Aihe: Gallup: Onko teillä soolo- ja komppi-kitaristit erikseen?
1 2 3 4 5 6
zorro
13.07.2004 19:55:42
On.

Emme ota enää bändiin siamilaisia kaksosia.

Eli: Kitaristien roolit vaihtelee. Toni soittaa akustista, Saku liidaa. Toni liidaa sähkiksellä, Saku soittaa riffiä; Toni soittaa riffia, Saku komppaa soinnuilla. Toni käy kusella, Saku virittää. Sitten saattaa urut vetää ihmeellisen interluden ja kumpikaan ei soita mitään.

Molemmat liidaa ja komppaa, mutta toinen aina toista vähemmän, tai sitten enemmän. Joo-o.

Vähän ristiriitaiseksi menee jos tuo sinun vastaus on tuo "On."
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
Jucciz
14.07.2004 10:03:58
Vähän ristiriitaiseksi menee jos tuo sinun vastaus on tuo "On."

Älä muuta sano. :)
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Vanalkar
14.07.2004 11:58:43
Ei ole.
Glymur dansur ķ hųll,
Dans slįiš ring
Glašir rķša noregis menn
til Hildar ting.
zorro
14.07.2004 15:21:53
Joo, Makolle tiedoksi että se hänen tapaus on just sellanen Tasavertanen jako kahden kitaristin välillä.
Mako
14.07.2004 16:41:39 (muokattu 14.07.2004 16:45:29)

Joo, Makolle tiedoksi että se hänen tapaus on just sellanen Tasavertanen jako kahden kitaristin välillä.

Joo-o. Ajattelinkin, että mikäli lukee koko kirjoituksen (jaarittelevasta kirjoitustyylistäni provosoitumatta) onnistuneesti loppuun, ymmärtää kyllä yskän.

Onhan ne erikseen, osat vain vaihtelee.

Muutan kirjoitustyyliäni jatkossa. Etenkin tällä palstalla siihen on ilmeisesti syytä.

EDIT: oikeasti hieman vituttaa. Hedelmällisempääkö olisi ollut minkäänlaisten (paskalla) huumorilla höystettyjen analyysien sijaan sanoa "joo/ei"? Huh huh.

EDITIN EDIT: todellinen syy tämän palstan ongelmiin alkaa pikku hiljaa valjeta, ja ei, se ei ole tilutuksesta puhuminen tai yksittäisten soittajien paremmuudesta kinastelu.
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
Feggy
15.07.2004 16:52:03 (muokattu 15.07.2004 17:04:05)

Kitarasooloja on ylipäätään liikaa. Jos niitä nyt sitten pitää biisiin tunkea, soittakoon se, joka saa mielenkiintoisempia ääni-yhdistelmiä aikaiseksi. Tasapuolisuus on perseestä: "munkin pitää soittaa nyt soolo, ku sä soitit edellisessä kappaleessa".

Jos kaksi kitaristia ei keksi keskenään muuta tekemistä kuin soittaa joko komppia tai sooloa, niin asiat voisivat olla paremmin.
Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää.
zorro
15.07.2004 21:18:57
Jos kaksi kitaristia ei keksi keskenään muuta tekemistä kuin soittaa joko komppia tai sooloa, niin asiat voisivat olla paremmin.

olen täysin samaa mieltä
Chemo
16.07.2004 08:53:53

Kitarasooloja on ylipäätään liikaa.

Jep!

Mun mielestäni pitäisi aina ajatella, miksi joku asia tehdään. Miksi työn alla olevassa kappaleessa tulisi olla kitarasoolo? Onko siihen joku hyvä syy? Onko se syy se, että soolo tuo kappaleeseen uutta mielenkiintoa musiikillisesti? Vaiko ehkä sittenkin se, että kitaristin pitää todistella itselleen ja muille että hän osaa jotain motorisesti? Tai että pitää noudattaa tietyn musalajin "alalle vakiintuneita käytäntöjä"?

Mainittakoon, että mä soitan cover-bändissä enemmän sooloja kuin mitä itse näen musiikillisesti järkeväksi: soitamme aika paljon sellaista musaa jossa noita sooloja on alunperin ollut, ja porukka on tottunut niitä kuulemaan.

Toinen bändihän, jossa soitan, on instrumentaalimusaa: siinä mun mielestäni termi "soolokitaristi" on vähän harhaanjohtava, siinä leadia soittavan kitaristin tehtävä on enempi solistinen kuin kikkailullinen ;-)
Ramalamadingdong.
Snowblind
16.07.2004 12:40:10

Mun mielestäni pitäisi aina ajatella, miksi joku asia tehdään. Miksi työn alla olevassa kappaleessa tulisi olla kitarasoolo? Onko siihen joku hyvä syy? Onko se syy se, että soolo tuo kappaleeseen uutta mielenkiintoa musiikillisesti? Vaiko ehkä sittenkin se, että kitaristin pitää todistella itselleen ja muille että hän osaa jotain motorisesti? Tai että pitää noudattaa tietyn musalajin "alalle vakiintuneita käytäntöjä"?

Juuri näin. Jos kappaleeseen tulee kitarasoolo, sen pitäisi olla osana biisiä ja sopia siihen, ei vain pientä taitojen esittelyä keskellä biisiä. Lisäksi biisin pitäisi myös olla sellainen että se oikein huutaa kitarasooloa johonkin kohtaan itseään.

Olen saanut pienen elämäni aikana aikaiseksi sellaiset 10 kunnon biisiä ja niistä vain kolmessa on ihan ihkaoikea kitarasoolo.
0100100001101111011010000110111100101110
musatuukka
16.07.2004 17:12:26
Ei ... Eikä tule olemaan
Det är dags TO ROCK!
Mako
16.07.2004 17:19:47

Toinen bändihän, jossa soitan, on instrumentaalimusaa: siinä mun mielestäni termi "soolokitaristi" on vähän harhaanjohtava, siinä leadia soittavan kitaristin tehtävä on enempi solistinen kuin kikkailullinen ;-)

Kuulostaa hyvältä, itse asiassa soolo saisi aina olla enemmän solistinen kuin kikkailullinen, jos minulta kysytään.
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
waihen84
16.07.2004 20:34:17
off-topic; mielestäni rock (etenkin heavy) biisejä ilman sooloja ovat tylsiä. Siis jos se biisi on liian yksinkertainen.

Muuten, joku ihmetteli miten malcolm young jaksaa soittaa samoja juttuja koko ajan...no se ei kyllä haittaa häntä.
Härski
16.07.2004 20:47:35
off-topic; mielestäni rock (etenkin heavy) biisejä ilman sooloja ovat tylsiä. Siis jos se biisi on liian yksinkertainen.

Pitää aika hyvin kutinsa.
Feggy
16.07.2004 22:26:50

Muuten, joku ihmetteli miten malcolm young jaksaa soittaa samoja juttuja koko ajan...no se ei kyllä haittaa häntä.

Ja mitä tämä kertoo niistä biiseistä? Sori.

Vertauskohtana voisi heittää vaikka The Rolling Stonesin, The Whon ja The Kinksin, joiden läheskään kaikissa biiseissä ei ole sooloja. Sen sijaan on kehittelyjä, teemoja, väliosia, jotka rikastavat itse biisiä.

Soolojen ylituotanto juontuu blues-perinteestä, johon on juututtu liikaa kiinni, kuten varsinkin vanhemmassa heavyssä on laita. AC/DC on taas puolestaan keksinyt Bo Diddleyn, jolla yksinkertainen komppi on biisin ydin.
Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää.
paranoid android
17.07.2004 00:18:01
ei ole.
"No, I dont own any cars - just a tank. Cars are rubbish. If I buy things, I like to fucking get good things. Not boring things. You've got to spend your money on good things." - Richard D. James
waihen84
17.07.2004 00:51:22
Ja mitä tämä kertoo niistä biiseistä? Sori.

Vertauskohtana voisi heittää vaikka The Rolling Stonesin, The Whon ja The Kinksin, joiden läheskään kaikissa biiseissä ei ole sooloja. Sen sijaan on kehittelyjä, teemoja, väliosia, jotka rikastavat itse biisiä.

Soolojen ylituotanto juontuu blues-perinteestä, johon on juututtu liikaa kiinni, kuten varsinkin vanhemmassa heavyssä on laita. AC/DC on taas puolestaan keksinyt Bo Diddleyn, jolla yksinkertainen komppi on biisin ydin.

Tarkoitin et jos se biisi on liian yksinkertainen. Elikkä ne bändit jotka mainitsit ovat epäilemättä tehneet mahtavia biisejä joten tarkoitin lähinnä nää nykybändit..

Mielestäni soolot antavat biiseille "persoonallisuutta" ja ovat joskus erittäin tunteellisa ja biiseistä nauttii enemmän.. blues ja rock yhdessä = true.

Pahoittelen jos tää oli off-topic.
Feggy
17.07.2004 12:00:19

Tarkoitin et jos se biisi on liian yksinkertainen. Elikkä ne bändit jotka mainitsit ovat epäilemättä tehneet mahtavia biisejä joten tarkoitin lähinnä nää nykybändit..

Tuskinpa nykybändien biisit ovat sen yksinkertaisempia kuin vaikkapa Kinksillä...
waihen84
17.07.2004 14:57:14 (muokattu 17.07.2004 15:06:24)
muokattu: unohda, this could go on forever...
Henko
22.07.2004 14:26:25

Meikä on kyllä eri mieltä. Kersana kun viattomana kuuntelin heviä, ni odotin aina soolon aikana että loppuispa jo soolo ja alkais jo laulu. Se varmaan vaikutti mun musiikkimaun kehittymiseen.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
Defrayer
22.07.2004 20:20:18
Meikä on kyllä eri mieltä. Kersana kun viattomana kuuntelin heviä, ni odotin aina soolon aikana että loppuispa jo soolo ja alkais jo laulu. Se varmaan vaikutti mun musiikkimaun kehittymiseen.

Minulla taas tuppaa olemaan toisinpäin :P Soolo on minulle yleensä biisin kohokohta, kliimaksi, ja jos soolo on shittiä, tulee hieman huono fiilis. Paitsi jos muu biisi on loistava.

Näin siis minulla. Mielipide muiden joukossa.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)