Aihe: Paul Gilbert
1 2 3 4 530 31 32 33 34 35 36 37
Arkka
16.09.2012 23:47:51

OrangeD: Paul Gilbert kyykyttää Marty Friedmania kaikin tavoin

..nyt jätkä varovasti ;)

Rock Fujiyama on kyl paras ohjelma ikänä.
Burn
17.09.2012 01:57:05

OrangeD: Paul Gilbert kyykyttää Marty Friedmania kaikin tavoin:
http://www.youtube.com/watch?v=4S2dOGD7TJc

Kahden helvetin hyvän kitaristin vertaaminen on tunnetusti hyödyllistä, etenkin kun vahvuudet löytyvät ihan eri osa-alueilta. Mukavaa hupiahan tuo ohjelma silti on.
Perzzza: vitsit se on kovaa kamaa kun varaanit syo lihaa metsassa. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
OrangeD
17.09.2012 07:45:42
Burn: Kahden helvetin hyvän kitaristin vertaaminen on tunnetusti hyödyllistä, etenkin kun vahvuudet löytyvät ihan eri osa-alueilta. Mukavaa hupiahan tuo ohjelma silti on.

Ei tietenkään noita kahta voi oikeasti verrata, koska niillä on täysin erilaiset tyylit soittaa, mutta kyllä mun mielestä Paul Gilbert on ehkä vähän tarkempi pickaamaan.
Kitara on elämä.
TMik
17.09.2012 08:23:41
OrangeD: Ei tietenkään noita kahta voi oikeasti verrata, koska niillä on täysin erilaiset tyylit soittaa, mutta kyllä mun mielestä Paul Gilbert on ehkä vähän tarkempi pickaamaan.

Onko se nyt sitten sama-asia kuin kyykyttää kaikintavoin?

Ite kyllä tykkään enemmän Friedmanista, Gilbert on jo liian kone imho.
OrangeD
17.09.2012 08:29:39
TMik: Onko se nyt sitten sama-asia kuin kyykyttää kaikintavoin?

Se nyt on ihan makuasia, kummasta tykkää enemmän, mutta sanoin ton lähinnä ihan vitsillä.
Kitara on elämä.
Jzci
17.09.2012 11:31:23

Vähän samoilla linjoilla. Niin kova jätkä kuin Gilbert onkin, niin tuo sen soitto tuntuu melkein aina jotenkin palikkamaiselta ja kylmältä, se soiton fiiliskin kuulostaa jotenkin treenatulta. Friedman taas roiskii menemään oikeasti fiiliksellä ja yksinkertaisesti vain kuulostaa paljon musikaalisemmalta.

Tässäkin 1,5min pätkässä on Marrtyllä tuollaisia hienoja hetkiä enemmän kuin Gilbertillä yleensä kokonaisella levyllä. http://www.youtube.com/watch?v=UVdyHs_IX1I

Eipä noita Gilbertin juttuja kyllä ole Mr Bigiä lukuunottamatta juuri koskaan tullut kuuntelemalla kuunneltua, muuta kuin treenitarkoituksessa. Tolkuttoman kova soittaja mutta ei vaan kuitenkaan lopulta sytytä.
destruction
17.09.2012 11:42:35 (muokattu 17.09.2012 11:42:52)

Jzci:

Veit sanat suustani. Ehdottomasti samoilla linjoilla.
Traktor X
17.09.2012 12:39:07

Jzci: Vähän samoilla linjoilla. Niin kova jätkä kuin Gilbert onkin, niin tuo sen soitto tuntuu melkein aina jotenkin palikkamaiselta ja kylmältä, se soiton fiiliskin kuulostaa jotenkin treenatulta. Friedman taas roiskii menemään oikeasti fiiliksellä ja yksinkertaisesti vain kuulostaa paljon musikaalisemmalta.

Tässäkin 1,5min pätkässä on Marrtyllä tuollaisia hienoja hetkiä enemmän kuin Gilbertillä yleensä kokonaisella levyllä. http://www.youtube.com/watch?v=UVdyHs_IX1I

Eipä noita Gilbertin juttuja kyllä ole Mr Bigiä lukuunottamatta juuri koskaan tullut kuuntelemalla kuunneltua, muuta kuin treenitarkoituksessa. Tolkuttoman kova soittaja mutta ei vaan kuitenkaan lopulta sytytä.

Suurin osa Gilbertin kitaravelhoilusta kyllä osuu tuonne Racer X ajoille. Mr. Bigillä kyllä on hetkensä, mutta sitten on myös sitä huttu- ja balladiosastoa jolla vähemmän Pablon luukutusta.
Jzci
17.09.2012 13:46:21

Traktor X: Suurin osa Gilbertin kitaravelhoilusta kyllä osuu tuonne Racer X ajoille. Mr. Bigillä kyllä on hetkensä, mutta sitten on myös sitä huttu- ja balladiosastoa jolla vähemmän Pablon luukutusta.

Kyllähän noita on tullut jonkun verran tutkittua, Mr Bigin levyt vain ovat ainoita joita on tullut kuunneltua ihan kuuntelun ilosta. Ja kyllä tuo Gilbert on mielestäni kitarointinsa kanssakin parhaimmillaan Mr Bigin kanssa. Mitä sitten itse kukin velhoiluksi määrittelee.. Racer X:n biisit vaan on suurimmaksi osaksi melkoista skeidaa/ei putoa yhtään. Erityisesti ne pari ekaa lättyä menee jo ihan puhtaasti komedian puolelle, umpisurkeita biisejä ja ihan perkeleen nopeaa pikkausta vailla minkäänlaista päätä tai häntää :D
Johann Onn
17.09.2012 15:08:59 (muokattu 17.09.2012 15:14:47)
Jzci: Racer X - umpisurkeita biisejä... ...ihan perkeleen nopeaa pikkausta, vailla minkäänlaista päätä tai häntää

Tolta ne pari ekaa levyä, kuulosti omaan korvaan jo 1980-luvun lopulla, kun kuulin ekan kerran. Tekniikat jätkillä oli kyllä hallussa, valitettavasti vaan se yksi ja tärkein, ontui pahasti: Sävellystekniikka. Marty sanoo, suht nappiin asian (ja vaikka puhuukin sooloista, se sopii tähän silti): http://www.youtube.com/watch?featur … detailpage&v=UBla_X3Tvdc#t=446s

Ja koska Marty sanoo, että jonkun pitäisi lainata sitä yhtä lausetta, niin: "The more you think, the better you're gonna play".
aalataur
17.09.2012 15:10:46 (muokattu 17.09.2012 15:13:11)

Mielipiteitä on nähtävästi monia. Omasta mielestäni Racer X:n toinen levy olisi kova lätty ja hyviä biisejä, mutta erityisesti hienoja sooloja. Olen jopa leikellyt niistä ne kaikki soolot, editoinut yhteen mp3-tiedostoon feidauksin ja kuuntelen sitä aina joskus. Mutta laulut ei toimi, etenkään taustalaulut. Tuon laulun hirveyden takia ainoaksi toimivaksi biisiksi jää Scarified, muita ei oikein pysty kuunnella.

Friedmania pidän silti erittäin hyvänä kitaristina, vaikka on teknisesti huonompi kuin Gilbert.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Portinsärkijä
17.09.2012 16:17:04
Ja mun mielestä Racer x:n parhaat levyt ovat myöhemmin ilmestyneet Technical difficulties ja sitä seurannut Superheroes. Vaan makuasioitahan nämä ovat. Itse olen sen verran sekaisin että pidän myös Gilbertin ja Portnoyn koveri seteistä.
OrangeD
17.09.2012 18:52:02
aalataur: Mielipiteitä on nähtävästi monia. Omasta mielestäni Racer X:n toinen levy olisi kova lätty ja hyviä biisejä, mutta erityisesti hienoja sooloja. Olen jopa leikellyt niistä ne kaikki soolot, editoinut yhteen mp3-tiedostoon feidauksin ja kuuntelen sitä aina joskus. Mutta laulut ei toimi, etenkään taustalaulut. Tuon laulun hirveyden takia ainoaksi toimivaksi biisiksi jää Scarified, muita ei oikein pysty kuunnella.

Friedmania pidän silti erittäin hyvänä kitaristina, vaikka on teknisesti huonompi kuin Gilbert.

No riippuu ihan, mistä tekniikoista puhutaan. Kyllä esim. vibratossa ja bendingissä Friedman vie Gilbertin 6-0
Kitara on elämä.
aalataur
17.09.2012 21:04:31 (muokattu 17.09.2012 21:07:59)

OrangeD: No riippuu ihan, mistä tekniikoista puhutaan. Kyllä esim. vibratossa ja bendingissä Friedman vie Gilbertin 6-0

Jaa-a. En mä Gilbertinkään vibratossa ja bendeissä mitään vikaa näe. Friedmanin monet soolot on vaan melodisesti hienoja, ne äänivalinnat ne äänivalinnat. Ihan yhtä hienoja Gilbert ei pysty säveltämään. Yleensäkin olen sitä mieltä että äänivalinnat on se olennainen juttu siinä pystytkö musiikillasi koskettamaan ihmisiä ja saamaan aikaan tunnetiloja. Vibrato, ei kovin olennainen. Se on vain minun näkemykseni.

Perustaisin käsitykseni siihen, että hyvä musiikki/melodia kuulostaa hyvältä vaikkapa flyygelillä soitettuna, vaikka sillä ei voi bendata tai soittaa vibratoa. Jos nyt aivan vitulleen sen vibraton soittaa ja bendit ei osu oikeaan sävelkorkeuteen, niin voihan sillä kokonaisuutta vähän pilata, mutta ei se hyvää melodiaa koskaan muuta huonoksi.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
TMik
17.09.2012 21:09:33
Miten ihmeessä viedään joku vibratossa :D

Mä kulutin jonkun aikaa kun yritin epätoivosesti saada Hangar 18 ekan soolon ekaa vibraa aikaiseksi... En saanut, mutta tuon jälkeen on bendit kyllä sujunu :)

Se on muuten perin hurja jos sitä sattuu kuuntelemaan hidastettuna
OrangeD
17.09.2012 21:29:56
aalataur: Jaa-a. En mä Gilbertinkään vibratossa ja bendeissä mitään vikaa näe. Friedmanin monet soolot on vaan melodisesti hienoja, ne äänivalinnat ne äänivalinnat. Ihan yhtä hienoja Gilbert ei pysty säveltämään. Yleensäkin olen sitä mieltä että äänivalinnat on se olennainen juttu siinä pystytkö musiikillasi koskettamaan ihmisiä ja saamaan aikaan tunnetiloja. Vibrato, ei kovin olennainen. Se on vain minun näkemykseni.

Perustaisin käsitykseni siihen, että hyvä musiikki/melodia kuulostaa hyvältä vaikkapa flyygelillä soitettuna, vaikka sillä ei voi bendata tai soittaa vibratoa. Jos nyt aivan vitulleen sen vibraton soittaa ja bendit ei osu oikeaan sävelkorkeuteen, niin voihan sillä kokonaisuutta vähän pilata, mutta ei se hyvää melodiaa koskaan muuta huonoksi.

Minusta on ylipäätään tyhmää verrata joitain teknisyyksiä, kun musiikki ei ylipäätänsä ole kilpailua, toisin kuin joku urheilu.
Kitara on elämä.
kid ego
17.09.2012 22:43:18
Friedman on toki päällikkö, mutta on Gilbertilläkin liuta hienoja, melodisia sooloja. Paulin soololevyt ennen näitä viimeisimpiä instrumentaalikiekkoja ovat pullollaan hyviä esimerkkejä. Kovin erilaisia kepittäjiähän nuo ovat keskenään, eikä vertailu ole helppoa tai edes kannattavaa.
Tämän minä allekirjoitan.
Neponen
18.09.2012 00:18:25

kid ego: Kovin erilaisia kepittäjiähän nuo ovat keskenään, eikä vertailu ole helppoa tai edes kannattavaa.

Onko tää nyt keidenkään kitaristien välillä helppoa, kannattavaa saatika järkevää?
kid ego
18.09.2012 10:19:40
Neponen: Onko tää nyt keidenkään kitaristien välillä helppoa, kannattavaa saatika järkevää?

Soittotyylejä voi vertailla, paremmuutta ei ehkä niinkään.
Tämän minä allekirjoitan.
OrangeD
18.09.2012 14:33:24
kid ego: Soittotyylejä voi vertailla, paremmuutta ei ehkä niinkään.

Tämä juuri.
Kitara on elämä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)