trih 24.12.2004 20:17:01 (muokattu 24.12.2004 20:21:46) | |
---|
alle sataset miksataan kuitenkin yleensä melkolailla pois, ainakin kitarasta. Aivan. Monet eivät jummarra että jos alapäätä leikataan ei se nuotti sieltä häviä jos soundissa on vielä yli 100 menevät sävelsarjat leikkaamatta. Onhan siinä hevissä vissi ero jos laulajan äänialalle sopii B-nuottiin perustuvat riffit soitetaanko riffi normivireen a-kielen tokasta välistä vai viritetäänkö koko paska 2,5 sävelaskelta alas. EDIT: Esim HIM. |
Huevos 06.01.2005 08:16:36 | |
---|
Ihme buumi tuntuu olevan, kaikki ostaa kilpaa paksumpia ja paksumpia kitaran kieliä että voi virittää matalammalle. Ei se rankkuus ja raskaus siitä tuu. Ostakaa basso saatana. P.S. Ois ehkä kuulunu kitarakamoihin.. P.P.S. Taitaa olla turhaa avautumista. Ei pitäis olla rapulassa Mnetissä.. minkä takia suurin osa virittää E:hen? miksi EI virittää alemmas? kuin moni käyttää lainkaan kaikista korkeimpia nauhoja? kyllä kitarasta löytyy ihan tarpeeksi korkeita säveliä, mut mun mielestä on järkevää virittää alemmas, koska näin saa enemmän irti. viritän siis itse kaikki sävelaskeleen alemmas tätä nykyä ja toisinaan tiputan matalan "E" kielen vielä sävelaskeleen alemmas. (C:hen) |
Burn 06.01.2005 13:25:10 | |
---|
Jos normaalin kaavan mukaan mennään niin lukko olisi tullut jo toisen viestin jälkeen. War Ensemble |
gator 06.01.2005 14:00:35 | |
---|
Mun mielestä on kyllä perusteltua virittää kitara vaikka esim. D:hen. Kyllä vaffari alkaa eri tavalla murisemaan kuin normaali E-vireessä. Typeräähän tollasta eri vireitten käyttöä on kyseenalaistaa. Itte soitan tiukasti E-vireestä(joskus harvoin dropped D), mut ymmärrän täysin isommatkin vireentiputukset. Bassossa ja kitarassa on eri soundi vaikka kitaran virettä tiputtaiskin. Vaikka itte ei mitään mörrimusaa soitakkaan niin luulis silti et hieman tulis avarakatseisuutta hommaan, varsinkin ihmisillä jotka on pitempään soitantaa harrastaneet. Mut samalla tavalla taidettiin esim. bebop muusikoita aikanaan arvostella. Kaikkea uudehkoa juttua ei vanhat jäärät aina oikein ymmärrä ja toisaalta hyvä niin ompahan jotain keskusteltavaa. |
Teme007 06.01.2005 14:11:37 | |
---|
Mulla on matalin vire, tana!!!! "Poks" sano Tshernobyl |
Torniojaws 06.01.2005 16:22:39 | |
---|
Thordendahlin ja Hagströmin (Meshuggah) vire on ainakin "Nothing" levyllä F. Eli peräti puoli sävelaskelta korkeammalla kuin normaalivireiset bassokitarat. Ja Nevbornin kahdeksankielisiä baritonikitaroita ovat nuo siis....tai sinnepäin; "Extended scale length for a clear and defined low end with superb overtones." Myös tuo Lord K:n sivuprojekti, God Among Insects, vetelee F-vireessä, tosin 7-kielisillä kitaroilla. "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
Leper Messiah 06.01.2005 18:42:15 | |
---|
kyllähän se niin on, että mun(kin) mielestä ainoa järkeenkäyvä syy vireen muuttamiseen on laulajan äänialan rajoittuneisuus. e-vireeseen se on kitara tehty niin miksi sitä pitäisi ruveta siitä muuttelemaan. No matter how beautiful girl is, she still shits |
lxi 06.01.2005 18:53:15 | |
---|
e-vireeseen se on kitara tehty niin miksi sitä pitäisi ruveta siitä muuttelemaan. Ei ole. Se vain on jostain syystä vakiintunut yleiseen käyttöön. Yhtä hyvin voisi sanoa, että kitarassa pitää olla kuusi kieltä, koska se on tehty kuusikieliseksi. Joka sekin olisi väärin. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
Leper Messiah 06.01.2005 18:58:02 | |
---|
Ei ole. Se vain on jostain syystä vakiintunut yleiseen käyttöön. Yhtä hyvin voisi sanoa, että kitarassa pitää olla kuusi kieltä, koska se on tehty kuusikieliseksi. Joka sekin olisi väärin. no mutta ymmärtänette pointin. sitäpaitsi väittäisin, että nykykitarat (lukuunottamatta baritonit ja seiskat) on tarkoitettu e-vireessä soitettaviksi. No matter how beautiful girl is, she still shits |
Phobophile 06.01.2005 19:01:09 | |
---|
e-vireeseen se on kitara tehty niin miksi sitä pitäisi ruveta siitä muuttelemaan. Vaikka näin olisikin niin miksi sitä pitäisi noudattaa? Rajojen rikkominen ja omaperäisyys on vain hyvä asia. Iha vitu äkäne |
Nikke 06.01.2005 20:28:45 | |
---|
Mutta jos kitara on yhtä matalalla kuin basso niin se ei ole enään hyvä. Joku drop-c vielä menee, mutta siitä alemmas jos menee niin sitten alkaa oleen jo aika naurettavaa... No peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin |
strophe 07.01.2005 01:18:26 | |
---|
Itse käytän dropattua D:tä ja sekin siitä syystä, että riffit, joita teen, eivät voisi toimia (=ei pysty fyysisesti soittamaan) tavallisesta vireestä. Parin sävelaskeleen tiputuksen ymmärtää, mutta sitten kun aletaan mennä sinne infraääniin, niin... no... Ei se ras(i)kaus ole siitä vireestä kiinni, vaan fiiliksestä. Eihän mäkihyppääjäksikään tulla ostamalla sukset, vaan opettelemaan niiden käyttöä. Volyymi korvaa puuttuvan taidon! |
MaKo71 07.01.2005 10:00:06 (muokattu 07.01.2005 11:43:20) | |
---|
Strophe: "Itse käytän dropattua D:tä ja sekin siitä syystä, että riffit, joita teen, eivät voisi toimia (=ei pysty fyysisesti soittamaan) tavallisesta vireestä." Niin... Drop-D -riffivirityksissä(**) mua häiritsee se, että kärjistetysti joka toinen sointu on D5. Ainoa helppo vaihtohan siinä on jostain muusta vitosesta D:hen, kaikki muut ovat yhtä vaikeita kuin soittaa tavallisilla barrevitosilla. Olen E-vireisellä kitaralla opetellut käyttämään enemmän hyväkseen "avoimia vitosia"(*) ja sitä kautta saamaan "drop-D:mäisen" riffittelyn, mutta monipuolisemmilla soinnuilla. Soittaessa täytyy vain olla tarkempi plektrakäden kanssa (kuin drop-D -vireen kanssa). EDIT: (**) Niin, siis _mun_ drop-D -riffivirityksissä. --- (*) Avoimia (ja muuten helppoja) vitosia (tai oikeammin käännöksiä) mm.
A5 D5 G5 H5 E5 A5 D5 e:------------------------ b:------------------------ g:-------0----------2--2-- d:----0--0-------2--2--0-- a:-0--0-------2--2-------- e:-0----------2-----------
|
leather rebel 07.01.2005 10:10:00 | |
---|
^ Tämä on kätevä vippaskonsti. Tulee itsekin käytettyä. Nyt kaikkia seiskarin ostaneita varmaan vituttaa... :) "I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |