Aihe: "teoriakitaristi"
1 2 3 4 5 6
Cujo
28.05.2006 15:34:56
Itse en ole paljoa teoriaa opiskellut vaan oon kanssa itseoppinut ja olen huomattavasti teoria kitaristeja parempi.

Tästä tuli vaan mieleen, että eiväthän teorian opiskelu ja itseoppiminen kai sulje millään tavalla toisiaan pois.
"Sillä minä olen Pieniälyinen Karhu,
jolle kummalliset sanat ovat Harmi."

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Epämuusikko
28.05.2006 16:11:20
Mun mielestä(kokemuksella) teoriakitaristit keulii tietäväisyydellään, mut sit he ovat kuitenkin ihan paskoja kitaransoittajia.
Itse en ole paljoa teoriaa opiskellut vaan oon kanssa itseoppinut ja olen huomattavasti teoria kitaristeja parempi.

Onpa hyvä että tämän nostit ilmaistaksesi tämän. Ja ennen kuin teilaat minut siitä ettei muka liity aiheeseen niin laitanpa vain sen, että perusteoriatietämys ei ole huono apuväline. Tekniikka, motoriikka, nuotit, soinnut, asteikot --->sointukierrot, moodit, jne ---> ymmärrys, itseilmaisun vapautuneisuus tyylinmukaisuuden säilyessä.

Vähän takapuolta penkkiin sen sijaan, että käydään täällä itkemässä että en tarvi sitä ja sitä. Ihme meininkiä.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Epämuusikko
28.05.2006 16:12:20
Kitaransoitto on muutakin kuin pentatonista sooloilua ja tabulatuureja.
MrSorbus
28.05.2006 21:05:12
"hei jätkä, soitas Esus5add3sus7!"
"lol mikä, mä vaan skulaan skebaa"
MN2073621
Volcom
28.05.2006 21:06:58
"hei jätkä, soitas Esus5add3sus7!"
"lol mikä, mä vaan skulaan skebaa"

Hah. Oikein! ;)
"Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara
Burn
28.05.2006 21:10:43

Mun mielestä(kokemuksella) teoriakitaristit keulii tietäväisyydellään, mut sit he ovat kuitenkin ihan paskoja kitaransoittajia.

Lyön pääni pantiksi että jopa Charles Fucking Bronson Motherfucker kalpenee sun rinnalla.
Chuck Norris is just like you and me, he puts his pants on one leg at a time. Except when he puts his pants on, he fights North Koreans.
Brother Tohveli
28.05.2006 23:42:54 (muokattu 28.05.2006 23:46:57)
Tietääkseni esim. Tommy Emmanuel ja Rosenberg Trion jäsenet ovat vähän sellaisia,jotka eivät niin paljoa välitä teoriasta. Mutta aivan mielettömän kovia biisinkirjoittajia sekä improvisoijia...Mielestäni tärkeintä musiikissa on se musiikki,ei tieto siitä eikä soittotaito. Myös musiikin tunteminen syvemmin on parempi asia kuin teorian kautta,jos nyt ymmärrätte mitä höpötän...
Kampela77
29.05.2006 00:00:03
Tietääkseni esim. Tommy Emmanuel ja Rosenberg Trion jäsenet ovat vähän sellaisia,jotka eivät niin paljoa välitä teoriasta. Mutta aivan mielettömän kovia biisinkirjoittajia sekä improvisoijia...Mielestäni tärkeintä musiikissa on se musiikki,ei tieto siitä eikä soittotaito. Myös musiikin tunteminen syvemmin on parempi asia kuin teorian kautta,jos nyt ymmärrätte mitä höpötän...

Mutta ei näitä asioita ole mitään järkeä erotella toisistaan. Jos opettelee musiikin teoriaa, oppii musiikin teoriaa. Jos opettelee neulomaan villapaitoja, oppii neulomaan villapaitoja. Kumpikaan ei vie tunnetta soitosta pois.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Jake.e
29.05.2006 08:05:17
Aina sanotaan ettei teoriasta ole haittaa. Näin se menee johonkin pisteeseen, mutta pitäisi muistaa ettet ole orja sille teorialle. Soita mitä tunnet.
I keep the bible in a pool of blood So that none of its lies can affect me
IommI
29.05.2006 10:34:41
Voiko ihminen olla hyvä kitaristi vähällä teorialla, huom. vähällä, ei ilman! Itse tunnen ainakin oppineeni itseopiskelulla kitara kourassa kaikenmoista vaikka olenkin aloittelija. siis voiko kitaristi tulla toimeen barreilla, viitos/tavallisilla soinnuilla, osaa tahdin(t).. itse oppineenksi olen yllättävän hyvä (kuvittelen) ja kun tännekin tulee lukemaan kaikenlaisia juttuja niin masentaa kun en tajua pienintäkään osaa soittamiseen liittyvistä termeistä sun muista?! sydäntäni lähellä musiikista ovat Apulanta, CMX, YUP ja Dark Tranquillity..heistä minä imaisen vaikutteet omiin biiseihini ja jotkut ovat jopa "hyviä"..
No okei, voi olla aika naivia tulla vuodattamaan tänne tälläisiä mutta miksi musiikin pitää olla vaikeaa että se olisi hyvää!! kummallista..

Plussan arvoinen vuodatus. Itse en ole mitään kouluja/kursseja käynyt vaan olen soitellut sitä mitä "sydän" sanoo. Ensimmäisen kerran kun soitin sähkökitaraa niin soittelin sitä peukalolla ja vireet oli päin persettä... Mutta tässä sitä ollaan ja tyytyväinen olen soitantooni vaikken niitä saatanan barreja hallitsekaan...
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna!
Antero--
29.05.2006 12:46:59
Ensimmäisen kerran kun soitin sähkökitaraa niin soittelin sitä peukalolla ja vireet oli päin persettä...

Esimerkiksi Albert King ja Wes Montogomery soittivat pelkästään peukalolla. Kun kuuntelee vaikka Wesin juttuja, niin ymmärtää, ettei sitä muita sormia tarvitakaan, saatikka plektraa ;). Peukalo on oikea tapa soittaa siinä missä mikä tahansa muukin.
Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, ettei kukaan ole ottanut meihin yhteyttä.
IommI
29.05.2006 13:42:25
Esimerkiksi Albert King ja Wes Montogomery soittivat pelkästään peukalolla. Kun kuuntelee vaikka Wesin juttuja, niin ymmärtää, ettei sitä muita sormia tarvitakaan, saatikka plektraa ;). Peukalo on oikea tapa soittaa siinä missä mikä tahansa muukin.

Jaa.. No sitten mä olen ollut alusta asti oikeilla jäljillä :P
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna!
Brother Tohveli
29.05.2006 15:10:46
Mutta ei näitä asioita ole mitään järkeä erotella toisistaan. Jos opettelee musiikin teoriaa, oppii musiikin teoriaa. Jos opettelee neulomaan villapaitoja, oppii neulomaan villapaitoja. Kumpikaan ei vie tunnetta soitosta pois.

Off-topicia joo,mutta ilmaisinpa nyt mielipiteeni kuitenkin :)
migreeni
02.06.2006 10:40:43

Teoria on ihan perseestä! Sen kuulee kyllä biiseistä jos joku opistokitaristi on tehnyt sen "sääntöjen mukaan" ja se kuulee myös onko itse opiskellut kitaristi tehnyt biisinsä "fiiliksen mukaan". Ts. mikä oikeesti kuulostaa hyvältä..
chromazone
02.06.2006 10:56:31
Teoria on ihan perseestä! Sen kuulee kyllä biiseistä jos joku opistokitaristi on tehnyt sen "sääntöjen mukaan" ja se kuulee myös onko itse opiskellut kitaristi tehnyt biisinsä "fiiliksen mukaan". Ts. mikä oikeesti kuulostaa hyvältä..

Yeah peruskoulu on kans ihan perseestä!!
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
a22
02.06.2006 11:16:09
Teorian osaaminen antaa kyllä mielestäni vapaammat kädet ja tuo väriä soittoon. Miten sitä tunteella vetää jossei tiedä mikä sopii minne? Eihän se voi kuulostaa hyvältä vaikka kuinka olisi tunnetta pelissä? Kyse nyt siis lähinnä tuosta sooloilupuolesta, itse opettelen moodeja just.
Epämuusikko
02.06.2006 12:20:15 (muokattu 02.06.2006 12:22:22)
Yeah peruskoulu on kans ihan perseestä!!

Näin on! En mäkään kävis kirurgilla joka on kouluja käyny. Kyllä sen kropassaan tuntee kun lekuri on vetänyt fiiliksellä!

Teorian osaaminen antaa kyllä mielestäni vapaammat kädet ja tuo väriä soittoon. Miten sitä tunteella vetää jossei tiedä mikä sopii minne? Eihän se voi kuulostaa hyvältä vaikka kuinka olisi tunnetta pelissä? Kyse nyt siis lähinnä tuosta sooloilupuolesta, itse opettelen moodeja just.

Esimerkiksi näin. Tai että oman instrumenttini puolella erilaiset käsijärjestyskombinaatiot antavat mahdollisuuksia heittäytyä erilaisiin kappaleissa kuultaviin iskutushässäköihin, esim. komppia kääntäen ilman, että se oikeasti kääntyy. Onko se sitten teoriaa vai käytäntöä?
Bertrand
02.06.2006 12:27:40
Sellainen, joka ei hallitse musiikin teoriaa, ei tietenkään voi lausua mitään teorian hyödyllisyydestä tai hyödyttömyydestä.

Jos joku ei osaa teoriaa ja selittää, että se on turhaa niin se vastaisi sitä, että joku ei osaa laskea yhteenlaskuja ja selittää sitten miten matikka on turhaa, kun kaupassa osaa kuitenkin ostaa piimää ja maksaa rahalla.
Magic Bullet
02.06.2006 12:33:37 (muokattu 02.06.2006 12:33:48)
Musiikki on kuin kieli. Minä puhun Suomea mielestäni loistavasti, mutta äidinkielestä ja kielen teoriasta en tiedä mitään. Ranskankielestä taas osaan lähes kaiken teoreettisen, mutta hyvä jos yhden sanan suusta saa ulos. Pelkällä teorialla ei päästä minnekkään. Pitää myös soittaa sitä soitinta. En tarkoita, etteikö teoriasta tietävä osaa, päinvastin, mutta teoriassa tusin opetetaan kuinka pitää yleisön mielenkiinto koko shöyn ajan ja kuinka soitetaan hyvin livenä. Yhdistäkää ne, niin sopasta tulee varsin makoisa.... sekavaa...
Eemil
02.06.2006 12:53:38
Sellainen, joka ei hallitse musiikin teoriaa, ei tietenkään voi lausua mitään teorian hyödyllisyydestä tai hyödyttömyydestä.

Joo, vähän sama kuin sellainen joka ei osaa säveltää oopperaa ei missään tapauksessa osaa sanoa onko ooppera huonoa vai hyvää. Paskapuhetta. Jokainen osaa jonkin verran teoriaa.

Tässä ei ole kyse muusta kuin että joillain ei ole taitoa hyödyntää teoriaopintojaan niin että se ei kuulostaisi siltä että teoriaa on tosiaan opiskeltu. Toiset taas eivät koe tarvitsevansa teoriaa koska kuulo sanoo mitä minnekin tulee soittaa. Jotkut taas pelkäävät että jos opettelevat teoriaa niin se vie fiilistä ja luovuutta. Itse olen harjoitellut erilaisia tekniikoita ja huomannut että nopeasti siinä oppii, mutta soittoa ei enää ajattele samalla tavalla kuin ennen. Siksi en tahdo teoriaa itsessään alkaa opettelemaan vaan annan sen tulla ajan mittaan jotta soitto kuulostaa edelleen omalta.
Erkki on hieno mies. -Seraphim K100#2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)