Aihe: Plektrat ja niiden paksuudet
1 2 3 4 5 6 7
McNulty
18.10.2006 03:32:50
Mie tässä olen ottanut valikoimaani lisää plektroja. Lähinnä erityylistä soittoa ja soundia varten.

Dunlop Tortex Standard (Green .88mm)
-ehkäpä paras yleisplektra, jota olen jo pitkään suosinut. Tuttu ja turvallinen. Sopivan kokoinen (ei liian pieni, ei liian suuri), hyvä kärki, kestää kulutusta ihan kohtalaisesti. Näitä on kämpät täynnä...

Dunlop Gator Grip (Purple .96mm)
-pienempi kuin Tortex, hieman pyöreämpi kärki. Kerrassaan mainio plektra komppailuun ja sointujen rock-soitantaan. Näillä harjoittelen Foo Fightersia :) Kulahtavat kohtalaisen nopeasti, kärjestä katoaa se vähäinenkin terävyys, mutta komppailussa se ei niin haittaa.

Ibanez Paul Gilbert (Blue & Pearloid White 1.00mm - Heavy)
-lähinnä siksi, että se on pieni ja jämäkkä yleisplektra joka sopii sormiin hyvin, siinä on sopivan terävä, mutta samaan aikaan sopivan "pyöreä" kärki. Yleiskäytössä kun hevanderia/rockia soittelen. Miinuksena se, että kulahtavat aika nopeasti... etenkin noi helmiäiset. Siniset ovat hieman sitkeämpiä tai ainakin vaikuttaa siltä.

Dunlop Nylon (White & Light Grey & Grey .46mm, .60mm & .73mm)
-varsin mainio lärpytin akustisen soittamiseen. Kestää ja soundaa hyvälle. Helppo strummailla ja rämpytellä. Etenkin akustisen kanssa nämä toimii hienosti, mutta olen alkanut käyttää tuota .73mm nylon-plektraa myös soitellessani kevyttä bluesia ja poppia. Toimii hyvin ja soundi ei ole niin "kova" mitä jäykemmillä materiaaleilla ja plektroilla.

Näiden lisäksi olen reeniksellä käyttänyt myös Dunlop Tortex Triangel (Green .88mm) ihan sen takia että se pysyy ison koon takia hyvin käsissä vaikka olisi reilumminkin olutta alla. Siitä löytyy myös 3 kärkeä joten se kestää pitkään käytössä. Tosin, ne hukkuvat ennenkö saan kokonaan kulutettua kaikki kärjet :)

PS. Ja sellainen lisähuomio vielä, että Tortexeihin teen mattoveitsellä 3kpl X-merkkejä (XXX oujeah baby!!!) plektran toiselle puolelle, jolloin sen pito hikisessä kourassa paranee potenssiin x. Suosittelen sitä kaikille joilla on vähänkään ongelmia saada lerputin pysymään hyppysissä. Tuo auttaa myös siihen, ettei plektra enää pyöri sormissa. Try it, use it, love it!
These pretzels are making me thirsty!
Visiting is pretty, visiting is good!
Hammermul
18.10.2006 11:08:56

PS. Ja sellainen lisähuomio vielä, että Tortexeihin teen mattoveitsellä 3kpl X-merkkejä (XXX oujeah baby!!!) plektran toiselle puolelle, jolloin sen pito hikisessä kourassa paranee potenssiin x. Suosittelen sitä kaikille joilla on vähänkään ongelmia saada lerputin pysymään hyppysissä. Tuo auttaa myös siihen, ettei plektra enää pyöri sormissa. Try it, use it, love it!

Heh, kannattaa sit rajoittaa noiden viiltojen määrää. Mä olin joskus innostunut viiltelemään sitä plektraa niin paljon, että katkes just ennen keikkaa. Äitin häissä olin siis soittamassa muutaman biisin, ja koska kokematon olin, niin mulla oli vaan kaksi plektraa mukana... :) Onneks oli ees yks varalla.
yarr
arppah8
18.10.2006 11:22:43

Löysin juuri rojuvarastostani metalliplekun, joka pitkän tauon jälkeen tuntui varsin asialliselta. Muoto vain oli vähän epämukava, täytyy hioa se Gilbert-plekun muotoiseksi ja palata asiaan. Joskohan jäisivät Iban SandGripit eläkkeelle...
Peace, love and good happiness stuff.
fenderisti
23.10.2006 21:56:17
Mulla kans käytossä erilaisia plekuja 0.88 millisestä noin 1 millisiin.
Bald Anus
23.10.2006 23:51:40

Ite käytän pääasiassa Dunlop Tortex 0.88 ja Fender Mediumia. Satunnaisesti käytän myös Tortex 1.00 ja Tortex 1.14.
"Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
JS
24.10.2006 10:26:09
Dunlopin kolmemilliset Stubbyt on kulutuksessa. Ja niitä kuluuki sitte vähän turhanki paljon. Saisko näitä jostaan metallisena?
Do you the Devil's work >-)))> #20
cr4b
24.10.2006 22:30:54 (muokattu 24.10.2006 22:32:27)
Tykkään Dunlopin Tortex 1,14-millisistä normaalikärkisistä. Käytän niitä aina. Mielestäni niillä on tarkin tatsi niistä, mitä olen kokeillut. Ohuemmat aiheuttavat helpommin virheitä kun ne läpsyvät viereisiin kieliin, ja sitten taas teräväkärkiset ottavat liikaa kiinni kieliin. Paksummat, joita olen kokeillut, ovat olleet taas liian tylppiä, enkä siten ole pitänyt niiden soundista.
It ain't fast enough 'till the fretboard catches fire.
Webic
28.10.2006 19:23:10
dunlopin o.71, ja sitä kun pikkasen viilailee niin hyvä tulee
spede from hell
28.10.2006 19:38:42

Mä käytän paksua messinkiraastinta... sen soundia voi tsekata www.mikseri.net/monophoniq tai www.mikseri.net/freakywisdom... Kröhöms...
Jesus shaved my soul and sold it to BeelseB.o.B.
Torniojaws
28.10.2006 21:10:10

Dunlop Delrin 2.0 mm on ollut käytössä jo viimeiset neljä vuotta - no, ei kuitenkaan sama plektra ;) Taas tuli hankittua 12 kpl paketti lisää niitä.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Megalomania
29.10.2006 14:15:22
Noin kolmen vuoden ajan olen käyttänyt Fenderin Mediumeja. Pari kuukautta sitten tutustuin Dunlopin 0.73 Tortexeihin, joita tulee käytettyä silloin tällöin.
The sands of time were eroded by the river of constant change.
tono
29.10.2006 20:00:41

itse käytän 0,5:sta ku se läpy läpy on niin "kauniin" kuuloista...
kunnon musiikki tulee kitarasta ja vahvistemesta.
barokkimessias
29.10.2006 20:39:48
Itse soitan yleensä 1.00mm - 1.50mm plektroilla, muovisilla, Dunlop on ollut yksi hyvä merkki. Aikoinaan tuli soitettua pelkästään TeckPickeillä. Oli tuossa 90-alkupuolella joka musaliike täynnä, nyt ei näy enää missään :o

http://www.guitarbitz.com/740.htm

Tässä muuten hyvä sivu, jolla kerrotaan kaikki olennainen - plektran paksuudesta erilaisiin tekniikoihin; alternate, economy picking etc.

http://www.skitta.net/oppaita/plekutekniikat

Ja vielä yksi suomalainen plektrojen erikoisliike, jonka satuin löytämään ihan vahingossa:

http://www.plektra.com/
Ugh, olen puhunut!
Krice
29.10.2006 22:08:48 (muokattu 29.10.2006 22:10:47)

Tässä muuten hyvä sivu, jolla kerrotaan kaikki olennainen - plektran paksuudesta erilaisiin tekniikoihin; alternate, economy picking etc.
http://www.skitta.net/oppaita/plekutekniikat

Teksti näytti "vähän" tutulta, sehän on kopsittu täältä faqista. Lisäksi heavy on kirjoitettu heawy. Tosi asiantuntevaa... ai, se olikin "käännetty" kunnasjan sanasta heawü.
Torniojaws
29.10.2006 22:46:46

Teksti näytti "vähän" tutulta, sehän on kopsittu täältä faqista. Lisäksi heavy on kirjoitettu heawy. Tosi asiantuntevaa... ai, se olikin "käännetty" kunnasjan sanasta heawü.

Taitaa olla jonkun M.nettiläisen väsäämä sivu.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Krice
29.10.2006 23:40:58

Taitaa olla jonkun M.nettiläisen väsäämä sivu.

Huonot väritkin.
superfly
30.10.2006 00:05:10
Plektran väri on tärkeintä, ei paksuus. Pitää olla keltaisia ja oransseja. Muut värit ei vaan toimi mulla lainkaan.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
insight
30.10.2006 10:59:25 (muokattu 30.10.2006 11:02:36)
Dunlop Delrin 2.0 mm on ollut käytössä jo viimeiset neljä vuotta - no, ei kuitenkaan sama plektra ;) Taas tuli hankittua 12 kpl paketti lisää niitä.

Onks toi se lilan värinen kiiltäväpintainen? Jos on, niin samaa plekua käytetään. Samaa plekua käyttänyt jo yli 10 vuotta. Aluksi käytin jotain Dunlopin ohkasia harmaita nylon plekuja. Se oli aikaa, jolloin vielä puristi plekusta.

Nopeasti vilkaisin tota plekutekniikat sivua ja törmäsin taas noihin enkkuperäisiin sanoihin. Mä en kestä noita nimityksiä =D

Edit2: Mulla ei onneks ole tota hikinäppiongelmaa, niin pysyy toi käyttämäni pleku hyvin käsissä. Toisaalta eihän plekua tarvitse puristaa, sitä vain pidetään.
Torniojaws
30.10.2006 12:16:17

Onks toi se lilan värinen kiiltäväpintainen? Jos on, niin samaa plekua käytetään.

*high five* ;)

Edit2: Mulla ei onneks ole tota hikinäppiongelmaa, niin pysyy toi käyttämäni pleku hyvin käsissä. Toisaalta eihän plekua tarvitse puristaa, sitä vain pidetään.

Sama "vika" on :)
tilujätkä
30.10.2006 14:00:51
Itse käytin joskus Staggin 3mm (!?) paksua plekua. Tosi hyvä kunnes raiskasin sen soittamalla bassoa sillä. Toi 3mm kuulostaa pahalta, mutta ei se sieltä kärjestä sitä kolmea milliä ole. Ja se on sellanen tosi kovaa muovia (ei mitään nailonia tjsp.), ja sellanen että luistaa kielillä hyvin ettei töki niinkun jotkut ernie ballin nailonplekut mun käytössä. Suosittelen rohkeasti kokeilemaan!

Ja ihan offtopic: Tän plekun sain niin että kaveri pyysi hakeen pari plekua sille ja ostin tuon niinkuin vitsinä kun luulin tuon 3mm paksuuden olevan aivan tajuttoman huono, niin hänkin luuli ja ei se sitä halunnut joten sain pitää sen. Ovelaa vai mitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)