steelduck 18.03.2010 08:01:28 (muokattu 18.03.2010 08:53:40) | |
---|
Nyt alkaa olla sopivasti puolivuotta aktiivista harjoittelua takana + 15 vuotta sitten tuli käytyä muutama kuukausi tunneilla, mutta sitten tuli kiireitä (työt+lapsia) ja murtovarkaat vei kitaran. :I Soinnuilla, house of the rising sun ja Nirvanan Polly, Three birds, Everybody hurts, Peggy sue, 12-Blues komppi + muutamia hapuilevia lickejä pentatonisen ja blues skaalan päälle. Whipe OUt Joitain Metallican riffejä - seek and destroy, master of puppets jne. Iron maidenin yksittäisiä riffejä. Ramonesin beat of the Brat ja tietenkin Black Sabbathin "pakolliset" riffit Ehdoton bravuuri Creamin Sunshine of your lifen soittaminen levyn mukana. :) (komppi osuus, ei sooloa) Tahti horjuu kaikessa ärsyttävästi eteenkin kun kuuntelee äänittämiä harjoituksia - huojuu iskun molemmilla puolilla niin että harmittaa, mutta metronomin kanssa yritän korjata tuota. |
Pande 18.03.2010 09:13:10 | |
---|
Olin vikkeläsorminen, ja koska harjoittelin paljon sain soitettua teknisesti haastavan kuuloista materiaalia. Yksi kaverini joka oli soittanut tuolloin jo lukuisia vuosia masentui soitostani, koska piti sitä niin paljon parempana kuin omaansa. Omasta mielestäni hän oli tässä pahasti väärässä ja soitti todellakin paljon paremmin kuin minä (poikkeuksellisen musikaalisesti ja rytmisesti tarkasti), mutta lopetti kuitenkin valitettavasti kitaransoiton sittemmin kokonaan. Hyvä "tekniikka" so. vikkelät sormet eivät tarkoita että soittaja oikeastaan omaisi musiikillisiä lahjoja. Ei kannata koskaan tehdä sitä virhettä että arvottaa "tekniikkaa" yli musikaalisuuden, tyylitajun ja luovuuden. Itselleni tekniset asiat tulivat/tulevat verrattaen helposti, mutta sen musikaalisen idean (eli kiinnostavan/vaikuttavan rytmin ja melodian) luominen on aina suurin haaste. Mielummin soisin asian olevan toisinpäin, jo senkin vuoksi että olen vuosia treenannut/hionut tekniikkaa "tarpeettomasti", koska se on ollut itselleni luonnollisin aivot narikkaan -tyyppinen lähestymistapa kitaransoittoon. Siinä kuitenkin helposti unohtuu se tärkein eli musiikin tekeminen. |
jösse 18.03.2010 09:41:20 (muokattu 18.03.2010 09:42:02) | |
---|
virittämään kitaran, avoimet soinnut ja rokkikompin. 8 kuukauden soittamisen jälkeen olin ensi kertaa kitaristina keikalla. Nopeaa oppimista edesauttoi varmasti aiempi haitarin soittoharrastus ja se, että treenasin yötäpäivää kaiken muun kustannuksella. Näin 35 vuotta sitten. |
parabol 18.03.2010 09:48:23 | |
---|
Voimasointuja, random introja ja Smells like teen spiritin osasin =D |
Tumppa 18.03.2010 15:48:24 (muokattu 18.03.2010 15:48:54) | |
---|
En juuri mitään, muistan kuinka koulun bändikurssilla piti soittaa Muotitietoinen-biisi powersoinnuilla ja vedin sen päin persettä, vaikka biisihän on helppo kuin mikä. En kyllä tajunnut silloin soinnuista paljon mitään enkä muutenkaan ollut opetellut biisiä ja olihan se vähän jännää "esiintyä" kaikkien nähden (eli opettajan + ~15 oppilaaan), mutta kuitenkin. Kesäkuussa tulee soittoa täyteen 2 vuotta ja olen kyllä noista ajoista aika paljonkin kehittynyt, vaikka olen edelleen paska soittamaan. :D |
SpeedGovernor 18.03.2010 21:21:36 | |
---|
Sain eräästä päiväkodista 2002 halkikantisen akustisen joka oli seinällä koristeena ja humalaisen näppäilyvehkeenä öisin :) En siis ollut ennen soittanut, lähinnä tietokoneella teininä jotain MOD-teknoa väännellyt. Sittemmin otin kaverin sähköbasson kotiini kunnei hälle kelvannut enää. Siitä alko pieni liekki palamaan. Läiskyttelin plekulla stereoiden tahdissa taivaallisen untamona soinnuista ja musan teoriasta. Korvakuulolla ja soittajien mukaan ihmeen hyvin. Viime kesänä sitten rohkastuin ja tilasin T-kaupasta 80 euron Harley SG:n, oli niin pirun hieno. Kellon ympäri, sormet hellänä sitten erilaisista pedaalisoundeista ja soittotekniikoista innostuneena sitten tässä jyystänyt. Kymmenkunta omaa ja ihan ookoota Sludge/Stonerbiisiä jo kaverin (rummut ja moog)kanssa kyhännyt ja alustavasti nauhoitellut. Puolisen vuotta mennyt ja biisisuoni pulputtaa. Otteita hoksailee kokoajan lisää. Käsitekniikka ilmeisesti ihan kohdillaan. Rytmi ja korva meikällä hyvä. Nuoteista, soinnuista yms OIKEASTA musikoimisesta edelleenkään ei MITÄÄN hajua :D Hyvä kun muistaa EADGBE virittimestä virittää. Korvalla kyllä tosin onnistuu nykyään. Ollut vaan senverran hauskaa ja antoisaa kitaran soitto ja jammailu kaverin kanssa omia biisejä, ettei ole napannu opetella mitään coveria. Black Sabbathia tulee puolivahingossa kun taidot karttunut. Pitkä lätinä, anteeksi siitä. Mutta näin kolmekymppisenäkin voi alkaa tosissaan soittelemaan. Suoraan sanottuna saatanallisen hubaa puuhaa. Seuraava hanke olisikin ehkä opetella teoriaa ja mennä soittotunneille? |
Jzci 19.03.2010 11:18:49 (muokattu 19.03.2010 11:19:13) | |
---|
Amumi: Elikkä olen nyt itse soitellut noin kuusi kuukautta ja olisi ihan vertailun vuoksi mukava tietää miten toiset soittajat ovas edistyneet tuona aikana. Näin jälkeenpäin katsottuna, en juuri mitenkään. Jotain avosointuja sitä tuli rämpyteltyä. |
Jyrken 19.03.2010 20:21:43 (muokattu 19.03.2010 20:22:27) | |
---|
Perussoinnut, vitossoinnut, A, E, B mollipentatoniset skaalat, muutaman kokonaisen biisin ja kasan riffejä kai. if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal |
Fintrollx 22.03.2010 19:49:48 | |
---|
Kourallisen Danzigin biisejä, ilman sooloja Random introja Lukea tabseja Pelkkää downpickingii Leadejä en yhtään "You can't kill heavy metal" |
hevikukko 22.03.2010 20:08:54 | |
---|
Kourallisen Danzigin biisejä, ilman sooloja Random introja Lukea tabseja Pelkkää downpickingii Leadejä en yhtään Mulla oli kourallinen Metallica biisejä ja muuten samat jutut, kuten edellä ;) En osaa kyllä vieläkään, oikeen yhtään mitään.....hauskaa on! Niin tai näin & aina väärinpäin! |
Vesco 23.03.2010 07:56:17 | |
---|
Jzci: Näin jälkeenpäin katsottuna, en juuri mitenkään. Jotain avosointuja sitä tuli rämpyteltyä. Mulle just toi oli sitä suurimman kehityksen aikaa. Avosoinnut, kitaroiden kielien sävelet jne...nyt tää on enemmän tai vähemmän paikallaan jyystämistä ja uusien biisien opetteluu millo vaan ku ne kuullostaa joltain ja ei ole mtn 2000 nuottia/sek tilutusta. |
Sharr 25.03.2010 21:37:51 | |
---|
pitää kitaraa oikein päin Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentiaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille. |
jukkamv 27.03.2010 23:43:18 | |
---|
Nyt on aika tarkkaan 4 kuukautta harjoittelua takana. Alusta lähtien opettajan johdolla yrittänyt touhuta. Hanskassa on perussointuja 25 kipaletta, voimasoinnut menee jotenkuten, barret alkaa menemään pikkuhiljaa niin, että niitä voi käyttää biiseissä. Muutama biisi menee auttavasti. Tabeja osaan lukea tässä vaiheessa. Pentatoninen ja blues skaala menevät mutta ei niin hyvin, että niitä voisi oikein vielä soveltaa kunnolla. Teoriasta jotain perusjuttuja hanskassa samoin kitaran otelaudan opiskelu/tuntemus on jollain tasolla. Mitä haluaisin osata paremmin: - Nuoteista olisi kiva osata soittaa paremmin, nyt on aika alkeellisella tasolla tämä osuus - Timet on aika hakusessa jos soittaa basistin ja rumpalin kera. Tuntuu kiihtyvän/keulivan toi meikäläisen soitto aina jossain vaiheessa - Jotkut kompit tuntuvat erityisen haastavilta - Aika paljon muutakin olisi kiva osata (tietoisuus siitä kuinka vähän oikeasti osaa kasvaa joka päivä :D ) Hauskaa hommaa on ollut varsinkin kun pääsi vähän "bändi" touhuakin harjoittelemaan. |
Amumi 22.05.2010 17:36:59 | |
---|
Ei jumansviidu, olin selaillu tätä topiccia ihan huvikseni ja äsken huomasin että olin itse tämän aloittanut. Hävettää |
munkero 23.05.2010 16:39:26 | |
---|
Fintrollx: Kourallisen Metallican biisejä, ilman sooloja Random riffejä Lukea tabseja Pelkkää downpickingii Leadejä en yhtään Eiku hups, tää oli 6 kuukautta, ei 6 vuotta... :( Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010 "Mukavaahan se on asua suomessa kun tollainen tyyppi hoitaa olkiluotoa ja kattoo samalla korealaisia koulutyttöjä." - Traditional |
Geisha 05.07.2010 00:00:13 | |
---|
Kun lukee täällä joidenkin viestejä niin tulee sellanen olo että oon ite joko ollu ihan helevetin hidas/laiska, tai muut vaan kamalan nopeita oppimaan. :--D Nyt se hieno etappi 5-6 kk kohdallaan, ja mitäkö osaan? Ekana opettelin tabsit, sitten tajusin luojan kiitos etten pärjää pelkästään niillä ja osaan ehkä sen huimat seitsemän sointua luontevasti eli ilman turhia mietintöjä tms. Yksi tai kaksi biisiä, tusinoittain vain joitakin tiettyjä kohtia biiseistä, vetää päästäni jotakin omaa, virittää kitaran korvakuulolla. Olipas muuten helpottava kirjoittaa tuo viimeisin, muistan kun tuntui aluksi niin korkealta kynnykseltä että ikinä oppisin soitintani virittämään. :'D Nyt voin huokaista. |
Tommittaja 05.07.2010 01:14:54 (muokattu 05.07.2010 12:07:57) | |
---|
EDIT: AI _KUUDEN_ KUUKAUDEN JÄLKEEN??? KATOIN ETTÄ KUUKAUDEN :DD no, osasin varmaan jotain perus soadia (marmalade aerials yms) ja muuta, mutten juui nyt muista. http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php |
forlost 05.07.2010 11:50:49 | |
---|
6 kk soittelun alottamisen jälkeen aloin kehittelemään omia biisejä. tai oikeestaan "omia", tein riffejä mitkä kuulostaa sepulturalta ja stonelta mutta äääääärimmäisen paljon yksikertasempia. 1996 ei ollu intterveppiä pullollaan juutuuppeja sun muita :) joten oli opeteltava muiden polkujen kautta. tupakointi lyhentää savuketta.. |
Faster 05.07.2010 19:05:54 (muokattu 05.07.2010 19:07:44) | |
---|
Hei, hieno ketju :) Helmikuussa ostin n. 100e 1. kitarani joka on teräskielinen akustinen. On vähän kaikkea tullut treenailtua, avosoinnut menee suht hyvin ja osaan pistellä painotuksia. E-Barre sujuu, A-barret vähän :) Voimasoinnut tiedän mutten kovin hyvin osaa niitä soitella. Biiseistä olen treenannut I whish you were heren introa (soolokin menee jotenkin heh), Cashin folsom prison bluessia ja näppäillyt beatlesin blackbirdiä. Aika paljon on tullut treenailtua ja soittovarmuuskin kasvanut. Ja haaveilenkin jo paremman kitaran ostosta. http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php Tästä kurssista on ollut uskomattoman paljon apua, kirjaston kirjoilla kun en päässyt alkua pidemmälle. |
ooidort 05.07.2010 20:31:51 | |
---|
Huh, kylläpäs tuntuu kaukaiselta muistolta tuo ensimmäiset kuusi kuukautta. Uskallan väittää että en osannut soittaa juuri mitään, Metallican perusintroja aina vähän matkaa ja jotain riffejä sieltä täältä. Kitaran osasin tietty virittää mittarilla ja raudalla huiluäänien kanssa tai ilman. Minkäänlaista käsitystä ei ollut tekniikasta, muistaakseni pidin plektraa kolmen sormen välissä, peukalo + etusormi + keskisormi kombolla. Nykyään tiedän että aloitin soittamaan luonnollisesti economyllä, nyt se sitten kaivertaa aivan suunnattomasti kun pitää opetella alternate yhtä vahvaksi. www.mikseri.net/osqvalitut |