Aihe: Tilutuksen perimmäinen tarkoitus.
1 2 3 4 5
skinkarde
06.02.2004 17:59:47 (muokattu 06.02.2004 18:02:55)
hyvä tuli polvilumpiosta.
jep
"Siitä puhe mistä puhutaan"
skinkarde
06.02.2004 18:00:35 (muokattu 06.02.2004 18:01:20)
trendikkyys on kaikessa nykyään tärkeintä. on trendikästä tehdä huonoa punkkia ja näyttää transulta -tyyliin. tai jotain. mikä vittu nyt milloinkin sattuu olemaan niin vitun trendikästä. pikkusen minua rasittaa semmoset kaiken maailman wannabe-aleksi-laihot, jotka soittaa päin helvettiä bodomia ja kehuu laihoa parhaaksi. pelkän tilutuksen harjoittelun takia siinä sitten on jäänyt vibrato, bendit, trillit jne harjoittelematta, ja tietääpä sen sitten miltä se kuulostaa nopea soitto ilman vankkaa tekniikkaa, kun ei oo kiinnostanu muu kuin heti soittaa valonnopeudella. saakelin timo tölkki.

no jes!! piti editoida ni tuli toiseen kertaan vahingossa.. anteeksi
"Siitä puhe mistä puhutaan"
MV
06.02.2004 18:12:52
Taas tästä tapellaan...

Mikä haittaa tiluttajista on? Jos jollain ei ole musiikillisia lahjoja niin kyllä se saa yrittää tehdä samaa matematiikkaa ja fysiikkaa käyttäen. Itse ei vain tuon lähestymistavan tuotoksia kategorioi musiikin piiriin. Kyllä musiikin pitää kertoa tekijänsä tunteista, oli se sitten metallia, jazzia, tai bluesia. Jos musiikin kriteeri on se että se kuulostaa hyvältä korviin, niin silloin on äidin puhekin musiikkia.

On totta, että mitä nopeampaa, sen vaikeampaa.
Oletko itse tiluttaja? Tee testi:
Jos tykkäät soittaa nopeasti, mieti soittotapaasi. Soitatko nuotteja vai nuottijonoja? Soitatko yhden nuotin kerrallaan? Vai pistätkö peräkkäin 12:n nuotin arpeggion ja siihen perään molliskaalaa 8 nuottia?

Hyväksyn tiluttajat, mutta musiikista he eivät tajua mitään. Älkäämme silti heitä siitä moittiko, koska miten he voisivat edes tietää etteivät tiedä siitä mitään?

Se Marcus Paus juttu tuossa aiemmin oli muuten totta. Ja lukukin muistaakseni täsmäsi: 46,67 nuottia/sekunti. Ja ennätys tehtiin jo nuorena poikana, oliskikohan ollut 15-vuotiaana.

puhut paljon paskaa mutta mitäs jos joudut sanasi syömään?
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
MV
06.02.2004 18:14:39
Tähän on kyllä pakko vastata...:)

Tiluttamisen harjoittelussa on hyvinkin suurena vaarana se, että luulet sitä oikotieksi onneen. Eikä aikaakaan niin huomaat soittavasi joka kohtaan arpeggioita ja skaaloja.

Niin, ne voi vaikka pakottaa sut soittamaaan tilua. Niin sitä musiikkia juuri tehdään, sulassa harmoniassa.

en mä tota tarkottanu vaan sitä et ois aika noloo jos ei osais mitään nopeempii juttui(ees vähä)
Brian May jr.
06.02.2004 18:23:01
Tähän on kyllä pakko vastata...:)

Tiluttamisen harjoittelussa on hyvinkin suurena vaarana se, että luulet sitä oikotieksi onneen. Eikä aikaakaan niin huomaat soittavasi joka kohtaan arpeggioita ja skaaloja.

Perhana, just toi muakin pelottaa. En osaa tippaakaan sweeppausta ja pelkään et ku alan harjottelee(pakkohan sitä on) niin sitä rupee sit jostain syystä laittamaan sinne sun tänne, vaikka nyt kun lukee mun allekirjotusta niin asiaa ei voi harkitakkaan. No koitan kestää:P
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Topah
06.02.2004 19:52:06

Kaikenlaisia soittajia tarvitaan hitaampia fiilistelijöitä, tiluttelijoita ja näitten välimuotoja. Jokaisella tyylilajilla on omat kannattajansa. Onhan se hyvä hallita ihan perusjutut tuolta "tilunkin" saralta, että voi sitten niitä käyttää fiiliksen mukaan. Musikaalisuus kehittyy elämänkokemuksen myötä ja jossain elämänvaiheessa voi tulla sekin ajattelumalli, että kaiken ei tarvitse lähteä siitä, että näytämpäs kaverille, kuinka nopeasti soitto kulkee. Voi tulla se aika, että haluaa ilmaista/kokea mitä tuntee instrumenttinsa kautta. Joskus ei löydy sanoja, vaan musiikki on ainoa keino purkaa itseään ulos. Jos haluaa tuoda ilonsa ja surunsa ulos soittamalla arpeggioita ja asteikkoja edestakaisin, niin se on ihan ookoo. Välttämättä ja mitä ilmeisimmin sitä ei muut ymmärrä ja ymmärrätkö sinä loppupeleissä itsekkään? Kyse on kasvusta. Ymmärrän täysin yhteiskunnan paineet ja nuorien näyttämishaluan. Ihmisillä ei ole aikaa tarttua aitoihin asioihin. Ollaan aina valmiita tuomitsemaan ja arvostelemaan muita, mutta loppupeleissä itse ei tehdäkkään mitään sen kummallisempaa. Itse lähden siitä, että kitara on instrumentti jolla soitetaan musiikkia. Musiikki on universaali kieli, jonka avulla voi käsitellä kaikenlaisia asioita. Voit matkustaa vaikka maailmanympäri kuuntelemalla/soittamalla erityylistä musiikkia.

Väittäisin, että tilutus on kitaransoiton lapsenomainen aste. Olet ehkä kuullut jonkun soittavan nopeasti säröllä nopean tilutuksen. Innostut sitten soittamisesta ja kitaran hankittuasi haluat oppia soittamaan samalla tavalla, koska se tiluttelu kuulosta mielettömän hienolta. Vähän sama, kuin jotkut kiinnostuu nopeista autoista. Aluksi on kivaa, kun auto kulkee nopeasti. Jossain vaiheessa alkaa sitten kiinnostus siihen, mitä se auto pitää sisällään. Pystyt ehkä ajamaan autolla suoraa tietä nopeaa vauhtia, mutta kun tulee mutkaisempi tie voi käydä hullusti. Jos taas haluat oppia huippukuljettajaksi sinun pitää tietää juuri oikeat paikat miten jarruttaa mutkissa ja missä taas saa laittaa hanan pohjaan.

Tuo autoesimerkki oli aika karkea, koska kyse oli autourheilusta. Jotkut taas ostavat nopean auton ja osaavat kunnioittaa sitä tekemättä turhia kiihdyttelyjä ja heillä on kuitenkin tieto siitä, että jos vaan haluavat voivat mennä lujaakin, mutta loppupeleissä hurjastelu koituu kohtaloksi. Soittaminen kuitenkin on paljon vaikeampaa, koska sitä ei voi ostaa, vaan se pitää omaksua kovalla työllä.

Mutta se kuiteskin pitää varmaan paikkaansa, että monet meistä haluaa kokeilla nopeaa autoa. Tottakai. Mutta en minä ainakaan sillä joka mutkaan kaasupohjassa ajelisi. TULIS PERKULE SAKOT JA JOUTUIS LINNAAN!!! ;) !
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
lxi
06.02.2004 20:05:42
Vankkumaton näkemykseni on, että metsässä ollaan aina ja välittömästi sillä hetkellä, kun siitä miten soitetaan tulee tärkeämpää kuin siitä mitä soitetaan.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Ze Kink
06.02.2004 20:18:15
Mutta se kuiteskin pitää varmaan paikkaansa, että monet meistä haluaa kokeilla nopeaa autoa. Tottakai. Mutta en minä ainakaan sillä joka mutkaan kaasupohjassa ajelisi. TULIS PERKULE SAKOT JA JOUTUIS LINNAAN!!! ;) !

Asiaa! +
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
Spiff
06.02.2004 20:31:51
Jos sä istut paskalla tunnin vääntämässä monoliittia tai pieraset sekunnissa varpusparven niin... no, paska on paskaa.
Mitä sitä sontaa.
Eemil
06.02.2004 23:14:24
puhut paljon paskaa mutta mitäs jos joudut sanasi syömään?

Viitsisitkö tarkentaa?
MV
06.02.2004 23:31:12
Viitsisitkö tarkentaa?

niin että tiluttajat ei tajua musiikista mitään?toi kommentti oli kyl aika perseest.et taida ite osata tiluttaa vai.en mäkään mut kyl mä sitä tykkään kuunnella jos se on hyvää.voi olla et sä et siitä tykkää mut ei sun silti tarvii alkaa haukkumaan niit ketkä tiluttaa.vaikkei se sun korvaa miellytäkkään ni kyl mä ainakin kunnioittaisin niit jotka on jaksanu treenata perkeleesti sen eteen.ei kaikki oo niin sinnikkäitä.ennen ku mä tajusin et kitaran soitos on muutaki ku pelkän tilun treenaamist ni mua vitutti aika rankasti jos ei jaksanu treenata.oli koko ajan semmonen fiilis et voi paska nyt jäi päivän kakstuntiset treenit väliin.nyt jos ei huvita treenata ni alan tekee riffei tai jotain.mut eiköhän meki lopeteta tä tappelu tähän?
lxi
06.02.2004 23:31:27
Jos sä istut paskalla tunnin vääntämässä monoliittia tai pieraset sekunnissa varpusparven niin... no, paska on paskaa.

Loistavaa! Tässä olisi kyllä allekirjoitusainesta. Harkitsen vakavasti.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Keppi
06.02.2004 23:54:20
en mä tota tarkottanu vaan sitä et ois aika noloo jos ei osais mitään nopeempii juttui(ees vähä)

Ei se ole noloa. Ainut nolo asia on se, että tuo juttu on sinusta noloa:D
...no ei vaineskaan;)
MV
07.02.2004 00:34:50
Ei se ole noloa. Ainut nolo asia on se, että tuo juttu on sinusta noloa:D

no ei välttämät mut kyl se vähä vituttais.
Eemil
07.02.2004 00:48:58 (muokattu 07.02.2004 00:50:35)
niin että tiluttajat ei tajua musiikista mitään?toi kommentti oli kyl aika perseest.

Se on totta, kyllä jotkut tajuaa. Harmi etteivät hyödynnä saamiaan lahjoja.

et taida ite osata tiluttaa vai.

Kyllä mä aika nopiaan pystyn soittamaan jos tarve tulee. Ja olen myös opetellut pari tilutusjuttua joskus. HOHO!

en mäkään mut kyl mä sitä tykkään kuunnella jos se on hyvää.

Joo mutta jos nopea soitto on hyvän kuuloista ja hyvällä maulla toteutettua niin ei se ole tiluttamista. Tiluttaminen on haukkumasana.

voi olla et sä et siitä tykkää mut ei sun silti tarvii alkaa haukkumaan niit ketkä tiluttaa.

Totta. Olin vaan niin hölmö että jostain syystä tein sen. Pyydän anteeksi tiluttajilta.

vaikkei se sun korvaa miellytäkkään ni kyl mä ainakin kunnioittaisin niit jotka on jaksanu treenata perkeleesti sen eteen.

Eipä semmonen paljon kuultu perustiluttelu paljoa treeniä tartte. Vai millaisia johtopäätöksiä itse vedät siitä että vuoden soittanut henkilökin voi tiluttaa ns. hyvin?

eiköhän meki lopeteta tä tappelu tähän?

Kyllä vain.
mzg
07.02.2004 03:58:33

ja mehän ei taas yleistetä.
eiiköhän hyvinkin moni soolo, perustu ihan vaan niihin skaaloihin, ja ehkä jopa arpeggioihin. mietittäisiinkö ensin hetki ennen kuin kirjoitetaan?

ja nyt turpa kiinni ja antakaa ihmisten soittaa sitä mitä he haluavat. v**tuako se teille kuuluu?
Eemil
07.02.2004 06:24:33
ja mehän ei taas yleistetä.

Kysy joltain fiksummalta mitä sana vaara tarkoittaa...

eiiköhän hyvinkin moni soolo, perustu ihan vaan niihin skaaloihin, ja ehkä jopa arpeggioihin. mietittäisiinkö ensin hetki ennen kuin kirjoitetaan?

Joo, oot ihan oikeessa Edison...Jotkut soolot on tosiaan skaaloista sun muista väännetty ja jotkut suoraan siitä mitä päässä liikkuu sen enempää skaaloja ja arpeggioita miettimättä. Mikä tässä oli pointti?

ja nyt turpa kiinni ja antakaa ihmisten soittaa sitä mitä he haluavat. v**tuako se teille kuuluu?

Siistisit edes vähän kieliasua. Hyihyi.
randy
07.02.2004 08:57:20
näin kirjoittavat henkilöt jotka eivät itse osaa edes tappingia...
Täppäämään ei ole tarvinnun opetella, kun opettelin soittamaan sekä oikea- että vasenkätisesti.

ja ovat sitten kateellisia nopeammille soittajille...
Joskus muutaman vuoden olinkin kunnon tilumies, ja kadehdin tosiaan nopeampia soittajia.

Siihen nopeaan soittoon kylläkin kyllästyin. Hyvä mulle, mieluummin soitan tunteella ja sydämmellä kuin sweepeillä.
Näin MINÄ haluan tehdä.

Kaikki nyt on käsittäny että minä tulin tänne haukkumaan kaikkia tiluosaston kavereita. Ei ei ei ei ei....
Tuli näköjään aika rankka aloitusteksti, ei ollut tarkoitus.
Jatkakaa tilumiehet tiluttamista, hyvä jos nautitte siitä.
Itse voisin vaikka juoda litran tinneriä....
Lumiukolla on valkonen perse.
Keppi
07.02.2004 11:05:37
näin kirjoittavat henkilöt jotka eivät itse osaa edes tappingia...ja ovat sitten kateellisia nopeammille soittajille...

On totta, että olen tavallani(positiivisessa mielessä), kateellinen...hyville soittajille. Näitä mun mielestä hyviä soittajia on kyllä sekä noipeita, että ei niin nopeita.

Pelkkä nopeus tai hitaus ei riitä, vaan sisältö ja idea on se tärkein juttu. Se on sitä musikaalisuutta, ett osaa soittaa oikeeseen paikkaan sopivasti...joko raivokkaasti tai pehmeästi(tilanteen mukaan).

Kitarasoolo ei ole kappaleen tärkein asia! Soolo voi parhaimmillaan olla tärkeä osa kappaletta, mutta kitarasoolon voi jättää soittamattakin, mikäli sen soittminen biisiin on turhaa. Se osoittaan myös tyylitajua...
...no ei vaineskaan;)
petemus
07.02.2004 11:47:03
Mulla tulee aina tekniikkahommista mieleen vertaus puusepän alaan: sulla voi olla vaikka miten hienot vermeet, sorvit, pylväsporat ja oikohöylät ja kaikki (vrt. soittotekniikka), mutta millä on merkitystä, on se, mitä niillä vermeillä saa aikaiseksi. Jos ei oo hyviä ideoita, ei niillä vehkeillä tee juuri mitään, kun ei ne oo mikään itseisarvo.

Toisaalta taas heikommillakin välineillä (vrt. taas soittotekniikka) voi saada helvetin hyvää jälkeä aikaiseksi, jos on ideoita ja näkemystä sekä tietää, miten niillä omilla eväillä homma toteutetaan.

Joku Shawn Lane (R.I.P.) soitti ihan eläimellisen nopesti, mutta mitä juttuja! Nopeuden puolesta ton oi leimata tiluttamiseksi, mutta musikaalisten ideoiden puolesta ei. Sama pätee vaikkapa Allan Holdsworthiin.

Jos näiden hrojen kuvioita kuuntelee tarkemmin, rupee jotkut Bation paskasoundi-ynkkäkopiolikit kuulostamaan aika suolesta olevilta, nopeita tai ei. Batio tai muut "nopeat" kitaristit saattaa vetää nopeasti, mutta paljonko hommassa on ajatusta? Taitaapi jutut tulla ennemminkin tikapuuhermostosta kuin musikaalisen inspiraation tuloksena...

Tilutuksen perimmäinen tarkoitus on mun mielestä sama kuin tulennielijöiden, kahlekuninkaiden, taikureiden tms. iiroseppästen esityksissä: "Kattokaa, mitä mä osaan/uskallan!". Viihdettähän tuo on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)