Aihe: Ajatuksia täppäämisestä
1 2 3 4 5
aalataur
10.03.2010 16:31:38 (muokattu 10.03.2010 16:32:46)

Tonski: Mites tyypit tuetteko peukulla kaulan laitaan? Ite päädyin tähän soittaessa ilman plekua, kun peukku ikään kuin hakeutu siihen itestään huomaamatta niin ajattelin sen olevan sit se luonnollisin soittoasento, mutten sit tiedä liekö siitä mitään hyötyä..

Nope. Kattelin joskus miten Ambitus vetää ja sehän tukee kaulaan peukalolla. Mutta se edellyttäisi että plekun laittaa johonkin jemmaan. Mulla on plektra koko ajan siellä missä muutenkin, eli etusormen ja peukalon välissä, keskarilla täppään tukematta mihinkään (tosin peukalonsyrjä/kämmen kyllä tukee punottuihin kieliin kun ohuita kieliä täppään ja samalla vaimentaa ne punotut kielet ettei tule hälyääniä)

Luulen että hieman samansuuntainen asia kuin ankkurointi plekukäden pikkusormella (esim. M. Romeo) eli joillekin luonnollisempaa, toiset ei käytä. Kaiken järjen mukaan peukalolla tukemalla saa paremman tuntuman täppäykseen ja siihen millä kielellä mennään, mutta itse en tosiaan käytä kun plektraa en osaa siirtää pois.
Tonski
10.03.2010 17:01:01

aalataur: Nope. Kattelin joskus miten Ambitus vetää ja sehän tukee kaulaan peukalolla.

Guthrie vetelee kanssa, sillä ainakin menee etusormen koukkuun se pleku siks aikaa, sitä mä en vaan aina käsitä miten nopeesti se pleku tuntuu katoavan. Eric Johnson taitaa kanssa pistää näppäillessä plekun etusormen koukkuun.
ihku
tender.insanity
10.03.2010 17:32:46
Tonski: Guthrie vetelee kanssa, sillä ainakin menee etusormen koukkuun se pleku siks aikaa, sitä mä en vaan aina käsitä miten nopeesti se pleku tuntuu katoavan. Eric Johnson taitaa kanssa pistää näppäillessä plekun etusormen koukkuun.

Plektra pitää viskaista (tai potkaista Ynkkä-tyyliin) yleisöön ennen tilutäppingin alkua. Kun plekua taas tarttee, niin mikkiständistä tms. uusi kehiin.
Vladi
10.03.2010 22:04:54 (muokattu 10.03.2010 22:22:35)
Ku täällä jaetaan ajatuksia täppäämisestä, niin voisko joku valaista mitä intervalleja pitäis käyttää jotta sais tommosta kivaa "ampiaistäppinkiä" aikaseks. Semmosta nopeaa ja muistuttaa ampiaisen lento-biisiä.

Matias IA Eklundh näyttää tässä mallia:

http://www.youtube.com/watch?v=nIRRbW-Ce5U

E: Siinä about 3min paikkeilla olevaa soittoa.
Kyllä se siitä.
Tonski
10.03.2010 22:31:07

Vladi: Ku täällä jaetaan ajatuksia täppäämisestä, niin voisko joku valaista mitä intervalleja pitäis käyttää jotta sais tommosta kivaa "ampiaistäppinkiä" aikaseks. Semmosta nopeaa ja muistuttaa ampiaisen lento-biisiä.

Matias IA Eklundh näyttää tässä mallia:

http://www.youtube.com/watch?v=nIRRbW-Ce5U

E: Siinä about 3min paikkeilla olevaa soittoa.

Jos on kromaattinen asteikko tuttu, niin sitä nopeesti alaspäin täppäilemällä taitaa vetää tossa. Eli jokanen sävel on pienen sekunnin päässä seuraavasta/edellisestä.
ihku
Vladi
10.03.2010 22:39:25
Tonski: Jos on kromaattinen asteikko tuttu, niin sitä nopeesti alaspäin täppäilemällä taitaa vetää tossa. Eli jokanen sävel on pienen sekunnin päässä seuraavasta/edellisestä.

Kromaattinen eli puolikas sävelaskel aina, eikös? Pitääpä kokeilla jotain tommosta, kuulostaa suht veikeältä joissain tilanteissa. :)
Kyllä se siitä.
Tonski
11.03.2010 20:08:14

http://img708.imageshack.us/img708/2015/tppireenijpg.jpg

Muita hyviä on esmes tossa Romeon jutussa arpeggiota neljän ryhmissä ylös, kolmen ryhmissä ylös/alas, jnejne varioiden.
ihku
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)