Aihe: korvakuulolta soittaminen
1 2 3 4 5 6
Topah
09.07.2004 13:32:39

Täytyypä nyt laittaa kommentti johon olen päätynyt tässä lähiaikoina, eli korvakuulolta soitto on ehkä tärkein asia mitä soitossa voi olla. Länsimainen klassinen musiikki tosin on niin pitkälle vietyä, että sen nyt sallii nuoteista soitettavan.

Henkilökohtaisesti olen katkera itselleni, etten osaa niin hyvin soittaa korvakuulolta kuin pitäisi. Nuoteista nyt biisin pystyy soittamaan lähes suoraan, mutta kuka niitä nuotteja raahaa ympäriinsä. Kappaleen sisäistäminen ja ulkoa soittaminen (ilman taustaa) onkin sitten eri juttu.

Tavoitehan olisi. että olisi niin hyvä korva, että pystyisi kuulemaan kaikki soinnut, niitten käännökset, melodiat, rytmit jne. Ei pelkästään kuulemaan niitä levyiltä vaan myöskin pystyisi omassa päässään hyräilemään melodiat ja siirtämään ne ilman suurempaa tuskaa instrumenttiinsa.

Nuotit ja tabulat ovat oikotie "onneen" ja kannustankin niitä jotka soittavat korvakuulolta haistattamaan pitkät sellaisille, jotka saavat nuotit osaavilta negatiivista palautetta. Mutta onhan nuoteista hyötyäkin, mutta länsimaisessa musiikinhistoriassa on se vika että se perustuu niin paljon kirjoitettuun historiaan. Esimerkiksi Intiassa Raga-musiikintaitajat kouluttautuvat kisälli/mestari periaatteella ja sitten ollaankin pienestä pojasta asti mestarin opissa ainakin 10-vuotta. Itämaisesta musiikista ei siis ole tietääkseni olemassa kirjoitettua historiaa paljoakaan, koska historia kulkee soitettuna musiikkina sukupolvelta toiselle.

On kysytty, miksei itämaisella musiikilla ole samanlaista "monimutkaista" kontrapunktista, harmonista ja polyfonista pohjaa kuin länsimaisella ja vastaus on kuulunut, että he eivät tarvitse sitä. Ihmiset siellä saavat musiikista jopa enemmän hengenravintoa kuin me, joilla on todella paljon kaikkea, mutta ei se määrä vaan se laatu. Jos vaikka opit yhden kappaleen hyvin, niin voit nauttia enemmän musiikista kuin räpeltäjä, joka soittaa monia huonosti.

Enkä latonut näitä kommentteja sen takia, että meidän pitäisi siirtyä itämaiseen kulttuuriin, vaan ihmisten pitäisi avata silmiä muuallekkin ja ei vaan tuijottaa liikaa pelkästään omaa kulttuuriamme. Mutta ehkä monien tätä palstaa lukevien taival musiikin ja soittamisen saralla on vielä niin alkuvaiheessa, että on ehkä jopa hyväkin asia, että opitaan elämään musiikkia eri tavoin ja ehkä opitaan kantapään kautta asioita.

...ja ei muuta kuin nauttimaan musiikista/soittamisesta. :) !
Brian May jr.
09.07.2004 13:50:48
Aina korvalla. Ja en ole ymmärtänyt edelleenkään, että mitä järkeä on sooloja blokata nuotti nuotilta. Mitä hyötyä/järkeä?

Ei siinä olekkaan, minäkin vedät soolot "sinne päin". No okei, riippuu tietysti soolosta. Comfortably numbia en viitsi raiskata omilla "sinne päin" lirutuksilla
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
theox
09.07.2004 19:08:27
Sitä mukaa kun korvakuulo kehittyy, musiikkielämyskin vahvistuu.

Ilman hyvää korvakuuloa on melko vaikeata toteuttaa omia ideoitaan. Voi sitä tietenkin "törmätä" hyviin ideoihin, mutta eikö olisi hienoa jos kuulisit melodian (tai rytmin/soinnut) päässäsi ja tietäisit kokeilematta miten niitä soittaisi. Tai jos voisit piirtää ne paperille - nuotteina - heti paikalla. Nämä ovat arvokkaita taitoja muusikolle.

Ja jos et kuule mitä muut soittavat, en näe miten pystyisit kuulla itseäsikään. Ja usein lopputulos kuulostaa juuri sellaiselta.

Korvakuuloa voi kehittää. Loputtomiin. Ja otelaudan tuntemusta. Sekä näiden yhdistämistä.

http://www.musictheory.net -sivustolta löytyy ladattava ohjelma jolla pystyy harjoittelemaan korvakuuloa (toimii myös suoraan netistä). Tämä ohjelma on auttanut minua paljon ja suosittelen sitä kaikille jotka haluavat parantaa kuuloaan.
Krice
09.07.2004 21:05:27

http://www.musictheory.net -sivustolta löytyy ladattava ohjelma jolla pystyy harjoittelemaan korvakuuloa (toimii myös suoraan netistä). Tämä ohjelma on auttanut minua paljon ja suosittelen sitä kaikille jotka haluavat parantaa kuuloaan.

Kannattaa muuten kuunnella klassista musiikkia, se kehittää korvakuuloa. Klasarissa kun on niin paljon erinäköisiä soittimia pihisemässä yhtä aikaa.
musatuukka
09.07.2004 23:23:25 (muokattu 09.07.2004 23:23:36)
Mä opettelin Brahmsin unkarilaisen tanssin no.5 korvakuulolta!
Det är dags TO ROCK!! ...........----ja liity RealRockersClub-yhteisöön..... http://groups.msn.com/RealRockersClub http://groups.msn.com/browse.msnw?catid=56
Milkop
12.07.2004 12:20:15

Korvakuulolta tulee oikeastaan kaikki opeteltua, nuotteja en osaa kovinkaan hyvin lukea ja tabulatuurit ovat yleensä täynnä virheitä. Jotain nuottikirjoja löytyy, mutta yleensä levyn mukana soittaessa oppii eniten...tai siltä ainakin tuntuu.
"I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Sir Härö
13.07.2004 12:05:12
Tässä ois pirun hyvä sivu josta voi imuroida vehkeen mikä reenaa sävel korvaa. http://www.earmaster.com/guitar.htm

Tosi kätevä ohjelma.
Paskooko karhu metsään?
C
13.07.2004 15:08:09
tabloilla oppii simppelin biisin alle puolessa tunnissa kun korvakuulolla mulla ainakin menee tunteja.

Jep, tää on helposti totta silloin, kun tablat ovat oikein.

Mutta kuten täällä on monesti todettu, noiden netin tablojen taso vaihtelee järjettömän paljon. Mulla on pari kertaa mennyt hermo virheellisten tablojen kanssa varsinkin, jos on ollut vähän kiire opetella jotain biisiä.
Sir Härö
13.07.2004 16:14:18

Mutta kuten täällä on monesti todettu, noiden netin tablojen taso vaihtelee järjettömän paljon. Mulla on pari kertaa mennyt hermo virheellisten tablojen kanssa varsinkin, jos on ollut vähän kiire opetella jotain biisiä.

Oliko se guitartabuniverse.com, ni sieltä löytyy ihan asiallista materiaalia. Siis suurempien bändien.
Paskooko karhu metsään?
Jucciz
14.07.2004 10:05:56

Luulin että tää oli "Kitarat: soittaminen" :)
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jackson Dinky
14.07.2004 17:26:20
Mitä turhaa vaivata korvia ja päätä kun on tabulatuurit ;)
Jau jau!
Kampela77
14.07.2004 21:28:18

Jos haluaa olla jukeboxi, niin tabulatuurit käyvät. Jos haluaa oppia soittamaan omia biisejä ja improvisoimaan on hyvä jaksaa vaivata korvia.
C
15.07.2004 12:47:39

No jos nyt viilataan niin pakkohan tabloista soittaessa on kuitenkin myös kuunnella sitä biisiä, koska tabloista ei juurikaan ilmene rytmitykset, nuottien aika-arvot yms.

Smoke On The Waterin riffistäkin saisi varmaan monia mielenkiintoisia rytmillisiä tulkintoja, jos sitä joutuisi veivaamaan pelkästään tablojen varassa tuntematta ja kuuntelematta biisiä etukäteen. ;)
Jucciz
15.07.2004 12:52:09
Jos tabloista ei ilmene rytmitykset niin mistäs sitten?

http://home.tiscali.be/simon.rigot/pictures/tabla.jpg
C
15.07.2004 13:01:42
Jos tabloista ei ilmene rytmitykset niin mistäs sitten?

No niinku nuoteista... ja sen kuuluisan korvan avulla.

(Osuva kuva muuten:)
Jucciz
15.07.2004 13:03:31
(Osuva kuva muuten:)

Kyllä. Siinä on tablat. Ei kerrassaan yhtään mitään tekemistä tabulatuurien kanssa.
Bee-äf
18.07.2004 00:08:52
Jos soittaa livenä nuoteista niin silloin ne on ok. Jos ei, niin kyllähän silloin on fiksuinta vaan pyörittää levyä ja opetella siitä, samalla oppiessa jää myös biisi muistiin.
Tabulatuurit on vanhalle liikaa, nuoteista näen ensi vilkaisulla mistä on kyse, tabeista en.
saturnzreturn
19.07.2004 14:11:50 (muokattu 19.07.2004 16:00:19)
korvakuulolta soittaminen on ehkä tärkein yksittäinen asia soiton kannalta, mitä olen ikinä tehnyt. makuasia varmaan tämäkin, mutta nykyään arvostan todella korkealle korvakuulolta biisien opettelua..

vietin liian kauan aikaa ihmisten kanssa jotka olivat tätä perus taiteilijarock porukkaa. olivat sitä mieltä, että toisten bändien ja artistien biisien opettelu ovat täysin turhaa hommaa puhumattakaan covereiden ottamisesta biisilistaan.

edit: jep. eli minäkin sitten lopetin korvakuulolta soittamisen kokonaan ja yritin "luoda jotain omaa". tämä meni sitten siihen että pahimillaan kitaransoitosta oli melkein puolen vuoden taukoja kun ei vaan tullut mitään uutta soiteltua. ihmettelin vaan kun luovuuden piti kukoistaa heti kun ei rämpyttele toisten biisejä.

kauan siinä meni ennen kuin tajusin taas ruveta soittamaan korvakuulolta. heti kun aloitin niin johan rupesi homma luistamaan.

eli kaikille neuvoksi. aina kun kuulette jotain hyvää ja mielenkiintoista niin opetelkaa se kitaralla. parasta workouttia. nykyään istun television ääressäkin kitara kädessä ja saatan opetella automainoksien musiikkia ja saippuasarjatunnareita. mitä enemmän opettelee muualta kuultuja juttuja, sitä enemmän pystyy itse luomaan. lopputulos saattaa kuulostaa tuhannelta eri artistilta ja sadalta eri mainokselta, mutta sekin on parempi, että kaikki kuulostaa samalta. ei sitä kyllä itsestään kehity ellei kehitä itseään
my wallet's fat and so is my head
Nor
23.03.2006 22:52:35
Voisko joku nyt sitten kertoa, että miten korvakuulolta voi soittaa...? Olen kysynyt tätä useasti, mutta en muista saaneeni sellaista vastausta, mikä olisi minulle asiaa tarpeeksi valoittanut. En enää haluaisi käyttää noita tabulatuurejakaan, kun se on kuulemma niin paha asia... Tähän mennessä kaikki mitä osaan, on ollut lähinnä tabulatuureista tai nuoteista ulkoaopiskelua.

Yritin opetella yli puoli vuotta sitten Irwinin - Ei tippa tapa. Mulla oli siihen soinnut valmiina, mutta en mä siltikään kuullut, että miten se kitara siellä vetelee. Ircissä sanottiin "Kuuntele sitä perkeleen biisiä tai osta basso.". Nyt olen katsonut soinnut Pelle Miljoonan "olen kaunis" biisiin. En kuule kuin sen alun rytmin, mutta kun muut soittimet alkavat jylläämään, en saa mitään selvää rytmistä. Enkä oikestaan ole ihan varma, että mikä siellä on kitara ja mikä tiesmikä marakassi. Eli tästä olis vielä aika pitkä matka siihen, että kuulen itse, mitä sointuja siellä soitetaan. Joku sanoin, että "kuuntele eka bassoäänet". Ai mitkä bassoäänet? Bassokitaran äänet vai? Mutta miten silloin tiedän mitä sointua KITARA soittaa? Eihän ne ole aina sama. Vai sointujen bassoäänet(??) ? Kertokaa nyt pliis... Luovun tabulatuureista jos joku kertoo.
John Titor
23.03.2006 22:55:24

"Blokatkaas" joku tämä soolo: http://www.cc.jyu.fi/~mkkoykka/rcsolo.mp3
Ja nuotit jakoon :)

No perkele. Mp3 jakoon, milläs se muuten blokataan.
Mikä tuo on? Haluatko siitä oikeasti nuotit?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)