CaptainC: Jos jollakulla on niitä vinkkejä lisää, niin antaa palaa. Myös näitä vähän tuntemattomammista hyvistä death metal-orkestereista joilla on hyviä riffejä, melodioita sun muuta helppoa opetusmateriaalia voinee saada esimerkkejäkin?
No tässä hieman (tässähän on paljon black metalia, mutta täynnä tarttuvia kitaramelodioita, joten mikäs siinä?): Amorphis: Black embrace Agalloch: Our fortress is burning II Forest stream: Last season purity Dissection: Where dead angels lie Watain: Malfeitor Emperor: The wanderer Enslaved: Lifandi liv undir hamri Forest of shadows: Bleak dormition Gorgoroth: Sign of an open eye Norther: Frozen sky Swallow the sun: Out of this gloomy light Unanimated: Life Demise Vinterland: Our dawn of glory Wintersun: Sleeping stars Koitin karsia kaikki ne, joissa on joku hullu tilusoolo, ettei tarvitse moista miettiä. (joillain bändeillähän on se pakkomielle heittää aina se yksi hullu tilusoolo/biisi, joten jätin vain pois) |
Vaikka onkin vanhan, niin kirjoitan silti. Children Of Bodom - Blooddrunk Metallica- Enter Sandman Metallica - Master Of Puppets Guns 'N' Roses - Sweet Child O' Mine Metallica - Nothing Else Matters Nightwish - I Want My Tears Back Nightwish - Ghost River Lordi - Dr. Sin Is In Metallica - One Children Of Bodom - In Your Face Kaikki nuo kappaleet ovat mahdollisia, eikä mitään extreme vaikeita. Jos on ihan vasta aloittaja niin karsi Bodomit pois ja lisää AC/DC:tä tilalle, AC/DC on hyvä, mutta ei vaikeata. |
Näin keski-ikäisenä soittoniekkana ja opena olisi maukasta saada opettaa oppilaita koko skaalalla eli käytäisiin läpi kaikkea mahdollista mitä itse olen oppinut vuosikymmenien aikana. Käytännössä se on absurdi ajatus! Ei kukaan teini eikä aikuinen aloittelija jaksa eikä halua opiskella eri musatyylejä ja tekniikoita. Ite olen tehnyt opetuksessani linjauksen jossa minimissä opetan - teorian perusteet käytännössä, 3 ja 4-soinnut käännöksineen, muutamat skaalat, sointuasteet. - improa perusmeiningillä, pentatonisilla ja doorisella mollilla. - rytmin tärkeyttä. - biisejä joita oppilas ITSE diggaa. Tämä on se tärkein juttu, sillä oppilas joskus esittää oppimaansa kavereilleen ja suvulleen. Silloin pitää pystyä soittamaan jotain hänelle kolahtavaa juttua, eikä mitään 1234-treenejä joka ei ole musiikkia. Parempi vetää vaikka Paranoidia tai Smoukkia, koska sillä on enemmän merkitystä soittajalle ja yleisölle. Siis oppilaslähtöisesti haetaan matsku, kysytään mitä hän diggaa. Ja soittamisen ja treenaamisen pitää olla kivaa eikä suorittamista, ei sitä muuten jaksa tehdä. Ope tekee treenistä kivaa kun pystyy perustelemaan miten makeeta on osata vaikka hieman tiluttaa soolonpätkää ja miten sitä harjoitellaan järkevästi. www.myspace.com/thebadcaseband
www.facebook.com/thebadcaseband |