Kitarajeesus 09.11.2003 16:27:52 | |
---|
Eihän se Hendrix mikään tekniikkahirmu ollu ja olihan sillä aika paljon myös paskoja biisejä,mutta ilman sitä kitaransoitto ei olisi sitä mitä se nykyään on.Olen oppinut pitämään Jimin musiikista ja soitosta vasta viimeisen vuoden aikana ja täytyyhän se myöntää että todella lahjakas äijä on kyseessä.Ei tyyppiä joka on kehittänyt noin paljon kitaransoittoa voi edes yliarvostaa.Ja All along the watchtowerissa on kyllä ehkä maailman hienoin soolo. Musiikki on elämä. |
vox10 10.11.2003 12:56:03 | |
---|
Eihän se Hendrix mikään tekniikkahirmu ollu ja olihan sillä aika paljon myös paskoja biisejä,mutta ilman sitä kitaransoitto ei olisi sitä mitä se nykyään on.Olen oppinut pitämään Jimin musiikista ja soitosta vasta viimeisen vuoden aikana ja täytyyhän se myöntää että todella lahjakas äijä on kyseessä.Ei tyyppiä joka on kehittänyt noin paljon kitaransoittoa voi edes yliarvostaa.Ja All along the watchtowerissa on kyllä ehkä maailman hienoin soolo. Nyt on jo pakko älähtää kun puhutaan ettei Jimin tekniikka ollut kunnossa.Kehottaisin kuuntelemaan Esim. henkan Band of gypsies LIVE taltiointi uutena vuotena 70 ja biisi machine gun.Siihen ei ole mitään sanottavaa kenelläkään tänä päivänä tällä pallolla kävelleellä kitaristilla PISTE.Siinä voit kuulla konekiväärien paukkeen ja pommien putoamisen ja lasten ja naisten itkun.Ehkä Jimi ei ollut alunperin kotoisin kolmannesta kivestä auringosta laskien. |
Brian May jr. 10.11.2003 14:41:08 | |
---|
Nyt on jo pakko älähtää kun puhutaan ettei Jimin tekniikka ollut kunnossa.Kehottaisin kuuntelemaan Esim. henkan Band of gypsies LIVE taltiointi uutena vuotena 70 ja biisi machine gun.Siihen ei ole mitään sanottavaa kenelläkään tänä päivänä tällä pallolla kävelleellä kitaristilla PISTE.Siinä voit kuulla konekiväärien paukkeen ja pommien putoamisen ja lasten ja naisten itkun.Ehkä Jimi ei ollut alunperin kotoisin kolmannesta kivestä auringosta laskien. Ja samat efektit Woodstockin Star spangled bannerissa.(tai mikä se jenkkien kansallislaulu nyt sit olikaan) ja kyllä se tekniikkahirmu muuten oli, jo edellämainitussa konsertissa. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Keppi 10.11.2003 14:45:22 | |
---|
Ilmeisestikkin Jimin kunto ei keikalla ollut aina kohdallaan;) Jimmy Pagella tuntui kans nuo keikkojen tasot vaihtelevan päivän mukaan...ainakin, mitä nyt oon noihin bootlegeihin tutustunu;) Haluan kuitenkin edelleen korostaa, että on aivan turhaa vertailla Hendrixiä tämänpäivän kitaristeihein, koska ollaan ihan eri vuosikymmenillä...niin laitteiden, kun tekniikan tuntemuksen ym. tekijöiden osalta! "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Brian May jr. 10.11.2003 14:51:08 | |
---|
Joo mutta joku sanoin ettei Jimi ollut tekniikkahirmu. Ja sehän oli!! Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
KanZuu 10.11.2003 14:51:34 | |
---|
Ilmeisestikkin Jimin kunto ei keikalla ollut aina kohdallaan;) Jimmy Pagella tuntui kans nuo keikkojen tasot vaihtelevan päivän mukaan...ainakin, mitä nyt oon noihin bootlegeihin tutustunu;) Haluan kuitenkin edelleen korostaa, että on aivan turhaa vertailla Hendrixiä tämänpäivän kitaristeihein, koska ollaan ihan eri vuosikymmenillä...niin laitteiden, kun tekniikan tuntemuksen ym. tekijöiden osalta! Juuh mäkin oon kuullut että jotkut jimi keikat oli mannaa ja toisilla se oli ihan pöhnässä =9 |
Pluto 10.11.2003 18:38:54 (muokattu 10.11.2003 18:40:01) | |
---|
Kyllähän Hendrix oli tekniikaltaan mielettömän hyvä kitaristi, ehkä se voi vaan joskus peittyä 60-luvun lopun ei-niin-pinnassa-olevien soundien alle. Eli tämänpäivän (minun mielestäni) kliinisiin soundeihin tottuneelle korvalle Henkka saattaa kuulostaa hieman tuhnuiselta. Mutta nyt suoraan kysymykseen suora vastaus: Pitääkö joku Purple Hazen soolosta? =) Hey silly, I got a fork. |
Cletus Awreetus 10.11.2003 19:36:07 | |
---|
Joo mutta joku sanoin ettei Jimi ollut tekniikkahirmu. Ja sehän oli!! Wha? Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
Palantir 10.11.2003 19:57:57 | |
---|
Randy Rhoads |
Salieri 13.11.2003 19:08:19 | |
---|
Kirk Hammett saa kyllä minun ääneni tässä sarjassa. Ei oikein löydy edes sanoja kuvaamaan sellaista surkeutta. Ja silti hemmo vetää varmaan kaikkien aikojen menestyneimmässä hevibändissä, puhumattakaan että jotkut vielä kehtaavat myöntää pitävänsä Hammettin räpellyksestä! Hei herätkää! Ja hyvänä kakkosena... Tadaa! Kurt Cobain! Ei varmaan tarvii selitellä... Paskimmillaankin hevi on parasta. |
Keppi 13.11.2003 20:11:14 | |
---|
Kyllä te jaksatte herjata sitä Hammettia ja Cobainkin saa kyllä aika usein kritiikkiä. Ymmärtäisin hyvin, jos joku täällä edes väittäisi, ett Kirk Hammett on loistava kitaristi tai jos Hammett ois joku ylimielinen ja itseään täynnä oleva tyyppi. Sehän on ammattitaidottomuutta, jos erehtyy Kirkiä kehumaan. En mä oo ikinä lukenu yhtään haastatelua, missä Kirk Hammett ois pitänyt itseään jotenkin muita parempana. Nöyrä tyyppihän se on. Tuleeks se viha sitt siitä, ett soittaa Metallicassa? Juttelin aikoinani erään ammattilaisen kanssa ja se sano, ett kyllähän musapiireissä vaikuttaa myös se millainen tyyppi olet. Monesti voi olla, että ett ole hirveän pätevä muusikkokaan, muttakun kemiat vaan pelaa. Kemia on kuitenkin bändin elämää ylläpitävä tekijä. Se vaikuttaa kaikkeen. Ei se huikea tekniikka monesti ole läheskään niin tärkeä tekijä. Ei mä esim. ole ikinä pitänyt Lars Ulrichia erityisen hyvänä rumpalina, mutt niin vaan metallican rumpupatterin takana mättää. Sama juttu...kyllä Kirk Hammetillekkin korvaaja-ehdokkaita löytyy. Monet bändit kuitenkin kaatuu just tollasiin juttuihin, ett kun yks tai useampi muusikko lähtee. Vaikka tulis miten taitavia tilalle, niin yleensä "taika"katoaa. En ole enää kiinnostunut näistä Metallican uusimmista tuotoksista, mutt Metallica on kyllä yksi kovimmista bändeistä. Arvostan sen soittajia...ja Kirk Hammett on mun mielestä myös hyvä soittaja. En tosin pidä Kirkin uudesta tyylistä niinpaljon, kun vanhemmista jutuista, mutta kuitenkin... "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
weetube 13.11.2003 22:57:34 | |
---|
toi J.H vääntö on aika idioottimaista,onkohan kaikki "vääntäjät"edes perillä maestron materiaalista??? mut ite kysymykseen vastaisin et gary "yliäänisäröblues" moore!että sylettää ko.ukko!vettä myllyyn äijät! |
Keppi 13.11.2003 23:36:39 | |
---|
Roots-palstalla Mooresta on kyllä "väännetty" ihan huolella;) "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Super-Jari 14.11.2003 07:08:18 | |
---|
Muistakaapas että jos ylistetään Jimiä sen takia että oli ensimäinen niin ynkky oli myöskin ensimäinen omassa hommassaan. Silti molemmat on minun mielestä yliarvostettuja. Tätä taustaa vasten ymmärrän esimerkiksi vasaran funktion ja tiedän mikä vasara on. (Vasara on yksi Heideggerin lempiesimerkeistä.) Vasara sinänsä on täysin käsittämätön esine.
http://www.netn.fi/294/netn_294_kupi.html |
Lilli 14.11.2003 07:22:26 (muokattu 14.11.2003 07:24:17) | |
---|
Itse sanoisin Jimi Hendrix... olihan se varmasti aikanaan kovakin sana, mutta nykyään monet vetää paaaalljon paljon paremmin... Kaikkien aikojen paras kitaristi... ja pah! Joopa joo. Tuo kommentti Henkasta on kyllä aivan tyypillinen tämän ajan kitaristinalun kommerntti. - Tosiasiassa on helppo kuunnella ja vertailla kitaristien nopeutta ja tehdä sen mukaan omat lempparilistansa, mutta kun soittoa pitäisi analysoida tatsin ja fiiliksen pohjalta, on vertailu hankalaa. Kyllähän nykytiluttelijat omalla sarallaan ovat treenanneet skaalaradalla poskettomasti lihakset hapoilla ja soitto kuulostaa kolmen fuzzin ja viiden overdriven läpi suorastaan valonnopealta, mutta missä on tunne? Ei Henkan, BB Kingin tai vaikka JJ Calen tekniikka varmaan mikään häikäisevä ole mutta (varsinkin Henkan) soitossa on oma soundinsa, tuntumansa, jotain sellaista minkä pohjalta muut ovat kehitelleet asiaa eteenpäin. - Ja monet suuret kitaristit mainitsevat BB Kingin esikuvakseen. Juttu on niin että lammaslaumaa kyllä on pilvin pimein, mutta mistä löytyy se laumanjohtaja joka valitsee tien jota pitkin massa seuraa sitä, siinä suuruus piilee. Kyllä Hendrixin vaikutus rockkitaransoittoon on kaikkein suurin. - Same thing that made you live / can kill you in the end. |
Keppi 14.11.2003 09:08:04 | |
---|
Edelleenkin haluaisin korostaa, ett ihmiset ei tunnu ymmärtävän, miten kauan aikaa sitt Henkka vaikutti. Silloin se oli uniikkia, mutta nyt kun yli 30 vuotta myöhemmin miljoonat kitaristit on kopioineet/ottaneet vaikutteita Henkan tavasta soittaa, ni ei se ole enää niin uutta ole. Sitt monet vielä täällä ihan tosissaan miettii, ett miks sitä pidetään niin kovana, kun naapurin Virtanenkin soittaa ihan samat jutut...ja enemmänkin?!:D Hendrixin luovuus oli jotain aivan uskomatonta ja siihen perustui hänen suosionsa. Toista sellaisia ihmisiä ei koskaan ole maailmassa ollut, eikä tule olemaan. "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Lilli 14.11.2003 09:58:05 (muokattu 14.11.2003 09:59:40) | |
---|
Edelleenkin haluaisin korostaa, ett ihmiset ei tunnu ymmärtävän, miten kauan aikaa sitt Henkka vaikutti. Silloin se oli uniikkia, mutta nyt kun yli 30 vuotta myöhemmin miljoonat kitaristit on kopioineet/ottaneet vaikutteita Henkan tavasta soittaa, ni ei se ole enää niin uutta ole. Sitt monet vielä täällä ihan tosissaan miettii, ett miks sitä pidetään niin kovana, kun naapurin Virtanenkin soittaa ihan samat jutut...ja enemmänkin?!:D Hendrixin luovuus oli jotain aivan uskomatonta ja siihen perustui hänen suosionsa. Toista sellaisia ihmisiä ei koskaan ole maailmassa ollut, eikä tule olemaan. Eli summa summarum: nimetkääpä, oi nuoret viisaat, joku nykykitaristi, jonka soittotyyli, soittotapa tai kitarasaundi olisi yhtä mullistava ja omaperäinen kuin Hendrixillä oli verrattuna hänen aikalaisiinsa ! - Esimerkiksi Eddie Van Halen oli omalla tavallaan melkoisen omaperäinen aikanaan, hyvä niin, mutta suuri osa tiluttelijoista 'varasti' heti konstit ja kommervenkit eikä Eddie enää nyt kuulosta yhtä ainutkertaiselta, kun Van Halenin ekasen ilmestyessä. Mutta Hendrix - ei kukaan ole saavuttanut vieläkään samaa omaperäistä tatsia, eikä saavuta. - Same thing that made you live / can kill you in the end. |
Pande 14.11.2003 10:01:57 (muokattu 14.11.2003 10:16:45) | |
---|
Toista sellaisia ihmisiä ei koskaan ole maailmassa ollut, eikä tule olemaan. Kaikki me ollaan ainutlaatuisia kukkasia elämän kukkakedolla, ja jos toinen sattuu puhkeamaan kukkaan näkyvämmällä paikalla ei kai siinä mitään kauhean ylistettävän erityistä ole? EDIT: Vakavasti puhuakseni Hendrix ei ole mielestäni yliarvostettu suurimpana sähkökitaransoiton pioneerina, vaan muusikkona. Mutta tämä on onneksi jälleen makuasia, ja jotka hänen musiikistaan pitävät arvostavat varmasti häntä myös tässä. |
Keppi 14.11.2003 10:35:09 | |
---|
Esimerkiksi Eddie Van Halen oli omalla tavallaan melkoisen omaperäinen aikanaan, hyvä niin, mutta suuri osa tiluttelijoista 'varasti' heti konstit ja kommervenkit eikä Eddie enää nyt kuulosta yhtä ainutkertaiselta, kun Van Halenin ekasen ilmestyessä. Mutta Hendrix - ei kukaan ole saavuttanut vieläkään samaa omaperäistä tatsia, eikä saavuta. Joo...itsekkin oon pohtinu tota. Joku opetuskirjannenkin oli, muistaaksi tyyliin: Heavymetallin "temppuja". Kirjan nimeks ois mun mielestä voinu laittaa: Eddie VanHalenin"temppuja". Niin paljon se käsitteli juuri näitä Edwardin kehittelemiä/tunnetuksi tekemiä juttuja. Eddien arvostuskin on nyt ollu laskussa. Tossa 80-luvullahan se oli kun jumala. Arvostus varmasti laski, ku joku rupes tekemään samoja juttuja teknisemmin/nopeemmin. Totuus on vaan se, ett mitä tahansa soitat/kehität, niin aina löytyy nurkantakaa joku, joka tekee sen teknisemmin/nopeemmin;) Luovuus onkin sitt eri juttu... "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
JLM 14.11.2003 16:07:57 | |
---|
Yliarvostetuin kitaristi olen minä. Usein omaa sohlaamista ihmetellessä tulee mieleen, että sekin vähä arvostus mitä joskus saa (2v. lapsilta ja muilta musiikkineroilta) on liikaa :D ... Mutta joopa joo... näille aiheille voisi perustaa vaikka oman alueen otsikolla "Musiikkifasismi". |