Aihe: Plektra tökkii
1 2 3 4 5
blackorwhite
31.12.2008 14:27:50
Itselläni tuo plektrakäsi tuppaa tökkimään juuri silloin, kun pikkaan pelkästään ranteella. Sitten ku otan kyynärvarren mukaan ni plektra ei töki pätkääkään :D Näinhän siis ei saisi tehdä. En oikeen tajua, mutta niin se vaan itselläni on. Sen kaiketi pitäisi olla juuri toistepäin. Olen treenaillut pelkällä ranteella jo pitemmän aikaa ja keskittynyt, että en jännittäisi mitään paikkaa. Olen kuitenkin jämähtänyt soitossani paikoilleni enkä enää jaksa nopeutta ees yrittää vaan soittelen sointubiisejä.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
opaa
02.01.2009 13:19:03
Itselläni tuo plektrakäsi tuppaa tökkimään juuri silloin, kun pikkaan pelkästään ranteella. Sitten ku otan kyynärvarren mukaan ni plektra ei töki pätkääkään :D Näinhän siis ei saisi tehdä. En oikeen tajua, mutta niin se vaan itselläni on. Sen kaiketi pitäisi olla juuri toistepäin. Olen treenaillut pelkällä ranteella jo pitemmän aikaa ja keskittynyt, että en jännittäisi mitään paikkaa. Olen kuitenkin jämähtänyt soitossani paikoilleni enkä enää jaksa nopeutta ees yrittää vaan soittelen sointubiisejä.

Niinhän sitä sanotaan, että jos jonkun asian oppii lihasmuistiin vaikka kuukaudessa, niin sitä menee ainakin se kuusi kuukautta oppia se pois. Ja tuo sun tapaushan on sinänsä ihan ymmärrettävä: Kyynärvarresta asti kun lataa, niin voimaa voi saada enempi, ja plektra ei jää kieliin jumiin. Kitaransoitto ei kuitenkaan ole painonnostoa :) Ohuemmat plektrat/kielet vois olla yks pikalääke, ehkä..
insight
02.01.2009 15:32:59
Pleku on myös hyvä pitää kielten kanssa samansuuntaisena =)
Can you feel the atmosphere
hullu_ukko
02.01.2009 15:44:06
Pleku on myös hyvä pitää kielten kanssa samansuuntaisena =)

Kyllä se on hyvä pitää pienessä kulmassa kieliin nähden, jos sahauksesta puhutaan.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Et varmaa ole ainoa, mutta mielestäni sinä olet aina ollut mnetin vittumaisin jätkä.-trashjones
blackorwhite
02.01.2009 16:51:22 (muokattu 02.01.2009 19:52:00)
Niinhän sitä sanotaan, että jos jonkun asian oppii lihasmuistiin vaikka kuukaudessa, niin sitä menee ainakin se kuusi kuukautta oppia se pois. Ja tuo sun tapaushan on sinänsä ihan ymmärrettävä: Kyynärvarresta asti kun lataa, niin voimaa voi saada enempi, ja plektra ei jää kieliin jumiin. Kitaransoitto ei kuitenkaan ole painonnostoa :) Ohuemmat plektrat/kielet vois olla yks pikalääke, ehkä..

Niin voimaahan ei tosiaan saisi käyttää tässä hommassa. Pitää vaan reenata tuota rannetta enemmän ni ehkä se siitä sitten. Tänään ku soittelin uudella plektralla, että ei ollu yhtään kulunu ni ei myöskään plektra tökkiny. Lienee nyt syy siis löytynyt. Kuluneilla plekuilla ei kannata soitella. Käytän tosiaan kielisettinä 10-46 ja plektrat joita käytän ovat dunlopin gator 1,14 ja 1,5. Noissa kielissä ja plekuissa ei mun mielestä vikaa ole. Hienosti jokatapauksessa neuvoit tulevaisuutta slmällä pitäen :)

EDIT: Huomasin tuossa juuri, että kun alan pikkaamaan niin jotenkin jännästi vedän olkapääni ylös ja pidän sitä jännityksessä. Aiemmin en ole huomannut. Keskityin siihen hommaan, että en vedä sitä ylös niin ei tökkiny plektra enää ei yhtään! Meinaa vaan tuo olkapää väkisellä hilautua tuonne ylös jännitykseen jostain syystä ku alkaa pikkaamaan. Ne joilla plektra tökkii myös niin kannattaa tsekata sama homma. Itsellä ainakin hoitu noi tökkimis ongelmat tuolla ku tsekkasin mitä mä oikeen touhuan samalla ku pikkaan :) Seisaallani soitettaessa näemmä puristan persepakarani yhteen ja jännitän siinä sitten silleen :D
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
opaa
03.01.2009 02:36:33
Itsellä ainakin hoitu noi tökkimis ongelmat tuolla ku tsekkasin mitä mä oikeen touhuan samalla ku pikkaan :)

Tuo onkin muuten aika jännä, kun monesti kun yrittää keskittyä johonkin yksittäiseen pieneen liikkeeseen tai asiaan tai tekemiseen ylipäätään, niin tuleekin tehtyä siinä sivussa kauheasti kaikkea turhaa. Esimerkkinä juurikin kaikenmoiset hartioiden ja käsien jännittämiset ja hengityksen pidättämiset tai vastaavat. Itsekin syyllistyn. Onpa ollut joskus äänikin vähän käheänä, kun tulee soittoon keskittyessä välillä tuhistua ja kurkkua kiristettyä. Tätä en ole itse edes huomannut vaan kaverit on huomauttanu että "tosi hassua ku sä päästelet noita ääniä ku soitat" :) Saati sitten eri lihasten jännittämiset, joita tuskin muut huomioi, näitä kannattaa itse vähän tarkkailla.
KurtCobain
03.01.2009 22:08:39
Jazz III .
Moimies
04.01.2009 00:02:44
Jazz III .

Ei se tuokaan kaikille toimi vaikka se sinulle olisi "oikotie onneen".
insight
05.01.2009 14:09:51
Kyllä se on hyvä pitää pienessä kulmassa kieliin nähden, jos sahauksesta puhutaan.

Ai minkä takia? =)
Mulla on ihan hyvä perustelu tolle väitteelleni. Silloin plektra ylittää nopeemmin kielen, koska siinä on vähemmän sitä plekua matkan varrella yhteen suuntaan sekä attackia saa lisää.
Mutta mähän puhunkin vain soittamisesta. Sahaamiseen käytän muita työkaluja =)
Can you feel the atmosphere
Krice
05.01.2009 20:25:42

Ohuemmaksi menee koko ajan. Nyt tuntuisi, että 0.60 ultex on paras.
marco_albertz
08.01.2009 12:29:07
Kyllähän se on niin, että hieman mattapintaiset 0.88-1.5 millin plektrat toimivat melkein hommaan kuin hommaan. Ei ole niin mielettömästi väliä onko Dunlop, D'andria tai joku muu. Kielten paksuus kannattaa ottaa tietysti huomioon. Jos on ohuet kielet niin soittelen vähän ohuemmalla plektralla. "Sahatessa" on mielekkäämpää käyttää paksumpaa plektraa. Ohut (esim. Fenderin medium) plektra saattaa kulua yksissä soittotreeneissä kärjen sivuilta urille, koska pidän plektraa hieman kulmassa kieliin nähden. Se parantaa liukua/ liikkuvuutta ja sahatessa kieli nimenomaan sahaa sitä plektraa. Pieni sivuttaiskulma auttaa myös pieniin ns. tekniikkavirheisiin jos soiton tuoksinassa plektra osuukin vähän syvemmälle kieltä. Toisaalta tätä voi tehdä tarkoituksellakin.

Kaveri, joka toimii kitaranopettajana sanoi, ettei hän suosi plektroja, joissa on liian hyvä grippi, koska tällöin sitä plektran asentoa ei pääse muuttamaan jouhevasti. Joskus plektrasta voi olla esillä vain pari milliä, joskus ½ senttiä riippuen siitä mitä soittaa (mm. jazz III:ssa ei taida olla tähän varaa):)
The hand and fingers are the second most sensitive areas of the body.
Karipiirto
08.01.2009 15:27:23

Jazz III .

Toimi ennen, mutta nykyisin se on yksinkertaisesti liian pieni. Paul Gilbert on oma valinta mutta tämä on taas yksilöjuttu. Joillekin iso kolmio on ainut oikea.
Olet väärässä koska Hitler!
taskumatti
08.01.2009 15:34:10

Mun kitaraope ainaki kiroili mulle aikoinaan, ku soitin ranteella enkä koko käsivarrella. Nykyään kun soitan koko käsivarrella, niin Kaikki soitto sujuu paljon helpommin, eikä nopeus ole enää ongelma. Tämä ei tarkoita sitä, että ranteen pitäisi olla täysin jäykästi lukittu tiettyyn pisteeseen. Silloin soitosta tulee selvästi jäykemmän kuuloista, ja pikkaus on epätasaista.

Ota rentona se oikee käsi, pleku pienes kulmas. ja aloita vaikka asteikoilla harjoittelemaan nopeutta. joku pentatoninen blues asteikko voisi aluksi käydä?
Hello musician. I want to play a game.
El_Jyrkkä
08.01.2009 18:19:25
Kolme sanaa; Ibanez Grip Wizard.

eikä paluuta entiseen ole.

Itse siis käytän noita mediumeja, toimii itselle.
"Soitaksää kitaraa vai? Mahtaa olla kusta päässä."
pazi
01.03.2009 00:14:15 (muokattu 01.03.2009 01:10:44)
Yleensähän tuo plekun tökkiminen meinaa että Matti 12 v soittaa naama punaisena art of pickingia samassa temmossa rusty cooleyn kanssa, ja hetken pick-uppien raaputtelun jälkeen huutaa -pöh! ja vaihtaa kielet exxxtra lightiin sekä ottaa käteensä sen pinkin plektran jotta olisi tällä kertaa.. tuplasti nopeampi.

no joo, tää on kuitenkin plektra topicci, eikä pikku-matin pilkkaus palsta:
Kokeilemisen arvoisia plektroja:

3. big stubbu ei ehkä paras sooloiluun, mutta ympyrä-syvennys-grippi
tarjoaa aika hyvän otteen plektrasta.
http://www.plektra.com/plektra.php?plektra_id=473

2. the Jazz 3 kannattaa ostaa/näpistää kaverilta sillä yksi tämän plektran `salaisuuksista` on sen koko ja yläpään puoli-ympyräinen muoto joka takaa täydellisen otteen plektrasta( omasta mielestä normaali kokoiset plektrat ovat sen verran isoja että ne ikään kuin tönäisevät etusormet 1. jänteen kohalla sormea. (okei kuulostaa ihan sika tyhmältä mutta ottakaa jazz ja Alice vuorotellen käteen ni huomaatta eron.) Koska jazz jää ensimmäisen nivelen ala puolelle se mahdollistaa täysin rennon otteen => mikä onkin yksi shreddauksen kulmakivistä.

http://www.plektra.com/plektra.php?plektra_id=447

1. Ja paras plektra mielestäni dava controllin jazz 3! joka on saman kokoinen ja muotoinen sekä siinä on kuminen grippi, joka onkin ainut puute joka dunlopista puuttui. Suositten oikeasti kokoeilemaan(n.1.5mm)!
http://www.plektra.com/plektra.php?plektra_id=483

(okei kuva on vähän huono minkä takia kovin moni ei ole sitä varmaan ostanutkaan, mutta oikeasti se näyttää samalta kuin sen isoveljetkin.)
boku no tama
MetalMessiah
01.03.2009 11:03:40
Mulla käytössä välillä Jim Dunlop USA 2.0mm "Big Stubby".
Ja erityylisessä musassa Pound Tour-pix 1.10mm.

Tykkään soittaa paksumilla plekuilla ja en juurikaan sooloile vaan olen ns. rhyytmi kitaristi. :)
Vatasen jalat, omat kädet...
-Havoc.
01.03.2009 18:54:09
insight: Ai minkä takia? =)
Mulla on ihan hyvä perustelu tolle väitteelleni. Silloin plektra ylittää nopeemmin kielen, koska siinä on vähemmän sitä plekua matkan varrella yhteen suuntaan sekä attackia saa lisää.
Mutta mähän puhunkin vain soittamisesta. Sahaamiseen käytän muita työkaluja =)

Mä en oo ikinä hiffannu tota kulmassa pitämistä. Tämä on tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt silti. Minne se pleku on kulmassa? Alas, ylös, sivulle?
pazi
07.03.2009 09:29:34 (muokattu 07.03.2009 09:31:16)
Mä en oo ikinä hiffannu tota kulmassa pitämistä. Tämä on tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt silti. Minne se pleku on kulmassa? Alas, ylös, sivulle?

Päämääräisesti tou tarkoittaa että, a)koko plektra on on kohti suorassa kieltä kohti ettet hyppäisi yli tai kauhoisi seuraavaa kieltä ja b) plektran kärki osoitaa yllätys,yllätys.. pikattavaan kieleen. =>
Eli plekun kulma riippuu aika pitkälti käden asennosta ja otteesta millä plektraa pidät. Yhtä oikeaa otetta ei ole olemassakaan, sillä esim. gilbert,van halen ja batio pitävät plektraa eri tavalla handussaan. Elikkä kokeile eri asentoja kunnes löydät parhaan. Ja periaatteessa ei ole kyse pitääkö plektraa alas ylös tai sivulle vaan kuinka koukussa sormet ovat, koukistamalla hieman peukaloa saat plektran hieman sivuttaiseksi mikä sopii alternate pikkaukseen, siis mikäli pidät plektraa oikein päin=D
Kaikki virheet tekstissä ovat tahallisia..
flektra
07.03.2009 19:15:08
Fallen: käyttäkää jazz III:tä. paras plektra koko maailmassa.. :)

Ihan oikein!!!!!! jazz III xl series, ja homma pelaa. (Kato mun avatar LOL )
qwertyuiopåasdfghjklöäzxcvbnm
rasavili
09.03.2009 18:41:57
insight: Mä en kuuntele AC/DC:tä oikeestaan, mutta eihän tuolta biisiltä ole voinut välttyä. Kyllä se muistaakseni pikattu on toi thunderstruckin riffi.

AC/DC Thunderstruckin alku soitetaan "hammeron ja pulloff"- tyylillä, ei pikata missään vaiheessa. Näin ainakin Angus sen livenä soittaa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)