitaampi. On olemassa muitakin ohjelmia, niistäkin liian harvoin täällä hiiskutaan apukeinoina. Loistava vinkki! Sama onnistuu näköjään ihan normi Windows media playerilla kanssa. | |
![]() 02.06.2013 06:55:08 | |
Transcribe! ohjelmalla saa hidastettua tai nopeutettua tempoa. Samaten sillä saa muutettua biisin virettä puolisävelaskelein tai tarkemminkin eli sentein. Esim. Itse opettelen juuri nyt Oasiksen 'Don't look back in anger' biisiä, jonka sai mukavasti tiputettua tuolla ohjelmalla ylävireisestä normaalivireeseen. Eipä tarvitse viritellä kitaraa omituiseen vireeseen kun treenailee ko. biisiä. Vastaavanlainen tapaus oli AC/DC:n Highway to hell, tosin en nyt muista kumpaan suuntaan sitä piti säätää. Ohjelmassa on myös eq ja balanssisäädöt, joilla voi yrittää tuoda kitaran paremmin esiin. Tosin siinä asiassa on toiminut paremmin Audacity ohjelman Vocal remover, eli ominaisuus jolla saa keskelle äänikuvaa pannatut lauluosuudet blokattua pois. | |
![]() 03.06.2013 18:03:29 | |
Taitais olla aika luoda pysyvä topic, korvilla soiton abc? No nyt päästiin asian ytimeen! Tällanen auttais varmaan meitä kaikkia ;) Semmonen peruskikka vielä, ellei ole mainittu, että painaa pausea kun haluttu nuotti on kuultu levyltä; Se jää (toivottavasti) soimaan päähän ja voit hakea äänen sitten otelaudalta. Suurella sydämellä | |
![]() 03.06.2013 23:53:27 | |
Jucciz: Tonskimaisesti voisin vaikka leijua saamillani plussilla, mutta mieluummin pidän asian omana tietonani. Olennaista on se, että ne osoittavat mulle, että yllä oleva väittämäsi on virheellinen... Etpä näyttänyt pitävän, itseironia kunniaan. Pointtini mainintani takana oli täysin se, että olen tällä foorumilla mielestäni - ja muidenkin mielestä - enemmän kuin vain pelkkä rääväsuinen sivustahuutelija. Jos tosin oikeasti näet itse asian näin, niin toivottavasti saat läpät silmiltäsi jossain henkisesti kasvattavassa elämänvaiheessa. Loppukaneettina tähän keskusteluun osallistumiselleni sanon henkilökohtaisesti sinulle, että mun meriittini ja leijumisen aiheeni elämässä ovat olleet ja tulevat olemaan aivan jossain muualla, kuin muusikoiden.netin plussien lukumäärässä. Se sattui palvelemaan keskustelua itseni ulkopuolisena muun foorumin kävijäkunnan auktoriteettina argumenttini puolesta; toivoisin että tekstin sisälukutaitosi riittäisi tähän. Kiitos. | |
![]() 04.06.2013 11:55:06 | |
Tonski: Etpä näyttänyt pitävän, itseironia kunniaan. Pointtini mainintani takana oli täysin se, että olen tällä foorumilla mielestäni - ja muidenkin mielestä - enemmän kuin vain pelkkä rääväsuinen sivustahuutelija. Jos tosin oikeasti näet itse asian näin, niin toivottavasti saat läpät silmiltäsi jossain henkisesti kasvattavassa elämänvaiheessa. Et sää ihan niin paha oo kuin se toinen T, myönnetään. Loppukaneettina tähän keskusteluun osallistumiselleni sanon henkilökohtaisesti sinulle, että mun meriittini ja leijumisen aiheeni elämässä ovat olleet ja tulevat olemaan aivan jossain muualla, kuin muusikoiden.netin plussien lukumäärässä. Se sattui palvelemaan keskustelua itseni ulkopuolisena muun foorumin kävijäkunnan auktoriteettina argumenttini puolesta; toivoisin että tekstin sisälukutaitosi riittäisi tähän. Kiitos. Oiskohan tää nyt sitten puolestaan sitä elitismiä, nimittäin meitä kaikkia muita kohtaan - meitä raukkoja, joille Muusikoiden.net on puoliso, asunto ja ties mitä muuta. Onneksi edes sulla on elämässä muutakin sisältöä. Totta puhuen tämäkin viesti lennähti ilmoille Keski-Suomen metsistä keskeltä saunanlämmityspuuhia. Puiden rätinä on rauhoittavaa. Mukavaa kesää kaikille ja rypyt pois otsalta. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 04.06.2013 13:53:04 | |
Jucciz: Et sää ihan niin paha oo kuin se toinen T, myönnetään. Tässä taas huomataan sinun mystiset kiertelyt ja kaartelut. Sano suoraan, jos sanottavaa on. Vähän naismaisia piirteitä havaittavissa, kun vältetään sanomasta asiaa suoraan, vaan väännellään ja käännellään. Sitten kaivellaan toisten vanhoja sanomisia ja vedotaan niihin. Ihme kanttura. | |
![]() 04.06.2013 15:46:30 | |
tender.insanity: Vähän naismaisia piirteitä havaittavissa, kun vältetään sanomasta asiaa suoraan, vaan väännellään ja käännellään. Eipäs mollata naisia. | |
![]() 04.06.2013 17:05:39 | |
Noniin modet, jäähyhanat auki pikkuhiljaa. Pihalla asteli KAKSI NORSUA SAATANA | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)