![]() 29.05.2013 00:12:01 | |
---|---|
Mun mielestä Jucciz saa osakseen huomattavasti enemmän vittuilua, kuin olisi ansainnut. Olkoonkin, että J esittää mielipiteensä usein melko kärkevästi, mutta useimmiten niissä on kuitenkin vahvasti asiaa. Mä tein lähimenneisyydessäni reilun kymmenen vuoden ajan opetushommia. Siitä saatujen kokemusten perusteella olen hyvin pitkälti samaa mieltä Juccizen kanssa tässä tabulatuurit vs. korvakuulo tappelussa. Mä en toki missään nimessä tyrmää tabulatuurien hyödyllisyyttä opetus- ja harjoitusvälineenä (enkä usko, että Juccizkaan tyrmää). Mut ehkä siitä musasta jää kuitenkin ymmärtämättä jotain oleellista, jos ei edes yritä käyttää korviaan. Ja sellaisia tapauksia on kyllä tullut vastaan. Ja sit toi nuotinkirjoitus ja tekijänoikeudet. Täällä ei oo varmaan kukaan tiedustellut Teoston virallista kantaa asiaan, mut mä en näe siinä mitään ongelmaa, jos myyn omaa työpanostani yksityishenkilölle nuotinkirjoituksen muodossa. Se olis tietty eri asia, jos kirjoittaisin kokoelman nuotteja ja julkaisisin ne netissä tai kirjana. Silloin rikkoisin kustantajan oikeuksia (tosin kustantaja olisi jo aiemmin kusettanut biisintekijää pakottamalla hänet tekemään kustannussopimuksen vain saadakseen osansa tuotosta tekemättä yhtään mitään). Ja mun mielestä on muutenkin vähän outoa, että just nuotinkirjoituksen suhdetta tekijänoikeuksiin aletaan ruotimaan tällä foorumilla, jossa yleinen mielipide tekijänoikeuksia ja Teostoa kohtaan on hyvinkin negatiivinen... | |
![]() 29.05.2013 02:47:17 | |
Noniin mussukat. Oisko idea pistää vaikka PLOKKAILU ketju pystyyn ja mode viskais tämän ketjun helvettiin täältä. Pihalla asteli KAKSI NORSUA SAATANA | |
![]() 29.05.2013 07:36:59 | |
Mesa/Boogie: Ja mun mielestä on muutenkin vähän outoa, että just nuotinkirjoituksen suhdetta tekijänoikeuksiin aletaan ruotimaan tällä foorumilla, jossa yleinen mielipide tekijänoikeuksia ja Teostoa kohtaan on hyvinkin negatiivinen... Mihin käsityksesi "yleisestä mielipiteestä" perustuu? Onko todella noin? | |
![]() 29.05.2013 11:34:42 (muokattu 29.05.2013 11:35:15) | |
Mesa/Boogie: Mun mielestä Jucciz saa osakseen huomattavasti enemmän vittuilua, kuin olisi ansainnut. (...) Mut ehkä siitä musasta jää kuitenkin ymmärtämättä jotain oleellista, jos ei edes yritä käyttää korviaan. Ei ole ollut vittuilu tarkoituksena, vaikka tää ketju räjähti liikkeelle mun kommentista (tai siis: satuin olemaan eka joka Juccizille kommentoi). En vaan ymmärrä mitä hyötyä on vastata tabi/sointukyselyyn että opettele ite mieluummin. Ei sillä pääse kukaan etiäppäin. Kantsii todella huomata, että niitä huippukitaristeja tai sellaiseksi vakavasti pyrkiviä on yks tuhannesta (kymmenestä tuhannesta, miljoonasta - saa valita vapaasti), me muut soitetaan muilla tarkoitusperillä. Mesa/Boogie: (...) mä en näe siinä mitään ongelmaa, jos myyn omaa työpanostani yksityishenkilölle nuotinkirjoituksen muodossa. Ny ei ymmärrä tuota logiikkaa: onks siis sun mielestä parempi että rahastaa jonkun toisen tekijänoikeuksien alaisen tuotannon nuotittamisella/tabittamisella kuin että jakaa tabin ilmatteks netissä? | |
![]() 29.05.2013 12:44:51 | |
Kefiiri: Mihin käsityksesi "yleisestä mielipiteestä" perustuu? Onko todella noin? Tekijänoikeuksista ja Teostosta käytyihin pitkäksi venähtäneisiin keskusteluihin. Kyllä niissä mun muistaakseni asian puolustajat jäi vähemmistöön... Toki niihin keskustelijoihin osallistuneiden määrä on vain pieni osa koko foorumin käyttäjäkunnasta, mutta kovin vähän ymmärrystä ne muutamat puolustajat saivat. | |
![]() 29.05.2013 13:06:39 | |
73nd3r: Ei ole ollut vittuilu tarkoituksena, vaikka tää ketju räjähti liikkeelle mun kommentista (tai siis: satuin olemaan eka joka Juccizille kommentoi). En vaan ymmärrä mitä hyötyä on vastata tabi/sointukyselyyn että opettele ite mieluummin. Ei sillä pääse kukaan etiäppäin. Kantsii todella huomata, että niitä huippukitaristeja tai sellaiseksi vakavasti pyrkiviä on yks tuhannesta (kymmenestä tuhannesta, miljoonasta - saa valita vapaasti), me muut soitetaan muilla tarkoitusperillä. Ny ei ymmärrä tuota logiikkaa: onks siis sun mielestä parempi että rahastaa jonkun toisen tekijänoikeuksien alaisen tuotannon nuotittamisella/tabittamisella kuin että jakaa tabin ilmatteks netissä? Toi kommentti Juccizelle vittuilusta ei liity pelkästään tähän keskusteluun. Ei varmaan tuu kenellekään aktiiviselle jäsenelle uutena tietona, että sitä tapahtuu... Osin tietty varmasti syystäkin, mutta mun mielestä paljon painavaa asiaa jää vähän jalkoihin vain siksi, että se sattuu olemaan Juccizen kirjoittamaa. Eikö tässä mistään huippukitaristiksi pyrkimisestä oo kyse. Kyllä mä näkisin, että siitä makuuhuonesoittamisestakin saa enemmän irti jos ottaa korvan kehittämisen edes pieneksi tavoitteeksi. Kuuntelin nyt vasta ton otsikon soolon ja voin todeta myös omasta puolesta, että se on erittäin sopiva korvan kehittämiseen. Ja tottakai sillä on merkitystä julkaiseeko nuotin vai ei. Julkinen jakaminen netissä rikkoo kyllä tekijänoikeuksia. Vaikka joku julkaisis mun kirjoittaman nuotin ilman lupaa, niin mä näkisin sen olevan julkaisijan ongelma, en mun. Mä oon myynyt vain omaa ammattitaitoani ja työpanostani tunnin verran kirjoittaakseni jollekin ohjeet jonkun biisin soittamiseen... | |
![]() 29.05.2013 13:41:40 | |
Mesa/Boogie: Tekijänoikeuksista ja Teostosta käytyihin pitkäksi venähtäneisiin keskusteluihin. Kyllä niissä mun muistaakseni asian puolustajat jäi vähemmistöön... Toki niihin keskustelijoihin osallistuneiden määrä on vain pieni osa koko foorumin käyttäjäkunnasta, mutta kovin vähän ymmärrystä ne muutamat puolustajat saivat. Hmm... Mitä itse olen noita keskusteluja seurannut, ovat tekijänoikeuksien puolustajat mielestäni argumentoineet pätevämmin, ja siitä on jäänyt vaikutelma, että asia täällä ymmärretään. Ehkä tosiaan edustamme vähemmistöä. | |
![]() 29.05.2013 13:44:20 | |
Mesa/Boogie: Toi kommentti Juccizelle vittuilusta ei liity pelkästään tähän keskusteluun. Ei varmaan tuu kenellekään aktiiviselle jäsenelle uutena tietona, että sitä tapahtuu... Osin tietty varmasti syystäkin, mutta mun mielestä paljon painavaa asiaa jää vähän jalkoihin vain siksi, että se sattuu olemaan Juccizen kirjoittamaa. Meillä on ehkä Juccizen kanssa samoja mielenkiinnon kohteita, luen mnettia useamman kerran päivässä joten olen varmaan yksi noista aktiivisista jäsenistä, ja ainakin mulle jää sellainen kuva että jos sama kaveri on niin usein toisena puolena mnetin kärhämissä, sen selittäminen muiden vittuilulla/provosoinnilla/trollauksilla ei oiken enää mene läpi. "Vahvasti asiaa" -osio jää pahasti kärkevyyden taakse pimentoon. Ja sikäli sääli, mä olen monesta asiasta samaa mieltä. Ohessa tämän ketjun satoa: Jucciz: Tulee vaan väkisinkin semmoinen (toivottavasti virheellinen) kuva kaverista, joka kokeilee pari minuuttia yksin ja kun ei onnistu, lähdetään kaikkimullehetinyt-asenteella nettifoorumille ja vaaditaan, että joku näyttää kädestä pitäen. Jucciz: Ja näin varmistettiin, ettei yksinkertaisimpiakaan asioita tarvitse opetella itse. Jucciz: Vielä tulee se päivä, että joku tulee kysymään täältä tabulatuureja pyllyn pyyhkimiseen, kun ei jaksa itse opetella. Jucciz: En mää oo ikinä tehnyt noin halvalla - enkä tabeja muutenkaan kirjoittele maksua vastaan käytännössä ikinä, sillä asiakkainani on lähinnä keikkailevia muusikoita, ei niinkään kaltaisiasi sängynlaitakitaristeja. Jucciz: Kiitos jälleen arvailusta. Metsäänhän se meni tälläkin kertaa. Jucciz: Jos osaisit lukemisen lisäksi ymmärtää lukemasi, tajuaisit, ettei kukaan ole leimannut ketään. Toisaalta, suht pitkään kirjoituksiasi seuranneena ymmärrän kyllä hyvin, ettei luetun ymmärtäminen taida olla vahvimpia puoliasi. Jucciz: P.S. Huvittavintahan tässä on se, että viestiketjun aloittaja ei edes ole suuttunut mulle, toisin kuin parit tänä foorumin vakiosivustahuutelijat (vinkki: molemmat alkavat T:llä). Jucciz: Tässä säikeessähän on ollut paljon aivan mielenkiintoista ajatustenvaihtoa yhdestä suunnattomasti ärsyyntyvästä ja kaiken lisäksi rajusti kärjistävästä perunanuijasta huolimatta. Tiedän että tästäkään ärsyyntyminen ei ole ollenkaan rakentavaa (olen siis jäsen perunanuija, koska käytin Juccizen perunavertausta oman pointtini korostamseen), mutta miksi Juccizelle vähän "vittuillaan" ei pitäisi olla kenellekään aktiiviselle jäsenelle ihmetyksen aihe? Ja joo, edellä olevat kommentit on irrotettu asiayhteydestä. "Just swimming in the sea of rubato" | |
![]() 29.05.2013 14:37:27 (muokattu 29.05.2013 14:41:14) | |
Sammo: "Vahvasti asiaa" -osio jää pahasti kärkevyyden taakse pimentoon. Älä liitä henkilökohtaista kyvyttömyyttäsi ja ennakkoasenteitasi automaattisesti muihin foorumilaisiin, se on epäreilua heitä kohtaan. Tonskimaisesti voisin vaikka leijua saamillani plussilla, mutta mieluummin pidän asian omana tietonani. Olennaista on se, että ne osoittavat mulle, että yllä oleva väittämäsi on virheellinen - paitsi tietty ehkä omalla kohdallasi. Ethän silti tee siitä muidenkin ongelmaa, kiitos. Pamautin sulle silti plussan vaivannäöstä. Mukavaa, että jollakulla riittää aikaa ja energiaa teksieni niputtamiseen samaan viestiin. Moinen erityiskohtelu vetää nöyräksi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 29.05.2013 14:41:38 | |
Teosto ei hallinnoi kappaleiden graafisia oikeuksia, mutta sieltä oltiin epävirallisesti sitä mieltä, että jos mä myyn oman työpanokseni nuotinkirjoituksen muodossa tilaajalle X yksityiseen käyttöön, niin siinä ei oo mun kannalta mitään ongelmaa. Eri asia on, jos tietäisin nuotin menevän julkiseen levitykseen tai myyntiin. Silloin tarvitaan tekijän tai kustantajan lupa. Ja munkin mielestä tekijänoikeuksien puolustajat argumentoivat paremmin, mutta mulle ei jäänyt sellaista mielikuvaa, että asia olis siltikään tullut ymmärretyksi... | |
![]() 29.05.2013 14:45:37 | |
Mesa/Boogie: Ja tottakai sillä on merkitystä julkaiseeko nuotin vai ei. Julkinen jakaminen netissä rikkoo kyllä tekijänoikeuksia. Vaikka joku julkaisis mun kirjoittaman nuotin ilman lupaa, niin mä näkisin sen olevan julkaisijan ongelma, en mun. Mä oon myynyt vain omaa ammattitaitoani ja työpanostani tunnin verran kirjoittaakseni jollekin ohjeet jonkun biisin soittamiseen... Tuota. Kantsis joko perehtyä immateriaalioikeuksiin tai jättää kommentointi siitä netissä minimille - nyt sä vaan jaat virheellistä mututietoa, jolla ei ole mitään liittymää säädöksiin. | |
![]() 29.05.2013 15:16:55 | |
Mesa/Boogie: Teosto ei hallinnoi kappaleiden graafisia oikeuksia, mutta sieltä oltiin epävirallisesti sitä mieltä, että jos mä myyn oman työpanokseni nuotinkirjoituksen muodossa tilaajalle X yksityiseen käyttöön, niin siinä ei oo mun kannalta mitään ongelmaa. Eri asia on, jos tietäisin nuotin menevän julkiseen levitykseen tai myyntiin. Silloin tarvitaan tekijän tai kustantajan lupa. Muusiikkikustantajat ry, joka siis on kustantajien etujärjestö, vetää yksityisen ja julkisen käytön rajan seuraavasti: "Jos transskriptiot julkaistaan, luvista vastaa julkaisija. Käyttäjä -- esittäjä -- vastaa puolestaan aina siitä, että esityksessä käytetyt nuotit ovat luvallisia. Kapellimestarin ja orkesterin toiminta ei ole koskaan yksityistä käyttöä. Yksityisopettaja ei voi tehdä suojatuista teoksista sovituksia oppilailleen ilman oikeudenhaltijan lupaa." Julkaisijan määrittely tässä tietenkin jää vielä auki, mutta veikkaisin vahvasti että se on jo palvelun myyjä eikä maksaja. Ja varmaankaan Musiikkikustantajat ei aktiivisesti valvo asiota joten jokainen menee omantunnon mukaan. "Just swimming in the sea of rubato" | |
![]() 29.05.2013 18:03:04 | |
Tonski: Lukuisat plussatkin avuliaista ja pointillisista viesteistä puhuvat puolestaan. Jucciz: Tonskimaisesti voisin vaikka leijua saamillani plussilla, mutta mieluummin pidän asian omana tietonani. Olennaista on se, että ne osoittavat mulle, että yllä oleva väittämäsi on virheellinen - paitsi tietty ehkä omalla kohdallasi. Eli Tonskin plussien mainitseminen on leijumista ja sun mainitsema plussat todistaa että sinä olet oikeassa ja muut kategoriseti väärässä. Ero tässä oli tietenkin oli se, että Tonski leijui ja sä pidit asia omana tietona. Entäs jäähyt? Mä arvelen että en ole koskaan ollut lähempänä jäähyä kuin nyt ja jos ja kun jäähy tästä napsahtaa tiedän että olen mennyt liian pitkälle. Jos sulle on tullut jäähyjä niin kertooko sekin siitä, että muut on väärässä? Vai siitä että "vahvasti asiaa" -osio jää pahasti kärkevyyden taakse pimentoon, ainakin joskus. "Just swimming in the sea of rubato" | |
![]() 29.05.2013 18:46:20 (muokattu 29.05.2013 18:48:18) | |
Tulee aina tosi paha mieli, kun Jucciz on niin ilkeä. Itse syvästi uskovaisena en voi ymmärtää tuollaista käytöstä, jossa toisille ihmisille tarkoituksella aiheutetaan mielipahaa. Haluan parantaa maailmaa hauskuuttamalla ihmisiä ja olemalla kiltti. ^^ Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 29.05.2013 20:17:12 | |
"Kitarat: soittaminen" osastoon voisi lisätä pysyvän ketjun näitä rähinöitä varten. Sen verran usein, ja nopeasti alkuperäisestä aiheesta lipsutaan tähän samansisältöiseen kädenvääntöön. White men can't Monk | |
![]() 29.05.2013 20:29:00 | |
Popcornia ja nojatuoli. | |
![]() 29.05.2013 20:51:22 | |
Joo Täällä ei selkeesti oo kaikki inkkarit kanootissa. Yhtään kellään. | |
![]() 30.05.2013 08:25:03 | |
TMik: Joo Täällä ei selkeesti oo kaikki inkkarit kanootissa. Yhtään kellään. Onpas ainakin ekikoo kanootissa. Hän ainakin yrittää tuolla ensimmäisellä sivulla vetää otsakkeen mukaista linjaa. Ihan hyviä ajatuksia on tullut kuitenkin muilta ja minua ei haittaa, vaikka aihe hyppii, kun silleen saa vähän ideaa muustakin, kun konkarit neuvoo. Omatoimisena kitara- ja basso-opiskelijana en jostain syytä koskaan ole tykännyt kitaratabeista. Etsin soinnut ennemmin netistä tai muualta, jos en korvalla älyä. Riffit ja pienet soolon tyngät yritän vetää korvalla sointuja hyödyntäen. Bassoa olen sen sijaan tabeista opetellut, varsinkin alkuun. Siihen ne on sopinut kuin nyrkki silmään. Hemmetisti on tullut erilaista ideaa, mistä kohtaa kaulaa milloinkin on maakee vetää. Muutama hyppäys oktaavissa ylös tai alas ei olisi tullut ilman tabeja kyllä ihan heti mieleen. Tabeista on ollut hyötyä sitä kautta ihan grooven löytymiseen. | |
![]() 30.05.2013 10:41:39 | |
Tämä ketju lukkoon ja bänniä meille jokaiselle osallistuneelle - paitsi aloittajalle, sepistille ja ekikoolle. Ja tuonne FAQ/pysyvä-osastolle voidaan aloittaa kaks uutta ketjua: "Juupas eipäs kitaransoitossa" ja "Miten opettelen plokkaamaan tapei ja soinnui vaik kui tuntu etei korvat toimi" | |
![]() 30.05.2013 13:06:14 | |
73nd3r: Tämä ketju lukkoon ja bänniä meille jokaiselle osallistuneelle - paitsi aloittajalle, sepistille ja ekikoolle. Ja tuonne FAQ/pysyvä-osastolle voidaan aloittaa kaks uutta ketjua: "Juupas eipäs kitaransoitossa" ja "Miten opettelen plokkaamaan tapei ja soinnui vaik kui tuntu etei korvat toimi" Ja mulle ei myöskään bänniä kiitos:-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)