Aihe: Mark Knopfler
1 2 3 4
Chrissie
14.05.2004 21:51:57
Siis hyvä ihme, onhan se nyt tiedetty asia, että Knopfler on aivan helvetin kova kitaristi. Allekirjoittaneen suosikkeihinkin hän kuuluu ehdottomasti.

Jotkut väittävät, että ilman plektaa et ole mitään, mutta tässäpähän se nyt nähdään, että ovat hakoteillä...
Ei musiikkia ilman hiljaisuutta.
Bedcompany
29.10.2009 21:29:35

Hannu H.: kyllähän se siinä näkyy, että en minä ainakaan pysty plekulla näppäämään kahta kieltä yhtäaikaa jos välissä oleva ei saisi soida :)

Minä pystyn.
losalvaros
30.10.2009 10:43:35
Nyt on ehkä vuosisadan nosto kyseessä.
"You're no one unless you're difficult".
Bedcompany
30.10.2009 12:31:15

LaXu: Tuo Knopflerin "peukku ja kaksi sormea ihan millä vaan kielellä" soittotapa on oikeastaan aika jees, helpompi soittaa nopeampia juttuja kuin klassisella "peukku alakielille, muut sormet yläkielille" tekniikalla. Sopii meikäläiselle selkeästi paremmin. Knopflerin biisejä on kyllä tullut yriteltyä soiteltua, mutta aika kinkkisiä nuo ovat, varsinkin sen sopivan svengin ja tatsin saaminen mukaan.

Täytyy nyt ottaa huomioon, että klassisessa tyylissä soitetaan kynsillä, ja nopeita tilutuksia soitetaan etu- ja keskisormien vuoronäppäilyllä. Knopflerhan ei soita kynsillä, vaan näppäilee ihan sormenpäillä vaan.

Ja jos puhutaan sormisoitosta, niin täytynee mainita vielä edesmennyt Wes Montgomery, joka näppäili kieliä ainoastaan peukalolla.
Björn E. Borg
30.10.2009 14:13:28
Bedcompany: Täytyy nyt ottaa huomioon, että klassisessa tyylissä soitetaan kynsillä, ja nopeita tilutuksia soitetaan etu- ja keskisormien vuoronäppäilyllä. Knopflerhan ei soita kynsillä, vaan näppäilee ihan sormenpäillä vaan.

Ja jos puhutaan sormisoitosta, niin täytynee mainita vielä edesmennyt Wes Montgomery, joka näppäili kieliä ainoastaan peukalolla.

Eikös Knopflerilla ole tuo vasemman käden soittotekniikka varsin etevä? Siellä on hammer-oneja ja moniosaisia venytyksiä, joilla kuljettaa melodiaa pitkät matkat.
aalataur
30.10.2009 16:49:29 (muokattu 30.10.2009 17:00:16)

Mä olen soitellut Sultans of Swingiä paljon, on tuo sormitekniikka niin vieras ollut minulle aiemmin, että kappaleen sooloissa on ihan tarpeeksi haastetta. Tai no, lähinnä se viimeinen soolo ja siinä yksi likki mikä tuottaa vaikeuksia. On se vaan niin perkuleen hieno biisi, etenkin ne kitaraleadit. Brothers in Arms on toinen hieno veisu, mutta siinä ei kyllä kitaralla kovin haasteellista kamaa ole. Hienoa kyllä, mutta ei niinkään haastellista. Minulla ei Dire Straitsilta ole muuta kuin tuo 2CD kokoelma, joten voi olla että jotakin helmiä on jäänyt ihan täysin kuulemattakin...

Tuossa muuten tausta Sultans of Swingiin minkä löysin netistä:

http://www.4shared.com/file/1448789 … traits_sultans_of_swing_nolead.html

Biisi ilman laulua ja leadkitaraa siis. Ei kovin samalta kuulosta kuin alkuperäinen mutta kyllä tuota treenitaustana käyttää.
Bedcompany
30.10.2009 20:18:50

Björn E. Borg: Eikös Knopflerilla ole tuo vasemman käden soittotekniikka varsin etevä? Siellä on hammer-oneja ja moniosaisia venytyksiä, joilla kuljettaa melodiaa pitkät matkat.

On kyllä. Nuo vasemman käden tekniikat on myös aika oleellisia.
Björn E. Borg
30.10.2009 20:37:11
Bedcompany: On kyllä. Nuo vasemman käden tekniikat on myös aika oleellisia.

Kannatta kiinnittää huomiota myös tuon Markin Straton ominaisuuksiin. Soolosoittajathan yleensä nauttivat melko isosta otelaudan radiuksesta, mutta tämäntyyppisessä soitossa soolotkin soitetaan ikään kuin puolibarreina ja siksi tuo kupera ottis.

Samoin hän aikakaudelle tyypillisesti käytti ohutta kielisettiä, johon hyvä Strato osaa reagoida hyvin kuuliaisesti.

Knopflerhan omaksui paljolti tyyliään J.J.Calelta, joka taas oli risteyttänyt monenlaisia USA:n etelävaltioissa käytettyjen soittimien ominaisuuksia ja tulkitsi niitä kitaralla.

Harmi että nykyään ei synny tällaisia mielenkiintoisia yhdistelmiä, kun kitaransoittotyylit ovat lakanneet kehittymästä.
apenaattori
31.10.2009 05:02:14 (muokattu 31.10.2009 05:03:37)
Harmi että nykyään ei synny tällaisia mielenkiintoisia yhdistelmiä, kun kitaransoittotyylit ovat lakanneet kehittymästä.

http://www.youtube.com/watch?v=5FlOJXL4j6k

Näin yhden esimerkin esille nostaakseni.

Joo ja sarkasmitutkat ja muut ovat 100% off -tilassa, halusin vain postata Derek Trucksia jonnekin.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Bedcompany
31.10.2009 12:20:29

Kyllä minä ainakin olen kehittänyt ihan oman soittotyylin:P

Mitä tarkoittaa muuten radius?
ReBeat
31.10.2009 14:31:09

Bedcompany: Mitä tarkoittaa muuten radius?

Otelautaan liittyen se tarkoittaa otelaudan poikittaissuuntaista kaarevuutta. Mitä suurempi radius sitä suorempi otelauta.
jaspiq
31.10.2009 21:02:38
Björn E. Borg: Eikös Knopflerilla ole tuo vasemman käden soittotekniikka varsin etevä? Siellä on hammer-oneja ja moniosaisia venytyksiä, joilla kuljettaa melodiaa pitkät matkat.

Knopfler on vasenkätinen, mutta soittaa oikeakätisesti, joten siitäkin johtuen otelautakäsi on vahva.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)