Aihe: Tone potikan käyttö.. Kuka käyttää kuka ei??
1 2 3 4 5 6 7 8 9
HungryFD
25.09.2006 16:35:57
Ei tuu koskettua oikein, paitsi tietenki tarkistaakseni sen täysiyden. Humpparit on.
M.A.C.H.O. # 16 "You know when I was a boy and rock'n'roll came to East Germany, the communists said it was subversive." THV-klubi #51
Lesko
25.09.2006 16:38:09
Tänään just juttelin musakaupassa tästä tonen käytöstä, myyjä siihen sanoikin että:
"Ei nuoriso enää osaa käyttää tonea, eikä osaa säätää soundia edes volume-potikalla, mitä niillä enää noissa hevikitaroissa edes tekee, kaikki vaan pois, ettei vahingossa ainakaan volume-potikkaan osu, se olisi kokoajan täysillä jos sitä ei niinkuin olisi, sellainen luovuus on kadonnut ja säädötkin kopioidaan suoraan muilta"

Kyllä hyvin saatiin juttua ja ihmettelen myös itse miksei niitä käyetetä!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
superfly
25.09.2006 20:10:41 (muokattu 25.09.2006 20:24:01)
Tänään just juttelin musakaupassa tästä tonen käytöstä, myyjä siihen sanoikin että:
"Ei nuoriso enää osaa käyttää tonea, eikä osaa säätää soundia edes volume-potikalla, mitä niillä enää noissa hevikitaroissa edes tekee, kaikki vaan pois, ettei vahingossa ainakaan volume-potikkaan osu, se olisi kokoajan täysillä jos sitä ei niinkuin olisi, sellainen luovuus on kadonnut ja säädötkin kopioidaan suoraan muilta"

Kyllä hyvin saatiin juttua ja ihmettelen myös itse miksei niitä käyetetä!

Just just, taas tätä. Tämä sama ilmiö on sitkeästi tunkemassa joka ketjuun ennen pitkää täällä. Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta. Kaikki asiat oli muutenkin paremmin. Nykynuoriso ei osaa.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Stratocaster_90
25.09.2006 20:18:10

Kyllä mä Tonea käytän, tosin vedän sen suoraan nollaan, jos se ei ole täysillä. Mutta volume nappiin on turha koskea.
Wahi
25.09.2006 20:42:36 (muokattu 25.09.2006 20:43:23)
Kyllä mä Tonea käytän, tosin vedän sen suoraan nollaan, jos se ei ole täysillä. Mutta volume nappiin on turha koskea.

Volume on oikeasti todella kätevä. Sillä saa puhdistettua särön cleaneille. Varsinkin jos on semmonen vahvistin/pedaali, joka tottelee volapotikkaa (= hyvä vahvistin/pedaali).

Tuo potikoiden laatu varmaan vaikuttaa niiden käyttäytymiseen. Toisessa stratossani Tonessa ei huomaa mitään eroa. 3:sta alaspäin huomaa eron, mutta esim. semmoista välivaihetta kuin 6 tai 7 ei ole.
zuppermuhle
25.09.2006 22:35:30 (muokattu 25.09.2006 22:50:10)
Volume on oikeasti todella kätevä. Sillä saa puhdistettua särön cleaneille. Varsinkin jos on semmonen vahvistin/pedaali, joka tottelee volapotikkaa (= hyvä vahvistin/pedaali).

Komppaan. Volumea pyörittämällä voi villeissä improvisointisessioissa repiä vaikka minkalaista erilaista soundia. Pikkurososta kympille. Jos minulla olisi kaiku tekisin kaiken maailman häröjä volume swelleja sun muita. Oikeasti. Jos ei volumelle keksi mitään käyttöä on jokin pahasti pielessä.

Toneakin jonkin verran käytin kun sellainen vielä kitarassa oli. Yleensä se oli täysillä mutta kun halusin hämärän kuulloista pörinää säädin tonea. Nykyisin tonepotikka on hyllyssä sillä siirsin volumenpotikan tonen paikalle. Jonakin päivänä poraan vielä reiän tuohon kitaraan ja tonepotikka tulee takaisin.

Ehkä yksi syy miksi moraalittomat alhaiset hevijunttanuoret eivät käytä tonea on kitaroiden huonot mikit. Kun huonosti erottelevan mikin yläpäätä leikkaa tulee vain puuroa. Esim Telecasterissa tone on sen sijaan pakollinen ominaisuus jos haluaa edes vähän käyttää soittimen soundipalettia. Muut voivat sen sijaan valittaa vaikka lavan rumuutta :)

EDIT: Meniköhän minulla nyt hevi-uskottavuus täysin? :)
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!"
Muuki
26.09.2006 05:47:57
Joskus tulee käytettyä tonea, useimmiten ei. Volume on käytössä senkin edestä.
Europe on maailman paras bändi.
vmak
26.09.2006 08:06:06
Käytän tonea silloin tällöin, ennen käytin sitä niin, että säröllä soittaessa se oli noin puolessa välissä, cleanilla sitten puolestaan sitä oli paljon enemmän. Nykyisellä vahvistimella olen saanut parhaimmat mättösoundit niin, että tone on täysillä.
ööh.. ..joo
jkauppin
26.09.2006 12:18:29
Mä käytän koko ajan enemmän. Joskus alkuaikoina käytin on-off -tyylisesti ja välillä meni vuosia etten käyttänyt ollenkaan. Nykyään oon vähän itsekin hämmästynyt siitä, että saan eri tone-säädöillä kitaroista monta eri saundia. Tunnen kitaroitteni tone-säätimien "hyvät" asetukset ja niitä on n. 3 - 4 kpl per kitara.
Spike
26.09.2006 15:07:58
Mä ainaki käytän ihan mitä vaan.
Clearly motivated by an unholy alliance. Vaihdetaan SD Distortion -> JB/Custom/tarjoa.
Lesko
26.09.2006 15:43:49
Just just, taas tätä. Tämä sama ilmiö on sitkeästi tunkemassa joka ketjuun ennen pitkää täällä. Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta. Kaikki asiat oli muutenkin paremmin. Nykynuoriso ei osaa.

Onks sulla kaikki hyvin?
Kai se nyt on sanomattakin selvää, että ennen oli taitavampia soittajia, tai sanotaan että ainakin luovempia soittajia, nyt matkitaan liikaa toisia, siksi se vaan on noin... minun mielestäni!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Kirk_Hammett
26.09.2006 16:07:11

yhdyn sinuun rajusti takaapäin
You know it's sad but true...
Makuupussimies
26.09.2006 17:00:21 (muokattu 26.09.2006 17:26:20)
Se on ainakin meikäläisen kitaroinnissa hyvin ratkaisevassa asemassa soundimaailman kannalta. Lähinnä niitä tulee käytettyä cleanijutuissa, mutta toisaalla taas myös särön yhteydessä.

EDIT: Luinpas ketjun, ja on pakko sen verran vielä lisätä, että kyllä meikäläinen käyttää tuota tonepotikkaa ihan heviäkin soitellessa.
Mamaze : Mä en voi käsittää, miten noin voi ajatella. Ei pahalla, ei ole tarkotus olla mulkero.
"Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?"
Spike
26.09.2006 17:43:17
Kitarat olisivat halvempia kun ei tungettaisi ylimääräisiä potikoita ja mikkejä sinne tänne :) ;)

Puhut paskaa!

http://www.musamaailma.fi/bandikama … otteet/155/160/alexi_laiho_st.phtml

Mutta vähänkö se tekee jostakusta paremman soittajan, jos käyttää tone-potikkaa. Ja vielä jos volumeakin räplää niin on jo guru. Mutta!!! Älä missään nimessä vaan käytä Floyd Rose -tyyppistä tallaa, se tekee sinusta automaattisesti huonon soittajan.
Clearly motivated by an unholy alliance. Vaihdetaan SD Distortion -> JB/Custom/tarjoa.
Wahi
26.09.2006 19:20:22
Toi on kyllä käsittämätöntä että on pelkkä tallamikki. Mä en ikinä selviäis tommosen kepin kanssa.
Stratocaster_90
26.09.2006 19:43:58

Jos soittaa vaan tallamikillä, ei tarvitse kuin tallamikin :)
Lesko
26.09.2006 19:56:07
Toi on kyllä käsittämätöntä että on pelkkä tallamikki. Mä en ikinä selviäis tommosen kepin kanssa.

Sama täällä, ei pysty ymmärtämään ja olis vähän varmaan pallo hukassa tollasen kanssa!
Artist
26.09.2006 20:14:16 (muokattu 26.09.2006 20:17:46)
Paljon hyvää ja yksinkertaista (mutta ei helppoa!) rokkia on soitettu yksimikkisillä kitaroilla, ja ns. hemmetin hyvällä soundilla vieläpä. Siis jo aikana ennen mitään hevikirveitä.
"Don't push me, cos I'm close to the edge"
Spike
26.09.2006 23:53:19
Paljon hyvää ja yksinkertaista (mutta ei helppoa!) rokkia on soitettu yksimikkisillä kitaroilla, ja ns. hemmetin hyvällä soundilla vieläpä. Siis jo aikana ennen mitään hevikirveitä.

Jep, ja olihan Eddienkin superstratossa pelkkä tallamikki kytkettynä. Sitä saundia yrittää vieläkin moni saavuttaa. Siitähän noi hevikepit alkoivatkin sitten kehittyä räjähdysmäisesti.
kimurantti1
27.09.2006 00:43:42 (muokattu 27.09.2006 00:58:29)
Kai se nyt on sanomattakin selvää, että ennen oli taitavampia soittajia, tai sanotaan että ainakin luovempia soittajia, nyt matkitaan liikaa toisia, siksi se vaan on noin... minun mielestäni!

Voi kuule, nyt et ole tainnut miettiä asiaa aivan loppuun asti. Kyllä ne ennen muinoin "taitavammat ja luovemmat soittajatkin" on juttujaan kopioineet edellisiltä sukupolvilta. Siinä ei ole mitään väärää, vaan se on täysin luonnollinen tapa rakentaa uutta vanhan päälle. Miksi pitäisi yrittää keksiä ruutia uusiksi? Mitä enemmän soittajia, sitä enemmän matkijoita. Mites se menikään: "Kun matkit yhtä, matkit yhtä. Kun matkit montaa, luot oman tyylin." :-)

Toiseksi sä teet aika kohtuuttomia yleistyksiä. Tämä "nykynuoriso ei osaa" -ajattelu on yhtä kuollutta kuin ne tyypit jotka aikanaan kitaransoiton keksivät. Aina, siis korostan - aina, on väitetty ettei uusi sukupolvi muka osaa. Beatlesille sanottiin 60-luvulla, että "ei teistä mitään tule, rokki on pois muodista ja noi jutut on tehty jo". Hevikitaristit eivät tarvitse tonea, kova tonen rullailu ei yksinkertaisesti kuulu siihen musatyyliin. Stankkujazziin ei kuulu särökitarat ja tappingsoolot. Se ei ole osaamattomuutta eikä ahdaskatseisuutta, vaan tyylinmukaista soittoa. Kyllä sitä soundia tonen ja volumen avulla vieläkin muokataan, ilmeisesti sä vaan johdat ajattelusi tietyn tyylisuunnan soittajista ja yleistät sen kaikkiin.

Edit: Niin, ja kannattaa ihmiset opetella käyttämään tyylin ja soundien puitteissa niitä kitaran namiskoita. Ei ne siinä turhaan ole. Itse asiassa ennen ei ollut vahvareissa välttämättä mitään volume- tai tonesäätöjä. Ne kun oli kitarassa, mitäs niillä.. :-)
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)