Aihe: Miten oppia soittamaan sähkökitaraa (vaiettu salaisuus)
1 2 3 4 5 6
Kefiiri
02.03.2018 15:26:04
WanhaWetäjä: https://www.youtube.com/watch?v=1XVKJrNUFZA ...tähän tapaan ;-)

Vttu sentään, tämä on hienoa! Pikkasen ykstotiset laulumelodiat, muuten kyllä toimii ja on kaunista ;-)

Kaverit siirtelevät sormiaan otelaudalla vissiin jotta aika ei kävisi pitkäksi... kuultavaan lopputulokseen sillä ei ole isompaa vaikutusta :)
En ole musiikin asiantuntija.
ÄrGee
02.03.2018 15:33:15

Vttu sentään, tämä on hienoa! Pikkasen ykstotiset laulumelodiat, muuten kyllä toimii ja on kaunista ;-)

Nyt on aika kauheata menoa... jopa ulkomusiikillisesti...

Kefiiri: Kaverit siirtelevät sormiaan otelaudalla vissiin jotta aika ei kävisi pitkäksi... kuultavaan lopputulokseen sillä ei ole isompaa vaikutusta :)

...silti tämä oli kai sarkasmia?
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
Kefiiri
02.03.2018 15:57:15
ÄrGee: ...silti tämä oli kai sarkasmia?

Ulkonäön puolesta sulautuisin ryhmään aika hyvin, mutta ehdottaisin kyllä kavereille gain-nappulan ruuvaamista hieman pienemmälle :)
En ole musiikin asiantuntija.
Brownie
03.03.2018 09:30:40 (muokattu 03.03.2018 09:32:24)
WanhaWetäjä: Tämäkö on ainoa asia mitä treenaat sähkiksellä?

Ei. Mutta bendit on ainut juttu mitä akkarilla ei voi treenata. Ja itse soitan myös jazzia, ja siinä ei bendailla. Pointti oli se, että sähkökitara on erilainen soitin kuin akustinen. Ja naikkari on eri soitin kuin teräskielinen.
hallu
03.03.2018 11:11:27
Brownie: Ei. Mutta bendit on ainut juttu mitä akkarilla ei voi treenata. Ja itse soitan myös jazzia, ja siinä ei bendailla. Pointti oli se, että sähkökitara on erilainen soitin kuin akustinen. Ja naikkari on eri soitin kuin teräskielinen.

Ainoa asia mikä akkarissa haittaa bendailua on punottu G-kieli ja sen voi akkarissakin vaihtaa punomattomaan jolloin bendailut lähtee ihan yhtä luonnollisesti kuin sähkikselläkin toisaalta sähkiksessä voi käyttää ja monet käyttää punottua G-kieltä jolloin bendailut sillä on yhtä työläitä kuin akkarilla. Tietenkin nylonkieliset akkarit täytyy tästä yhtälöstä sulkea pois ja ehkä muutenkin nylonkieliset on monesti optimoitu näppäilysoittoon (ei radiusta ja harvahko kieliväli) eli alun alkaen tarkoitin akustisilla lähinnä teräskielisiä akkareita (jollainen muuten on myös nk. jazzloota joka on yleensä akustinen orkesterikitara johon on laitettu magneettimikrofoni otelaudan tyveen. Siinä vaiheessa kun jazzlootan kansi on tärvelty upottamalla mikki suoraan kanteen, on ratkaiseva kompromissi kohti sähkökitaraa akustisuuden kustannuksella tehty ja kitara ansaitsee tulla nimetyksi sähkökitaraksi).
Elämä on reiässä rattoisaa......
WanhaWetäjä
03.03.2018 13:21:11 (muokattu 03.03.2018 13:25:07)

Brownie: Ei. Mutta bendit on ainut juttu mitä akkarilla ei voi treenata.
Syystä että?

Ja itse soitan myös jazzia
No jatsiahan minäkin olisin halunnut soittaa....

ja siinä ei bendailla.
Määrää kuka vai isot pojatko ovat kertoneet vai oletko lukenut wikipediasta?
https://www.youtube.com/watch?v=PQhTpgicdx4 ..jo tokassa tahdissa bendaillaan ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=90kx9mYsxEM ....vieläpä naikkari, mitä ihmettä???? Prkl sentään kun taitaa Sylvainilta muutama bendi lipsahtaa ;-)

Pointti oli se, että sähkökitara on erilainen soitin kuin akustinen. Ja naikkari on eri soitin kuin teräskielinen.
Kai sen nyt jokainen erilaisia kitaroita soittanut tietää eikä siitä ole kyse vaan turhista ja perustelemattomista yleistyksistä. Jos sinä et pysty bendailemaan akkarilla niin se on sinun murheesi se.

EDIT https://www.youtube.com/watch?v=WsjrKBXImmY ...hyvä pätkä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
GiovanniDiRondo
03.03.2018 13:38:12

Oon sit varmaan ihan susi soittaja, mutta kyllä mun soitto on jota kuinkin riippuvainen siitä soittimesta, millä soitan.

Eri sähkiksilläkin soitan erilaisia juttuja aina sen mukaan mikä siihen soittimeen sopii.

Mutta toisaalta olen kyllä huomannut, että kun oppii jonkun tekniikan jollakin skitalla, niin yllättäin sitä pystyy soittamaan saman jutun toisellakin.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
hallu
03.03.2018 14:50:03
GiovanniDiRondo: Oon sit varmaan ihan susi soittaja, mutta kyllä mun soitto on jota kuinkin riippuvainen siitä soittimesta, millä soitan.

....................................................

No minä en ainakaan pysty enkä halua arvioida kenenkään muun tekemisiä. Mutta eikös tuo soitinsidonnaisuus voisi liittyä siihen että jos soittaa ihan limitillä tai silleen äärirajoilla, niin silloin tosi pienetkin jutut vaikuttaa siihen saa jonkun tosi hankalan jutun klaarattua kunnialla läpi. Toisaalta itse pyrin menemään aina musiikin ehdoilla eli en treenaa kovin paljoa sellaista mitä en tarvitse ja taas jos olen tekemässä musiikkia johon tarvitsen lisätä taitojani harjoittelen sen jutus sytemaattisesti aina vähän "yli" niin että siihen itse musaan jää vähän "ilmaa" että ei tarvii ihan hampaat irvessä soittaa. Silloin periaatteessa jonkin jutun klaaraaminen useammalla erilaisella soittimella lisää vaan varmuutta siihen tatsiin.
iec
03.03.2018 17:50:02

Tuossa lisää tyylinäytettä: https://youtu.be/nKS1WTM6fzg tämä se on aina yhtä hyvä joka katselu&kuuntelukerralla. Ei liity varsinaisesti soittamiseen, mutta ryylilajeihin kuitenkin. Kohdassa 1:51 oleva Slam Metal -tyylinäyte on mun suosikki ;)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
WanhaWetäjä
03.03.2018 18:48:05

iec: Tuossa lisää tyylinäytettä: https://youtu.be/nKS1WTM6fzg tämä se on aina yhtä hyvä joka katselu&kuuntelukerralla. Ei liity varsinaisesti soittamiseen, mutta ryylilajeihin kuitenkin. Kohdassa 1:51 oleva Slam Metal -tyylinäyte on mun suosikki ;)

Hehe...mahtavaa. Itse aiheeseen liittyen, en usko että akustista soittamalla oppii soittamaan black metallia + muitakaan näistä eri metallin variaatioista, tuo Slam Metal on kyllä hupaisin laji, asiaa tuntematta sen täytyy olla kuitenkin jonkinlaista parodiaa, ainakin toivon niin.
LaMotta
03.03.2018 20:35:54

Sähköistä soundia ja tatsia oppii vain sähköísesti soittamalla.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
tomaattiorava
03.03.2018 21:06:51 (muokattu 03.03.2018 21:07:45)
Miks täälä nyt jotain Jaredia linkitellään? Ihan runkkari jäbä mut youtube silti vaan sitä kaikille tyrkyttää.
Slam on kyllä jokseenkin merkkillinen ilmiö. Death metallin modernihko alalaji samaten kuin joku deathcore. Hitto ku en muista biisiä mutta suffocationin ekalla tai tokalla levyllä oli joku biisi missä on joku breakdown mikä yleisesti kreditoidaan ekaksi slam-riffiksi.
Vanhempi Devourment on mummielestä asian ytimessä kun taas joku Abominable Putridity on samaa kuvioita kaikki biisit. Sitte on norjalainen Kraanium ja venäjäläinen Katalepsy joka oikeestaan on aika kova. Olimitenoli, kovin trendikästä on slämäyttely nykyään. Periny deathcoren manttelin teinien ykköskamana lähiöiden pahaannuttamisessa. Bändejä tulee ku sieniä sateella.
hallu
03.03.2018 22:16:55
LaMotta: Sähköistä soundia ja tatsia oppii vain sähköísesti soittamalla.

No sehän riippuu täysin siitä sähköisestä soundista ja tatsista. eikös vaan? tässäkin ketjussa on higain kaikkine erikoismenetelmineen todettu sopimattomaksi verrokiksi edustamaan koko sähkökitarismin laajaa kirjoa.
LaMotta
03.03.2018 22:22:23 (muokattu 03.03.2018 22:46:31)

hallu: No sehän riippuu täysin siitä sähköisestä soundista ja tatsista. eikös vaan? tässäkin ketjussa on higain kaikkine erikoismenetelmineen todettu sopimattomaksi verrokiksi edustamaan koko sähkökitarismin laajaa kirjoa.

En tiijä. Jos haluaa oppia highgain-soundin salat niin ei ne sen lajin taivaan -tai helvetin- (riippuu näkökannasta) portit ainakaan akustisella kitaralla aukene.

Ehkä jonkinlainen suvaitsevaisuus eli välinpitämättömyys olisi tässä keississä asiaa tai jotain?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
tomaattiorava
03.03.2018 22:45:33
hallu: No sehän riippuu täysin siitä sähköisestä soundista ja tatsista. eikös vaan? tässäkin ketjussa on higain kaikkine erikoismenetelmineen todettu sopimattomaksi verrokiksi edustamaan koko sähkökitarismin laajaa kirjoa.

niinku....häh?
hallu
04.03.2018 00:10:42
tomaattiorava: niinku....häh?

No sitä vaan, että kai te jo tajusitte etten tarkoittanut aloitusviestilläni että akkaria soittamalla oppii soittamaan mörköheviä. Mä olin vaan niin v....n tyhmä ja itseäni täynnä etten huomannut sanoa sitä ääneen enkä alleviivata heti kättelyssä.
WanhaWetäjä
04.03.2018 12:33:23

LaMotta: Sähköistä soundia ja tatsia oppii vain sähköísesti soittamalla.

Sähköinen tatsi ja soundi, onko tämä sitä kun soitetaan yliyliYLIprosessoidulla soundilla ja kitara soi itsekseen vaikka kolome päivää? Action on vajaa milli ja kitaraa pitää soittaa kuin kipeetä ..llua hivelisi ja soundi on kuin tuhat mehiläistä lähtisi yhtäaikaa pesästään? Pieni karrikointi mutta kuitenkin.

Ns normaalia musaa kun soitetaan niin sitä voi aivan hyvin treenata MYÖS akustisella kitaralla, tulee voimaa sormiin ja loppuu se stanan hiplaaminen koivunlehden paksuisilla plektroilla ja ysin setillä ;-)

No pienet vitsit sunnuntain kunniaksi mutta jotenkin ihmetyttää tämä akustisen kitaran vähättely kun kyseessä on musiikin soittaminen, Slam Metal yms vastaava perverssi performanssi sitten ihan erikseen, ei kai ole vtunkaan väliä millä sitä "soitetaan" kun se ei ole musiikkia sanan varsinaisessa merkityksessä.
ÄrGee
04.03.2018 13:51:22 (muokattu 04.03.2018 13:52:15)
WanhaWetäjä: Slam Metal yms vastaava perverssi performanssi sitten ihan erikseen, ei kai ole vtunkaan väliä millä sitä "soitetaan" kun se ei ole musiikkia sanan varsinaisessa merkityksessä.

Voi hellanlettas teitä iskärokkareita... äärimetalli tuossa muodossaan on aivan oma taiteenlajinsa soittoteknisiltä seikoiltaan, kun tarkoitetaan ns. sähköistä instrumentin sointia.

Tässä modernin esimerkin aiheesta tarjoilee Analepsy :)
https://www.youtube.com/watch?v=dQPN3cA7tgU&t=522s

Ps. normaali musiikki on tylsää.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
tomaattiorava
04.03.2018 14:12:05
Oon aina vältelly bändejä joidenka nimessä mainitaan anus tai anaali, tää oli kyllä ihan jeppis kamaa.
Se on jotenkin mieltä lämmittävää miten kokonaisia genrejä seuraajajoukkoineen voi syntyä pienimmistäkin yksityiskohdista. Kielet niin matalalle ku menee ja koko biisi vaan nollaa ja ykköstä, siitähän on slämit ja jöntit ja ties mitä muuta lähteny. Kaksiteräinen miekka tietenkin mutta nevertheless...
Ja onhan sitten taas toisaalla vaikka Impaled Northern Moonforest, siinähä veetään akustisena "äärimetallia", bassorummutkin korvattu yksinkertaisesti lattialla. Siinähän ois oiva esimerkki ketjun aloitukseen =D
hallu
04.03.2018 14:23:31
ÄrGee: Voi hellanlettas teitä iskärokkareita... äärimetalli tuossa muodossaan on aivan oma taiteenlajinsa soittoteknisiltä seikoiltaan, kun tarkoitetaan ns. sähköistä instrumentin sointia.

Tässä modernin esimerkin aiheesta tarjoilee Analepsy :)
https://www.youtube.com/watch?v=dQPN3cA7tgU&t=522s

Ps. normaali musiikki on tylsää.

Tuohon "PS":ään toteaisin kysymällä, että eikö kaikki musiikki ole "normaalia" sen jälkeen kun sen "normit" on päätetty? omasta mielestäni jazz on ainoa genretasolla normeja pakeneva musa, mutta suunnilleen kaikki muut tietämäni tyylit on enemmän tai vähemmän sidoksissa sovittuun muotoon eli "normiin".

Mitä taas tulee hevanderiin sen kaikissa muodoissaan (joskus kakarana itsekkin siitä ohikiitävän hetken tykkäilin enkä edelleenkään sitä varsinaisesti inhoa, mutta inhoan ryppyotsaisia rockpoliiseja jotka pyrkii määrittelemään kaiken kuoliaaksi), niin nähdäkseni se on kulkenut ristiin rastiin ääripäästä toiseen näiden vuosikymmenten aikana (kirkuminen, öriseminen, nopeasti, hitaasti, groovavasti, konemaisesti, raskas särö, vielä raskaampi särö, ). Ainoa hevissä vielä kokeilematon alue on kliini kitarasoundi joka oikeasti olisi aika kiinnostava tapa järkyttää hevin perustoja ja nousta kapineen kahlitsevia lainalaisuuksia vastaan. No oikeastaan kapina ei ole kiinnostavaa, mutta jos puhutaan raskaudesta, niin olisi kiinnostavaa jos joku raskauden ystävä esittäisi kysymyksen, miten raskautta luodaan musiikin keinoin ja siihen rakoon kliinit soundit olisivat juurikin tehokas väline tai miksi ei vaikka akustinen kitara ;-). Nimittäin, musta tuntuu jotenkin että raskausluuppiin jäänyt hevikansa on jotenkin tuon soundiorientoituneisuuden uhri, kun virettäkin on jo madallettu, niin mitään ei ole enää tehtävissä? onko seuraavaksi jonkun pakko puhdistaa pöytä ja määrittää hevin peruskivet uudelleen?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)