Aihe: Tilutusoppitunnit. Nakit kuntoon juhannukseksi
1 2 3 4 5
kekkuliheikki
21.06.2012 20:53:04
Täähän lähti lapasesta oikein kunnolla.
Aalimupina
21.06.2012 22:14:52 (muokattu 21.06.2012 22:23:51)
Wild String Of Voodoo Strat: Hmmm... vaikken itse kuuntele teräskielisen fingerpickaajia, niin arvostan kyllä esimerkiksi juuri Tommy Emmanuelien soittoa ja musiikkia. Jos muusikko haluaa tehdä musiikkia yhdelle kitaralle, on lopputuloksena väistämättä kitaramusiikkia. Mielestäni maailmasta löytyy paljon klassisia kitarateoksia, fingepickauskappaleita ja flamencosoittoa, joissa on sekä sitä mielentöntä taituruutta mutta myös tuota sisältöä ja muotoa.

Kitaramusiikki edustaa itselleni sellaista musiikkia, jossa kitara on ensisijainen asia ja musiikki toissijainen asia.

Tommy Emmanuelin soittoa arvostan erittäin paljon. Sen omat kappaleet vain kuulostavat omaan korvaani "hissimusiikilta".

Nuo kaikki flamencokitaristit ovat pirun kovia soittajia. Valitettavasti mun korvaani monet biisit kuulostavat "introilta". Odotan sitä, että kohta tärähtää jotain käyntiin, mutta sitä ei vain tule.

Voi olla, että olen vain rajoittunut. Mä en kaihda musatyylejä mistään periaatteesta. Olen viettänyt tuntitolkulla aikaa youtubessa ja kuunnellut sekä fingerpickaajia että flamencokitaristeja ja yrittänyt löytää jotain "koskettavaa".

Mun mielestäni Leo Brouwerilla on paljon hyvää kitaralle tehtyä musaa. Samoin Carlo Domeniconilla on hyviä biisejä. Stepan Rak käyttää hienosti klasarikitaraa ja on tehnyt myös varsin mainioita sävellyksiä. Einojuhani Rautavaara on tehnyt myös hienoja biisejä kitaralle. Muitakin toki löytyy kalsarimusan piiristä.

Martin Simpson on tehnyt (tai tekee varmaan vieläkin) hienoja sovituksia kelttibiiseistä kitaralle.

Itsessäni on vähän samaa vikaa. Kai tämä on jo pitkään ollut sellainen viha-rakkaussuhde kaikin puolin. Vähän tietysti riippuu myös; itse nautin esimerkiksi todella paljon Tarregan kitarasävellyksistä, Ralph Townerin soolokitaralevyistä ja hyvistä sooloflameckokitaravedoista (huh mikä sanahirviö :D). Esimerkiksi yksi lempiflamencolevyistäni on Paco de Lucian Almoraima, jossa ei ole yhtäkään kokonaan soolokitarabiisiä. Toisaalta taas Pacon ensimmäisten levyjen kuuntelu on paikoin puuduttavaa, koska ne ovat kauttaaltaan soolokitaralevyjä. Ei kai se mikään ihme olekaan, että kun päivät pitkät istuu yksin huoneessa kitaran kanssa, että sitä ei sitten jaksa päivän päätteeksi kuunnella lisää pelkää kitaransoittoa. Kaikkeen puutuu. Nyt kun olen vuoden asunut Espanjassa, ja flamencoa on tullut joka tuutista, on alkanut tylsistyttämään. Soittointoa ja halua oppia toki löytyy, mutta viime aikoina on pitänyt kuunnella Miles Davisia, Dire Straitsia, elokuvamusiikkia...

Tää Almoraima kuulostaa ihan lupaavalta. Kiitos vinkistä.

Pakko mainita, että ehdottomasti lempikitaristini, joka ei ole mielestäni koskaan tehnyt kitaramusiikkia, on Robert Fripp.

Robert Fripp on kyllä aiva mieletön.
Aalimupina
21.06.2012 22:21:50
Räkkipeli: Kyllä Wild String on ollut asioiden ytimessä kaikista eniten tässä keskustelussa. Jos sinä et osaa pukea omia ajatuksiasi yhtä hyvin sanoiksi suomen kielellä, niin se on sun ongelmasi. Kyllähän moni juttu kuulostaa jargonilta jos ei tiedä mitä helvettiä sillä tarkoitetaan.

Mun mielestäni Tonski on myös ytimessä.

Tuli muuten mieleen, että miksei voisi olla tykkäämättä jostain musiikista, vaikka tietäisikin mistä siinä on kysymys ja mikä siinä viehättää ihmisiä? Tai siis kun sanotaan että "sä et vaan ymmärrä sitä", jos joku musiikki ei puhuttele tätä. Kyllä mä ymmärrän monesta musiikista paljonkin ja tiedän mistä siinä on kysymys, vaikka ne ei minua henkilökohtaisesti viettele juuri millään tavalla. Uskon myös, että loppupeleissä kyse on myös esittäjistä. Eli siitä, että jokainen voi saada jotain irti musiikista, jos vain sen esittäjä on vain tarpeeksi taitava ja innovatiivinen viihdyttäjä. Toisaalta, kukaan ei voi viihdyttää kaikkia.

Kyllä mun mielestäni voi olla tykkäämättä jostain musasta, vaikka ymmärtäisikin. Wieniläisklassinen musan kuuntelu on mulle pääosin ihan kusen juomista tai sitten esim. Fernando Sorin soittaminen. Kyllä mä myös ymmärrän mitä moternissa iskelmässä tapahtuu, mutta ei se kyllä puhuttele mua yhtään, no on sielläkin joitakin "helmiä".
Wild String Of Voodoo Strat
21.06.2012 22:53:47

Tonski: Jep, ihan asiaa puhut. Tämmönen suhtautuminen musiikkiin on mun mielestä ehkä sitä kaikkein terveintä. Itse en nimittäin esmes tuosta hc-avantgarde-kitarismista oikeen tahdo saada mitään irti, jossain triidissä oli sitä Keiji Hainoa tai muuta äänimaailmoilla leikittelevää settiä joka itselle kuulostaa siltä, että ollaan tarkkaan järjestellyn kokonaisuuden ja melun rajamailla.

Tällaisista tapauksista tulee aina mieleen keskustelut erään muusikkoystäväni kanssa, joka ihmetteli sitä, että voiko esimerkiksi kuuntelijan erottaa ammattimuusikon, joka soittaa jotain aivan järjetöntä avant garde-meteliä ja amatöörimuusikon, joka vain "pahoinpitelee" soitintaan. Puhuimme usein free ja avant garde jazzista, ja olin sitä mieltä, että jazziin perehtynyt kuuntelija pystyy erottamaan muusikon, jolla on vahva tuntemus perinteisemmästä jazzmusiikista, joka heijastuu tämän soittajan soitossa, vaikka kyseessä olisikin sitten aivan järjetöntä saksofonitöräyttelyä.

Keiji Hainon tapauksessa on pakko sanoa, etten osaa sanoa, osaako mies oikeasti soittaa kitaraa tai onko hänelle selkeä musiikillinen visio päässään - vai onko kyseessä vain täysin ajatuksetonta kitaran pahoinpitelyä.

Itsehän laitoin vastauksena noille videoille Fred Frithin vedon, josta omasta mielestäni kuulee selvästi - vaikkei välttämättä itse musiikista välittäisikään - että mies osaa a) selvästi soittaa kitaraa ja b) hänellä on selkeä ja kontrolloitu visio siitä, miltä musiikin pitäisi kuulostaa ennen varsinaista soittohetkeä, vaikka tietty määrä improvisaatiota sisältyykin hänen musiikkiinsa.

Noise ja kaikenlainen avant garde ei ole kaikille, mutta mielestäni muusikoiden pitäisi olla avoimia erilaisille musiikkikulttuureille ja -kokeiluille; ne eivät välttämättä miellytä tätä esteettisesti, mutta saattavat tarjota uusia näkemyksiä ja vaikutteita tämän omaan musiikkiin ja soittoon.
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
21.06.2012 23:07:03 (muokattu 21.06.2012 23:08:59)

Räkkipeli: Tuli muuten mieleen, että miksei voisi olla tykkäämättä jostain musiikista, vaikka tietäisikin mistä siinä on kysymys ja mikä siinä viehättää ihmisiä? Tai siis kun sanotaan että "sä et vaan ymmärrä sitä", jos joku musiikki ei puhuttele tätä. Kyllä mä ymmärrän monesta musiikista paljonkin ja tiedän mistä siinä on kysymys, vaikka ne ei minua henkilökohtaisesti viettele juuri millään tavalla. Uskon myös, että loppupeleissä kyse on myös esittäjistä. Eli siitä, että jokainen voi saada jotain irti musiikista, jos vain sen esittäjä on vain tarpeeksi taitava ja innovatiivinen viihdyttäjä. Toisaalta, kukaan ei voi viihdyttää kaikkia.

Kyllähän voi olla tykkäämättä tietystä musiikista, vaikka sitä ymmärtäisikin. Omalla kohdallani hyvä esimerkki on ooppera. Olen opiskellut oopperateoksia ja tyylin historiaa, mutta musiikin laulutyyli - eritoten vibraton käsittely- ei sovi yhteen omien mieltymysteni kanssa. Olen toki yrittänyt tutkia ja päästä sisälle oopperaan, mutta käteen on jäänyt ainoastaan kourallinen yksittäisiä oopperoita, joista pidän. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin se, että olen yrittänyt avoimesti päästä oopperan esteettiseen maailmaan sisään. Varsinkin muusikoiden olisi mielestäni tärkeää tutkia erilaisia musiikkigenrejä ennakkoluulottomasti, koska niistä saattaa aina saada uusia ideoita ja inspiraatioita, vaikkei yleisesti musiikista pitäisikään.

Samoin länsimaalainen muusikko voi opiskella jotain ulkoeurooppalaista musiikkikulttuuria ja oppia tuntemaan se läpikotaisin vaikka analysoimalla sitä musiikkiteoreettisin avuin. Vaikka tämä muusikko oppisikin ymmärtäämään tätä musiikkikulttuuria täydellisesti musiikin tasolla, ei musiikin esteettinen ulottuvuus välttämättä aukea tälle koskaan.

Omalla kohdallani toinen hyvä esimerkki tästä on indie rock. Aiemmin tuo nimi sai ihokarvani nousemaan pystyyn. Viime kesänä päätimme kuitenkin kaverien kanssa huumorimielessä säveltää, sanoittaa, sovittaa, nauhoittaa ja miksata indierock-levy - ihan läpällä. Taustatutkimuksiin kuului tietysti indie rockin kuuntelu, jotta oma musiikimme mukailisi parhaan mukaan tyylin konventioita. Ja kuinka ollakaan tuon läpän kautta mukaan tarttuikin yksi indiebändi, josta aloin pitämään, nimittäin The National.

Jos jotakuta sattuu kiinnostaamaan tuo läppä indierocklevyn lopputulos, niin kuunnelkaa tuolta:

http://soundcloud.com/we-dress-dead-animals/sets
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
21.06.2012 23:32:54

Aalimupina:
Voi olla, että olen vain rajoittunut. Mä en kaihda musatyylejä mistään periaatteesta. Olen viettänyt tuntitolkulla aikaa youtubessa ja kuunnellut sekä fingerpickaajia että flamencokitaristeja ja yrittänyt löytää jotain "koskettavaa".

Tää Almoraima kuulostaa ihan lupaavalta. Kiitos vinkistä.

Ehkä tällainen vähemmän kitarapainotteinen, mutta silti kitarakeskeinen, musiikki saattaisi olla sun juttu? Samoilta tyypeiltä kuin aiemmin:

Vicente Amigo: http://www.youtube.com/watch?v=ty2nUq-Ao1Q
Antonio Rey: http://www.youtube.com/watch?v=p38433iL8qU
Paco de Lucia: http://www.youtube.com/watch?v=-8dotFT6fZE
Manolo Sanlucar: http://www.youtube.com/watch?v=U-uoyLW0UgM
ruikku20
22.06.2012 01:09:35
Muitakin toki löytyy kalsarimusan piiristä.

Hienoa! Kertoisitko lisää tästä uudesta(?) musiikkityylistä? Vitsi vitsi :)

Aiheeseen: Hyödyllisiä videoita on ainakin itselle nämä, kun tulee kesälomalla paljo tekniikkaa reenattua.

Flamenco asiaan en ota kantaa.

Hauskaa juhannusta kaikille!!
Guitar playing is my life.
Aalimupina
22.06.2012 01:23:22
ruikku20: Hienoa! Kertoisitko lisää tästä uudesta(?) musiikkityylistä? Vitsi vitsi :)

Bongasit tahallisen "virheen" ;). Kalsarimusa on hienoa.

Aiheeseen: Hyödyllisiä videoita on ainakin itselle nämä, kun tulee kesälomalla paljo tekniikkaa reenattua.

Hyviä videoita ovat kyllä. Kekkuliheikille blussaa.
ruikku20
22.06.2012 09:08:55
Aalimupina: Bongasit tahallisen "virheen" ;)

No melkein kyllä arvasin, että tästä oli kyse mutta piti vaan silti huomauttaa, kun omassa kirjoituksessa tuollaisia virheitä tulee välillä melko paljon. Pitäs varmaa opetella kymmensormijärjestelmä, mutta ei jaksa eikä kerkeä ja en sitä nyt tällä hetkellä muutenkaan näe riittävän hyödylliseksi opettelun kannalta.
mattim
23.06.2012 18:23:48

ruikku20: No melkein kyllä arvasin, että tästä oli kyse mutta piti vaan silti huomauttaa, kun omassa kirjoituksessa tuollaisia virheitä tulee välillä melko paljon. Pitäs varmaa opetella kymmensormijärjestelmä, mutta ei jaksa eikä kerkeä ja en sitä nyt tällä hetkellä muutenkaan näe riittävän hyödylliseksi opettelun kannalta.

Kymmensormijärjestelmää ennen kannattaa opetella okeinkirjoitussäännöt :-)
Kefiiri
24.06.2012 07:06:09 (muokattu 24.06.2012 07:18:31)
mattim: Kymmensormijärjestelmää ennen kannattaa opetella okeinkirjoitussäännöt :-)

Ei kai okein kirjoittamisessa sen kummempia sääntöjä ole kuin oujeenkään ;)
ruikku20
25.06.2012 01:38:22 (muokattu 25.06.2012 01:44:36)
mattim: Kymmensormijärjestelmää ennen kannattaa opetella okeinkirjoitussäännöt :-)

Nyt en kyllä aivan ymmärtänyt. Siis käsittääkseni kymmensormijärjestelmä vähentää virheitä nopeasti kirjoitettaessa verrattuna esimerkiksi siihen, että yrität kirjoittaa kahdella tai neljällä sormella nopeasti. Vai tarkoitatko tässä nyt sitten välimerkki- tai yhdyssana virheitä? Niitä minulla kyllä piisaa :)

Kaikilla on omat heikkoutensa ja minulla yksi näistä heikkouksista on kyllä ehdottomasti äidinkieli. Ymmärrän kyllä, että oikeinkirjoitettua tekstiä on mukavampi lukea mutta eipä mua kiinnosta alkaa opettelemaan erikseen jotain oikeinkirjoitusjuttuja, mieluummin käytän sen ajan esimerkiksi kitaran soittamiseen.

Mutta eipä näistä sen enempää. Alkaa ketju kohta mennä sivuraiteille.

E: Jaa pitäs varmaan lukea vähän tarkemmin. Vai pitäisikö tuossa mattim:n kirjoituksessa lukea siis oikeinkirjoitussäännöt vai oliko "okeinkirjoitussäännöt" joku läppä jota en vaan tajua?
Kefiiri
25.06.2012 07:27:48
ruikku20: ..pitäisikö tuossa mattim:n kirjoituksessa lukea siis oikeinkirjoitussäännöt vai oliko "okeinkirjoitussäännöt" joku läppä jota en vaan tajua?

Kyseessä lienee ihan kirjoitusvirhe. Aina huvittaa, kun niitä pujahtaa kirjoituksiin joissa patistetaan kirjoittamaan oikein =D
kekkuliheikki
24.07.2012 14:34:11
Lisäsin uuden nyt kun olen selkälomalla.

http://www.youtube.com/watch?v=tnx0e1f2WkY&feature=plcp

Selitän inside pickingiä. Kamerakulma oli vähän hanurista. Ja mulla on upstroke downstroke ja toisinpäin. Älkää kysykö miksi. Painan auton sähköikkunoitakin aina väärinpäin.
kekkuliheikki
24.07.2012 19:45:39
Ja vielä left hand tapping päälle.

http://www.youtube.com/watch?v=4hjBXskJQcM
kekkuliheikki
06.03.2013 11:35:17
Tama paasi vanhenemaan kun kamera meni enka viitsinyt ostaa uutta.

Viimeisin oli toi kun soitetaan oiken vauhdilla:

http://www.youtube.com/watch?v=QI0hY4YGS0E

Nyt alan vasaamaan uutta sarjaa melodisen mollin moodeista ja vahan improa. Ei siis pelkkaa tilua. Vahemman jorinaa ja enemman asiaa.
06.03.2013 13:58:52

kekkuliheikki: Tama paasi vanhenemaan kun kamera meni enka viitsinyt ostaa uutta.

Nyt alan vasaamaan uutta sarjaa melodisen mollin moodeista ja vahan improa. Ei siis pelkkaa tilua. Vahemman jorinaa ja enemman asiaa.

Hyvät on taas tilut, vaikkei tuollaisella soitolla olekaan enää omassa soittamisessa mitään sijaan. Monet varmaan saa kuitenkin hyviä vinkkejät noista. Voisit kuitenkin panostaa noiden videoiden laatuun enemmän (ihan simppelit jutut aluksi kuten leikkaus ja kuvakulma), niin nuo videot voisi saadaa enemmän pontta. Itse aina kulloinkin käsillä olevan asia kun tuntuu olevan hyvällä mallilla.
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals
kekkuliheikki
06.03.2013 17:59:40
Wild String Of Voodoo Strat: Hyvät on taas tilut, vaikkei tuollaisella soitolla olekaan enää omassa soittamisessa mitään sijaan. Monet varmaan saa kuitenkin hyviä vinkkejät noista. Voisit kuitenkin panostaa noiden videoiden laatuun enemmän (ihan simppelit jutut aluksi kuten leikkaus ja kuvakulma), niin nuo videot voisi saadaa enemmän pontta. Itse aina kulloinkin käsillä olevan asia kun tuntuu olevan hyvällä mallilla.

Panostin uudella kameralla. Kunhan tuo lapsi paranee niin paasen testaamaan.
Kontiak
06.03.2013 23:45:34 (muokattu 07.03.2013 00:55:52)
kekkuliheikki: Viimeisin oli toi kun soitetaan oiken vauhdilla:

Paljonko sinulla on eri pikkaustyyleillä tuo nopeusero?

Mikä tallamikki Kramerissasi on?
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
rize88-
07.03.2013 01:29:39
kekkuliheikki: Tama paasi vanhenemaan kun kamera meni enka viitsinyt ostaa uutta.

Hyvä hyvä! Toista tuotantokautta on jo odoteltukkin. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)