drlecter 01.02.2006 16:53:37 | |
---|
Joutuu opettelemaan kokoajan uuden tekniikan alusta... En nyt ihan noin sanoisi. Jollain tapaa se nyrkkitekniikka toi jotain uutta soittoon, vaikka olenkin nyt siirtynyt siihen vanhaan tekniikkaan. |
Teräskieli 25.02.2006 20:41:02 | |
---|
No se on ihan yksilöllistä mikä on paras pitää plektrasta kiinni. Ja toisaalta: jos pitää plekusta vain peukalolla ja etusormella ja pitää muut sormet suorina niin etteivät osu kieliin ei soittoon(ainakan omalla kohdallani) tulee suurtakaan muutosta jos pistät käden löysästi nyrkkiin.Yleensä käytän tätä tapaa ja hyvin luonnistuvat tilut... |
Teräskieli 25.02.2006 20:41:53 | |
---|
tosin sweepeissä avaan useimmiten nyrkkini. |
pliksu 25.02.2006 21:40:48 | |
---|
Riippunee varmaan paljon tyylisuunnasta ja mitä haluaa soitoltaan. Mutta kehottaisin noin perus aloittelijarokkaria olemaan turhaan huolehtimatta tästä. Kuten tästä ollaan monessa kohti saanut huomata, monet hienot soittajat ovat itse kehittäneet pitkälti omat tyylinsä ja jalostaneet sen vuosien varrella musiikkiinsa sopivaksi. Itse oon huomannut sen, et sen rennonpaa ja soljuvampaa soitto on, kun sen saa tehdä juttua omilla ehdoilla. On se varmaan itellä kerennyt yli 10 vuodessa jalostuakin semmoiseksi, ettei se ainakaan koidu esteeksi edistymiselle soitossa yleensä. Mitä ittee mihinkään muuhun muottiin ujuttamaankaan. Stuck inside of Mobile
with the Memphis blues again |
samuxul 25.02.2006 21:52:17 | |
---|
Siis jotenkin työnnetään sitä plekua pikatessa? Jos tässä tarkoitetaan sitä, että liikutellaan plekua edes takaisin kaulan ja tallan välissä. Sehän vaikuttaa äänen sävyyn. Lähempänä kaulaa sitä pehmeämpi saundi ja tallanpäin mentäessä saundista tulee kovempi. Reign In Blood |
ogre 25.02.2006 23:52:09 | |
---|
Michael Angelo pikkaa sormet bodyssa kiinni. Pitää sitten miehestä tai ei niin kyllä sillä taitaa tuo tekniikka olla aika hyvässä mallissa. Pitää kuitenkin ***mun mielestä*** muistaa että kaikilla on erikokoiset kädet ja nivelet sun muut toimii eri tavalla. Kattoo nyt vähän miten pikkaa mut ei siitä kai niin hyötyä ole jos ihan millilleen apinoi jotain grandwizardia :P |
randy 26.02.2006 09:45:42 | |
---|
Michael Angelo pikkaa sormet bodyssa kiinni. Pitää sitten miehestä tai ei niin kyllä sillä taitaa tuo tekniikka olla aika hyvässä mallissa. Tästä tuli mieleen Frank Zappan tapa soittaa sieltä mistä otelauta alkaa ja sormet kaulamikissä tai kopassa kiinni. Ei ehkä mikään helpoin tapa, mutta antaa kyllä todella mukavan lämpimän soundin. Mark Knopfler näppäili kans jo ihan reilusti otelaudan puolelta välillä. (Tsori, alkoi mennä jo vähän aiheesta.) Älä lue kirjoituksiani! |
Tasapaino 26.02.2006 10:01:06 | |
---|
Metallican heppu pitää nyrkissä eikä vieläkään vetele mitenkään erikoisesti. Jeah, hyvä puhe. Eihän Hetfield ole kuin pari kertaa Emmy-palkittu lead-kitaristi. Ei mitenkään erikoisesti... Hänen kappaleillaan Metallica on myynyt 100 miljoonaa levyä. Ja pelkkää soittoakin kuuntelemalla huomaa heti minkä tasoisesta kaverista on kyse, soolotkin muuten irtoaa melkoisen näppärästi silloin harvoin kun niitä James vetää. Mistä näitä vitsiveikkoja tänne tulee? Ora et labora. |
Pande 26.02.2006 10:21:26 | |
---|
Tästä tuli mieleen Frank Zappan tapa soittaa sieltä mistä otelauta alkaa ja sormet kaulamikissä tai kopassa kiinni. Ei ehkä mikään helpoin tapa, mutta antaa kyllä todella mukavan lämpimän soundin. Mark Knopfler näppäili kans jo ihan reilusti otelaudan puolelta välillä. (Tsori, alkoi mennä jo vähän aiheesta.) Munmielestä toi Zapan tapa ei ole sen hankalampi kuin normaalikaan tyyli, käytän sitä pirun usein, samoin otelaudan päältä (tappinkia kun harrastaa niin se on perin kätevää) Esim. tuossa sooloskabassa #26 pikkailin koko pätkän zappatyyliin, tulee vähän semmonen lupsakka "banjomainen" fiilis soittoon. "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." |
Kasperi Tervonen 27.02.2006 15:30:45 | |
---|
pikkurillin sain jo kuntoon, eikä se nouse enää muutakuin niin paljon kuin on tarpeen. Miten? Mulla nousee toi pikkurilli noin 3 kertaa korkeammalle otelaudasta kuin muut sormet. "What do you mean I ain't kind?
Just not your kind." -Dave Mustaine |
Kasperi Tervonen 27.02.2006 15:59:04 | |
---|
Aika pitkälti ranteesta ainakin mulla tulee alternate picking. Muu käsi ei liiku oikeastaan ollenkaan, paitsi silloin kun ranne ei enää yletä pikkaamaan seuraavaa kieltä. Tällöin liikutan kyynärvartta aina tarpeen mukaan alemmas/ylemmäs kieliin nähden. Näin esimerkiksi tuossa topicin alussa mainitussa Petrucci treenissä. Jotkuthan vissiin sanovat että sitä kyynärvartta pitäisi liikuttaa aina kieltä vaihdettaessa. Tiedä sitten häntä. Ja ne nakit harottaa ihan miten sattuu. Välillä ottaa pikkusormi tukea kitaran rungosta, välillä ei. Käsi nyrkissä soittaminen tuntuu jotenkin tosi väkinäiseltä ja jäykältä. Mulla on se pleku normaalisti aivan pekalon ja etusormen päiden välissä. Jos laitan käden nyrkkiin, niin pleku asettuu peukalon ja etusormen väliin ihan eri tavalla kuin normaalisti, eikä pikkaus tunnu enää luontevalta. Ja kielistä tulee otettua tukea (kiinteän)tallan takaa. Käsi ilmassa soittaminen tuntuu ihan kummalliselta. Kaikki rakentavat analyysit ja vinkit yms. olisivat tervetulleita. :) "What do you mean I ain't kind?
Just not your kind." -Dave Mustaine |
insight 28.02.2006 11:18:52 (muokattu 28.02.2006 11:21:00) | |
---|
Ynkkä oli suuri inspiraatio, mitä mun kitaran räpeltämiseen tulee. Mä soitankin aika samaan tyyliin kuin se, mutta en tietenkään yhtä hyvin =) Koen kuitenkin soittamisen tosi rennoksi eikä väliä vaihdanko bassoon. Monipuolisuus tässäkin asiassa auttaa ja kannattaa tosiaan alusta asti käyttää kaikkia sormia, joita käsistä löytyy =) Niin ja hei. Älkää liikaa miettikö noita juttuja, koska silloin se luontevuus myös kärsii. Ja sekin vielä, että se on niin kuviosta kiinni, mitä soittaa. Funkia soitetaan usein plekukäsi irti kitarasta ja tilua runkoa vasten jne :p heh |
hanipai 15.04.2006 15:33:32 (muokattu 15.04.2006 15:35:18) | |
---|
Miten? Mulla nousee toi pikkurilli noin 3 kertaa korkeammalle otelaudasta kuin muut sormet. Vahvistat pikkurilliä. Mulla vahvistu se ihan vaan tapping-treenillä. Vasemman käden kaikki sormet käyttöön ja pyrkimys saada ne yhtä nopeesti toimimaan. Silloin ei toisen sormen liikerata voi olla toista suurempi. Myös sointujen ottaminen käyttäen pikkurilliä auttaa. Myös trillit auttaa. I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
GAS on Saatanasta :) |
hanipai 15.04.2006 19:00:35 (muokattu 15.04.2006 19:02:30) | |
---|
Itse opettelin uuden soittoasennon (tuin kättä laittamalla sen kielien päälle, mikä ei liene kovinkaan hyvä tekniikka, joten opettelin soittamaan niin että se on enemmän ilmassa) ja kylkiäisenä tuo tuli vahingossa sitten. En ole kokenut syytä vaihtaa, sillä käsi ilmassa tuntuu jotenkin hataralta soittaa nopeita juttuja. Eli nyt kun soitan niin käsi on ilmassa ja kun tulee tosi nopeita tiluja, niin sormet nappaavat kiinni kanteen. Minusta tämä toimii hyvin, enkä aio opetella sitä pois, jollen törmää riittävän hyvään syyhyn (se, että kynnet raapivat maalin pois kannesta ei kelpaa :D). Nyt koitan ratkoa ongelmia vasemman käteni kanssa. Nostan keskisormea liikaa otelaudasta välillä, pikkurillin sain jo kuntoon, eikä se nouse enää muutakuin niin paljon kuin on tarpeen. Tuo hidasti ennen soittoa huomattavasti, kun piti nostella sormet niin korkealle. Inhottavaa tämä tekniikkapuoli, mutta minkäs teet. Myös nimetön pitäisi saada pelaamaan paremmin, kun sen "kurotusetäisyys" tuntuu vähän lyhyeltä, jotain venytystreenejä olen nyt vedellyt. Milläs te sitten demppaatte ne kielet, mitkä ei ole tarkoitus soittaa/soida, jos käsi ilmassa soitatte? Jos vaikka ylä-E:tä ja B:tä soittelet, niin eikös muut kielet pidä kuolettaa jotenkin, jottei tule hälyääniä? I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Carpenter 15.04.2006 19:21:09 | |
---|
Milläs te sitten demppaatte ne kielet, mitkä ei ole tarkoitus soittaa/soida, jos käsi ilmassa soitatte? Jos vaikka ylä-E:tä ja B:tä soittelet, niin eikös muut kielet pidä kuolettaa jotenkin, jottei tule hälyääniä? Puhtailla varmaan vielä toimii, mutta säröllä luulisi tulevan paljon hälyääniä. Oma pikkauskäsi on yleensä niin, että kämmensyrjä lepää kieliä vasten samassa asennossa kuin palmmutessa. Sillä vaimennan ne kielet, jotka ovat soitettavan kielen yläpuolella. Vasurilla taas vaimennan soittettavan kielen alapuolella olevat sävelet. Yleensä käytän pikkaamiseen pelkkää ranneliikettä. Paitsi sointujen soittamiseen tulee vielä käsivarsi mukaan. |
marx 22.04.2006 00:12:56 | |
---|
Tosta käsi nyrkissä soittamisesta...kattelin just esimerkiksi äsken jonkun Dime-videon ja välillä sillä on käsi nyrkissä ja välillä ei, yleensä ei. Mutta siis ei se varmaan mitään absoluuttista ole se pikkaustyylikään. Välillä sormet hanittaa ja välillä ne rauhottuu. Sitten yks...mietiskelin että onko "väärin", jos pleku ei osu suoraan kieltä vasten, enkä puhu nyt mistään pinch harmonicista? Meinaan että punapartamiehellä on selkeesti eräässä pätkässä käsi melko lailla 90 asteen kulmassa kieliä vasten, eikä ranne ole juuri vinossa. Tällöin plekun on lyötävä kieltä vinoon. Onko muuten näitä plekun kädessäpitämistekniikoita minkälaisia, ja mitä hyötyjä ja haittoja niissä omasta kokemuksesta on? |
drlecter 29.05.2006 16:45:00 | |
---|
Jees Pientä analyysia tein jälleen. Huomasin että pikkaukseni ei lähdekkään ranteesta vaan siinä on mukana koko käsivarsi. Kyynärpää tekee aika ison työn tässä ja se jäykkyys/nopea puutuminen soitossa johtuu juurikin siitä. Tajusin myös sen, että kun liike lähtee ranteesta niin sormetkin(keski-, nimetön- ja pikkurilli) on rennompana. Ei sojota kohti basistia vaan lepäävät siinä etusormen alla siististi nipussa. Jälleen ollaan hieman viisaampia. Liike lähtee ranteesta :) |
Ze Kink 29.05.2006 17:52:29 | |
---|
Milläs te sitten demppaatte ne kielet, mitkä ei ole tarkoitus soittaa/soida, jos käsi ilmassa soitatte? Jos vaikka ylä-E:tä ja B:tä soittelet, niin eikös muut kielet pidä kuolettaa jotenkin, jottei tule hälyääniä? Tuo on ikivanha postaus jonka lainasit, en enää soita tuolla tavalla. Tosiaan metelin kanssa tuli ongelmia, joten opettelin uuden tekniikan, josta enemmän edellisellä sivulla. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
hanipai 29.05.2006 18:44:00 | |
---|
Tuo on ikivanha postaus jonka lainasit, en enää soita tuolla tavalla. Tosiaan metelin kanssa tuli ongelmia, joten opettelin uuden tekniikan, josta enemmän edellisellä sivulla. Samoin tein minä. I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Teräskieli 13.06.2006 19:49:59 (muokattu 13.06.2006 19:50:34) | |
---|
Pientä analyysia tein jälleen. Huomasin että pikkaukseni ei lähdekkään ranteesta vaan siinä on mukana koko käsivarsi. Kyynärpää tekee aika ison työn tässä ja se jäykkyys/nopea puutuminen soitossa johtuu juurikin siitä. Tajusin myös sen, että kun liike lähtee ranteesta niin sormetkin(keski-, nimetön- ja pikkurilli) on rennompana. Ei sojota kohti basistia vaan lepäävät siinä etusormen alla siististi nipussa. Liikkeen kuuluisi lähteäk kyynärpästä, mutta sen pitäisi liikkua vain vähän. Ranteella tehostetaan kyynärpäästä lähtenytta liikkettä. Molempia kannaattaa käyttää ja pitää koko käsi rentona. |